Tessék felkapcsolni a lámpát, akár nappal is!
Hogyan világítsunk autónkkal télen?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ma már kötelező felszerelés az autókban a nappali menetfény, ám ennek ellenére, vagy talán pont ezért mégsem szabad megfeledkezni a szabályos és biztonságos világításról.
Télen rövidek a nappalok, hosszúak az éjszakák, sokat autózunk sötétben. Örvendetes, hogy az új autóknál már több mint 5 éve szériafelszereltség, az idősebbekbe utólagosan beépíthető (persze a megfelelő szabályok betartásával) a nappali menetfény. Hasznos, hiszen így mindig világít előrefelé a közlekedésben résztvevő autó. Igen ám, de sokan épp ezért hajlamosak olyankor sem kapcsolni egyéb világítást, amikor arra szükség lenne. A nappali menetfénynek továbbá van még egy jelentős hátránya: jellemzően csak elöl van. Bár léteznek ma már olyan modellek, amelyekbe hátul is bekerül a jellemzően LED-es és igencsak dizájnos alapvilágítás, ám ez egyelőre ritka kivétel.
Mind többen tisztában vannak azzal, hogy bár a tompított fényszóró használata lakott területen kívül is ajánlott, azt helyettesítheti az akár csupán elöl világító menetfény is. Igen ám, de csakis hibátlan látási körülmények között. Ugyanis ha van menetfény, ha nincs, a KRESZ 44. paragrafusa minden autóra, illetve autósra szól. Első és legfőbb pont, hogy a
forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
Ez nem lehetőség, kötelezettség. Nem csupán éjszaka, hanem korlátozott látási körülmények között is. Ilyenkor az összes autó számára kötelező a helyzetjelző és a tompított fényszórók használata. További fontos információ, hogy a tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad! Ott sem mindig, hiszen tilos, ha szemből érkezőt, vagy előttünk haladót (a visszapillantón keresztül) vakítunk, illetve ha a távolsági fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.Keretes: Menetfény utólag
A hatályos EU előírás szerint a menetfény lámpákat minimum 250, maximum 1500 mm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 600 milliméteres távolságot kötelező tartani - ellenkező esetben a műszaki vizsgán kifogásolhatják a megoldást. Ugyancsak előírás, hogy a ködlámpa, a tompított vagy a távolsági fényszóró bekapcsolásakor a nappali menetfénynek automatikusan ki kell kapcsolnia, illetve el kell halványulnia. Mint minden tartozéknál, úgy itt is kötelező a bevizsgálást bizonyító és a gyártó országot is mutató karikába tett E betű megléte. Továbbá a szabványos menetfényeken megtalálható kell legyen az "RL" (running light) jelzés is.
Sokan keverik, de a ködfényszóró és a hátsó ködzárófény (hivatalos nevén hátsó helyzetjelző ködlámpa) – szemben a távolsági fényszóróval – lakott területen belül is használható, de csakis akkor, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Leginkább a sűrű köd teheti szükségessé a használatát, de előfordulhat, hogy heves hóesésben is jól jöhet a ködfényszóró. Egy biztos, nedves úton nagyon zavaróan tud vakítani, ezért tényleg csak akkor javallott és csak akkor szabályos a használata, ha a látási körülmények valóban indokolják.
A hatályos EU előírás szerint a menetfény lámpákat minimum 250, maximum 1500 mm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 600 milliméteres távolságot kötelező tartani - ellenkező esetben a műszaki vizsgán kifogásolhatják a megoldást. Ugyancsak előírás, hogy a ködlámpa, a tompított vagy a távolsági fényszóró bekapcsolásakor a nappali menetfénynek automatikusan ki kell kapcsolnia, illetve el kell halványulnia. Mint minden tartozéknál, úgy itt is kötelező a bevizsgálást bizonyító és a gyártó országot is mutató karikába tett E betű megléte. Továbbá a szabványos menetfényeken megtalálható kell legyen az "RL" (running light) jelzés is.
Nem elég felkapcsolni, ellenőrizni is kell!
