Egy nagyon érdekes kor lenyomata ez az autó, íme a 30 évvel ezelőtti Zsiguli-tuning 21. századi újraértelmezése
Az ikonikus lámpákat elöl és hátul is mindenki ismeri
Csak képzeld el: '92-ben sétálsz a Balaton partján a haverokkal, eszitek az 50 forintos hamburgert és patronos szódaszifonból töltitek a fröccsre a szikvizet, miközben még a nap is szebben süt és a dinnyének is más íze van. Aztán egyszer csak a
"Zimmer Frei" táblák alatt érkezik álmaitok Zsigulija, ez a fehér tetős, kifordított felnis, rikító piros
"ezerkecske", aminek a sportkipufogójánál csak a csomagtartóba pakolt mélyládája hangosabb.
Ezt az életérzést próbálta reprodukálni a mai használtteszt-alanyunk tulajdonosa is, és ahogy az már az első képekről is látszik, sikerült célt érnie.
Ám mivel ezt a tesztet nem 30 évvel ezelőtt írom, sőt, az említett időpontban én magam még nem is éltem, így felmerül egy sokkal érdekesebb kérdés: hogy milyen élményt tud adni ma, 2023 tavaszán ez a konkrét Zsiguli, és hogy tetszik-e valakinek, aki ezekről a gépekről leginkább csak a szülei fiatalkori kalandjairól szóló, vad történetekből hallott.
Még a 4,1 métert sem éri el a hossza, tengelytávolsága pedig az autó sarkaiba kitolt első kerekekkel is csak 2,42 méter: ez a modell a mai világban már kisautó lenne
1,61 méteres szélességéhez 1,38 méteres magasság társul, meglepő, de a szocializmusban ez egy relatíve nagy, családi autónak számított
Először is szögezzük le az alapokat. Ma már egy meglepően kis autó a '60-as években Fiat 124-ként bemutatkozott, majd az oroszok által a '80-as évek derekáig VAZ-2101-ként gyártott modell. Még a jelenlegi, átlagosan 15 év feletti hazai autópark járműveinek kényelmét és finomságát sem közelíti meg, ám ez a móka már rég nem erről szól. Hangos, nyers és szűkös, de olyan stílussal bír, amit aligha lehet a krómkeretes, kerek első fényszórók nélkül utánozni. Ez a gép egy másik kor szülöttje, ráadásul a modern Lada-tuning helyett egy klasszikus elképzelés ihlette az átalakítását is.
Hátul is feltűnik egy-két érdekes részlet, leginkább az 1200s modell tolatólámpája szúr szemet
A sportkipufogó és a Zsiguli felirat érdekes kontrasztja hullámokat ver a babák nélküli lökhárító állóvizén
A tulajdonos több mint 20 éve birtokolja ezt a konkrét autót, saját elmondása szerint nagyjából 5 évente őrül meg annyira, hogy valami teljesen új irányba építse át. Volt ez már VFTS-klón, klasszik Zsiguli, illetve - ahogy a képeken is látszik - telepi tuninglada is. Abba éppen ezért nem is kívánok belemenni, hogy milyennek kellett volna lennie gyárilag, inkább arra térnék ki, hogy milyen most: menjünk hát végig szépen sorban a különlegességein. Ha viszont inkább egy megőrzött, őszinte "nagypapapéldányra lennél kíváncsi,
ide kattintva olvashatod el egy korábbi tesztünket, amelynek egy fehér, 1979-es példány az alanya.
A belső igen különleges: a műszerfal például egy 2103-asból, azaz a köznyelvben 1500-asból került át, de aztán jelentős átalakításon ment keresztül
Jól áll neki az aprócska kormány és az órák fehér számlapjai, érdekes és viszonylag modern részlet az eredeti faberakás helyére került karbonmintás betét
Bent talán még egyértelműbb, hogy az autóval ellentétben a tulajnak nincs ki mind a négy kereke, és ezt a lehető legjobb értelemben gondolom. Ügyesen vegyülnek a modern elemekkel a megszokott, korhű módosítások, mint például az ezeröcsi műszerfala, a sportkormány és a fehér órák. Ezeket azonban szinte észre sem veszi senki a vörös plüssbelső mellett, amely a Zsiguli eredeti, szoci-barna, fejtámla nélküli bőrüléseit helyettesíti. Ezek nem csak látványosak, de kényelmesek is, komoly előrelépést jelentenek az utazási komfort terén, természetesen automata biztonsági öv nem járt hozzájuk, az már túl sokat venne el a feelingből.
