Immár tizedik éve, hogy a nonstopgumi.hu és a Groupama Tanpálya csapatával közösen gumitesztet készítünk. Míg a kezdetekkor még az akkor legnépszerűbb 195/65 R15 mérettel dolgoztunk, 2018 óta a 205/55 R16 a tesztelt méret, hiszen már ebből adják el a legtöbbet. A nyári gumik kapcsán talán lassan beköszönt a 17-es alapméret kora, most viszont tél van, vagy legalábbis az következik.
Mindenképp itt az abroncsváltás időszaka, közlekedésbiztonsági indíttatású tesztünkkel erre is fel kívánjuk hívni a figyelmet, így aztán ahogyan azt tettük már az elején, most is mutatjuk, hogy az egyes abroncsokkal milyen átlagos fékutak, kapaszkodási képességek, egyéb mért értékek adódtak.
A mogyoródi Groupama Tanpálya idén is remek körülményeket adott a már szokásos, a nonstopgumi.hu csapatával közös gumitesztünkhöz: 13 gumigarnitúra mérkőzött, a nyáriról ismét kiderült, hogy rossz megoldás télre (Fotók: Lázár Péter)
Az is változatlan, hogy bár hirdetünk egy saját preferencia-rendszerünk szerinti győztest, cikkünk végén mindenki beállíthatja magának, hogy az egyes szempontokat mennyire tartja fontosnak, s az alapján megkaphatja, hogy számára mely abroncsok a legjobbak. Változás persze azért van, a mezőny a szokottnál szűkebb, a kapacitáshiányok ugyanis az abroncspiacon is érezhetőek már. Gumiból sem érkezik elég, így idén mindössze 13 garnitúrát vetettünk össze, 8 téli abroncsot, 3 négyévszakosat, meg persze egy használt (9 éves) téli és egy 5 éves, ugyancsak használt nyári garnitúrát.
Sokáig volt rendőrségi Ford Focusokkal és 195/65 R15 mérettel dolgoztunk, az átlag magyar családi autó sajnos még nem jutott az előző generációs Skoda Octavia szintjére sem, de már néhány éve velük tesztelünk, 205/55 R16 méretben
Miket mérünk a teszten?
Nyilván nem tudunk, igazából nem is kívánunk felérni a nagy csapatokkal, hetek alatt, az északi sarkkör közelében készített tesztekhez, de amit tudunk megteszünk a hazai körülmények, azaz pontosan olyan körülmények között, amiben itthon autózunk, ezért is hívjuk tesztünket valóságtesztnek. Mindössze egyetlen éjszaka és két Skoda Octavia, na meg a nonstopgumi szerelői és a Tanpálya két instruktora segítségével. Fékutat száraz és nedves aszfalton 60 km/óráról, a jeges útfelületet modellező műgyantán 40 km/óráról mérünk, míg a kapaszkodóképesség vizsgálatára a Tanpálya emelkedős pályáján, szintén műgyantán azt nézzük meg, hogy adott pontról indulva az egyes abroncsokkal mennyi idő alatt tudható le az első 30 méter. Az előbbi négy versenyszám eredménye 20-20%-kal alkotja végső értékelésünket, míg a kopási kép 10%-ot, az utastérben mért zajszint és a kigurulás, azaz a gördülési ellenállás (a fogyasztás befolyásolása) 5-5%-ot kap tőlünk, de ezen persze mindenki módosíthat. Minden mérést ötször végzünk, majd a szélső értékek nélküli átlagokkal számolunk, és persze nem colstokkal, hanem 10 Hz-es GPS-es versenyszámítógépekkel. A 13 garnitúrával tehát csaknem 200 vészfékezést hajtottunk végre, de elárulom: nem csak egy használt télit vizsgáltunk meg, az viszont egy következő cikk témája lesz.
Amíg az egyik Octaviával mérünk, a másik új abroncsokat kap a nonstopgumi helyszíni szerelőitől
Bár a tesztautókban, a mérések közben is érződik, ha egy-egy abroncs a bizonyos versenyszámban nagyon jó, ahogyan persze az is, ha valami nagyon rossz, de a végső dobogó az előbbiekben vázoltak szerint az összes jellemző súlyozott átlagából jön össze. Idén egy olyan abroncs került a végső dobogó élére, ami a műgyantás, azaz a jeges versenyszámokban, az ott mutatott fékút és kapaszkodási képesség kapcsán legjobb volt, a többiben pedig közepes, de nem vészes lemaradással. Ha tehát az a kérdés, hogy melyik abroncs teljesített összességében a legjobban a teszten, akkor kijelenthető, a Bridgestone Blizzak LM005, tőle pedig alig maradt le a Continental új téli gumija, a Winter Contact TS 870. Utóbbi kettő a legjobb eredmények 90 százaléka felett teljesített, de 87-89,4% között volt (utóbbi értéktől távolodva és logikusan csekély szórással) a Kleber Krisalp HP3, a Hankook Winter i*Cept RS2 W452, a Triangle Winter X TW401, a Barum Polaris 5 és a Michelin Alpin 6 is (mind téli gumik).