Télen különösen szem előtt tartandó, hogy indulás előtt a járművezető kötelessége a világítóberendezések ellenőrzése. Ha bármelyik izzónk kiégett, ajánlott az azonnali csere. Vannak persze autók, amiknél igen nehezen hozzáférhetők a – legfőképp fényszóró – izzók. Ezeknél egy-egy kiégett lámpával még nyugodtan el lehet gurulni a legközelebbi szervizig. Vannak azonban olyan speciális esetek, amikor az autó nem vehet részt a forgalomban. Ilyen az, ha az összes féklámpa, az irányjelzők, illetve a bal oldali első vagy hátsó lámpa úgy romlott el, hogy az a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve más lámpával nem helyettesíthető. A ködfényszóró és a távolsági fény ugyanis nem használható helyettesítőként! Nem szabálytalan, ám rendkívül balesetveszélyes, ha akár jobb oldali kiégett tompított fényszóróval közlekedünk. A KRESZ szerint ilyenkor is „fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton és időszakban - a legközelebbi olyan helyig szabad közlekedni, ahol a hiba elhárítható. Ha az ilyen műszaki hiba autópályán vagy autóúton következik be, arról a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.”
Amennyiben autónk fényszórói hibátlanul világítanak, akkor csak két apróságra kell különösen figyelni télen (is): a fényszórók – az autó üvegeihez hasonlóan – legyenek tiszták, továbbá használjuk a magasságszabályzót, hogy terhelt autóval se vakítson a – remélhetőleg jól beállított – fényszórónk.
Lehet a kutya se olvassa már el, de azért leírom, hogy az én gépembe van fix világítás állás a kapcsolón nem csak automata érzékelős.Nem tudom a tiédben van-e és csak kényelmi szempontból használod az automata állást?
Egyébként időnként rátekintve a műszerfalra ott is világít a tompított fényt jelző kontroll lámpa, ha nem akkor kapcsolni kellene.Az utólagos menetfényekkel kapcsolatban csak annyit, hogy nem minden vizsga állomáson díjazzák a beszerelését, ha szabályos ha nem.A megbízhatóságuk is kétséges enyhén szólva (szar olcsó kínai LED-esek).
Összességében viszont az a véleményem, amit már leírtam régebben is, hogy a lámpa használat is meglehetősen kusza kis hazánkban beleértve minden fényt amit kapcsolni lehet.
Ha nincs az autódon gyári menetfény, szerelj/szereltess bele egy szabályosat, máris megoldva a problémád (nekem hiányzik az automata kapcsolás, de legalább menetfény van).
Az automataváltónak nem tesz jót az N állás, ezért „kell” nyomni a féket. Ha éppen előttem engedik le a sorompót, akkor P-be teszem, ott nem világít a féklámpa – de amúgy én is a féket nyomom.
Két dolog jutott eszembe. Sajnos az utóbbi időben én is egyszer-kétszer kivilágítatlan kocsival közlekedtem. Ugyanis reggel elindulok tök sötétben így az automata felkapcsolja a világítást. Aztán ahogy kivilágosodik le is kapcsolja. Én meg nem mindig veszem észre, hogy menet közben lekapcsolt. Ez így elég hülye rendszer.
A másik, hogy többen írják az erős féklámpát a pirosnál. Azért azt ne felejtsük el, hogy egyre több az automata sebességváltós kocsi, ahol folyamatosan kell nyomni a féket, mert különben elindul. Persze itt is ki lehet venni N-be és be lehet húzni a kéziféket.
új mercédeszek, mazda 6 is gyilkos. én is lehajtom a napellenzőt, mert 100ból 95kretén tapossa a féket pirosnál állva, mintha pisztolyt fognának a fejéhez.
olyan valami kapcsoló kellene, ami kioldaná a féklámpát, ha 0kmph-t érzékel….mert arra vajmi kevés esély van betanítani a kreténeknek, h ne tapossák álltó helyükben, vagy huzzák be a rögzítőt addig, ha lejtene.
360fokban rakott smd minimum, hogy a foncsor is kapjon belőle rendesen, plus a tetejére, hogy legyen szúró fény, a halogén olyat nem tud, azért lehet látni a(z ilyen) ledeset normálisan nap közben is, a halogént meg sehogy. Nyilván az ellenállással ellátott minőségibb smd-re gondolok itt, amit lehet kapni azért kiss kutakodással a neten (sajnos kutakodni kell a jobb darabok után, de találhat az ember, persze itt tudnia kell, hogy mit is keres). osram,philips is csak off road sajnos….itt nincs különbség köztük.
