Tényleg eltűnhetnek a kamionosok az utakról?

Egy amerikai egyetem végzett kutatást a kamionosok jövőjéről

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Napról napra egyre fejlettebb önvezető rendszereket engednek az utakra az autógyártók, ezek azonban korántsem tökéletesek, és a sofőrtől állandó figyelmet követelnek még. Tényleg rábízhatunk egy 40 tonnás szerelvényt egy számítógépre?

Rengeteg, akár halálos kimenetelű balesetért tették már felelőssé a manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő "önvezető" funkciót annak ellenére, hogy az ilyen rendszerrel felszerelt autók esetében minden alkalommal figyelmeztet a rendszer, hogy a jármű nem képes egyedül helyt állni a forgalomban, és az csupán a sofőr állandó felügyelete mellett használható. A balesetek a legtöbb esetben azért következnek be, mert a felhasználók minden eszközzel igyekszenek kijátszani a rendszert (az interneten például számos videó található, hogyan kell kijátszani a Tesla rendszereit), de természetesen az is előfordult már, hogy a számítógép hibázott. A Michigani Egyetem szakemberei egy kutatás alkalmával ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy megalkotható-e egy olyan rendszer, mely egyáltalán nem igényel semmilyen emberi beavatkozást, és akár több ezer kilométert képes megtenni egy jármű mindenféle segítség nélkül.
Hirdetés
A kutatást elsősorban a kamionokra hegyezték ki, ugyanis az Egyesült Államokban jelenleg is hatalmas a sofőrhiány (jelenleg 61 ezer munkavállaló hiányzik az infrastrukturából) elsősorban a relatív alacsony bérek, a családtól távol töltött idő és a monotonitás miatt. Az a kevés sofőr pedig, aki a szakmában dolgozik, inkább a rövidebb fuvarokat viszi, mert valamivel jobb a bérezése az ilyen jellegű munkáknak. A michigani kutatók éppen ezért a hosszabb távú fuvarokra hegyezték ki a kutatást. Egyfelől az ilyen jellegű fuvarok útvonala nagy részben az autópályát érinti, így a számítógépnek is viszonylag egyszerű a dolga, másfelől a sofőröket is megkímélhetik az automatizált kamionok a monoton utaktól.
Hirdetés
Bár a kamionsofőrök többsége szkeptikusan áll az önvezetéshez, a kutatásban megkérdezett sofőrök többsége pozitívan nyilatkozott a kutatók által felvázolt tervről, mondván, hogy "ez a része helyettesíthető a munkának". Amerikában egy átlagos sofőr, aki hosszabb távokat teljesít, évi 300 napot tölt a kamionban, ez a szám pedig jelentősen redukálható lenne a fent vázolt technológia megjelenésével. Azonban egyelőre több kérdést is felvet a kutatók által vázolt mechanizmus. Aniruddh Mohan, a kutatás vezetője maga is elismerte, hogy az autópályák mellett kamionok számára fenntartott parkolókat kellene üzemeltetni, ahová a telephelyről kivezetik a sofőrök a teherautókat, és a számítógép csak innen venné át a sofőr szerepét, így kizárólag az autópályán közlekedne "egyedül" a kamion, majd szintén egy hasonló parkolóban átvenné egy másik sofőr a szerelvényt, és a telephelyre ismét a megszokott megoldással jutna el a szerelvény. További kérdés azonban, hogy az extrém hosszú utakon hogyan jutna töltéshez, vagy épp üzemanyaghoz a kamion, azonban ezt a kutatás nem részletezte, illetve az időjárás is döntő tényező lehet, ugyanis a különböző környezeti hatások is összezavarhatják a rendszert. Egyelőre tehát a sofőröknek továbbra is kulcsszerepe lesz a szállítmányozásban, és bár vannak biztató törekvések, a közeljövőben még biztosan emberek fogják a kamionokat vezetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Tényleg eltűnhetnek a kamionosok az utakról?

  • 2022.03.28. at 08:08
    Permalink

    Életszerű és praktikus lenne a hosszú autópályaszakaszok ezen megoldása, de félő, hogy mire kiépülnének a sofőr lead/felvesz terminálok, már annyit fejlődik az önvezető technológia, hogy már városban, illetve a végcélig is elnavigálnak a teherautók, esetleg indiai operációs központból távolról vezetéssel oldják meg a problémás helyzeteket, így pedig megkérdőjeleződik, érdemes-e a cikkben vázolt terminálokba/parkolókba invesztálni.

Vélemény, hozzászólás?