Egyes jelentések szerint Kína és az Európai Unió tárgyalásokat kezdeményezett az Egyesült Államok jelentős vámjai miatt, amellyel az itteni vásárlók járhatnak jól. Mutatjuk, hogyan lehetséges mindez!
Mint ismert, Donald Trump, az Amerikai Egyesült Államok regnáló elnöke nemrég óriási vámokat szabott ki a külföldről érkező termékekre, így többek között a gépjárművekre is. Bár az európai ipar is komolyan érintett, a legnehezebb helyzetbe a kínai gyártók kerültek. Azóta az USA első embere felfüggesztette 90 napra a legtöbb vámot, viszont az Automotive News Europe jelentése szerint ez a külföldről érkező gépjárműveket nem érinti, vagyis az autók után továbbra is ki kell fizetni a "büntetést". Az egyetlen kivételt Kína jelenti, a népköztársaság esetében minden maradt az eredeti bejelentés szerint.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy az EU és Kína autóipara is nehéz helyzetbe került az USA vámjai miatt. Úgy tűnik, a két fél kényszerből egymással kezdett egyeztetni, legalábbis erről írt a Reuters a német Handelsblatt értesüléseire hivatkozva. Tavaly október óta az Európába érkező kínai villanyautók esetében akár 45,3 százalékos büntetővám megfizetésére is kötelezhetik a gyártót. Az Unió akkor arra hivatkozott, ezzel igyekeznek megvédeni a tradicionális, "nyugati" gyártókat a "túl olcsó", részben állami finanszírozással készült kínai autóktól.
A szankciók miatt az Audi bejelentette, hogy nem is szállít több autót az Egyesült Államokba
Ezt a szisztémát vizsgálhatja felül az EU, az egyeztetések pedig már meg is kezdődtek, tudatta az Európai Unió egyik szóvivője. A hírek kapcsán Peking is megszólalt, ahonnan szintén megerősítették, hogy a tárgyalások "azonnali hatállyal" megkezdődtek. Az új koncepció a mostani százalékos megoldás helyett egy minimum árküszöb lehet, amely alatt egyetlen gyártó sem adhatja az autóját. Egyelőre kérdés, hogy itt is különbséget fognak-e tenni a gyártók között, vagy egységesítik, minden esetre elképzelhető, hogy az új rendszer bevezetésével néhány kínai, vagy épp az ázsiai országban gyártott villanyautó ára csökkenhet, bár Maros Sefcovic, az EU kereskedelmi biztosa korábban arról beszélt, az árküszöböt a mostani százalékos tarifákhoz kell igazítani, nagyjából azokkal egyenlőnek kell lenni, és természetesen az átláthatóságot is kihangsúlyozta.