Nekem a Passátok féklámpája szúrja a szememet. Nem csak a legújabbaké, de 2-3 generációt vissza mindegyik! Piros lámpánál he ilyen áll előttem és nyomja féket mint süket a csengőt akkor le kell hajtanom a napellenzőt és elbújni mőgé mert úgy sűt mint Csernobil, kék foltokat látok tőlűk, megvakítanak.
Nemtudom miért nem tudják ez valahogy orvosolni VWék?!
Mostanában kevesebbet vezetek főleg este szerencsére.Nagyon zavar sok tipusú autó első menetfénye is zavaró még nappal is vagy kereszteződésben áll a féken kisüti a szemem a féklámpa ki ellenőrzi ezeket valős napi közlekedésre alkalmasak-e vagy csak az új autó gazdáját szolgálja a közlekedők nem érdekesek? Az autógyár kénytelen egyre több kütyüt beépiteni,amivel turbózzák az eladásokat persze ez is üzlet. Úgy mint a xenon lámpák jó része is csak a gazdájának jó.A közlekedés többi résztvevőjét sokszor zavarja,értem fejlődni kell ,kell az új műszaki fejlesztés de minden áron!?Ezek lehet házi sufni tuning lámpák ki ellenőrzi ezt?Bármit be lehet épiteni mig olyan sofőrök vezetnek ,itt olvastam takaritiás közben elállitja a lámpát és hónapok alatt sem jön rá vagy a hátsó ködlámpát nem is tudja hogy kell használni uram bocsá ha utol ér valaki ködben kikapcsolom hogy ne vakitsa a hátuljövőt, bocs a témaváltásért.
Az igazság az, ha valaki látja, akár szürkületben a ‘kivilágítatlan’ kocsit, akkor bizony mégis elég oda a DRL! Arra tervezték, hogy spóroljon, zöld legyen! Ha bekapcsolod a tompítottat akkor adtál egy pofont a …, kidobtad rá a pénzt az ablakon! Nem csak a kivilágítás fontos, hanem az aktív nézés is! Nézni és látni, ez is egy elv! Vagy kapcsold be a tompítottad, hogy lásd a DRL-eseket! Marad még 50% spórolás! 🙂
Ja, és pirosnál már ne nyomd előzgetve 100-al…, csak, hogy 5m előnyt szerezz, de veszíts 20% üzemanyagot! Ez vajon mire jó?
Legtöbb esetben a (99%ban gagyi, kb csak az Osram és a Philips gyárt megfelelő minőségű és tartós ledes helyzetjelző izzót, és itt is csak a drágábbik széria ‘való’ kintre) ledes helyzetjelző izzó rosszabbul is látszik, mert nem használja ki a mögötte lévő foncsort, és lehet hogy 30-50%al nagyobb fénye van, de az izzóval nagyobb felületen, kifelé sokkal több fény ‘hasznosul’ mint 1-2-sok ledes ledizzóknál. Az indirekt fénykibocsátásra tervezettek (pl a P21W és kétizzószálas verziók) már más tészta, illetve a 270° környéki fénykibocsátású elsők is általában jól telejsítenek már.
De ha elég is a fény, itthon nagykerekben is fesztab nélküli vackokat kapni, amik 12V-ra vannak tervezve 14 helyett, így annyit sem bírnak ki mint egy izzó, sőt! 🙁
Sajnos én sok olyan birkával találkozok, aki elfelejtette felkapcsolni a világítást és hiába hívom fel magamra a figyelmet hosszú villantásokkal és egyértelműen mutatok az izzóra. Valamint, hogy egyszerűbb legyen megérteni, nagyra nyitott szájjal mondom, hogy „VILÁGÍTÁS!”…de hiába, csak néz, mint a birka…szó szerint.
Persze helyközi közlekedésről, megyeszékhelyt elkerülő útról beszélünk, ahol jellemzően nem mennek gyorsan az emberek.
Tipikusan a szürke és fekete autósok, akik rendszeresen elfelejtenek világítást kapcsolni.
