Gyakorlatilag minden verziójában próbáltuk már az új Fabiát, ám ez most nem egy újabb teszt: a korábbi fotókat itt csak illusztrációnak használtuk fel
Az új Fabia komoly lépés az elődjéhez képest, nagyobb, minőségibb és összességében kompaktabb lett egy minden eddiginél kreatívabb köntösben. Alapáron is korrekt ellátmányt ad, ráadásul még az ára is igen baráti ebben az esetben. Ha még nem olvastad a tesztet, akkor mindenképp érdemes
erre a linkre kattintva belepillantanod, hogy tudd, mi áll a ring egyik sarkában. Két probléma azonban mégis akadhat vele: egyrészről a felár nélküli motorja 1,0 literes, 3 hengeres, és mindössze 80 lóerős, másrészről - ha egyáltalán elérhető épp - igen hosszú várakozási idővel lehet csak hozzájutni.
Már-már túl szép, hogy igaz legyen: sajnos egy új, alap Fabiához szinte lehetetlen hozzájutni jelenleg
Általában hasonló indokok miatt jelennek meg gyakorlatilag bármilyen márkájú és típusú, olcsóbbnak számító új autóval kapcsolatban az
"ezért a pénzért mennyivel jobb használtat lehet venni" jellegű olvasói visszajelzések. A Fabia esetében ezek a hozzászólások általában legfeljebb ötéves Octaviákról szólnak. Bár egyértelműen értelmetlen az összehasonlítás, hiszen aligha van metszete az új Fabia és a használt Octavia vásárlókörének, megnéztük, hogy mit mutat a piac.
Az új Fabia kívül-belül szinte centire akkora, mint amekkora 25 évvel ezelőtt egy Golf volt: hossza 4,1 méter, tengelytávolsága pedig 2,56 méter
1,78 méteres szélességévél és 1,46 méteres magasságával már elégséges akár egy kisebb családnak is, de úgy már lesznek kompromisszumai
Az új Fabia tehát tagadhatatlanul egy korrekt autó. Ezt bizonyítja, hogy amennyiben csak magát a két modellt hasonlítjuk össze, és nem vesszük figyelembe, hogy az Octaviák ennyiért használt autók, akkor is lesz, amiben a Fabia győzedelmeskedik. Persze, látványos a méretkülönbség az előző generációs Octavia javára, de kényelem és biztonság tekintetében könnyen fordul a kocka: amíg például az új Fabia alapáron adja a LED fényszórókat, addig a legtöbb ötéves Octaviában halogén izzókat találunk. A Fabiának, mivel újabb technika, fejlettebbek a biztonsági rendszerei is, valamint alapáron is gyorsabb, modernebb infotainment rendszert kínál. Az első szövetkárpitos ülések is nagyjából hasonló színvonalúak, hátul viszont már egyértelműen az Octavia nyer. Meglepően kiegyenlített a verseny ahhoz képest, hogy a két modell nem egy méretosztály.
A harmadik generációs Octavia még mai szemmel is családi méret: teljes hossza 4,66 méter, tengelytávolsága pedig 2,69 méter
1,81 méteres szélességével és 1,46 méteres magasságával viszont már nem ver annyit a legújabb Fabiára
Csak aztán visszacsöppenünk a valóságba: igenis bele kell számítani, hogy az Octavia 5,3 millióért még használt is.
Hogy ez mekkora probléma, azt természetesen mindig az aktuális kínálat végigböngészésével állapíthatjuk meg. Fontos megjegyezni, hogy az 5 év alatti Octaviák piaca nagyon pörög, ezért inkább csak hozzávetőlegesen érdemes számolni azokkal az autókkal, árakkal és adatokkal amelyeket a cikk írásakor találtunk: az sem kizárt, hogy pár perccel a megjelenés után már le is szedik az itt felhasznált hirdetéseket.
