Téligumi Kommandó: több mint ötezer abroncs ellenőrzésével

Idén az ORFK OBB-vel közösen, országosan ellenőriztük az autók téli abroncsait

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a téli gumiabroncsok fontosságát, ezért az ORFK OBB-vel közösen hívtuk fel erre a figyelmet és néztük meg több mint 1250 autón az abroncsokat.


Csaknem 8 éve, hogy a nonstopgumi csapatával életre hívtuk az első nagyszabású, hazai gumitesztet. Rögtön utána következett a Téligumi Kommandó, amellyel megnéztük néhány budapesti és Budapest környéki áruház parkolójában, hogy az aktívan használt autók mekkora részén van az évszaknak megfelelő, téli vagy legalább négyévszakos abroncs, azok milyenek. A gumikommandónkhoz már korábban is csatlakozott az ORFK OBB, idén pedig még komolyabb mértékben dolgoztunk együtt: a helyi rendőrkapitányságok segítségével országosan ellenőriztük a téli abroncsra váltást és tájékoztattuk az autósokat a téli abroncs fontosságáról. Bár volt, ahol demonstrációs céllal kommandósok kísérték az abroncsokat ellenőrző rendőröket, bírságot senki sem kapott, legfeljebb tanácsot, például annak kapcsán, hogy az abroncsában található csavar miatt menjen gumishoz. A megfelelő abroncsokkal közlekedők idén is ajándékot kaptak az ellenőrzést végző rendőröktől.
Nem vitás, hogy téli autózáshoz mi mindenképp a téli gumit javasoljuk, hiszen tesztjeink alapján mért értékek szerint is tudjuk: a nem megfelelő abroncs jeges úton akár háromszoros fékutat adhat, ez legutóbbi, tavaly őszi tesztünk példája szerint azt jelenti, hogy míg a jó téli gumikkal (a tesztmezőny harmadával) havas-jeges körülmények között 18-21 méter közötti fékút adódott 40 km/órás tempóról, addig egy használt téli gumival már 28 méter feletti, egyes négyévszakosokkal 30 métert meghaladó, míg egy ráadásul vadonatúj és tavaszi tesztünkön győztes nyári gumival 50 métert meghaladó táv kellett az autónak, hogy megálljon. Fontos tehát, hogy az évszaknak megfelelő abroncs legyen autónkon, ahogyan az is, hogy az ne legyen túlzottan koros, ne legyen túlzottan kopott. A téli gumiabroncs használatát a téli hónapokra kötelezően előíró országok jellemzően 4 mm-ben határozzák meg a téli abroncsok minimális profilmélységét. Ehhez mérten kevéssé biztató, hogy a bár nem reprezentatív, de immár országos mintával dolgozó Téligumi Kommandó szerint a hazai autók a december-január hónapokban végzett ellenőrzésekkor 5,2 milliméteres átlagos profilmélységű abroncsokon futottak. 82 százalékban az évszaknak megfelelőeken, ám 18 százalékban nyáriakon, ami még az enyhe télben is rizikósnak mondható, hiszen idén is volt azért havazás, hajnali fagyok pedig még e héten is adódhatnak.
Biztató ugyanakkor, hogy az 5 évnél idősebb abroncsok aránya "mindössze" 33 százalékos, igaz 4-5 éves téli gumi is okozhat már meglepetéseket, ugyanis ennyi idő után újkori képességeiknek (persze kopástól és fajtától függően) már csak szerény részét tudják rendszerint. Prémium abroncsot az autók 47 százalékán talált idén a felmérőcsapat, legalábbis országos átlagban. Az idei országos minta a tavalyi Budapest környékinél valamivel szerényebb téli gumira váltást, hajszálnyit jobb életkor-arányt és alacsonyabb profilmélységet, valamint prémium-arányt mutatott.
Téligumi Kommandó 2020
