Tényleg semmi szükség a dízelre. Skoda Octavia Combi teszt
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nagyon nehéz belekötni a Skoda Octavia Combiba, az 1.4 TSI motorba meg végképp. Persze azért megpróbáljuk.
Az ország legnépszerűbb autóját ötajtósként teszteltük már 105 lóerős 1.2 TSI-ként és 150 lovas 2.0 TDI motorral DSG-vel spékelve, sőt, próbáltuk az akár 220 lovasra húzott RS sportmodelleket is. Itt és most a kombi kivitel, a Skoda Octavia Combi kerül terítékre 1.4 TSI benzinesként, és előzetesen annyit mondanék, hogy közel tökéletes, közel telitalálat.
Először is a kasztniról, a méretekről: elvileg ugye kompakt az Octavia, de hát a frászt az, akkora, mint a fene. Akkora, hogy ennél tágasabb utasteret csak politikusok és üzletemberek kívánhatnak és kívánnak is mondjuk a Superb révén (és akkor még visszafogottan, nem csőlátással választottak). Gigantikus a hátsó lábtér, a belmagasság is komoly, a csomagtér meg elképesztő méretű. Alapból 610 literes böhöm nyíláson át könnyen rámolhatóan, alacsony padlóval, egyszerű bővíthetőséggel (opciósan a raktérből is), kétoldalú borítással, hálórendszerrel, akár elektromos nyitás-zárással. „Csupán” pénz kérdése, a Skoda mindent megad, amit csak a kedves ügyfél óhajt.
Mert ez már nem az a Skoda, amihez még a szocializmusban hozzászoktunk. Félig ugyan még csehszlovák, de ezen Octavia és mondjuk a 105/120/Favorit/Felicia sor között akkora a különbség, hogy az döbbenet. És akkor még nem is utaztunk vissza, csupán a 70-es évek végéig. Ez a Skoda már Volkswagen, az Octavia meg Golf, picivel olcsóbban. Persze ki ne tudná, ugorjunk.
Az anyagminőség elsőrangú, az ergonómia szintén, a dizájn amolyan mindenkinek tetsző, korrekt. A világos kárpit mutatós (és kényes), az egész ízléses, átgondolt, újra és újra átgondolt, beleköthetetlen. Vagy mégis sikerül fogást találni a Simply Clever kialakításon? Tán a hátsó ülőlapok lehetnének hosszabbak, ennyi. Még egy pillanatra vissza a csomagtérhez: ha támladöntés utáni sík, tehát nem lépcsős padlóra ácsingóznánk, úgy kell rendelni, meg kell fizetni. Igen, üdvözlet a prémiumba hajló kategóriában, ahol kis túlzással még a forgatható kormánykerék vagy a kifelé nyíló ajtó is feláras. Feláras a síkba hajtható anyósülés is, de ha a konfigurálásnál bepipáltuk, később lapraszerelten a fél bútorboltot hazaszállítja az Octavia Combi.
Az előbb említett okosság (Simply Clever) egyébként a tanksapka alatt megbújó jégkaparón és a már citált kétoldalú raktérborításon kívül csomagban még a következőket tartalmazza: a középső pohártartókban lakó multimédiáseszköz-tároló és az ajtózsebbe applikálható szemetes. Praktikusak. Én a multimédiás kis műanyag izében inkább parkolókártyát tartottam, arra is jó. Jó még, kellően tág határok közt állítható a vezetői pozíció úgy a volánnal, mint a konszerntestvérekhez képest valamivel kevésbé formázott üléssel játszva, nem jó, sőt, szánalmas, hogy a legfelső Elegance szinten is extra a multikormány. Nyilván ez is csak szokás kérdése, mert amúgy a tempomatot a bajuszkapcsolóról és a hifit a középkonzolról kezelni minden, csak nem fárasztó. Fene az elkényelmesedett fajtánkba!
Volt viszont a tesztautóban – a sok közül – Amundsen hifi/navi szép színes érintőképernyővel, hovatovább érintésérzékeny funkcióval (ennek az értelmét a parasztvakításon túl egyszer lécci magyarázza már el, köszönöm), Bluetooth-kihangosító, elöl ülésfűtés, kétzónás automata klíma, parkolóradar, a B-oszloptól üvegsötétítés, nem sorolom. Azt sem, hogy a megannyi tételből mi a széria és mi az extra. Ha valaki alufelnit hiányolna: Elegance felszereltséggel a könnyűfém kerék speciel széria, de a Porsche Hungaria téli gumival/dísztárcsával adta a kocsit, nagyon helyesen.
