Tényleg a régi, import autók miatt rossz a levegőminőség itthon?

Ismét napirenden a régi autók kitiltása a magyar nagyvárosokból: biztos, hogy ez a jó megoldás?

Egyre több kelet-európai városban létesítenek alacsony kibocsátási övezetet, ahová csak a legkorszerűbb autók hajthatnak be. Itt az idő Magyarországon is ebbe az irányba lépni?

Folyamatosan nő az európai alacsony kibocsátású övezetek száma (LEZ: Low Emission Zone), amelyek többnyire olyan urbánus területek, ahová a légszennyezettség visszaszorítása érdekében csak a korszerűbb járművek hajthatnak be. Ezek létesítése nem pusztán "nyugati hóbort", hiszen többek között Prágában, Vasróban, vagy épp Szófiában is találni ilyen övezetek határára figyelmeztető táblát. A LEZ-ek száma 2019-ről 2022-re 228-ról 320-ra nőtt, ez pedig mintegy 40 százalékos növekedés - írta meg a Portfolio.hu a Levegő Munkacsoport közleményére hivatkozva.
Hirdetés
A Tiszta Városok Kampány új tanulmánya szerint tovább gyorsulhat a növekedés, jövőre akár 58 százalékkal emelkedhet az alacsony emissziós övezetek száma. 2025-re 27 város terjesztheti ki a már meglévő LEZ-eket, míg további 35 a tervek szerint 2030-tól bizonyos zónákból egyszerűen kitiltja a belső égésű motoros autókat. Európa nyugati felén átlagosan fiatalabb autókkal járnak a polgárok, de még így is heves tiltakozásokat váltottak ki a tervezetek. Amíg Nyugat-Európából egyre inkább kiszorulnak a régebbi járművek, addig itthon fontos az onnan érkező import, és a leselejtezett autók a kontinens keleti felében végzik, ahol még évekig használják. Ezt bizonyítja a hazai járműflottára vonatkozó statisztika is. A 2010-es évek elején kevesebb, mint 3 millió kocsi rendelkezett magyar rendszámmal, 2022-ben viszont már mintegy 4,2 millió. Az autók számával az átlagos életkor is nőtt: 10 éve még 12,5, míg 2023 végén 15,8 évre jött ki a matek - írja a gazdasági portál.
Hirdetés
Magyarországon 2011-ben az akkori kormány már hozott egy határozatot arról, hogy legkésőbb 2012 év végéig ki kell dolgozni egy tervezetet, amely alapján alacsony emissziós övezeteket tudnak kijelölni. A munka végül abbamaradt, és 13 év elteltével sem történt semmilyen gyakorlati lépés. Pedig a Levegő Munkacsoport állítása szerint Budapesten is jelentősen csökkenthető lenne így a légszennyezettség. Szegő Judit környezetkutató elmondása alapján a fővárosban a legelavultabb autók 10 százaléka felel a közlekedés eredetű szmog 60 százalékáért, ez pedig egy LEZ bevezetésével könnyedén orvosolható lehetne. A magyar kormány 2019-ben készített, 2020-ban társadalmi egyeztetésre bocsátott Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégiájának tervezete szerint az "egyik kiemelt cél az, hogy a közúti járműállomány megújulása érdekében a magyarországi személygépkocsi-beszerzéseket az új járművek irányába tereljük a leselejtezett nyugati autók behozatala helyett. (…) A kibocsátás-csökkentés hatékonyságának növelése érdekében intézkedéseket szükséges hozni a személygépkocsik behozatala és forgalomba állítása terén" - idézi az akkori felvetést a Portfolio. Bár a tervezet ígéretesnek tűnt, a végleges verzióból ismeretlen okból kikerült az idézett rész, vélhetően azért, mert számos magyar család lehetetlenült volna el az autóvásárlástól, hiszen egy új és egy importált jármű ára nagyságrendekkel eltér.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?