Csaknem 200 vészfékezést kellett végrehajtani a tesztelt 13 garnitúrával
Mindez a teszten azt az élményt szülte, hogy a kínai Triangle téli gumija bizony jobban szerepelt, mint a Michelin Alpin 6, s ezt az autóban is lehetett érezni, főként műgyantán. Hogy hosszú távon, 1-2 év múlva milyenek lesznek, az már más kérdés, az abroncsonként mintegy 10 kilométeres, ám 15 vészfékezést tartalmazó teszt során ezúttal egyik új gumi sem mutatott komoly elváltozást, a használtak sem amortizálódtak vészesen, ez a kopási kép pontszámokból is látható. Kigurulás, azaz a fogyasztás befolyásolása szempontjából nyilván az a jó, ha minél többet "megy el" az adott gumival az abroncs, 15 km/óráról, nagyon enyhe, konstans emelkedőn néztük ezt a versenyszámot, amiben két négyévszakos abroncs került az élre, míg az utastérben mért zajszint kapcsán a puhább anyagú téli gumik tudtak brillírozni.
Alább mutatjuk, hogy milyen fékutak adódtak a különböző útfelületeken
Összességében még nem rossz, de nem is jó, magyarán megfelelő eredményt ért el a Triangle és a Barum négyévszakos abroncsa, valamint a használt téli gumi is, ahogyan a teszt összes faktora alapján a Pirelli téli gumija és a Michelin vadonatúj egészéves abroncsa, a száraz és vizes úton amúgy bajnok CrossClimate 2 is. Idén is egyértelműen kiderült, hogy a használt nyári gumi, pontosabban bármilyen nyári gumi kifejezetten rossz választás a téli hónapokra - az ugyanis nem csak a jeges útfelületet mintázó vizes műgyantán, hanem a száraz és a vizes aszfalton is rendre a legrosszabbul szerepelt a fagypont közelében végzett teszten.
Míg aszfalton még "csak" 3,2-3,3 méter többletet mutatott a nyári gumi a legjobbhoz mérten, a vizes műgyantán már 58,6 métereset, magyarán azzal több mint négyszeres távra volt szükség a megálláshoz. Ahol a győztes Bridgestone téli gumival már álltunk, ott a használt nyárival még szinte alig apadt sebességgel robogtunk, s ha előttünk fékezett volna az előbbi gumival szerelt autó, akkor gyakorlatilag fékhatás nélkül szaladtunk volna bele.
Száraz aszfalton még nincsenek drasztikus különbségek, mégis egy miniautónyi hosszkülönbség adódik az egyes abroncsok fékútjai között
Számít a hőmérséklet, így még a száraz aszfalt is meglepetést okozhat!
Az elmúlt években is tapasztaltuk, most is, az útfelület nedvessége csupán az egyik változó a tapadás kapcsán. Nyilván perdöntő a gumiabroncs fajtája, de az aktuális hőmérséklet is. Olyannyira, hogy már 1-2 Celsius foknyi különbség is érezhető lehet a tapadás kapcsán. Különösen igaz ez fagypont alatt, pláne hóban, de bizony normál aszfalton és fagypont felett is. Tesztünket 4 Celsius fokos levegőhőmérséklet, 2-2,5 fokos aszfalt mellett kezdtük, az idő először hűlni, majd a felhősödés miatt melegedni kezdett, az pedig állandó volt, hogy a föld alatti tartályból locsolt aszfalt melegebb lett a rá eső víztől, mint a száraz. Ezért most is az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a melegebb, de vizes aszfalt rövidebb fékutat adott, mint a száraz, de hűvösebb. Furcsa, de hasznos tapasztalat:
nem csak a csapadéktól, a hőmérséklet változásától is nőhet a fékút, csökkenhet a tapadás, ezzel bizony érdemes számolni! Ahogyan persze azzal is, hogy mit tud a saját gumiabroncsunk.
