Tényleg teljes kudarc Európa villanyautó-stratégiája?
Társadalmilag és gazdaságilag is sokat árthattak Európának az elektromos autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szép reményeket fűztek hozzájuk, ám mostanra úgy tűnik, teljes tévút volt az elektromos autók erőszakos terjesztése, az állami támogatások pedig még a társadalmi egyenlőtlenségek elmélyítéséhez is hozzájárulhattak - véli a Levegő Munkacsoport elnöke.
A Levegő Munkacsoport elnöke szerint több szempontból is kudarcot vallhatott Európa villanyosítási stratégiája
Személygépjárművek száma az Európai Unióban (ezer db)
2013 | 2022 | Különbség | |
Belső égésű motorral hajtott | 221 617 | 246 905 | 25 288 |
Hibrid | 33 | 2600 | 2567 |
Elektromos | 44 | 3100 | 3056 |
Összesen | 221 694 | 252 605 | 30 911 |
Hiába nőtt a villanyautók száma, a belső égésű motorokkal hajtottak száma tovább nőtt
Személygépjárművek száma Norvégiában (ezer db)
2010 | 2022 | Különbség | |
Belső égésű motorral hajtott | 2306 | 2307 | 1 |
Hibrid | 0 | 199 | 199 |
Elektromos | 2 | 599 | 597 |
Összesen | 2308 | 3105 | 797 |
Norvégiát példaként szokták emlegetni, de az ottani lakosok sem elégedettek
Személygépjárművek száma Magyarországon (ezer db)
2010 | 2023 | Különbség | |
Belső égésű motorral hajtott | 2980 | 3929 | 949 |
Hibrid | 3 | 198 | 193 |
Elektromos | 0 | 41 | 41 |
Összesen | 2984 | 4168 | 1184 |
Lukács András szerint valódi változást a parkolási díjak emelésével, a dugódíjak bevezetésével és a lakosság kompenzációjával lehetne elérni, persze ez (eleinte) biztosan sokak ellenszenvét kiváltaná. Szintén sarkalatos pont a személyautók külső költségeinek kérdése. Ezek alatt az olyan összegek értendőek, amelyeket a közlekedők okoznak, de nem ők fizetnek közvetlenül - ilyen például az egészségi károk megtérítése - ám egyelőre erre sincs valós megoldás a legtöbb európai országban.
Lukács András szerint teljesen más irányból kellett volna megközelíteni az elektromos autók kérdéskörét
A cikket ezúttal látványosan alátámasztja az ACEA legfrissebb jelentése, ami évek óta talán először mutat Európai szinten nominális és relatív (a piac csökkenését meghaladó léptékű) csökkenést az előző évhez képest.
Sok minden bizonytalan még, és persze sokaknak az életmódja miatt a vllanyautó egyszerűen nem alternatíva (a rengeteg előnye mellett pár kizára hátránya miatt).
Ugyanakkor tény RENGETEG dolgot lehetett volna már most is előtérbe helyezni, gyorstöltéstől az uniós szintű épületgépészeti előírásokig.
Mindenki szajkózza az unalomig ismert mondókákat, ebben élen jár a Levegő Munkacsoport, bezzeg amikor mailt írtam nekik, mit szólnak ahhoz, hogy a szlovák kamionok (szíjjártó boldog bejelentése szerint) Miskolctól Győrig Mo.-n át járnak, ide exportálva a szennyezésüket, arra nem reagáltak.
Szóval aki teheti, keresse meg AZ AUTÓ c. szaklap „Mégsem a dízel a bűnös?” c. cikkét, ami arról szólt, hogy a Covid alatt a járműforgalom visszaesett mondjuk 80%-kal, de a levegőszennyezés mondjuk 10%-kal, és erre nem találnak magyarázatot. Hozzáteszem, nincs dízelautóm, sőt nem is fogom a dízel pártját. Az újságírók is félrebeszélnek, amikor azt írják, hogy hétvégén átadják a gyalogos-kerékpáros forgalomnak a rakpartot. Közlöm velük, a gyalogosok és bringások SOHA sem voltak onnan kitiltva, ellentétben az autókkal. Biztosan sokkal előnyösebb a Bajcsy-Zsilinszky úton kipufogni, ugye?