Tények, tévhitek és tippek a téli gumik használatához
A Goodyear felmérése szerint november közepén az autósok 8%-a jár még nyári gumival
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Viszonylag jó képet mutat a téligumi-használatról a Goodyear felmérése, ugyanakkor a megkérdezettek 45%-a nem tudja, mikortól számít kopottnak és lecserélendőnek az abroncsa.
Nem lehet eleget hangsúlyozni a téli gumiabroncsok fontosságát. A magunk részéről idén is részletes, 19 garnitúrát összevető gumitteszttel indítottuk a figyelemfelhívást. A legfontosabb tanulság az, hogy havas-jeges úton a nyári gumi, illetve a kopáshatáron járó, még éppen megfelelő téli gumiabroncs egyaránt több mint kétszeres fékutat ad. Ennek ellenére az autósok több mint 8 %-a még november közepén sem váltott téli gumira, derült ki a Goodyear közel 400 fő megkérdezésével egy budapesti benzinkútnál végzett kutatásából. 45% pedig nem tudta megmondani, hogy 4 milliméteres az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon, vagyis ez alatti barázdamélységnél cserére érett az abroncs.
A legtöbb autós csak akkor eszmél rá a téli gumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor a gumigyártók ajánlják, vagyis amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet, ezt mutatják az első havazások után a gumisoknál kígyózó sorok is. Négyévszakos abroncsot a válaszadók kevesebb mint 3 százaléka, javarészt férfiak használnak. A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök közel 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10 és 13 között végzett felmérés idején. A válaszadók 17%-a nem tudja, hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain, több, mint fele úgy gondolja, hogy elég, ha szezon elején megnézi, pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés. Hiszen a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és latyakot nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon, így az autó kormányozhatatlanul csúszhat.
Egy 100 forintos segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncsunk a téli autózáshoz, vagy nem. A 100 Ft-os ezüst színű, külső része körülbelül 4 mm. Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük, és az ezüst színű rész teljesen eltűnik az árokban akkor, a barázdamélység megfelelő.
Még van hová fejlődnünk gumicsere-ügyben, de összességében elmondható, hogy a téli gumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. Utóbbit bizonyítja az is, hogy bár a több helyszínen is vizsgálódó Gumikommandónk a Goodyear felmérésénél gyatrább képet festett az elmúlt években a gumihasználatról, a téli gumira váltás aránya már javulást mutat, míg egyre többen járnak nyáron is téli, azaz az évszaknak nem megfelelő abronccsal. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint az autósok a költségekre hivatkozva nem cserélik nyárira téli abroncsaikat, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak kevésbé biztonságos, de többet is fogyaszt. Továbbá a téli gumi is gyorsabban kopik és öregszik nyáron, akár egy nyári szezon után is csereéretté válik. Arra a kérdésre, hogy miért nem cserélnek abroncsot, a nyári kutatásban a legtöbben az anyagiakra hivatkoztak, most novemberben azonban inkább időhiánnyal indokolták a téli gumira való átállás elmaradását. További kifogásként pedig leginkább az merült fel, hogy keveset használják az adott autót és ezért feleslegesnek tartják a cserét, illetve még mindig akadnak olyanok, akik vegyesen használnak téli és nyári gumikat. A helytelenül megválasztott abroncsok használata jelentős rizikófaktor: a járművezető elakadhat a hóban, közlekedési dugót, sőt, akár balesetet is okozhat. Egy kisebb ütközéssel járó kár javítása is meghaladja általában azt a költséget, amennyibe egy téli abroncsgarnitúra kerül.
Tévhitek
Számos kifogás és tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy hogyan úszhatják meg a téli gumi vásárlást, lássunk néhányat ezek közül:
Számos kifogás és tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy hogyan úszhatják meg a téli gumi vásárlást, lássunk néhányat ezek közül:
- Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni
Az igazság: Az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani, ugyanis hideg időben a nyári gumik az alacsonyabb szilika tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben.
- A téli gumik drágák
Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart, ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, amely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.
- A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől
Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Nyári és téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő mint minimálisan megengedett mintázat mélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyári abroncsoknál sem. A szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig 4 milliméternél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében.
- Elég, ha csak a hajtott keréken van téli gumi
Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot kell vásárolni, a felszerelést pedig szakemberre bízni, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.
