Télen különösen fontos a jó világítás
Este van, és télen sokszor köd, vagy éppen csapadék is nehezíti a sötétben való közlekedést. Főúton haladunk, lakott területen kívül, ahol már nincs közvilágítás, és szemből egy motorkerékpár közeledik – csak az lehet, hiszen egy fényszórót látunk világítani. Aztán amikor már majdnem elhalad egymás mellett a két jármű, ijedten vesszük észre, hogy bizony autóról van szó, amelynek nem világít a bal oldali lámpája, és emiatt a szokásosnál beljebb haladt az úton, így korrigálva valamelyest a „félszeműséget”. Ilyenkor elég egy ijedt kormánymozdulat a csúszós, síkos, gyakran lefagyott burkolaton, és mire feleszmélünk, már az árokban vagyunk. Egyre gyakrabban látni kiégett izzós járműveket a forgalomban, és könnyen azt gondolhatjuk, hogy lusták, felelőtlenek az emberek, amiért nem cserélik ki azonnal a tönkrement alkatrészt, akár az útszéli első parkolóban. A gondolatmenet azonban csak elméletben helytálló, mert a típusok zömében olyan bonyolult művelet az izzócsere, amire nem hogy sötétben, de nappal, fűtött garázsban sem vállalkozik az átlagautós.
Ideális állapot izzócseréhez: nem kell bontani, fél napig szerelni, és van hely
Nem ritka, hogy magát a komplett fényszórót is ki kell szerelni
Elsőként kezdjük egy jó hírrel. 2006 augusztusától Európai Uniós előírás, hogy az izzócsere: 1. könnyen elvégezhető feladat legyen, 2. a kezelési könyvben lépésről lépésre benne kell lennie a folyamatnak, 3. az autóhoz járjanak olyan szerszámok, amire a művelet során szükség van (csavarhúzó, kulcsok). Korábban ez nem volt így konkrétan szabályozva, és a gyárak úgymond vissza is éltek a lehetőséggel, mert egy-egy izzócseréhez olykor az autó egész elejét szét kellett bontani. Az 1990-es évek közepétől az iménti dátumig bezárólag forgalmazott típusok adhatnak okot különös aggodalomra, például a Volkswagen Golf IV, amelynél horrorfilmbe illő szétszerelési jelenet után lehet csak kicserélni az elpukkant izzót – a Golf V és VI szerencsére már nem ezen az úton haladt tovább. Nagyon sok márkánál javasolt szervizhez fordulni, ha ilyen, első látszatra egyszerűnek tűnő probléma adódik. Rémhírek keringenek a
FIAT Punto és a Stilo körül, de rettegnek a Daihatsu, a KIA és a Daewoo tulajdonosok is, és nem titok, hogy a korábbi Volkswagen Polo dízelnél még az üzemanyagszűrőt is el kell távolítani az akkumulátorral együtt, hogy újra világítson a lámpa. A kacifántosabb típusok közé tartozik még a Ford Fiesta, a smart fortwo, számos
Peugeot modell, és a Renault Scénic II, amelyeknél nagyobb mértékű bontásokra van szükség.
Így kell helyesen megfogni az izzót
Néhány jó tanács, ha magunk cserélünk izzót. Először is mérlegeljünk. Ne álljunk neki bütykölni éjnek idején, az országút melletti árokparton, ha az izzócsere annyi időbe telik, és majdnem akkora szétbontást kíván, mint egy motorgenerál. Egyrészt a sötétben körülményes a szerelés (elguruló csavarok, patentok…), pláne gyakorlat nélkül, másrészt esetleg olyan berendezésben is kárt tehetünk, ami gátolja a továbbhaladást. Nagy hidegben, szélben, elfagyott ujjakkal szintén nem ajánlott bűvészkedni, inkább legyünk fokozottan óvatosak, érjünk célhoz, és nyugodt körülmények között ott tekintsük át a lehetőségeket. Ha mégis szerelünk, akkor a halogén izzót soha ne fogjuk meg az üvegnél, csak a foglaltnál. H7-es izzóknál nem biztos, hogy az új lámpa helyesen fog világítani, ezért ha nem szervizben cseréltettünk, akkor utána mindig menjünk el fényszóróállításra.
Xenon és LED - ezek elvileg kiszolgálják az autót, ha mégsem, irány a szerviz
Végezetül joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi újság a xenon technikát használó modellekkel. Ez külön műfaj, hiszen nem hagyományos izzóról van szó. A működés nem túl bonyolult, a két elektróda közötti ív a lámpában lévő xenon gázt ionizálja, aminek hatására a gázon elektromos áram folyik keresztül, és a gázkeverék az említett elektromos ív formájában világítani kezd. Nagyon kifinomult elektronikus rendszer, például a gyújtási feszültség 18-30 ezer Volt közötti értéken mozog, ezért nem véletlen az ilyen alkatrészeken feltűnő formában jelzett magas feszültségre utaló jelzés – eszünkbe ne jusson otthon a xenon fényszóró körül matatni! Akárcsak a LED technológiánál, a xenonnál is az autó élettartamával azonos a tartósság, azaz, ha nem világít a fényszóró, akkor annak komolyabb, mindenképpen szervizben történő javítást igénylő hiba az oka.