Téli/nyári gumik megoszlása 5 évnél idősebb abroncsok aránya Prémium/olcsóbb gumimárkák aránya Átlagos profilmélység
Bács-Kiskun megye 81% / 19% 83% 19% / 81% 4 mm
Baranya megye 93% / 7% 29% 47% / 53% 5,9 mm
Békés megye 86% / 14% 51% 39% / 61% 5,3 mm
Borsod-Abaúj-Zemplén megye 93% / 7% 26% 83% / 17% 5,6 mm
Budapest 85% / 15% 70% 20% / 80% 5,5 mm
Csongrád megye 72% / 28% 32% 35% / 65% 3,5 mm
Fejér megye 80% / 20% 40% 40% / 60% 6 mm
Győr-Moson-Sopron megye 72% / 28% 39% 39% /61% 4,5 mm
Hajdú-Bihar megye 89% / 11% 18% 50% / 50% 6,7 mm
Heves megye 82% / 17% 38% 38% / 62% 5,1 mm
Jász-Nagykun-Szolnok megye 70% / 30% 50% 35% / 65% 4,4 mm
Komárom-Esztergom megye 90% / 10% 31% 43 % / 56% 5,5 mm
Nógrád megye 91% / 9% 38% 47% / 53% 4,4 mm
Pest megye 83% / 17% 24% 71% / 29% 5,9 mm
Somogy megye 93% / 7% 40% 20% / 80% 5,4 mm
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 79% / 21% 28% 25% / 75% 4,9 mm
Tolna megye 89% / 11% 23% 48% / 52% 5,4 mm
Vas megye 44% / 56% 45% 41% / 59% 5,1 mm
Veszprém megye 44% / 56% 45% 41% / 59% 5,1 mm
Zala megye 72% / 28% 46% 53% / 47% 5,2 mm
Országos átlag 82% / 18% 33% 47% / 52% 5,2 mm
Adatok forrása: ORFK OBB, Autónavigátor.hu
Hirdetés
A megyei eredményeket nézve a legjobb téligumi-arányt Baranya és Borsod-Abaúj-Zemplén megye mutatta - ez természetesen erős összefüggésben állhat azzal, hogy mind a Mecsek, mind a Zempléni hegység útjain átlag feletti módon lehet szükség téli gumikra. A domborzati viszonyok erős összefüggésben állnak a téli gumira váltási szokásokkal, hiszen az átlagnál szerényebb téli gumi arányt mutatott Csongrád és Győr-Moson-Sopron megye is. A legszerényebb (44 százalékos) adatot Vas és Veszprém megyéből kaptuk. Csak bízni tudunk benne, hogy a nyári gumis autókkal télies körülmények között, ami amúgy az idei télben valóban nem volt mindig jellemző, nem indulnak útnak.
A domborzati (és természetesen a jövedelmi) viszonyok természetesen nem csak arra hatnak, hogy tesznek-e fel téli gumit az autótulajdonosok, hanem arra is, hogy mennyire kényesek annak minőségére. A legalacsonyabb, 3,5 mm-es átlagos profilmélységet Csongrád megyében tapasztaltuk, ami azt jelenti, hogy ott az autók zöme - téliként nézve - cserére érett abroncsokkal fut. Nem sokkal jobb a helyzet Bács-Kiskun megyében (4 mm) és Nógrád megyében (4,4 mm) sem. Tudjuk, hogy egy szett jó gumi nem olcsó mulatság, a legtöbb mai autóra jellemzően 100 ezer forintos nagyságrendű tétel, ám a biztonságos közlekedésnek alapfeltétele a gumiabroncs, ami segíthet abban, hogy megmeneküljünk a veszélyes közlekedési helyzetekből, ne történjen baleset.
Bár a megyénkénti ellenőrzés komoly és sokak figyelmét felhívó munka volt, adatai nem reprezentatívak. A hasznos tanácsokkal szolgáló felmérésnek viszont nincs vége, Berzai Zsolt alezredes, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára újabb kampányt is kilátásba helyezett. „A téli ellenőrzés után nyáron immár a Nyárigumi Kommandót is országosan fogjuk megvalósítani a Használtautó.hu és a Nonstopgumi.hu csapatával. Korábbi közös akciónk kapcsán tudjuk, a melegebb hónapokban is jelentős a nem az évszaknak megfelelő abroncsot használók aránya, ami ugyanúgy kockázatos és kerülendő nyáron is, mint télen.”
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.03.05. at 19:25
    Permalink