A helykínálat egyáltalán nem rossz az autó méreteihez képest, de azért ma már nem ekkorák a családi autók
Az ülések textúrája zseniális, nekem a megosztó színösszeállítás is bejött, de ez már személyes preferencia kérdése
Megosztó lehet még a hangcucc, a szintén aligha korhű Philips CD-s magnó helyett ugyanis egy androidos fejegység küldi a jelet a fél csomagtartót elfoglaló mélyládának
Az autó legmodernebb részlete a hangcucc, ami - akárcsak a '90-es évek egyes tuningladáiban - a kor adta legmodernebb technikájának egy elérhető változatára cserélte az öreg, analóg rádiót. Ez esetünkben nem a nyugati gyártótól származó, színes fényekben pompázó CD-s fejegység, hanem a 30 évvel későbbi megfelelője, avagy az Android alapú érintőképernyő, egyenesen Kínából. Mindezt a csomagtartóból dübörgő basszus teszi teljessé, már persze, ha valakinek ez az igénye. Egy biztos, a végeredmény a kor tuningszellemének könnyedén megfelel
Rengeteg apró részlet maradt meg a Zsigulizás eredeti élményéből is, ezek teszik teljessé a képet
Manapság már csak a Lada-rajongók tudják, hogy miért olyan különleges ez a 13 colos acélfelni
Ezek a tükrök már a '90-es években is előszeretettel kerültek fel a Ladákra, ahogy a hátsó sötétítőfüggöny is egy viszonylag autentikus darab
Kint azonban még ennyire sem modernizálták az eredeti elképzelést, úgynevezett "kifordított" felniket kapott a Zsiga, egy jel nélküli hűtőrács és a kéttónusú fényezés mellé. Elmaradhatatlan elem a színre fújt, utángyártott tükör és a tetőablak is, ezt az autót többen nézik meg az utcán, mint bármelyik új tesztautót.
Ilyen különleges és ilyen tiszta motorteret sem igazán látni a típus orrában manapság
Ilyen alkatrészeket is gyakrabban szereltek fel a '90-es években, mint manapság
Az igazi meglepetés azonban a motortér, ahol az autó színére fújt szelepfedél mellett sportlégszűrőt és különböző hangeffektekkel szolgáló kürtöket találtam a gépháztető felpattintása után. A hatalmas Zsiguli felirat már csak hab a tortán, a 62 lóerős, 1198 köbcentis, négyhengeres erőforrás pedig gyönyörűen jár, könnyen indul és meglepően erős. Már persze a maga gyári adat szerint 21 másodperces gyorsulási értékéhez képest, amelynél jobbat jelen állapotában sem feltétlenül kellene produkálnia. Komolyabb módosításokat ugyanis a motortérben nem hajtottak végre, csak a szokásos beállítási finomításokat, illetve a korabeli, háztáji optimalizálásokat.
Hihetetlen élmény vele a közlekedés, főleg a kiváló, tavaszi országutakon
Ami viszont a leginkább meglepő, hogy eszembe sem jutott bármit is méregetni ezen az autón, amikor végre bepattanhattam az aprócska kormány mögé. Nem érdekelt a fogyasztása, nem érdekelt a valódi gyorsulási adat, sem a gyakorlati végsebesség. Csak kihajtottam az elefántfül-ablakokat, letekertem a többit, és mentünk. A négyfokozatú kézi váltó feszesen és használhatóan járt, a kuplung kellően mechanikus érzettel szolgált, a gázpedál lenyomására pedig talán a kelleténél éppen egy hajszállal hangosabban hördült fel a sportdob jobb hátulról. Minden megtett méter egy élmény volt az autóval, ráadásul egy olyan különleges élmény, amit aligha tud bármi más reprodukálni.
Már akár 200 ezer forintért lehet kapni szörnyű állapotban, veteránként viszont a kétmilliót is kényelmesen átlépik az árak, arról pedig nem is éri meg beszélni, hogy egy ilyen projekt mennyi pénzből áll meg a végére
Félreértés ne essék, valódi, napi szintű használatra ezt a csomagot én már soknak tartanám. Ez az autó azonban - az esetek jelentős többségében - nem fog padlógázon felébreszteni éjjel, nem lesz útban az autópályán a kamionok közt, és nem fog előtted pöfögni a pirosnál, mert ezt már csak és kizárólag ezért az élményért használják, illetve maga a barkácsolás élményéért és az autók, valamint a típus szeretetéért épült meg. Lehet persze mutogatni rá, hogy miért nem őrizték inkább meg eredeti állapotában, vagy hogy egyes elemeket miért olyanra csináltak meg, amit itt láthattok, de elég sok olyan embernek mutattam meg a képeket, aki fiatalon Zsigulizott annak idején, és egy dologban mindenki egyetértett: bármit megadtak volna azért, ha az ő ezerkecskéjük néz ki így 30-35 évvel ezelőtt.
Te bevállaltad volna a rendszerváltás utáni években ezt a gépet? Netán még most is elfogadnád? Ne tartsd vissza a véleményed, várjuk a kommenteket!
92-ben mindenki a nyugatról levedlett verdákra gerjedt. Aki akkor az ezerkecskéről álmodott, inkább titokban tartotta, mert kiröhögték.
Ott a pont. Bármilyen szép is a kocsi állapota, ez egy kicsit olyan hamis nosztalgia.
A 90-es évek elején mindenki annak örült ha a Zsiguliját egy minimum 20 évvel modernebb nyugati autóra cserélhette.
