Szenvedni fognak idén a kínai villanyautó-gyártók is?

Egyes elemzések szerint csak a legerősebb szereplők maradnak talpon 2025 végére

Tavaly óriási növekedést produkáltak globálisan a kínai villanyautó-gyártók, ám az előrejelzések szerint idén már közel sem lesz ekkora kereslet ezekre a típusokra. Tényleg vége a grandiózus terjeszkedésnek?

Az elmúlt időszakban több olyan kínai vállalat is beszállt az autógyártásba, amelynek nem ez a fő profilja. Ilyen többek között a Xiaomi, a SU7 névre keresztelt modell bevezetése pedig kifejezetten jól sikerült, hiszen rengeteget adtak el belőle
Kínában 2024-ben kifejezetten jó évet zártak a új energiákkal hajtott gépjárművek (NEV-ek), vagyis a PHEV és EV modellek együttesen. A népköztársaságban közel 11 millió ilyen hajtáslánccal épített autót értékesítettek a Kínai Személyautó Szövetség (China Passenger Car Association – CPCA) adatai szerint - szúrta ki a Világgazdaság.
A BYD és a Tesla a két legfontosabb szereplő a kínai villanyautó-piacon
Nem meglepő módon, a BYD szabályosan leuralta a piacot: összesen 4,3 millió NEV-et (vagyis PHEV-et és EV-t) regisztráltak, ami több mint 40 százalékos növekedés 2023-hoz képest, vagyis a duplája a kitűzött célnak - írja a gazdasági portál. Ting Jü-csian, az HSBC brit bank és pénzügyi szolgáltató kínai autóipari kutatásainak vezetője kiemelte, hogy a legnagyobb gyártón kívül csak a Tesla és a Li Auto termelt nyereséget 2023-ban, ez pedig előrevetítheti, hogy mely NEV-eket gyártó vállalatok maradhatnak életben hosszabb távon.
Már tavaly is volt olyan kínai márka, amely komoly bajba került. Például a HiPhi, amely németországi érdekeltséggel is rendelkezett, sőt a képen látható Z-ből még egy magyar rendszámos példányt is láttunk Budapest utcáin
A HSBC szerint idén jelentősen lelassul a kínai elektromos gépjárművek piaca, legalábbis legújabb elemzésükben mindössze 20 százalékos pluszt jósolnak az idei évre, a BYD esetében pedig 14 százalékosat. Ez pedig megteremtheti a vártnál is gyorsabb piaci konszolidációt, ugyanis a "küzdő és lemaradó vállalatok" eddig az erős értékesítési volumenek miatt tudtak életben maradni - közölte Ting Jü-csian. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az árképzésben a két óriásnak, a BYD-nak és a Teslának is óriási szerepe lehet. Ha ezen két gyártó például lentebb viszi az autók árát, úgy a kisebb szereplőknek is "menniük kell" velük, így összességében csökken az autóipar teljes profitalapja - idézi a HSBC szakértőjét a Vg.hu.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?