Az Octaviának a legnagyobb előnye a csomagtartómérete, ezen a téren az ötajtós 210 literrel, a kombi pedig 230 literrel haladja meg az új Fabia vonatkozó adatát
Ráadásul a pakolhatóság terén se tévesszen meg senkit a szedán-szerű vonalvezetés, az Octavia puttonyához minden esetben méretes nyílás társul
Amikor a Használtautó.hu oldalon rákerestem a szükséges paraméterekre érvényes magyarországi műszaki vizsgával, akkor kiderült, hogy 77 autó közül válogathatunk a Fabia 5,3 millió forintos indulóára alatt. A legolcsóbb, 2017-nél nem régebben gyártott Octaviáért a cikk írásakor 3,6 millió forintot kérnek, ezért egy még facelift előtti, tehát "egybelámpás", de kívül-belül korrektnek tűnő 2,0 literes CR TDI változatot kapunk 267 ezer kilométerrel az órájában. A képeken látszik a szakadásmentes szövetbelső és a digitklíma is, a leírás szerint frissen cserélt vezérléssel árulják. Ha még több praktikum kéne, akkor sem kell sokkal mélyebbre nyúlni a zsebünkbe, a legolcsóbb kombi most épp alig százezer forinttal kerül többe, ám itt csak 1,6 literes dízelt kapunk, ezüst színben, hasonló felszereltséggel és nagyjából azonosnak tűnő állapotban, 227 ezer kilométerrel.
A legolcsóbbak mezőnyében kombit és ötajtóst is könnyedén találni 4 millió alatt, már persze ha nem gond a 200 ezer kilométer feletti futásteljesítmény
A legolcsóbb benzines Octavia már más kérdés, a kínálat jelentős részét ugyanis a dízelek adják. Az összesen 22 találat szórása 3,9 millióról indul, ám ekkor még nem
"szabadultunk meg" attól, ami miatt a legtöbben kritizálják az új Fabiát.
Bizony: az 1,0 literes, 3 hengeres TSI erőforrás a használt Octaviák orrában is sűrűn előfordul.
Esetünkben alig 4 millió forint alatt, fekete színben, kombiként, szintén korrektül extrázva, automata váltóval, de 223 ezer kilométerrel vihető el egy ilyen egyliteres. Ha ragaszkodunk a négy hengerhez, akkor a Volkswagen-csoport 1.4 TSI-je marad, abból a legolcsóbb, amihez kép és rendes leírás is jár, az már a 4,6 milliót közelíti alacsonyabb felszereltséggel, kézi váltóval, és 140 ezer kilométerrel. Tény viszont, hogy fotók nélkül, 305 ezer kilométerrel is hirdetnek egy négyhengerest 4 millió forint alatt is.
Hatalmas az árkülönbség a háromhengeres és a négyhengeres benzinesek közt használtan, akár egymillió forintba is kerülhet a negyedik dugattyú
Ha nem a vételár az elsődleges szempont, akkor látszik meg igazán az Octavia kínálat változatossága: a két legnépszerűbb
"vallásnak" kedvezve gyűjtöttem ki a legjobbakat. A legfiatalabb Octavia 5,3 millióig 2019 novemberi gyártás - tehát még nincs három éves -, természetesen már frissítés utáni, osztott lámpás, 116 lóerős 1.6 CR TDI. Állapot terén viszont a fotókon nem látványosan szebb a szintén közel hibátlannak tűnő, olcsóbb és idősebb társainál, pedig az órájában is csak 104 ezer kilométer van. És ha már a futott kilométer szóba került, eddig az összeghatárig a legkevesebbet mutató Octavia óracsoportján is 72 ezer kilométer olvasható, ám ez egy világoskék, alapfelszereltségű háromhengeres.