Információ azoknak, akik a technológiai indokokban bíznak:
A téli és a nyári abroncsok ténylegesen két különböző termékcsoportba tartoznak, mivel eltérő körülmények között kell teljesíteniük. A téli abroncsoknak száraz, nedves, jeges, latyakos és havas utakon, nulla fok alatti hőmérsékleten kell üzemelniük, míg a nyári abroncsoknak akár 40 fokos hőmérsékleten, száraz, illetve nedves útfelületen kell kitűnő teljesítményt nyújtaniuk.
A téli gumi nemcsak a mintázatában és lamellázottságában tér el a nyáritól, hanem az összetételében is.
A téli abroncsokban alkalmazott lágyabb, és ezért rugalmasabb polimer-keverékek teszik lehetővé a gumiabroncsok számára, hogy sokkal jobban teljesítsenek alacsony hőmérsékleten, illetve hideg útfelületen. A legújabb generációjú, szilikatartalmú gumik rendkívül alacsony hőmérsékleteken is rugalmasak maradnak. A téli abroncsoknak a legkülönbözőbb körülmények között kell optimális teljesítménnyel üzemelniük, és kitűnő tapadást, valamint rövid féktávot kell biztosítaniuk latyakban, havon, jégen és száraz vagy nedves útfelületen egyaránt – hegy-, illetve lejtmenetben, fékezéskor, gyorsításkor, vagy kanyarodáskor is. Ennek megfelelően a futófelület mintázatát arra is optimalizálják, hogy a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban kiszorítsa a latyakot és a vizet. A gumiabroncs mintázatát megvizsgálva különböző formákat, például speciálisan kialakított mintaárkokat, illetve háromdimenziós mikromintaárkokat (lamellákat) látunk. A mikromintaárkok (lamellák) olyan kapaszkodóéleket hoznak létre, amelyek szó szerint belemarnak a hóba és a jégbe, hogy erőteljes tapadást eredményezzenek. Ahhoz azonban, hogy száraz útfelületen is kitűnő teljesítményt biztosíthassanak, a blokkoknak merevnek és tömörnek kell lenniük. Ennek érdekében fejlesztette ki a Goodyear a mikromintaárkok háromdimenziós, összekapcsoló hatását. A mikromintaárkok a recézett kialakításuk miatt erős záróhatást fejtenek ki az útfelülettel történő érintkezéskor, és ez biztosítja a szükséges blokkmerevséget, kitűnő irányíthatóságot és kormányozhatóságot érve el száraz úton.Forrás: Goodyear
Micsoda feltaláló lehetsz, szerintem megfejtetted a gumilobbisták szent Grálját.
Akkor mindenki hagyja kint a kocsiját nyári gumival, miután jól lehűlt nyomkodjátok meg az ujjatokkal a recéket, ha kb olyan mint nyáron 30 fokban akkor nincs is értelme a télire cserélni. 😀
Félelmetes hova el nem vezet ez a nagy műveltség. 😀
Amennyiben Magyarországon szabályt alkotnak, az nem szokott jól elsülni az eddigi tapasztalatok szerint.Szerintem a fentebb leírtak alapján a nyári kopjon kb.:3mm, a téli 5mm. Mindenki maga dönti el, nem kell jogszabály csak kicsi intelligencia hozzá, hogy kultúráltan közlekedjünk.Cserélgetni is saját belátás szerint cseréljünk.Mindenki tesztelje le valahogy miként viselkedik a gumija adott körülmények között.Én is ezt teszem, és ennek tudatában cserélek és vezetek télen/nyáron.Annak van igaza szerintem aki azt mondja, hogy java részt marketing az egész, én is azt mondom.Én pl. télen -4-5 fokban a ház előtt tartottam az autót nyári gumin és több óra elteltével sem tapasztaltam, hogy lényegesen bekeményedett volna.
mamoka-nak jár egy hangszóró az irónikus bejegyzésért, ütős volt, a gumi tesztelgetőknek azért el kellene gondolkodni milyen tanácsokat osztogatnak.Persze a statisztika gyártás is nagyon fontos csak az a baj vele, hogy rettent szubjektív.
