Tényleg a BMW-ket és a Skodákat törik össze a leggyakrabban?

Állítólag a bajor és a cseh márka autói szenvedik el a legtöbb balesetet Magyarországon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A használt autók lekérdezéséből származó adatok alapján az autók értékét, illetve márkáját tekintve is könnyen csoportosíthatók a járművek: mutatjuk, hogy melyik árkategóriában, illetve melyik gyártó esetében a legmagasabb a korábban sérült autók aránya!

A hasonló modellekhez képest jelentősen olcsóbb autót venni mindig kockázatos, hiszen jó eséllyel valamilyen rejtett hibája van. Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője szerint a 3000 eurónál, tehát nagyjából 1,2 millió forintnál olcsóbb autók esetén ez még gyakoribb jelenség, ebben az árkategóriában már szinte minden autó szenvedett balesetet korábban. Persze, közel sem mindegy, hogy az ütközés során csak a külső elemek sérültek, vagy akár az autó biztonsági elemei is, ahogy az sem részletkérdés, hogy ezeket a sérüléseket szakszerűen javították-e.
Hirdetés
Buzelis szerint Magyarországon egyes autómárkák jobban ki vannak téve a sérüléseknek, mint mások. Fontos szerepet játszik ugyanakkor a motor teljesítménye is: az erősebb járművek gyakrabban szenvednek közúti balesetet, mint a kisebb, gyengébb autók. Akik spórolás céljából választanak olcsóbb autót Magyarországon, nagyobb eséllyel vesznek korábban sérült, majd helyreállított járművet. A carVertical adatbázisában 2023-ban az 1000 eurónál, tehát nagyjából 400 ezer forintnál kevesebbet érő autók 36,4 százaléka már túl van az első balesetén. A 400 ezer és 1,2 millió forint között kapható autókat még nagyobb arányban, az esetek 40 százalékában érte valamilyen kár a múltban. Bár nem minden sérülés okoz egy megfelelő helyreállítás után további problémákat, az olcsóbb autók között egyébként is több az olyan példány, amely komolyabb és drágább javításokat igényel. Ne feledd, egyes tisztességtelen eladók sok esetben elfedik és elhallgatják a hibákat a vevők elől. Persze, itt jön a képbe az, amit már ezerszer megírtunk: elsődlegesen mindig arra kell törekedni az adott anyagi keretből, hogy jó műszaki állapotú autót vegyél, amelynek nincsenek sem élő, sem pedig rejtett hibái, függetlenül a kortól és a futásteljesítménytől. Ehhez elengedhetetlen, hogy hozzáértő szemek is lássák az autót, netán egy mindkét fél számára ismeretlen szervizben, egy átvizsgáláson, ugyanígy az sem egy rossz kiindulópont, ha le tudjuk kérdezni az adott példány előéletét.
Hirdetés
A carVertical kutatása szerint a drágább járművek rendszerint kevesebb sérülést szenvednek. A 2 és 4 millió forint közötti árkategóriában például már csak az autók 7,9 százaléka sérült. A legkevesebb kár a 10 ezer euró, tehát nagyjából 4 millió forint feletti értékű autókban esett – ezeknek a járműveknek mindössze 6,5 százaléka volt érintett közúti balesetben. Ennek ellenére itt is figyelni kell, mert ezeket a modelleket szakszerűen helyreállítani is jóval drágább egy baleset után, így egy esetleges sérülés nyomai is nagyobb problémát jelenthetnek. "Ha egy jármű súlyos balesetet szenvedett, több rejtett hibája is lehet. Ezek a hibák talán csak később mutatkoznak meg, a javításuk pedig tetemes összegbe kerülhet” – mondja Buzelis. Nem csak a vételár alapján lehet azonban összehasonlítani a különböző autókat. Ha az egyes márkákat nézzük, kiderül, hogy a magyar használtautó-piacon a legtöbbet sérült autók közül messze kiemelkedik a BMW. Az országban a carVertical-on ellenőrzött BMW-k 56,9 százalékát törték már össze korábban. Matas Buzelis ehhez a következőt fűzte hozzá: „A BMW gépjárművek általában erősek, ráadásul a legtöbb modell hátsókerék-meghajtású, ami a kevésbé tapasztalt vezetőknek időnként kihívást jelenthet.”
Hirdetés
A BMW-t a Skoda (56,4%), a Mercedes-Benz (49,9%), az Audi (49,5%) és a Ford (47,6%) követi a listában, ezekből a modellekből is meglepően sok a korábban balesetet szenvedett példány. Ehhez képest az Alfa Romeo, mely a legritkábban sérült autómárka Magyarországon, 34,2 százalékos aránnyal zárja a listát. Mindez persze leginkább csak érdekes információ, főleg akkor, ha tudatos vásárlóként egyébként is lekérdeznéd, majd átvizsgáltatnád a kiszemelt autót, mielőtt sok százezer forintot, vagy épp milliókat adsz ki érte. Fontos azonban megjegyezni, hogy amennyiben egy lekérdezés korábbi káreseményre derít fényt, netán az átvizsgáláson valamilyen műszaki hibát találnak a szerelők, az még nem jelenti, hogy az adott autót nem szabad megvenni. A korábban javított sérülések esetén célszerű különös figyelmet fordítani az átvizsgálás során az érintett részekre, az eddig ismeretlen hibák esetén pedig az autó vételárát tekintve kell a várható javítási költségeknek megfelelően megállapodni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?