Nekem is jól bírta a Ladám,pedig az az ős 1200-as volt.A legfőbb problémám az új autókkal,hogy ha valami elromlik,az eszelős összegekbe kerül.Én még szerncsés helyzetben vagyok,mert kint dolgoztam,így több a pénzem a javításra.De nem tudom,mi lenne,ha minimálbér környéki fizetésből kellene javíttatnom az autóm.A régi keleti autók tartóssága meg szerintem jobb lett volna,ha normálisabb kenőanyaghoz is hozzá lehetett volna jutni abban az időben,nem pl a Mol botond olajjal mentek volna a motorok.Hiszen tudom,hogy sokan azt öntötték bele,ami éppen volt.És szerintem is érdekes dolog a mai motorgyártás,főleg a dízeleknél,pl 1.9-es Delta multijet 190 lóerővel.Lényegében tuning motor,nem lehet több százezres futást várni tőle.És néhány évig az átlag autók tényleg megbízhatóbbak,mint régen,de ha baj van,akkor igen mélyen a zsebbe kell nyúlni.Éppen ezért a tíz év feletti “nyugati˝autó szinte eladhatatlan.
Kedves Sz.Feri! Természetes fénynél na és figyelmesen megnézve valóban így van.Kössz az imfót és izzó csere mentes autózást. Üdv:Zsukov
Sziasztok!
Amint itt olvasok, még örvendek hogy egy Dacia 1310 – es tulajdonosa vagyok. Ennek az autonak, bár sokan lenézik, van egy nagy előnye: nagyon egyszerű gyártású. Amint az izzót illeti, még a feleségem is kicseréli 10 perc alatt. Van elég hely hogy két kézzel lehessen dolgozni, nincs szükség különös szerszámokra, nagyon egyszerű a foglalat.
Jó utat mindenkinek!
Kedves Opelfan!
Köszönöm, hogy elolvasta amit írtam!
Belátom, hogy azért az autógyártás sok tekintetben fejlődött az utóbbi 2-3 évtizedben, főleg a motor-élettartamot illetően. Egy ismerősöm Opel Astra classic-jának 1,6-os benzinmotorját 430ezer km.nél cserélték ki, de nem kellett volna még fúrni, csak hydrotőkéket és még 1-2 dolgot cserélni benne.
A fogyasztásról nem kell meggyőzni, mivel egy 1.0literes Suzuki Swiftre cseréltem le a 20éves Opel Kadettemet. Az 1,4-es karburátoros Kadett sem volt egy benzintemető(6-7l), de azért a Swift ilyenkor, télen 1,5 literrel kevesebbel megteszi a 100km-t.(5,3l)
Szerintem nem minden Lada ette meg a 10l-t, csak azok, amiket nem jól állítottak be,(porlasztó, gyújtás) vagy nagy talpú emberek vezették.Egyébként az 1300-as Lada az egyetlen, amit vezérműszíjjal csináltak.
Igaza van az 1,4 16V Fabia-val kapcsolatban. A sógoromnak pont ilyen autója van és tényleg többet fogyasztott túrában is, mint a 20éves Kadett, amikor Horvátországba mentünk ezzel a két autóval.
A kétütemű motorok működéséből adódik, hogy kb fele annyit bírnak. mint a négyüteműek.(1 fordulatra ugye egy robbanás jut, a 4üteműnél pedig két fordulatra jut 1 munkaütem.) Cserébe nagyobb teljesítményt adnak azonos hengerűrtartalomnál.(Mentem egy 4ütemű 250-es Suzuki robogóval, ami jóval szerényebben gyorsult a 250-es Etz motoromnál.)
Ja, és még egy fontos dolog: Szerintem a szegény embernek nincs autója, de még lakása, ruhája sincs. A világ lakosságának kb. 60%-a nélkülözésben él.
Ők a szegények, mi csak azt gondoljuk, hogy azok vagyunk.
Tisztelt Opelfan!
Török Tamás hozzászólására írt válaszát olvasva késztetést éreztem, hogy én is hozzászóljak a leírtakhoz.