    Téli havas/latyakos napok száma az elmúlt 7 télen felénk (közép-MO) mindösszesen kb. 2 hét.
    Most fogom kidobni a 6mm -es (dot 2012-es) téli gumikat, mert esőben már csúszik 🙁
    Ennyit a téli gumizásról.
    Ennek a helyére is megy fel 4 évszakos – a másik autón 3 éve az van.

      • 2020.03.06. at 06:04
        Permalink

        Túl van lihegve kicsit a téligumi úgy, hogy a legmelegebb télen vagyunk túl. Február közepén volt, hogy 16 fok volt napközben, de az egész szezonban két havas nap volt Budapesten, ebből az egyik nap januárban, ami 3 óra alatt el is olvadt.
        A cégesen kötelező a jó minőségű téli, a sajáton meg a CC+ van új kora óta, amit idén ősszel cserélek valószínűleg egy jobb nyárira. (~22e/év futás mellett, 2.5 év után 51ekm van bennük, most jutottam el az átlag 4mm-ig, nyárra szerintem még megtartom, drónozni úgyis csak szép napos időben megyek)
        De legalább van értelme a TEK-nek, sajtófotóra érdemes őket tartani (meg védeni a karácsonyi vásárt)

    • 2020.03.06. at 11:22
      Permalink

      Ez azért inkább a szerencsének volt köszönhető. Az idő java részén valóban megfelelő volt a nyári abroncs is. Rizikós csak kisebb részben volt. Nettó hülyeség pedig talán két napon. Ha épp azokon a napokon nem kellett ez a kocsi volánja mögé ülni, akkor megúsztad. De utólag könnyű okosnak lenni. Egy négy évszakos szett mindenképpen jobb lett volna. A téli gumi meg sajnos nettó hülyeség lett volna. De ezt december elején senki sem tudhatta előre.

  • 2020.03.06. at 11:18
    Permalink

    Hú, ez a cikk nagyon fájt. Több okból is. Először is magáról a téligumikommandó akcióról, mely eredményét március ötödikén prezentálták:

    1) Téligumi kommandó március 5-én?
    Ha januárban készült volna, akkor releváns információval szolgált volna. De márciusban? Már simán lehet, hogy elkezdtek visszaváltani nyári abroncsra a népek.
    2) Téligumi kommandó a fotók alapján napos 10+ C° körülmények között?
    Az adott időjárás mellett objektíven a téli gumi volt messze a legrosszabb választás. Ha objektívek szerettek volna lenni, akkor nem hogy nem a nyári gumisokat ekézték volna, hanem a téligumit imádkozták volna le az autókról. Abroncsot nem a naptárhoz, hanem az időjáráshoz választunk!
    De ha elfogadjuk, hogy március elején az évszaknak megfelelő a téli gumi abroncs – mint ahogy nem, de ezen lépjünk túl –, akkor is honnan veszik, hogy aki nyári gumival ment bevásárolni a tavaszi időben, az két hónapja havazásban is ezt tette (volna, ha lett volna hó és fagy, mint ahogy nem volt)? Ha egy kis intelligenciát feltételezünk a jó időben nyári abronccsal közlekedőkről, akkor könnyen elképzelhető, hogy rossz időben vagy nem is indul el otthonról, vagy nem ezzel a járművel indul el.
    3) „Enyhe tél” ellenére is téli abroncs javasolt?
    Ezen a télen hányszor havazott? Azt hiszem kétszer. Hány órát volt esélye havas / latyakos úton közlekedni a népnek? Talán úgy ötöt. Jegesen? Ez már nehezebb ügy, de itt is legfeljebb kétszámjegyű óráról beszélünk. Egy ilyen tél végén számon kérni a népeken, hogy miért van nyári abroncs a kocsiján, nettó hülyeség. Én próbálnék szofisztikáltan fogalmazni, de erre nincs jobb kifejezés. Ez úgy baromság ahogy van.
    4) Kommandósok a sajtófotózáshoz?
    Ez most komoly? Viccnek durva lenne. Nem tudom, milyen PR-osnak jutott az eszébe, hogy milyen jó ötlet gépfegyveres kommandósokkal pózolni plázák parkolójában, de sürgősen karriertanácsadásra küldeném. Biztos sokat javított a Rendőrség megítélésén, javított a közérzeten és a közterek biztonságosságának percepcióján…

  • 2020.03.06. at 11:29
    Permalink

    Ideális(hoz közeli) abroncs ajánlás
    Nyáron nyári, késő ősztől kora tavaszig téli alapú négy évszakos.

