Tényleg elfogyhat az üzemanyag a kutakról?

Vajon érdemes tartani az üzemanyaghiánytól? Ha igen, mit tehetünk ellene?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rengetegszer volt már szó arról, hogy pengeélen táncolunk az üzemanyag-készletekkel, most ismét arról olvashatunk, hogy hamarosan "kiszáradnak" a kutak. Kisebb-nagyobb ellátási akadozások már voltak, de a valódi hiányt eddig megúsztuk: tartható ez így?

Az internet kommentrengetegét és az utca hangjait figyelve is kiderül: sokak számára a szakértők és a kormány érvcsatájának tűnik az üzemanyaghiány kérdése. Ez nem véletlen, hiszen amíg az egyik oldal azt állítja, hogy az ársapka tartható és az üzemanyagellátás hosszútávon biztosított, addig a másik oldalról folyamatosan az üzemanyaghiány fenyegetését és az ársapka veszélyeit hallhatjuk. Mivel nem látunk a jövőbe, így biztosat mondani mi sem tudunk, ám

érdemes a szavak mögött a tényeket és a számokat is megnézni, és úgy vonni le a következtetéseket.

Némi józan gondolkodás után arra juthatunk, hogy nem tökéletes a kormány érvelése, hiszen ha valóban minden rendben lenne, akkor nem kéne folyamatosan újabb és újabb korlátozásokat bevezetni, így egyre több tankolótól "elvenni" a hatósági árat. Ugyanilyen könnyen riogatásnak tekinthető viszont az üzemanyaghiányt harsogó hírportálok szava is, hiszen már hónapok óta újra és újra előkerül a téma, mégis eddig inkább csak akadozásokról beszélhettünk az ellátásban. Legrosszabb esetben is néhány töltőállomással, esetleg egy-két településsel arrébb, vagy valamivel drágábban, a prémium pisztolyt levéve, de üzemanyaghoz lehetett jutni, egyelőre jelenleg is ez a helyzet a legtöbb esetben. Mindkét érveléssel vannak tehát problémák: ha kizárólag az egyik oldalt nézzük, elsőre akár azt is gondolhatnánk, hogy a fenntartható ársapkát és üzemanyagellátást és a kutak "kiszáradását" híresztelni is legalább ellentmondásos. Itt jönnek a képbe a már említett számok. Amikor a szakértők kijelentik, hogy most már biztosan elérkezik az üzemanyaghiány, azt nem riogatásból teszik, hanem azért, mert az általuk számításba vett üzemanyag-pótlási módszerekkel és azok kapacitásával, illetve a hivatalosan bejelentett készletekkel számolva ez jön ki az egyenlet végén.

Nem bonyolult a matematika: ha megvan, hogy mennyi üzemanyag van, illetve mennyi érkezik és mennyi fogy naponta, akkor könnyedén kijön, hogy mikorra ér majd várhatóan mínuszba a végeredmény.