Én azért nem hülyézném le azokat akik hallgatnak a “szakemberekre” és 7 foknál átcserélik a gumikat. Miért kellene mindenkinek érteni az autóhoz, gumikhoz? Elvileg a szakemberek feladata hogy olyan tanácsokat adjanak ami helyes is. (ha fáj a fejem, lázas, taknyos vagyok és elmegyek az orvoshoz aki ad coldrex-t, rubophent meg c vitamint akkor használom és nem az öreg szomszédra hallgatok aki “a gyógyszerlobbyyyy…” szöveggel jön, bár lehet hogy abban is van valami…)
A téligumi meleg időbenre meg annyi hogy talán nem véletlen hogy a hobby driftesek a használt téli gumikat keresik a gumisnál (a szegény ember driftgumija)
Neked van igazad!
Én a gúgyír szerint egy felelőtlen f@sz vagyok, aki a novemberi 16 fokban még nyári gumival jár…
Én minden reggel téli gumival indulok el ,de mivel az elmúlt napokban délben melegebb volt 7-foknál, minden délben feltettem a nyárit.mert én hiszek a gumisoknak és melegben nem szabad téli gumit használni,de utána minden du felteszem a télit mert hidegben nem szabad nyárit használni……én most jól csinálom
Az a kérdés merült fel bennem, hogy a kopásjelző (TWI) mi a f@sznak van a gumin?
És ha van, akkor a téli gumin miért nem 4 mm-nél? A gyártó szerint kophat tovább is?
Valóban fel lennék háborodva, mert mint írtam nem gondolkodott előre.
Ebben az esetben viszont nagyon komoly büntetést kapna, hiszen a feltételek fenn álltak annak a kiszabásához. Legközelebb talán jobban figyelne.
Legyünk őszinték. A kérdéses időszak csak a november és a március hónap. Decembertől februárig általában minden téli gumival rendelkező használja a gumiját.
A 7 fok alatt téli ajánlás valóban marketingduma, de igaz…csak nem úgy és nem akkor. 🙂
Ez nem azt jelenti, hogy 3-4 fokon, száraz aszfalton ne lenne jobb a nyári mindenben!
Tehát ha éjszaka már előfordul 7-8 fokos hideg, még nem kell feltétlenül a gumishoz rohanni.
Ha az átlaghőmérséklet napokig 7 fok alatt van, akkor már tényleg érdemes felrakatni a téli szettet, mert bármikor előfordulhat olyan hideg éjszaka, amikor bizony életet menthet.
Egyetértek az alábbi véleménnyel:
[i]“A 7 fok alatti szöveggel és a silika adalék “mindenhatóságával” jól meg lehet vezetni az átlag autóst. Jól hangzik és sokan bedőlnek neki.
Mivel sok a dilettáns és gondolkodni képtelen vezető, így az lesz a vége, hogy hoznak egy tól-ig szabályt és kész. Megtiltva az önálló mérlegelés lehetőségét mint általában a KRESZ-ben. A birkák a szokott módon meg tapsolnak hozzá. :)”[/i]
Ez az egész téli gumi mizéria kb. 80%-ban az üzletről szól, és csak 20%-ban a biztonságról.
Miért?
Vegyük alapul a prémium minőségű nyári gumikat. Michelin, Conti, stb. Meglepő módon kitűnően fognak teljesíteni 7 C fok alatt is száraz és nedves útviszonyok között. (Nem rosszabbul mint a téli). Meg lehet róla személyesen is győződni! (Nem csak a leckét felmondani a téli gumi mellett).
Hóburkolaton egyértelmű a téli előnye, ez nem kétséges.
Viszont közelítsünk más oldalról. Felmerül a kérdés, mennyi lehet hóburkolaton a biztonságos sebességkülönbség a téli gumi javára? Érdemes úgy kalkulálni, hogy semmivel sem több mint 10 km/h! Ezért az a nagy felhajtás? Nem, hanem az üzletért.
Szerintem te lennél a legjobban felháborodva, ha valaki telibe verné az autódat, aki elindult korábban nyári gumikkal, de “időközben téliesre fordult az időjárás”.
Pest-megyében jelenleg a mai napig semmi szükség nem volt a téli gumira.
Senkit nem kötelezhetnének a téli gumi használatára ilyen körülmények között.
