Tényleg villogó fény kell, hogy az autósok észrevegyék a zebrát?

Ér bármit is az interaktívan villogó fény a gyalogátkelőhelyeken? Íme a kutatás eredménye!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elszomorítóak a magyarországi eredmények, ha az autósok magatartását vizsgáljuk a kijelölt gyalogátkelőhelyeken: az esetek nagyjából felében nem engedik át az autósok a gyalogosokat, kivéve ha a zebra előre jelzi az érkezésüket.

A magyaroknak a zebrahasználatban még mindig van hova fejlődniük – legalábbis ezt bizonyítják a Generali idei kutatási adatai. Ám szerencsére, az eredményeket tekintve, az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy az okoszebrák segítségével jelentősen, akár 20 százalékkal is nőhet a megállási hajlandóság a gyalogátkelőhelyek közelében. Az okoszebra nem túl bonyolult találmány egyébként: egy szenzorral érzékeli, ha gyalogos érkezik, ezt pedig fényjelzéssel adja az autósok tudtára. A fényjelzés lényegében "körülnéz" a sofőrök helyett: gyorsan hozzá lehet szokni, hogy meg kell állni, amikor villognak a LED-ek.
Hirdetés
2018-ban indult a Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése, az okoszebra program. Az alapítvány által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® okoszebra projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése. A program indulása óta több, mint 100 millió forint értékben támogatta az Alapítvány okoszebrák kiépítését szerte az országban, az elmúlt 5 évben 60 gyalogátkelőt tettek „okossá” a kezdeményezésnek köszönhetően. Idén többek között Dunakeszi, Gyömrő és Szentendre gazdagodott okoszebrával - a friss, megállási hajlandóságot mérő adatokból pedig jól látszik, hogy a zebra „okossá” alakítása befolyásolja a megállási hajlandóságot a gépjárművezetők körében. A friss adatok szerint Dunakeszin 2 héttel az okoszebra telepítése előtt 52% volt a megállási hajlandóság az autósok részéről, ám 2 héttel a telepítés után ez a szám 63%-ra, 2 hónappal később pedig 72%-ra emelkedett. Gyömrőn is hasonló adatokról számolt be a Generali a Biztonságért Alapítvány: a telepítés előtt 54% volt a megállási hajlandóság, a telepítés után két héttel ez a szám 65%-ra ugrott, két hónappal később pedig 75% lett. A tavalyi okoszebra-szavazás győztes városában, Szentendrén a nyári hónapokban adták át az okoszebrát. Két héttel az átadás előtt 51% volt a megállási hajlandóság, ám két héttel később ez a szám 68%-ra nőtt, 2 hónappal később pedig 71%-ra nőtt.
Hirdetés
A fenti adatokból is egyértelműen látszik, hogy az autósok számára is befolyásoló tényező a megálláskor az, hogy a gyalogátkelő feltűnőbb, észrevehetőbb legyen. A Generali idei kutatása is azt támasztja alá, hogy a lakosság nagy része (89%) szerint hasznos opció a zebrák láthatóbbá tételére az okoszebrák kialakítása, emellett pedig a szigorúbb szabályozás (82%) és magasabb pénzbírság (79%) sem elvetendő gondolat a magyarok szerint - különösen a gyalogosok nyilatkoztak úgy, hogy ezek segítenének a jelenlegi helyzeten. Hozzá kell azonban tenni, hogy amíg rendszeresek az alábbi videón látható helyzetek, addig a gyalogátkelőkre fordított kiemelt figyelem az autósok szemszögéből is érthető kell, hogy legyen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?