Tényleg vége a dízeleknek? Valóban letarolja Kína az EU autópiacát? Nézzük a számokat!

5 érdekesség az európai újautó-piac elmúlt hónapjáról

Novemberben stagnált az EU autóőiaca, azonban mégis kiolvasható néhány érdekes dolog a Dataforce adataiból.

Most csupán egy pillanatképet mutatunk az Európai Unió autópiacáról, de a jövőben folyamatosan pásztázzuk majd a történéseket, hiszen az eseményeik a hazai iparra is erősen hatnak. Jelenleg a novemberi számokat, illetve az évet is a 11. hónap végéig látjuk, ez alapján készült az összeállítás.
Szabadesésben a dízel eladások
Tíz évvel ezelőtt még léteztek olyan országok, ahol a dízelmotoros autók eladásai a piac 50 százalékát is kitették. Ilyen volt például Franciaország is. Ám ez változóban, hiszen folyamatosan csökken a számuk Európa szerte. Novemberben 11 százalékkal kevesebb dízelt adtak el, mint egy évvel korábban, ami 138 567 darabot jelent. Franciaországot pedig azért emeltem ki fentebb, hiszen korábban az ő autómárkáik is élen jártak a dízelmotoros autók gyártásában, ám napjainkra szinte csak a németek maradtak a térképen.
A top 12 dízel modell között a VW Tiguan végzett az élen 6754 eladással,  ami egyébként 13 százalékos növekedés önmagához képest. Ez pedig felvet néhány kérdést, ugye? Még akkor is, ha tudjuk, hogy idén új generációt mutattak be, ami növeli az érdeklődést egy-egy típus iránt. A Tiguan után sorban a Škoda Octavia, Škoda Kodiaq és a VW Golf következik. Az első nem német személyautó a listán a 15. helyen álló Peugeot 308-as.
A kínai behozatal erősödik, de a tarolástól még messze van
Tény és való, hogy folyamatosan erősödik a kínai autógyártók jelenléte Európában, de az a fajta fenyegetés, amitől néha mi is megrettenünk még nem érezhető. Jelenleg a vám érinti érzékenyen a kínai behozatalt, ám ez csak a villanyautókra érvényes. Amint megépülnek az EU határain belül a gyártókapacitások, illetve ráerősítenek mondjuk a hagyományosabb hajtásláncokra, simánváltozhat a helyzet. Elég ehhez az MG adatait megnézni.
Itt is érdemes előre leszögezni, hogy az MG egy jól csengő európai név, ami nagyban segíti a SAIC nagyvállalatot, de lényegében kínai fejlesztésű a modellpaletta. (És ezért nem keverném ide a Volvót, ami a Geely szárnyai alatt működik). Szóval MG-ből idén már 215 735 darabot eladtak az EU-ban, amivel magasan a legkelendőbb kínai termék. Ha pedig SAIC másik itteni márkáját a Maxust is számoljuk, akkor összesen 216 600 eladott autónál járnak, ami 5,9 százalékos növekedés tavalyhoz képest.
A legjobban a BYD erősödött, hiszen megháromszorozták az eladásaikat, de lényegében a nulláról építkeznek, így ez kicsit azért csalóka. Ha a darabszámokat nézzük, akkor idén eddig 41 447 autót adtak el Európában. A NIO viszont csökkent 28 százalékot, ami 1630 darab autót jelent novemberig. A Dataforce adatai egy kalap alá veszi a többi, kisebb kínaigyártót, köztük a Chery, az Xpeng és a Hongqi termékeit. Így együttesen 70 százalékot nőttek az eladásaik, de szintén a szinte semmiről, szóval egészen pontosan 35 787 darab autóról beszélhetünk.
A Toyota mellett a Hyundai a legerősebb a hibridpiacon
A hibrid eladások 12 százalékkal nőttek novemberben az előző évihez képest. A Toyota tarolt, hiszen az első 4 modell tőlük érkezik. Élükön a Yaris Cross áll, amelyből 15 944 darabot adtak el. Az ötödik és a hatodik helyen a Hyundai csoport testvérmodelljei, a Tucson és a Kia Sportage végeztek.
A gazdasági bizonytalanság ellenére a drága, egzotikus autók eladásai növekednek
Aránylag kicsi szegmens a szupersportautók és a hiperluxus autók piaca, de mégis 15 százalékot növekedett az éveddigi részében. Szerintünk nem sorolható teljesen ebbe a szegmensbe a BMW XM, ám a Dataforce ide tette, így ennek a csoportnak az élén áll az idén eladott 3620 példánnyal, ami 30,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A második helyen a Lamborghini Urus áll 1761 darabbal, a dobogó aljára pedig a Lamborghini Huracán fért fel 1186 darabbal. A negyedik helyen az AMG GT kupé található, mögötte a Ferrari Purosangue és a Ferrari 296 GTS áll ezer darab feletti eladásokkal.
A luxus az alsóbb kategóriákban is kelendő 
Évek óta stagnált a prémium kisautók szegmense, ám idén új erőre kapott. Talán azért is, mert több újdonság is érkezett, így eddig 26,9 százalékos emelkedést mutat ez a kategória. Bár az élen álló a Mini Cooper eladásai csökkentek, még így is a kategória királya 73 878 darab eladásával. Őt szorongatja a Volvo EX30 72 208 darabbal, míg az Audi A1 már jobban le van maradva a harmadik helyen 51 235 darabos eladással.
Összességében tehát az látszik, hogy a tehetősebbek vígan szemezgetnek az autópiacon, de a stagnálás jól mutatja, hogy ideje lenne visszatérnie piacra a szélesebb társadalmi rétegek számára is megfizethető autóknak.  
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre