A kínai autók leginkább a különadók miatt drágulnak globálisan: a szülőhazájukban évről évre olcsóbbá válnak a legfrissebb jelentés szerint
Összesen 195 kínai típus lett olcsóbb idén januártól szeptember végéig Kínában, ami jelentősen túllépi a tavalyi egész év vonatkozó adatát: 2023-ban
"csak" 150 típus lett olcsóbb a népköztársaságban, míg 2022-ben ugyanez a szám még kevesebb, mindösszesen 95 volt. A fenti adatok a kínai személyautós szövetség (CPCA, China Passenger Car Association) legújabb közleményéből derültek ki. Nem csak a nyers számokról tudósítottak azonban, hanem azok megoszlásáról is:
a legtöbb érintett autó benzines vagy tisztán elektromos modell, míg a legnagyobb mértékben az érintett konnektoros hibridek ára csökkent.
Pontosabban 71 benzines modell lett olcsóbb, átlagosan 9,3 százalékkal, ami forintosítva 780 ezret jelent. A villanyautók közül 69 modell ára csökkent, átlagosan 13,5 százalékkal, ami közel 1,2 millió forintnak felel meg. A konnektoros hibridek mezőnyében 29 modell lett olcsóbb, átlagosan 13,7 százalékkal, ami nagyjából 1,25 millió forintos árelőnyt jelent. Fej fej mellett végeztek utolsó helyen a hagyományos hibridek és a hatótávnövelős villanyautók, mindkét kategóriában 13 modell lett olcsóbb, az árcsökkenés pedig 9,3, illetve 7,6 százalék volt az ilyen hajtáslánccal szerelt típusok esetében.
A Chery a Tiggo 7 árát csökkentette jelentősen június 24-én: a hatalmas SUV indulóárát 69,900 jüanra nyomták le, ami mindösszesen 3,6 millió forintnak felel meg, ráadásul az első hétben mindezt önerő nélküli, 0 százalékos hitellel párosítva
Fontos azonban hozzátenni, hogy az olcsóbbá vált autók nagyrészt továbbra sem a legolcsóbb típusok, sokkal inkább a felső-középkategóriás modellek. A villanyautók és a különböző megoldásokkal dolgozó hibridek Kínában sem a belépő kategóriát népesítik, a benzinesek esetében pedig a legtöbb érintett autó a prémium szedánok és nagyobb crossoverek közül került ki.
Ne feledjük továbbá azt sem, hogy a kínai gazdaság nem éppen úgy működik, mint a nyugati világban: a csökkenő árak miatt egyre több gyártó árul komoly veszteséggel egyes modelleket.
Li Shufu, a Geely vezetője az árháború sötét oldalára is felhívja a figyelmet: az eszetlen egymás alá ígérés szerinte a gyártás minőségére is hatással lehet, illetve elősegítheti a hamisított termékek és a specifikációknak nem megfelelő termékek térnyerését. Persze, jól hangzik a nagyobb eladási számokkal járó gyorsabb terjeszkedés, illetve az esetleges állami támogatásokra is több az esély így, de a cégvezető szerint közel sem biztos, hogy minden gyártónak megtérül majd a jelenlegi veszteség a végén.
Átmeneti akcióból is akad bőven, a Geely például 15 ezer jüannal (avagy nagyjából 775 ezer forinttal) olcsóbban adta a Galaxy E8 szedánt június hónapban