Egyszer régen kollégám vitt haza a munkahelyről, mert az enyém szervizben volt és a szakadó esőben ahogy beértünk a város táblához, már kapcsolta is le a világítást – alig lehetett látni. Rögtön meg is kértem, hogy mielőbb kapcsolja vissza, ha épségben haza szeretnénk érni…
nem fog senki nekiállni lument méricskélni főleg kis fényforrásnál. fényerőre erősebb, de nem drasztikusan, ellenben pontszerű jól látható, jobban látható mint az izzós társa. ha valaki csak helyzetjelzővel bohóckodik, akkor vegyen bele ledet (canbusost), mert azt jobban látni (a szembejövőnek is). attól nyilván óvaintenék bárkit, hogy már este vagy rossz látási viszonyokkor és településen kívűl is csak azt használja….mert annak valóban semmi értelme, de én úgy gondoltam, hogy ez tök egyértelmű (!).
megmondom őszintén, én sem szeretem a kivilágítatlan kocsikat, mondjuk nem is állítottam ennek ellenkezőjét. egyébként
keversz valakivel, sosem beszéltem itt senkivel ledről…meg úgy általában neten még nem diskuráltam senkivel a ledekről. amiben nincs E betű, annak nem kellene átmennie vizsgán (az utólagos ledek nagy részében mondjuk nincs is).
Ha a led helyzetjelző erősebb fényt ad, mint a halogén, akkor nem biztos, hogy szabályos.
De jól elkanyarodtál az eredeti környezettől, ott olyanokról volt szó, akik a gyári menetfény helyett kapcsolnak helyzetjelzőt. Ami szarabb, akárhogy is nézem, még leddel is…
Annyit tennék hozzá hogy én utálom a kivilágítatlan közlekedő autókat, akkor is ha ez nem szabálytalan. Pláne most amikor napközben is szürke idő van és alig lehet látni hogy az autó most jön, vagy áll az úton.
Apropő, Te vagy a pairozó mániás, ezekkel a lLEdekkel minden rendben van, átmegy vizszgán simán?
emlékszem a tc-s esetre, aki átsorolt simán blfasz volt, mert nem nézett a holttérbe, ha nincs felkapcsolva a tompított tiszta időben napközben, az nem jogosítja fel arra a másikat, hogy vakegérmódjára szlalomozzon az úton. a kreszben is levan írva, hogy jelezni kell, megkell bizonyosodni róla, h sávot válthat, a holttérrel együtt, egy autó pedig azért akárhogy nézzük, tompított nélkül is látható napközben, kivilágított rövid alagútban simán. szóval ez az eset kapufa.
SMD ledekkel (nem a gagyi kis diódás), tökéletesen látható bizonyos ideig a kocsi, látni persze a tulaj nem lát vele, szóval amit mondtam, napközben elég az is max városon belülre (bár egyre több audis,bmw-st látok este is csak a menetleddel bohóckodni).
A világítási módok között a legrosszabb, természetesen; mert még tesz is érte hogy rosszabbul látszódjon, mintha hozzá se nyúlt volna semmihez.
Illetve akinek semmi nem világít, ha rávillantasz, felkapcsolja,(általában meg is köszöni) az előbbi csoport meg nem, mert úgy érzi ő már mindent megtett a láthatósága érdekében.
A korlátozott látási körülmények elég gumicsont-szabály. Volt tavaly egy baleset a Béke úti aluljáróban, ahol azért történt káresemény, mert nem voltak kivilágítva az autók, pedig az aluljárón kívül száraz, napos idő volt tökéletes látási viszonyokkal, belül csak sötét volt (az esetet a tc hozta le 2015. augusztusban)
A sok direkt-helyzetjelzősre meg szemből rávillantasz párat, rögtön kapcsolnak. 2015 fapados gagyi-xenonja 2016-ra a ledes gagyi helyzetjelző lett. Szerencsére az ócska led-szallagokat már a többség is cikinek érzi felrakni.
helyzetjelző csak tiszta időben és nyilván nem sötétben. gondolom érthető, h irónikusan említettem meg, hisz ez a helyzetjelzős „probléma” annyira piszlicsáré, hogy muszáj volt kifiguráznom.
