Tényleg egyre olcsóbbak a kínai autók?

Folyamatosan csökkennek a Kínai autók árai - persze nem itt, hanem Kínában

Érdekes jelentést tettek közzé a kínaiak a kínai autók áraival kapcsolatban: amíg a világon szinte mindenütt drágulnak a járművek, a népköztársaságban egyre olcsóbbá válik négy keréken közlekedni. De vajon mit jelent ez pontosan és mi áll a háttérben?

Összesen 195 kínai típus lett olcsóbb idén januártól szeptember végéig Kínában, ami jelentősen túllépi a tavalyi egész év vonatkozó adatát: 2023-ban "csak" 150 típus lett olcsóbb a népköztársaságban, míg 2022-ben ugyanez a szám még kevesebb, mindösszesen 95 volt. A fenti adatok a kínai személyautós szövetség (CPCA, China Passenger Car Association) legújabb közleményéből derültek ki. Nem csak a nyers számokról tudósítottak azonban, hanem azok megoszlásáról is:

a legtöbb érintett autó benzines vagy tisztán elektromos modell, míg a legnagyobb mértékben az érintett konnektoros hibridek ára csökkent.

Pontosabban 71 benzines modell lett olcsóbb, átlagosan 9,3 százalékkal, ami forintosítva 780 ezret jelent. A villanyautók közül 69 modell ára csökkent, átlagosan 13,5 százalékkal, ami közel 1,2 millió forintnak felel meg. A konnektoros hibridek mezőnyében 29 modell lett olcsóbb, átlagosan 13,7 százalékkal, ami nagyjából 1,25 millió forintos árelőnyt jelent. Fej fej mellett végeztek utolsó helyen a hagyományos hibridek és a hatótávnövelős villanyautók, mindkét kategóriában 13 modell lett olcsóbb, az árcsökkenés pedig 9,3, illetve 7,6 százalék volt az ilyen hajtáslánccal szerelt típusok esetében. Fontos azonban hozzátenni, hogy az olcsóbbá vált autók nagyrészt továbbra sem a legolcsóbb típusok, sokkal inkább a felső-középkategóriás modellek. A villanyautók és a különböző megoldásokkal dolgozó hibridek Kínában sem a belépő kategóriát népesítik, a benzinesek esetében pedig a legtöbb érintett autó a prémium szedánok és nagyobb crossoverek közül került ki.

Ne feledjük továbbá azt sem, hogy a kínai gazdaság nem éppen úgy működik, mint a nyugati világban: a csökkenő árak miatt egyre több gyártó árul komoly veszteséggel egyes modelleket.

Li Shufu, a Geely vezetője az árháború sötét oldalára is felhívja a figyelmet: az eszetlen egymás alá ígérés szerinte a gyártás minőségére is hatással lehet, illetve elősegítheti a hamisított termékek és a specifikációknak nem megfelelő termékek térnyerését. Persze, jól hangzik a nagyobb eladási számokkal járó gyorsabb terjeszkedés, illetve az esetleges állami támogatásokra is több az esély így, de a cégvezető szerint közel sem biztos, hogy minden gyártónak megtérül majd a jelenlegi veszteség a végén.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?