    Még az Autónavigátor tesztek alapján is ez jön ki. A négy évszakos és a téli között még hóban és jégen sincs hatalmas különbség. A téli abroncs előnye egyértelmű, én is sokkal nyugodtabban ülnék a volán mögé egy havas / jeges napon téli abronccsal, mint bármi mással. De ez egy évben alig pár napot jelent. A téli abroncs száraz körülmények között minden hőmérsékleten a legrosszabb. Még -10C° hőmérsékleten is jobban tapad nála a nyári is, ha száraz az aszfalt. Nedvesen pedig már 0 C° fölött a négy évszakos jobb eredményt hoz a télinél. 8 C° környékétől a téli már messze lemarad a nyári mögött bármilyen körülmények között. A nyári kb. 12 C° környékén veszi át a staféta botot a négyévszakostól. A téli pedig már a fasorban sincs.

    Ehhez képest ezen a télen (de nyugodtan mondhatnánk az elmúlt 5 év bármelyikét) gyakrabban volt 10 C° fölött a hőmérséklet mint 0 C° alatt. Arra pedig nagy tétben mernék fogadni, hogy a télen volán mögé ülők többsége egynél többször nem találkozott hóval vagy jéggel. Odáig nem merészkednék, hogy ez alapján kijelentsem, hogy a nyári abroncs lett volna a megfelelő választás. Utólag az látszik, hogy még az is megeshet, hogy igen. De semmiképpen sem kövezném meg, aki addig várt ki a nyári abroncs cseréjével, hogy közben kitavaszodott – januárban. Ez a tél tipikusan a négy évszakos abroncsok territóriuma volt. 1-2 napon voltak minimális hátrányban a téliekhez képest, szinte az összes többin pedig jobbak voltak a télieknél, gyakran messze jobbak. De az idő felében még a nyári is jobb választás lett volna a télinél.

    Akik ezen a télen téli abronccsal közlekedtek novembertől a mai napig (kb. 120 nap) – mondjuk Budapesten –, azok számára a téli abroncs: 2 napon jó választás volt, 30 napon kb. annyira volt jó, mint a négy évszakos, és úgy 90 napon a lehető legrosszabb opció volt. Erre mondják azt, hogy járjon mindenki téli abronccsal? Szerintem mindenki el tudja dönteni maga a kérdést. Személyesen annyit szeretnék kérni, hogy legyen koherens az üzenet a tesztek eredménye és a megfogalmazott ajánlások között. És kiindulási alapként ne a 30 éve jellemző klímát tekintsék, hanem mondjuk az elmúlt 5-10 évet. És fogadják el, hogy a téli időjáráskor már nem a havas és jeges útviszonyokból kell kiindulni. Hanem a széles hőmérsékleti tartományokat kell lefedni, amiben a hó és a fagypont alatti hőmérséklet már extrém ritkának minősül. Nem csak hóra és jégre kell abroncsot választani, hanem egyszerre kell megfelelni +10 C°-ban is. Erre pedig csak a négy évszakos abroncs képes.

    Személyes tapasztalat:
    Az Alpok hegyei között élek, síelni járok szinte minden hétvégén. 10 ezer km-t simán megteszek telente magashegységek között. Evidens, hogy téli abroncs van a kocsin. Ehhez képest a valóság: ezen a télen egyszer látott havat / jeget az abroncs. Ellenben takonyként csúszott 10 C° felett rendszeresen egész télen. Amikor az asszony pollenallergiája miatt tüsszögni kezdett február elején (!), megfordult a fejemben, hogy visszacserélem a nyári gumit mielőtt még ledarálom a télit a nagy melegben. Nem mertem belevágni, mert mégiscsak tél van és ki tudja mikor változik az idő. Utólag már látszik, hogy nyugodtan visszacserélhettem volna a nyári abroncsokat már januárban. De ha négy évszakos abronccsal járnék télen, akkor a kérdés fel sem merülne. Négy évszakoson pont érdektelen, hogy 0 vagy 15 C° van. Az előbbire téli, az utóbbira nyári kéne – nulla átfedéssel. Na ezt oldja meg a négyévszakos. A télire alig néhány nap van szükség, de azt nem lehet tudni, hogy november és március között melyik lesz az a néhány nap. Erre a nyárit fennhagyni felelőtlenség – illetve önmegtartóztatást igényel azon a néhány valóban télies napon. Egyértelműen adja magát, hogy négy évszakos abroncs a megoldás a mi éghajlatunkon. Téli abroncs pedig a hegyvidékeken lakókon kívül nem hogy nem ajánlható másoknak, de kifejezetten lebeszélendők róla!