A száraz felületnél jobb tapadást biztosított a kevésbé hideg, de vizes aszfalt, télen tehát mindkettő óvatosságot igényel
Nem rossz, ha kitapasztaljuk gumink tudását, még jobb, ha előre készülünk, s olyat választunk, ami a közlekedési szokásainknak megfelelő. Tesztünk alapján a hóban-fagyban is autózók számára a Bridgestone és a Continental valódi téli gumija a leginkább ajánlott. Ám a keveset, hóban, fagyban akár nem is autózó sofőröknek tökéletes választás lehet például egy amúgy összességében csak "megfelelő" jelzővel illetett négyévszakos gumi, például a száraz és vizes aszfalton egyaránt magasan legjobb Michelin CrossClimate 2. Még úgy is, hogy a műgyantán messze nem adta azt a tudást, amit ígér. A verdikt az "egészéves" gumi kapcsán egyértelmű: ha kihagyjuk a valódi téli autózást (amit a hazai telek mellett egyre kevésbé nehéz), akkor tökéletes választás lehet. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy jeges úttal nem csak ónos eső és havazás után találkozhatunk, a leszálló köd vagy a folyók párolgása a hidaknál egyaránt húzhat egy lehelet vékony, nehezen felismerhető és jéggé fagyó réteget az aszfaltra, ez a "fekete jég", ami a valódihoz hasonlóképp csúszós.
Ahogyan a Tanpálya instruktorai mondják: "a műgyanta nem hazudik" nyári gumival 40 km/óráról is alig lehetett rajta megállni, többször teljesen lecsúsztunk a 80 méteres pályáról is
A használt nyári gumi csaknem négyszer akkora fékutat adott, mint a legjobb télik
Nem csak fékeztünk, kapaszkodtunk is a nedves műgyantán, a nyári gumi itt is elvérzett, a négyévszakosak gyengén szerepeltek
Nem érdemes belemenni abba a vitába, hogy a műgyanta nem hó, nem jég. Számos tesztet készítettünk már segítségével és valódi hóval is, végül pedig rendre arra jutottunk, hogy kiválóan modellezi a havas-jeges útfelületet, homogén jellemzőket, azaz összehasonlítható mérési eredményeket adva. És nem mellesleg felhívva arra a figyelmet, hogy igazán nagyot "esni" épp a havas-jeges utakon lehet. Beszédes adat, hogy száraz aszfalton 60 km/óráról 16,2, a melegebb vizesen 15,6 méteres átlagos fékút adódott, míg a vizes műgyantán már 40 km/óráról is 28,4 méteres. Annak tehát, aki autózik olyankor, amikor lehetséges a jegesedés, mindenképp egy jobb fajta téli gumi ajánlott. Alább lehet variálni az egyes mért jellemzők csúszkájával, de a télen is gyakorta autózók számára mi a mezőny, saját súlyozásunk szerinti első felét javasolnánk, azzal a megjegyzéssel, hogy ha valamire, akkor az abroncsra érdemes költeni az autón, a jó tapadás ugyanis mindennél többet számít.
Ha téli gumit keresünk, a fenti sorrend szerinti választást ajánljuk. Akinek kevésbé fontos a havas-jeges (műgyantán vizsgált) teljesítmény, alább módosíthat a súlyozáson
Hosszas kutatás után kiválasztottam az LM005-öt. Vásárlás előtt még egyszer utána olvastam és a tyrereview.com oldalon valaki azt írta, hogy neki, és egy bizonyos német fórumon (motor-talk.de) többeknek is pár hónap és kb. 4000 km után darabok törtek le a futófelületről. Fotó is volt róla. Így dőlt az egész koncepcióm, ilyen problémát ugyanis már egyszer tapasztaltam más gyártónál és bár ott korrekt módon kezelték a dolgot, nem lenen jó megint ilyesmi miatt idegeskedni.
Így lett TS870 amelyről viszont alig találtam teszt infót.
Mivel az Autónavigátor tesztjeit értékesnek találom, örülök, hogy a TS870-et jó helyen látom!
Ez a teszt egyébként megerősíti azt amit, sok külföldi tesztből sikerült leszűrnöm nagy vonalakban:
1. az LM005 egy tényleg jó gumi
2. a TS870 jó nedves aszfalton – nekem ez lett mostanra a fő szempont, tekintve, hogy tavaly 2 napon esett hó összesen
3. a Kléber Krisalp (ami volt már nekem, de még az első HP széria, és nagyon szerettem) továbbra is egy jó gumi, mérsékelt áron, de még a külföldi tesztek szerint is majdnem az Alpin6 tudásával (száraz úton gyengébb csak)