Ezen felül ott vannak még a tapasztalati úton megszerezhető tények is: csak néhány szemléltető fotóért indultam útnak a környező legközelebbi töltőállomásokra ma, kora délután Szegeden, de a negyedik kútig kellett mennem, hogy normál dízelt és 95-öst is találjak egy helyen. Itt viszont jelentősen megnövekedett forgalom fogadott, még a 12 tankolóállásos kúton is nagyjából 10 percbe telt, mire a velem egyszerre érkező autó befejezte a tankolást, lemértem. A Kormány szakértőkkel ellentétes állításai - miszerint nem lesz valódi üzemanyaghiány - sem légből kapottak viszont. Mivel az országot vezető politikusoknak a kezében van a lehetőség arra, hogy egy rendeletmódosítás útján akár olyan módszerekkel is változtassanak a rendelkezésre álló készlet mennyiségén, vagy befolyásolják a vásárlási szokásokat, amelyeket a szakértők, elemzők nem vettek számításba. Ilyen például ideiglenes gyorssegély gyanánt a stratégiai készletek felszabadítása, vagy hosszabb távú megoldásként a vásárolt mennyiséget csökkentő intézkedések, például a hatósági áron tankolók körének szűkítése.
Hirdetés
A számokra visszatérve a jelenleg felszabadított stratégiai készlet 186 millió liter üzemanyag. Az elemzők adatai alapján Magyarországon napi szinten nagyjából 20 millió liter üzemanyagot tankolunk, így a készlet az optimistább becslések szerint is legfeljebb nagyjából 10 napra elegendő. Ezt látják a töltőállomás-hálózatok vezetői is, ezért vezetnek be folyamatosan újabb mennyiségi korlátozásokat. Az OMV kutakon jelenleg legfeljebb 50 litert tankolhatunk egyszerre hatósági áron, míg a MOL a napi egy "kedvezményes" tankolás lehetőségével egészítette ki mindezt. Az ATV információi szerint a Shell kútjain maximum 80 ezer forintért lehet tankolni, a Lukoilnál pedig egyszerre csak 20 liter üzemanyag vásárlását engedélyezik, míg saját tapasztalatunk alapján az Auchan benzinkútjain 30 literes az egyszerre tankolható mennyiségi korlát a normál üzemanyagokból, ezt követően lekattan a pisztoly. Ezek az intézkedések - akárcsak a kormány közvetett vagy közvetlen szabályozásai - csökkentik a napi üzemanyagfogyasztást. Ezzel segíthető, hogy a jelenlegi készletek kitartsanak addig, amíg legalább ideiglenesen normalizálódik a helyzet, tehát újabb üzemanyag-szállítmányok érkeznek. Hogy mi a megoldás a kialakult helyzetre, azt is több oldalról lehet megközelíteni. Míg a kormány jelenlegi álláspontja szerint tartható az üzemanyagellátás a jelenlegi tényezők mellett is, addig Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint az árstop eltörlése jelenthet megoldást, ami 20-30 százalékkal csökkentené a magánfelhasználók fogyasztását.

Ennél viszont van egy sokkal költséghatékonyabb megoldás, amivel kitolható, hogy mikor fogy el az üzemanyag: hatósági áron, önszántunkból kevesebbet tankolni.

Furcsán hangozhat, főleg egy autós portálon, de sajnos ez a helyzet: a jelenlegi számok alapján tényleg fenyeget az üzemanyaghiány, amelynek előszelét megannyi töltőállomáson érezhettük az utóbbi hetekben. A szakértők a jelenlegi számokból kiindulva arra számítanak, hogy a legkritikusabb időszak augusztus közepe lehet az üzemanyag-ellátás szempontjából. Éppen ezért azt is valószínűsítik, hogy ennek megelőzésére újabb korlátozásokat, szigorításokat várhatunk a közeljövőben, amelyekkel a kormány és a töltőállomás-üzemeltetők az ársapkás benzin elérhetőségét, a készletek kitartását garantálják majd.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.08.09. at 11:01
    Permalink

    Nem értem ezt a kontárkodást a hatósági árral: Ausztriában 1,77 € a benzin, ami pont 480 Ft.
    Mármint 480 Ft a 2010-es árfolyamon. Kormányunk tudatosan értéktelenítette el a forintot, aminek eredményeként számunkra 1,77 € már nem 480 Ft, hanem 700 Ft.
    Vagyis egyetlen dolgot kell eltörölni, a forint orbáni elértékelenítését és a 2010-es árfolyam visszaállításával semmi szükség a deformált ársapkákra, jelentős részben megoldódnak az energia- és élelmiszerárak is.

    Nyilván, poén, NER uraságok csak rombolni és lopni tudnak, így jártunk.

  • 2022.08.09. at 12:02
    Permalink

    Alig 1 éve még az összes magyar a briteken röhögött ahol kamionos hiány nem volt anyag a kutakon. Lám-lám, mi örülnének, ha csak kamionos nem lenne.

Vélemény, hozzászólás?