Abban osztom az Ön véleményét, hogy a modern, magasnyomású dízel motorokkal akad probléma mostanában. Ez történik, ha egy szerencsétlen 1,2 literes dízelmotorból 80-90 Lóerős teljesítményt sajtolnak ki. Nagy befecskendezési nyomás,nagy robbanást okoz. Ezért mennek szét idő előtt pl.:a csapágyak,
Nem gondolom, hogy normális, ha egy Renault Mégane 1,9 dci motorját 300ezer km után generálozni kell. Említhetném még, az ugyancsak ezen ismerősömék dízel Citroen C3-ját, amin kb. 60-70 km megtétele után az összes szelepet ki kellett cserélni.
Sorolhatnám még azt a több VW Passat-ot, amin pár éves korában eltörik a lendkerék, meg 2,5 évesen kétszer kellett porlasztócsúcsot cserélni a 30-40 ezret futott 9 milliós autón!
Ehhez képest biztos, hogy sokkal kevesebb gond van egy átlag benzinmotoros autóval.
Nem tudom honnan veszi, hogy a régebbi motorokat 100ezernél fúrni kellett?
Az első autóm egy 2107Lada volt, amit 216 ezer km-rel adtam el. 200ezer körül járt, amikor a nem mindennapi igénybevétel miatt enni kezdte az olajat.A vezérműláncnak pedig automata feszítője van, plusz egy fix rezonanciacsillapítója. Megjegyzem, hogy a fogyasztása sem volt túl sok a maga nemében.90-100-as tempónál nem fogyasztott többet 7-7,5 liternél, amit egy ismerősöm 4-5 éves 1,6 literes VW Jetta-ja is megiszik.
Egy szóval: Én sem vagyok benne biztos, hogy a modern autók sokkal jobbak, tartósabbak lennének, mint a 20-30 évvel ezelőtt gyártottak.
Szerintem tanulhatnának a gyártók a régi, bevált egyszerű megoldásokból.
Bocsi, ha intrikának tűnt, inkább csak azt jeleztem volna, hogy biztos vannak könnyű és nehéz esetek izzócsere tekintetében. Egyébként Peugeot 407, múlt héten is cseréltem… 🙂
Sz.Feri:kössz a tanácsot,de ezen a fiestán három csavar tartja a lámpa testet.Természetesen a harmadik a lökhárító takarásában. Üdv. Zsukov
Kedves brie:ha ez intrika akar lenni a “nyavajgó”férfi népnek akkor azt kell válaszolnom,hogy neked kerékpárod van nem renault,audi,fiat vagy más autód.Ezt mint autószerelő írom.Bocsi zsukov
Nekem egy 2007-es V50-es Volvóm van, abban is ki kell szedni az egész lámpatestet elöl izzócseréhez, DE szerszám nem kell hozzá és pofonegyszerű!
A cégnél Renault Megane van, az tényleg katasztrófa, szervíz!
Golf IV -ben a blue light izzót 3 havonta cseréltem (azóta visszatértem a hagyományoshoz) különösebb gond nélkül, viszont a helyzetjelző kis izzójának cseréje segédszerszám nélkül tragédia.
Tisztelt Opelfan!Van igazság abban amit ír,de 20 éve már nem csak kispolszki meg farmotoros skoda volt.De a Zsiguli például egy hihetetlenül strapabíró autó volt,akár 20-25 évesen is.Nekem volt,csak azért mondom.Persze,kellett valamennyit foglalkozni velük,de most egy vezérműlánc utánfeszítés szerintem nem akkora tragédia,cserében viszont az legalább nem szakadt el.Egyáltalán nem volt horror a javítása,sem anyagilag,sem technikailag,és ez szerintem fontos.Gyenge pontja talán a gyújtása volt,de filléres volt az alkatrész,szemben pl egy opel 40ezer forintos bosch elosztófedél árával szemben.És meg kell említenem a 123-as és 124-es Mercedeseket is,amelyeknél egyáltalán nem volt ritka a milliós futás,ezt még az újabbak sem tudják sajnos.Az Oplekkel kapcsolatban is azt tudom mondani,mert nekem van egy 19 éves Omegám,c20 ne motorral,és van egy G Astrám,1.7 cdti motorral,7 év alatt az Omega egyszer sem hagyott az úton,2 év alatt az Astra 3-szor is,sajnos.Én úgy gondolom,hogy a régi Opelek megbízhatóbban működtek,csak a rozsda az ellenségük.De legalább az Astrában is viszonylag egyszerű az izzócsere,bár a foglalata nem a legtartósabb anyagból van,és elég sűrűn lell cserélni,szemben az Omegával pl.,mert abban 5 éve ugyanazok az izzók vannak elől.És ha a régi Opelek jöttek szóba,milyen érdekes,hogy 2010-ig gyártott Astra classic modellekbe gyakorlatilag ugyanolyan kormánykapcsolókat és világításkapcsolókat szereltek,mint a 80-as években Pl már az Omegába is.csak nem volt az rossz akkor:-)És sajnos igaza van,a mai német autók csak árnyékai régi önmaguknak,messze nem olyan jók már,csak drágák.
