Egyre több itthon a nagy teljesítményű autó, ezzel együtt a velük elszenvedett balesetek száma is megsokszorozódott
A tavalyi évben összesen 6,1 millió autó rendelkezett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, ezekkel pedig közel 140 ezer olyan balesetet okoztak a járművezetők, amikor a biztosítónak fizetnie kellett. Ez még mindig jó aránynak számít, hiszen a 2,29 százalékos kárgyakoriságnál csak a Covid sújtotta 2020 produkált jobb mutatókat.
A kisebb teljesítményű autókkal a statisztikák szerint lényegesen kevesebb balesetet okoznak
A több mint hatmillió autóból "csupán" 82 ezer számít a nagy teljesítményű, 180 kilowatt (241 lóerő) fölötti kategóriába, mely a teljes járműállomány két százalékát sem teszi ki, de ez a kategória növekszik a legnagyobb mértékben - derül ki a Bank360 összesítéséből. Evidens, hogy az ilyen típusú autók számának növekedésével az elszenvedett balesetek száma is megugrik: tíz éve 500, tavaly 2200-nál is több esetben fizettek a biztosítók olyan eset után, melyben nagy teljesítményű autó volt a vétkes.
Elvonatkoztatva a 240 lóerőnél erősebb kategóriától, az autósoknál egyébként is megfigyelhető tendencia, hogy a teljesítménnyel nő a kártékonysági mutató is. Mindent egybevetve tavaly száz autósból minden harmadik okozott káreseménnyel járó balesetet, ezeknek átlagos kárértéke 732 ezer forint környékén alakult. Fontos kiemelni, hogy ezekbe nem csak a járműt ért sérülések tartoznak, hanem a személyi sérülés után kifizetett összegek is.
A kamionos balesetek általában súlyosak, ezért a kárösszeg is jelentős
Hiába viszont a számos, közfelháborodást kiváltó baleset a sportautókkal, továbbra sem ezek okozzák a legtöbb balesetet a magyar utakon. A nem túl előkelő lista élén ott szerepelnek a trolibuszok, melyekből összesen 238 közlekedik hazánkban, ebből majdnem a negyede okozott valamilyen balesetet. A furgonok is rendszeresen keserítik meg mások életét, hiszen az elemzés alapján a 3,5 tonna össztömeg alatti teherautók esetében minden százból legalább négynek volt valamilyen kárfizetése tavaly. Valamivel jobb a helyzet a nagyobb tehergépek között, 12 tonna fölött például csak minden 13. okozott önhibájából balesetet. Viszont a kárérték messze ebben a kategóriában a legmagasabb, majdnem kétmillió forint, ami azt is jelenti, hogy sanszosan ezeknél az incidenseknél személyi sérülés is történt.