Én azt vallom, hogy csak téli körülmények között legyen kötelező a téli gumi használata. Persze lehet olyan, hogy valaki elindul jó útviszonyok között és mire visszatérne, már téli idővel találja magát szembe. Ehhez kell némi intelligencia, hogy ezt fel tudja fogni. Büntetni és retorziót alkalmazni viszont csak akkor tartom indokoltnak, ha valóban fenn áll a téli útviszony kritériuma. A hideg magában nem elegendő.
A 7 fok alatti szöveggel és a silika adalék “mindenhatóságával” jól meg lehet vezetni az átlag autóst. Jól hangzik és sokan bedőlnek neki.
Mivel sok a dilettáns és gondolkodni képtelen vezető, így az lesz a vége, hogy hoznak egy tól-ig szabályt és kész. Megtiltva az önálló mérlegelés lehetőségét mint általában a KRESZ-ben. A birkák a szokott módon meg tapsolnak hozzá. 🙂
A téli gumi 7 fok alatti ajánlása szöveg megint megjelent, pedig az csak a gumigyártók hamis marketing dumája… Egyáltalán nem igaz, hogy száraz és nedves úton bármilyen hőmérsékleten jobb lenne a téli! Ez a cikkben is hivatkozott gumiteszt is alátámasztja. A teszt alatt -1,5 és -4 fok között volt a hőmérséklet, két sebességről mértek fékutat. Száraz úton a legjobb új téli gumi csak 6. és 7. lett, nedves aszfalton meg 5. és 6. A nyári gumik és a legtöbb négyévszakos is megelőzte! Nedves műgyantán (jég)már persze jobbak a téliek, ez tény. Az pedig nálunk ilyenkor ritka, az időjárás nem mindig igazodik a naptárhoz. Én is felrakattam a téli kerekeket, de tizenvalahány fokban jobban kell vigyázni vele, mert ilyen “melegben” a nyári jobb (nekem mindkettő Michelin).
Basszus, utánanéztem és most már tényleg csak tengelyre írják elő….. Nem normálisak.
Ezen egyébként sokat gondolkoztam, hogy folyamatosan megy a kampány, hogy így a téli gumi meg úgy, de igazából semmilyen törvény nincs rá a mai napig, hogy kötelező. Szóval innentől igazából marhára mindegy hány százalék vált télire, hány marad meg a nyárinál. (Szerintem egyébként már rég kötelezővé kellett volna tenni november 1. és április 1. közt.)
Ami a vegyes szettet illeti tilos itthon az ilyen. Benne van a köhém rendeletben.
Nálunk tényleg nincs, de más országokban ahol van rá előírás, ott tiltják.
“4. dettó, sok helyen kifejezetten tilos a vegyes szett.”
+
“Az igazság: Pontos szabálya van annak…”
Itt jogszabályra gondoltok? Jól emlékszem, hogy Mo-n nincs jogszabály, ami tiltja, hogy a személyautóm egyik tengelyén téli legyen, a másikon pedig nyári?
(Igen: tudom, hogy nagyon veszélyes. A téli hátul kúszik és megviccel a kanyarban. A nyári elöl elkapar, hátul pedig megcsúszik. Ezzel aztán igazán megviccel…)
A tévhitekről: 1. abszolút tévhit, a téligumi – nem télies időben – simán rosszabb is lehet, ezt mindenkinek figyelembe kell vennie aki téligumival esős időben melegben csapat a megszokott utakon. A téli gumi fő veszélye a hamis magabiztosság érzete. A bibi az hogyha beüt a tél, akkor viszont a nyári sebesség nélkül is halálos.
2. nincs műszaki előírás a téligumira. Bármelyik gyártó rátehet egy m+s jelet. A többi pedig még annyira sem releváns, mert nem is előírás, ahol van jogi kötelezettség, ott is az M+S van említve. Ezért szerintem is érdemes felelősséggel márkát választani.
3. ez tényleg fontos, hogy leírtátok. Ha már előírások: ahol szabályozzák a téligumi-kötelezettséget, ott a profilmélységet is. Az a gumi amin nincs meg a 4mm minta az a sógoréknál nem téligumi (van olyan ahol 5 mm írnak elő)…
4. dettó, sok helyen kifejezetten tilos a vegyes szett.