Nő létemre mindig magam cserélem az izzót 🙂
Végül azért cseréltem le az Audi A4-et, mert csak szervizben tudtak izzót cserélni elöl (hátul én is tudtam). Akkor elhatároztam, hogy csakis olyan autót veszek, melynél magam meg tudom oldani. Korábban volt E230-as Mercim, ott még befértem volna a motor mellé bütykölni. A mostani Superbe II-nél pofonegyszerű a dolog, és ennek nagyon örülök. A feleségem 2007-es Clioján az első lökhárítót is leszedik. Szóval 2006-tól érvényes az az európai előírás? Na, akkor gratis cseréltetem ezentúl.
2004-es Ford Focus. Rettegnek az izzócserétől a fórumokon írók. Még a szervizben is kiszedik a hűtőrácsot, lámpát. Igazából normálisan, a motortér felől is meg lehet csinálni. nehéz, de nem lehetetlen művelet. Mivel félévente kiég az egyik, ezért van benne gyakorlatom: tegnap cseréltem -3 fokban, parkolóban sötétben, ráadásként egy friss seb volt az hüvelykujjamon (beragasztva), így is kb. 3 perc alatt megvolt. Tehát nem lehetetlen. Mindenki döntse el, hogy mi éri meg: fáradság vagy szervizdíj…
Én arra lennék kíváncsi,hoy a 2007-es fiestán miként lehet első izzókat cserélni.Egyszer már cseréltem bontás nélkűl jobb oldali helyzet izzót, de arra ráment 20 percem meg a fél öklöm.A segitséget előre is köszönöm.zsukov [email protected]
nekem egyszer kellett tompitott izzót cserélnem a fusionomba azt is a szerviz csinálta,de csak azért mert épp ott volt a kocsi és ők vették észre.Kb 10 percig tartott nekik.és utána nekem kellett itthon vissza raknom a lámpatestet a helyére.meg egyszer kellett a helyzet jelző izzót cserélni azt megcsináltam én 5 perc alatt egy ismerősöm kapujába egy 10-es kulccsal felfegyverkezve.
A Golf IV-ben nem horrorisztikus izzót cserélni! Itt nem értek egyet a cikk írójával. Pici kézügyesség(főleg az akksi felőli oldalon) de még ott is max. 3 perces a művelet. Burkolat le, rögzítő fül kiakaszt, és az izzó máris a kezünkben van…
A renaultmegán(direkt írtam így végig kisbetűvel és egybe), na az a horrorisztikus! Csak szakszerviz! Hihetetlen!!!
Ez biztosan nem véletlen,hogy így készítik az autókat.A szervizeknek is eg kell élni valamiből.Itt mi a magyarok még megpróbáljuk magunk cserélni az izzót,de szerintem ez nyugati országokban nem így van.Mindent úgy burkolnak,hogy nehogy otthon is elvégezhető legyen egy egyszerű gyertya izzó És komolyan gondolkodjunk el,tényleg jobbak a mai autók,mint a 20-30 évvel ezelőttiek?Én nem hinném.Sem megbízhatóbbak nem lettek,sőt.Túl vannak bonyolítva.
Most cseréltem bal első tompítottat a Captivában. A fényszóró tetején két csavar ki –eddig egyszerű. A harmadik csavar kicsavarásához a hűtőmaszk fölötti műanyag burkolatot kell leszerelni, de a hűtőt felül rögzítő kis lemez is útban volt. Ez után egy kb öt centis résben lenyúlva érhető el a csavar, kb a villáskulcs 1/20 fordulatos elmozdítására van hely, miközben a kézfejemet a hűtő éles széle szanaszét sebzi. Utána lámpatest kicsusszan, rossz izzó ki, új be. A visszatoláskor viszont a magasságállító rudacskáját be kell illeszteni a lukacskájába, igen ám, csakhogy amikor a lámpatest már félig bent van, a rudacska és a luk már nem látszik, viszont még vagy 3-4 centi van közöttük. Asszem, ötödikre sikerült becélozni… Ezután már csak csavarozás van hátra. Úgy 35 perc alatt, egy szanaszét horzsolt kézfej árán meg is volt az izzócsere. Persze garázsban, nem sötétben az út szélén.
Én a céges kocsiban cserélgetem a H7-est fél évenként és nem nagy öröm. Ugyan célszerszám nem szükségeltetik hozzá, de látni semmit nem lehet-max tükörrel lehetne-, így benyúlós-letapogatós nőgyógyász módszerrel szerelem.Még a stekkert sem látni! Üdv az autógyáraknak!
Főképp az Audinak aki kitalálta az A2-esen a csak szervizben nyitható motorháztetőt. Vajon abban hány évtizedig jó egy izzó??