Nem a városban érzi magát a legjobban a Duster, éppen ezért elsősorban ilyen körülmények közt próbáltuk ki
Az első fényszórók továbbra is csak félig LED egységek
Az új hűtőmaszkot a Duster is megkapta
Aligha akad igazi vetélytársa a Dusternek, hiszen korrekt áron, valódi terepképességeket ad, ráadásul még éppen személyautós kényelemmel kombinálva. Mindez az 1,5 literes turbódízellel a leginkább életszerű kombó, amely alacsony fogyasztásával és nyomatékos karakterével szinte biztosan azt adja majd, amit elvársz tőle.
Hossza 4,34 méter, tengelytávolsága 2,67 méter: amire a célközönségének kell, arra pont jó
1,8 méteres szélessége és 1,69 méteres magassága kellően robusztussá teszi, főleg ezzel a formatervvel
Nem csak az élmény maradt a régi, a Duster méretei sem változtak a frissítéssel, lényegében a legelső generáció óta azonos az alapelv is. Ez még mindig egy könnyű, viszonylag kicsi SUV, amelynek korrekt beltérméretei mellé hasonlóan jó terepképességek járnak. Ha az árát is hozzávesszük a csomaghoz, akkor aligha akad ellenfele a piacon, de a kor azért látszik a technikán.
Az új logóhoz itt új műszerfal is járt a frissítéssel
A műszeregység természetesen analóg, illetve a számlap betűtípusa sem azonos a többi modellel, az infotainment rendszer azonban már a legújabb Dacia dizájnt viseli
Még úgy is, hogy az új embléma mellé friss műszerfalat is kapott, a kerek légbeömlők helyett immáron szögletesebb, elnyújtott szellőzőnyílások fogadnak, ám sajnos látvány terén hiába menőbb az új megoldás, a korábbi légbeömlőkkel több lehetőség jutott az utasoknak a beáramló hideget vagy meleget irányítani.
Akadnak még régről ismerős részletek a beltérben
Az automata klíma továbbra is lassan reagál és általában túl hideget, vagy túl meleget fúj
Az utastér egyes részein jól látszik a kor, rengeteg alkatrész köszön vissza a Daciák második generációjából. Innen ismerős például az ablakemelők kapcsolósora és a tükörállítás is, illetve a műszerfal alsó részének egyes elemei, manapság már más megoldásokat alkalmaz a márka.
Az utastér méreteivel aligha lehet probléma, négy felnőtt kényelmesen elfér a Dusterben
70 ezer forint az első két ülés fűtésének felára
A hátsó középső ülőhely biztonsági öve és fejtámlája is zavarja a kilátást hátra
Az anyagminőség puritán mivolta miatt az érzet mindig "olcsóautós" marad, elsősorban a műanyagok tapintása végett, ám a burkolatok így könnyedén tisztíthatók és a strapát is jól tűrik. A helykínálat megfelelő, a modern, kompakt SUV méreteket könnyen hozza a Duster elöl és hátul is. Ehhez a csomagtartó 471 literje is hozzájárul, maga a nyílás meglepően magas, a kalaptartót is igyekeztek úgy pozicionálni a mérnökök, hogy minél nagyobb tárgyakat lehessen hátra pakolni. Ha még ennél is több kéne, akkor a 60:40 arányban dönthető ülésekkel akár 1504 literes tér is nyerhető.
A csomagtartó akár családi használatra is alkalmassá teszi
Üléshajtással akár nagyobb tárgyakat is könnyedén szállít, ám ilyenkor már érződik, hogy rövidebb a karosszéria a megszokottnál
Az igazi újdonság azonban a hűtőrács és a kormány, amely felvette a Dacia új logóját, ehhez a trendhez csatlakoztak a kormány és a csomagtérajtó feliratai is. Az autó másik különlegessége azonban a 115 lóerős 1.5 dCi dízelmotor, amely ugyan nem újdonság, de már régen járt nálunk dízel Duster, és tagadhatatlan, hogy az LPG-s háromhengeres, illetve a nyomatékos, összkerékhajtást is kínáló négyhengeres benzines mellett egyre kevesebb rivaldafény jut ennek a változatnak.
A motortérben a Renault 1,5 literes dízelmotorjának 115 lóerős változata ketyeg, nem érződik ilyen erősnek
Pedig a Duster számomra ezzel a motorral az igazi, még akkor is, ha magasabb fordulatszám-tartományokban lomhább, illetve nagyobb sebességnél az erőforrástól függetlenül megnövekvő légellenállás miatt a fogyasztáskülönbség sem annyira látványos. Rengeteg autópályázással is alig sikerült 6 liter alá beérni vele a teszthét során. Könnyű terepen azonban - ami ennek az autónak egyértelműen a fő felhasználási módja - még mindig ez a leghasznosabb változat. Még az elsőkerék-meghajtásos tesztautó is jól szerepelt az alföldi pusztában környékén. A homokos talajon könnyedén húzta ki a szorult helyzetekből is a mindösszesen 1350 kilós karosszériát a dízelmotor 1750 és 2750 közötti fordulatszám-tartományban elérhető 260 newtonméteres nyomatéka.
Élmény volt vele az alföldi homokban játszadozni, a munkát is ugyanilyen könnyen végzi el hasonló terepen
Árak terén látszik ugyan az emelkedés, de nem jelentősebb más márkák árváltozásánál a Dacia új ajánlata: a 6,36 millióról induló modell alapára ezzel a motorral 7,39 millióra nő, ám a legalacsonyabb, Expression szinten már csak a készletről elérhető modelleket lehetett hazavinni a teszt írásakor. A közepes, Journey szinten már 7,89 a belépő ár, ide tartozik a tesztautó is, amely a kért extrákkal együtt már 8,34 millióba kerül, míg az Extreme csúcsfelszereltség esetén kizárólag összkerékhajtással együtt kérhető a dízel, 8,9 millióért. Nem kevés pénz ez, ám azt sem szabad elfelejteni, hogy a Dacia Duster sokaknak egy céleszköz, és akinek tényleg igénye van a terepjárásra, annak az árban következő legolcsóbb, hasonló képességekkel rendelkező, ám ötüléses személyautóként is ugyanilyen jól használható gépért bőven 10 millió forint felett kellene fizetnie.
Nincs szégyenkezni valója 8,4 millióért ennek a Dusternek, még úgy sem, hogy a típus legelső megjelenése óta alig változott
Értékelés
Pozitív
Korrekt terepképességek, megfelelő tér és kényelem mindkét sorban, megfelelő fogyasztás
Negatív
Autópályán a benzinesek érezhetően erősebbek
Árak
Tesztmodell alapára
7 889 000 Ft (2023.08.01.)
Tesztautó ára
8 339 000 Ft (2023.08.01.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4.8-4.9 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4.8-4.9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5.5 l/100km