És akkor a hajtásláncról: ez a 140 lóerős és 250 Nm-es 1.4 TSI benzinmotor újonnan fantasztikus, parádés – remélhetőleg használtan tartós és megbízható lesz. Halk, kulturált, kifejezetten erős egyrészt önmagában, másrészt az üresen alig 1,2 tonna miatt is. A menetstabilizálót nem lehet kikapcsolni, a kipörgésgátlót igen, de ASR on állásban, száraz aszfalton közepes gázzal is szétforgathatóak az első kerekek, ha valakinek ez a sportos vezetés. Százra 8,5 mp alatt gyorsul az autó, végsebessége 200 km/óra feletti. A nyomatékleadás lineáris, a 6-os váltó fokozatkiosztása eltalált. Autópályán 130-nál bőven 3000 alatt forog a motor, az utastérben csend és béke honol, az Octavia útfogása stabil, nagyautós.
Fogyasztás? Ahogy a nyomatékleadás és a vezethetőség, az 1.4 TSI étvágya is majdnem dízeles. A gyári ígéret 5,3 l/100 km, tesztátlagunk 6,3 lett sajnos dugókban is senyvedve. Pazar. Simán 6 alá is szorítható. És hogy miért nem kéne a dízel, ha ilyen jó a benzinmotor? Hát a felára és a szaga miatt. Kiváltképp a maga nemében szuper 2.0 CR TDI drágább, míg az 1.6 CR TDI nem az a hiperkulturált darab. Hogy most rákkeltő-e vagy nem a dízel, hagyjuk - ahogy él az emberi faj, az maga a gyógyíthatatlan betegség.
Végül apró fekete pontok és leves: a Green Tec csomag részét képező stop-start rendszer nem az igazi, kicsit lassú, van mit csiszolni rajta. A hátsó (csatolt lengőkaros) futómű fel-felüt, egy Golf komfortosabban, igényesebben rugózik. És az ár: szerényebb, mint a német Big Brothernél, de azért magas. Listán 5 millió forint az Octavia Combi alapára (1.2 Tsi 86 LE 5 fokozatú manuális váltóval), a sokkot 600 ezer forintos kedvezmény enyhíti. Tesztautónk közel 7 milliós volt (mínusz 600 ezer), na persze ne legyen kétségünk, fölöslegesen nagyobb motorral, DSG-vel, napfénytetővel, LED-es lámpákkal, összkerékhajtással, miegymással 10 millió környékére is extrázható az Octavia. Egy Skoda.
Úristen, egy Skoda ennyiért – gondolják és kommentelik még sokan, miközben ugyanebben az ársávban például egy szűkebb, kevésbé remek hajtásláncokkal kínált Astra az Opel, és az Opel sosem kop el. Pláne, hogy az Octavia a deklaráltan középkategóriás Insigniát is übereli, ez van. Verdikt: az Octavia/Octavia Combi ideális családi autó, ideális cégautó és ráadásul jó kocsi is kevés hibával. Nem véletlenül zúz a slágerlista élén.
Árak
Tesztmodell alapára
5 762 220 Ft (2013.11.30.)
Tesztautó ára
6 330 620 Ft (2013.11.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4500-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
Végsebesség:
212 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4659 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1465 mm
Saját tömeg:
1197 kg
Össztömeg:
1842 kg
Tengelytáv:
2668 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
610-1740 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
920-990 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1530 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
600-840 mm
Csomagtér hossza:
1050 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1060 mm
Raktérnyílás magassága:
860 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4500-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
212 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
CO2-kibocsátás:
121 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Egy ilyen áru autónál elvárja az ember , hogy egy kis puha filccel bélelt ajtózseb legyen benne.
A helyzet az, hogy ez így helyes. Kiragadva nyilván nem, de van előtte is egy mondat. Értelemszerűen nem a nyílás, hanem a csomagtartó 610 literes. És a családomat érintő megjegyzésekre érzékeny vagyok, ha kérhetem, több ilyet ne. Engem tessék szidni, őket ne, kösz.
“”de ezen Octavia és mondjuk a 105/120/Favorit/Felicia sor között akkora a különbség, hogy az döbbenet.””
Ledöbbentő, hogy az öregnek csak rossz helyre kellett volna rakni azt a vesszőt, mekkora hülye mondat ez. A Golf I, és a Golf VII is van ekkora különbség, de aki látott ilyeneket, az ezen nem döbben meg, újságírói hatásvadász mondatnak ez így meg igencsak gyengécske…
“”Alapból 610 literes böhöm nyíláson át könnyen rámolhatóan,”” 610 literes a nyílás? És mennyi a csomagtartó. Ha a fater is ilyen jól helyezi a vesszőt, akkor most nem ez a cikkíró írta volna ezt a hülyeséget…
Nagyon jó ez az 1.4 TSI, én a munkahelyemen nagyon sokszor vezetek egy ilyen motorral rendelkező VW-t. Énnél jobb és nagyobb nem kell, a dízelt teljesen feleslegesnek tartom. Szóval aki egy ilyen Octaviat választ az nagyon jól dönt.
Ha már kombi akkor SEAT Leon ST FR 2.0CRTDI 184LE DSG na az már autó és a belseje is komolyabb 🙂
Egy ekkora karosszériába legkevésbé sem mondható,hogy egy 1,2-1,4-es motor gazdaságos tudna lenni,pláne,ha megvan pakolva rendesen.