Tavaly óriási növekedést produkáltak globálisan a kínai villanyautó-gyártók, ám az előrejelzések szerint idén már közel sem lesz ekkora kereslet ezekre a típusokra. Tényleg vége a grandiózus terjeszkedésnek?
Kínában 2024-ben kifejezetten jó évet zártak a új energiákkal hajtott gépjárművek (NEV-ek), vagyis a PHEV és EV modellek együttesen. A népköztársaságban közel 11 millió ilyen hajtáslánccal épített autót értékesítettek a Kínai Személyautó Szövetség (China Passenger Car Association – CPCA) adatai szerint - szúrta ki a Világgazdaság.
Nem meglepő módon, a BYD szabályosan leuralta a piacot: összesen 4,3 millió NEV-et (vagyis PHEV-et és EV-t) regisztráltak, ami több mint 40 százalékos növekedés 2023-hoz képest, vagyis a duplája a kitűzött célnak - írja a gazdasági portál. Ting Jü-csian, az HSBC brit bank és pénzügyi szolgáltató kínai autóipari kutatásainak vezetője kiemelte, hogy a legnagyobb gyártón kívül csak a Tesla és a Li Auto termelt nyereséget 2023-ban, ez pedig előrevetítheti, hogy mely NEV-eket gyártó vállalatok maradhatnak életben hosszabb távon.
A HSBC szerint idén jelentősen lelassul a kínai elektromos gépjárművek piaca, legalábbis legújabb elemzésükben mindössze 20 százalékos pluszt jósolnak az idei évre, a BYD esetében pedig 14 százalékosat. Ez pedig megteremtheti a vártnál is gyorsabb piaci konszolidációt, ugyanis a "küzdő és lemaradó vállalatok" eddig az erős értékesítési volumenek miatt tudtak életben maradni - közölte Ting Jü-csian. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az árképzésben a két óriásnak, a BYD-nak és a Teslának is óriási szerepe lehet. Ha ezen két gyártó például lentebb viszi az autók árát, úgy a kisebb szereplőknek is "menniük kell" velük, így összességében csökken az autóipar teljes profitalapja - idézi a HSBC szakértőjét a Vg.hu.