A legfiatalabb Octavia ennyiért nincs három éves, de a legkevesebbet futott példány órája is átlépte már a 70 ezret
Van tehát miből válogatni elméletben a használtpiacon, de igazából továbbra sincs értelme az összehasonlításnak. Ha ugyanis valaki egy új, városi kisautót, méretben legfeljebb
"kvázi-kompaktot" akar, ahelyett újonnan sem lenne értelme egy méretes, már-már családi autóvá pumpált dízelt választani. Nyilvánvalóan nagyobb és praktikusabb az Octavia, ráadásul várakozási idő és éves darabszám-korlát sincs egy használtra, de a kínálat teljesen ad-hoc és a lehetséges szervizelés kockázata és várható költsége még akkor is lényegesen nagyobb, ha elkerüljük a Fabia orrában alapáron még csak nem is turbós 1,0 literes erőforrást. Ráadásul a Fabia sem kicsi, lényegében akkora, mint az első Octavia alapjául szolgáló Golf IV, cserébe azért még mindig könnyebb szűk helyeken manőverezni vele, mint egy harmadik generációs Octavia Combival. A konklúzió tehát, hogy igazából a saját piacához viszonyítva mindkét modell jó biznisz, így végül mindenkinek igaza van: annak is, aki ennyiért egy nagyobb használtat vesz, és annak is, aki inkább biztosra megy egy kisebb, de új és garanciás autóval.
Ha csak ez a két lehetőség adott, akkor a felhasználás módjától függően kell választani: lesz, akinek a nagyobb méret és a hosszú utakra tervezett motor az ideális, még akkor is, ha így nem új az autó, de legalább ennyien a könnyebb manőverezés és a takarékosabb, gyorsabban bemelegedő erőforrás, valamint a gyári garancia előnyeivel járnak jobban
Sajnos nagyon elszálltak az új autók árai. 2010 előtt nem vettem új autót, egyrészt mert akkor is drágák voltak, másrészt meg volt olyan, hogy 3 éves 17 ezer km-t futott autót sikerült megvenni az új ár 60%-áért. Aztán azóta 2 új autót is vettem, mert megfizethetővé vált, ráadásul kedvezőek voltak a lízing feltételei is (0% THM). Most újat megint nem vennék, mert drága is, és a kamat is erősen emelkedik. Ellenben most a használtak ára is magas, de akkor is inkább egy fiatalabb, keveset futott használt mellett döntenék.
Akinek elég a Fabia méret, annak jó vétel lehet, ha együtt tud élni a 80 LE-s motorral, ami 15,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra.
Octaviából a benzineset venném, az 1.4 TSI motorral. A cikkben szerepel egy olyan félmondat, hogy „a Volkswagen-csoport hírhedt 1.4 TSI-je”. Mielőtt ilyen urban legend kategóriájú szöveget leír valaki, illene kicsit utánanézni a témának. Amit hírhedtnek neveznek az még a régebbi 1.4 TSI, amiben láncos vezérlés volt. Korábbi munkahelyemen ilyen autót használtam és mellettem még vagy 50 kolléga, azokkal valóban voltak problémák. Aztán egy másik munkahelyemen már az újabb, módosított 1.4 TSI-vel szerelt Octaviát használtam. Ez egy 2018-as évjáratú autó volt, amibe nem egészen 3 év alatt 96 ezer km-t hajtottam bele. Ezzel semmi probléma nincs, egy kiváló motor, nem csak nekem, de az ilyet használó kb. 60 kollégának sem volt vele gondja. Ráadásul a fogyasztása is nagyon baráti, csak Bp. dugó és autópályán nem lassú tempó mellett is simán megvolt 7-7.5 literből, főúton 90-100 km/h mellett akár 5-5,5 literből is. Szóval én biztosan Octaviát vennék.
Megnéztem a Scalat is, sajnos ott a legolcsóbbak is 7 millió fölött vannak.
Tavasszal fiatal Octaviakat nézegettem. Amiket szívesen megvettem volna 6-7 millió körül voltak és általában 100-150 ezer km volt már bennük. Nincs feltétlenül szükségünk akkora autóra, így április végén rendeltem 1új Scala-t árgaranciával. Ha most rendelnék ugyanolyan felszereltségű Scalat, már kb. +600 ezer lenne és nyilván még drágulni fog.. Szóval annyira most sem jár rosszul az, aki tud új autót venni, sőt… Tény, hogy nagyon drágák az autók (az új és a jó állapotú használt is), de jelenleg úgy néz ki ennél már csak drágábbak lesznek..
Ha méretben elég a Fabia is,( nagy többségnek bőven elég lenne) akkor az új autó az akkor is új autó ugyanannyiért.