  • 2020.03.08. at 12:03
    Permalink

    Csatlakozom a kétszettesekhez, viszont mindkét autón már 5 éve télire télies (kétszer Goodyear 4Seasons Gen 2 15 ös méretben, illetve Nexen N Blue 4 Season 14esben) négyévszakos került fel.
    Ezekkel Vác környékén évente többször, az Alpokban pedig évente egyszer igazi télies körülmények között is lettek vallatva (és minden évben 2 órás vezetétechnikai tréningre megyünk valamelyikkel) és bőven hozzák egy felsőközép kategóriás téligumi szintjét (előtte felsőkategóriás télik voltak fent mindig, 2-3 évente cserélem őket újra, nem a kopás miatt, hanem időarányosan esik az ára, nem drágább így cserélni, mint lejárni).

    Október elején a téli szett kerül fel; mindegy ha reggel -5° van, és ha ezután még 25° magasságába is felkúszik a hőmérő az sem baj, mert még mindig jól viselik ezek az abroncsok, ellenben az ilyenkor már kenődő télivel. Április végén cserélem jellemzően vissza a nyárira.

    Goodyear, Nexen, Nokian és a Conti négyévszakosai tökéletesek a teleinkre, és még azoknak is, akik tényleg járnak hóban is.

    • 2020.03.09. at 09:13
      Permalink

      Egyetértünk. Jó hallani személyes tapasztalatokat a négy évszakos abroncsok tulajaitól.
      Annyit tennék még hozzá, hogy a 2-3 évente cserét támasztja alá a használt abroncsok tesztje ezen oldal hasábjain. Rendre az jön ki, hogy a félig elhasznált 2 éves abroncsok már messze nem hozzák az újkori teljesítményüket. Csak ebből a csere után a használt szett eladása másnak nem következik, hanem a kukába kívánkozik. Erre is jelent megoldást a négy évszakos abroncs: ha télen-nyáron megy, akkor fele annyi idő alatt elkopik, így ideje sincs megöregedni. Előbb kopik el, mint hogy megöregedne. A keveset futott kocsikon ennek különösen nagy jelentősége van. Anyám BP-et legfeljebb az M0-ig elhagyó útvonalain ugyanazt a szinte újnak látszó téli és nyári gumi szettet nyúzza – már 7 éve. Kukába valók az abroncsok a koruk miatt, pedig alig kopottak.

      Milyen megoldás adódik a hasonlóan keveset futók számára:
      1) 3 évente kidobni a kukába a téli és nyári szetteket, és új nyári / téli szettre váltani.
      Ez nettó pazarlás. Mind pénz, mind erőforrás, mind környezetszennyezés szempontjából agyrém.
      2) Addig járni a két szettel, amíg el nem kopnak, és csak akkor cserélni: akár 8-10 évig is.
      Ez az anyagilag szűkösen eleresztett magyar lakosság jellemzőbb felhasználási módja. Pedig ez játék a tűzzel biztonsági szempontból. Az öreg abroncs is ugyanolyan vacak mint a kopott.
      3) Négyévszakos abronccsal járni egész évben
      Ez ugyan nem optimális nyáron, télen viszont néhány nap kivételével a legjobb választás. Hamarabb kopik, gyakrabban cserélődik, és nem megy a kukába a kora miatt. A gyakoribb csere miatt átlagban modernebb, biztonságosabb abroncsokon jár az ember. Egy friss négy évszakos abroncs jobban teljesít a 3+ éves szezonális abroncsoknál az extrém körülmények között is. Ezért az alacsony költségvetésű tulajoknak bármilyen futásmennyiség esetén a négy évszakos abroncs a megoldás. Mivel nem az új téli/nyári alternatívája, hanem a sok éves kopott téli/nyári abroncsoké.

  • 2020.03.09. at 15:26
    Permalink

    Anyám nem megy évi 5000Km-t sem, így neki négyévszakos van egész évben. A mi autóinkon (évi 8-30.000Km) meg két szett van, mert 1 szett nem elég biztonságos.
    Addig elvileg az is jó, hogy havon a Michelin/Brindgestone tűrhetően telejsít, de ezt mintából oldják meg. Nyirkos hideg aszfalton vagy enyhe jegesedésen -amikor keverékből kellene megoldani az abroncsnak-, sajna nem túl acélosan teljesítenek. Így vagy a téli 3, vagy a nyári 3 hónap miatt két szett kell.

    3 évente nem kukázom, eladom (olyanoknak, akik a 8-12 éves régi szart dobják le, nekik még nagyon fasza a korábbihoz képest).

Vélemény, hozzászólás?