A régi izzós helyzetjelzők sz@rok, de le lehet cserélni ledesre, ami jól látható szúrófényt ad (ha sík a búra). Ettől függetlenül, sok hülyét látok, de azért a nagy része felkapcsolja a tompítottat, amikor már a józanész megkívánja. De 1-2 kivilágítatlan (mégahelyzetjelzősemmegy) idióta szürkeautóssal, szürkületben mindig találkozom pár havonta. Aztán meg makoghatnak, hogy ha valaki elkezd előzni, akkor miért verte telibe őket.
A beszerelés adataihoz még, ami kimaradt: a 600mm-es köz csak az 1.300 mm-nél szélesebb járművekre vonatkozik, az alatt 400mm távolságnak kell lennie a kettő között.
Ha a nappali menetfényt helyzetjelzőként is használják (amikor elhalványul), akkor maximum 400mm-re lehet a jármű szélétől.
Hamar halál lesz a helyzetjelzősöknek, az ugyanis csak parkoláshoz használható. Aki ilyennel jön, én ignorálom. Max. annyi látszik a kamerában, hogy túl gyorsan parkolt…
Viccet(?) félretéve, a legrosszabb láthatóságot a helyzetjelző adja elöl, pont ahol fontos lenne.
„akik gyárilag menetjelzős autóval -hasonló, értelmetlen megfontolásból?- helyzetjelzővel közlekednek, hogy a lehető legrosszabb megoldás!”
igen igen, a helyzetjelző ! milliárdnyi halál szárad a lelkén naponta! :D:D:D:D:D:D:D:D bezzeg! akik kristálytiszta időben nyomatják a ködlámpát ugye…..
Az pedig egy külön cikket megérne, amiben illusztráljátok:
-Ha két csíkot világítok meg az úton/a 2-3 másodpercnyire előttemlévő autó lökhárítóját nem világítom meg, akor nem jól van beállítva a tompított (este)!
-Ha bevilágítok az előttem lévő autóba (lökhárítójánál fentebb) megint nem jól van beállítva!
A fény az útra, előre kell, 1-1,2-1,5%os lejtéssel. 10-ből 7 autósnak messziről láthatóan rosszul van beállítva a lámpája, és többszöröse sebességgel közlekedik, mint ami előtt meg tudna állni amikor meglátja; illetve vakítja a többieket.
Sajnos több autót fényszóró beállításra elvíve nem 1,2, hanem 12-15%os lejtést állítottak be, a legtöbb műhely beállítása köszönőviszonyba sincs a helyessel! Nem beszélve azokról, akik egyszer takarítás közben véletlen letekerték a magasságállítót az utastérben, és hónapok/évek óta így közlekednek. Viccesnek hangzik, de nem az.
Sajnos NEM TŰNIK FEL az embereknek hogy (elég) rossz beállítással járnak, talán 1-2 tipikus rossz példán át pár százan, talán pár ezren felismernék hogy az ő lámpájuk is így – ezek szerint rosszul világít!
Pontosítsunk:
„„Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, … nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.”
A KRESZ elsőként a nappali menetjelző lámpát említi, mivel e lámpák „rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.” Ezért a lámpák minden szempontból kizárólag a meghatározott rendeltetésnek megfelelően kerülnek kialakításra.
Nappali menetjelző lámpa hiányában, a tompított fényszórót kell bekapcsolni, mely azonban nem jelzőlámpa, hanem útmegvilágító berendezés.
A láthatóság a direkt fény miatt jobb a menetjelzőknek (a pár ezer forintos semmilyen követelménynek sem megfelelő bóvlikat ne vegyük ide, mert azok nem menetjelzők) mint a legtöbb (főként vetítőlencsés) tompított fényszórónak, és jobban látható az irányjelző is, nem működik feleslegesen a kanyarlámpa, stb.
A helyettesítő tompított fényszóró lehetséges használatának oka, hogy a nappali menetjelző lámpával a gépkocsik meghatározó többsége (2011 óa kötelező itthon) nem rendelkezik e lámpával. Ez esetben a KRESZ előírása csak tompított fényszóróval teljesíthető.
Furcsa, hogy jó látási viszonyok között _jelentős_ hátránynak gondolják egyesek, hogy hátul a legtöbb autón nincs világítás menetfény használatakor.
Külön kiemelném a KRESZ-t nem ismerő rengeteg autósak, akik gyárilag menetjelzős autóval -hasonló, értelmetlen megfontolásból?- helyzetjelzővel közlekednek, hogy a lehető legrosszabb megoldás!