De a 90-es évek legrosszabb Lada élménye kétség kívül a kocsik krónikus „eltűnési viszketegsége” volt: pofátlanul lopták őket külföldre. Ismerős a „turisztikai” szlogen? Látogasson el Ukrajnába. A kocsija már úgyis itt van… 🙂
Viszont a tuning szép, és ha nem is korhű, legalább a retro fílinget jó ízléssel értelmezi újra. Az egyetlen bajom azzal a fejegységgel van. Simán lehet kapni klasszikus panelű fejegységeket amivel az oldtimereket lehet méltóságteljesen naprakésszé tenni. Egyéb esetekre is ott az FM emitter (a 2000-es évektől a DIN slot kivezetésével az egyetlen kötséghatékony mentsvár).
Erről a fosról?:D A kommunizmusban megrekedt egybites idióták álmodnak ilyen szutykokról:D
Akinek ez nem tetszik az valami agymosott,LMBTQ,vegán, 30kg-os burzsuj?
Harminc éve már a Samara is elavult volt, ez a Zsiga a hatvanas évek végére szintúgy.
Hát azért a ’60-as évek végére a zsiga abszolút nem volt elavult mert hát ügye az 1964-es év autós Fiat 124-estől származik. Azért 4-5 év alatt nem avul el valami… (Ez csak mai divat hogy valamit délelőtt kiadnak az délután már elavult…)
Akkor még Szamara sem volt elavult de ha úgy gondolod akkor a 2-es Golf is,csepp Kadett is,Skoda Favorit is…
Amúgy meg ez az elavulás is csak egy spekulació mert ha belegondolunk a lovaskocsi kb:1500-2000évig nem avult el…
A 2101-es Zsiguli gyártása 1970-ben indult meg, Addigra a Fiat már alaposan megfaceliftelte a 124-est, jöttek Specialék, meg a 125, 128 és pár évre rá a 131.
Togliattiban 1980-ban (10 év után) faceliftelték meg (ez lett a 2103-as Lada), de nem úgy mint az olaszok (új platform a 131-esnek, új motorok, váltók elelktronika). A 2103-as változtatásai nem környezetvédelmi vagy fogyasztói igények határozták meg, hanem hogy mit bír a gyár még legyártani (bár az egyre hanyatló ipari képesség legjobb példája a Trabant lett). Persze arra futotta az oroszoknak, hogy valamivel modernebb dizájnt kapott a 2103, semmi flancolás de legalább a 70-es évek végi Fiatjaival pariban lehetett. Csak ugyebár ezt 2012-ig gyártották és gondolom a prolik még hálásak is voltak érte Putyinnak…
Hát 70-re még nem faceliftelték annyira a Fiatot sem mert most nézem bocsi elírtam nem ’64 hanem ’67-ben volt év autója a Fiat a Lada rá 3évre kezdte meg a gyártast és akkor még nem volt ennyire felgyorsulva a világ… ’72-ben kezdődött a kombi gyártása, ’73-ban (nem 80-ban) a 2103 majd ’82-ben a 2106- os és egyben a 2105-ös,’84-ben pedig már a Szamara (az 1978-as tervek alapján)
Amúgy meg nem volt illetve nincs szükség Oroszországban arra hogy mindent reggel, délben, este változtassanak mert teljesen más a mentális…
Így van 2012-ig gyártásban maradtak a „kockaladák” de hat akkor már nem a prolik örültek neki mert 1991-től ők is beálltak a burzsujizmusba (tehát a munkas ember és a becsületes munkából élők kihasználásába,kizsákmányolásába, ellehetetlenítésébe és már ott is az van megbecsülve mint az euban hogy aki minnél több embert átb@sz, kihasznál,tönkretesz stb… Az él csak meg…)
Nivát is Uaz Huntert (ex 469) és a Buhankát (ex 452) is gyártanak söt a Niva is és a Buhanka is (konkrétan 3.az új haszongépjármű eladási listán,első a GazElla) igaz a külcsín ellenére rengeteget változott a Niva is az 1977-es és az Uaz is az1966-os megjelenése óta.
De nem azért mert nem tudnának fejleszteni hanem mert felesleges inkább válasszák a jól bevált technikát!
Pedig 1970-ben már kapott egy faceliftet az olasz FIat 124 (új hűtőrács, hátsó lámpa, szellőző a C oszlopon).
Igen a 2105-re gondoltam 1980-nal my mistake.
Oroszország rendszere keveset változott 90-ben, ugyanazok a férgek maradtak hatalmon. A cél mindig is az volt, hogy a legalját (prolik) felhasználja pár hataloméhes kurrupt vezető hatalmon maradjon, közben kinyírtak mindenkit akit hatalomra veszélyesnek gondoltak, csakhogy ezek rétegek (értelmiség, polgárság) mozdították előre az országot.
A kommunizmusnak ugyanúgy ez volt lényege mint az azt megelőző feudális rendszernek. Csak a komcsi rendszer mindent kiírtott ami kellett volna a rendszer gazdasági önfenntartásához, így összeomlott.
Így jött létre amit írtál hogy mindenki xarik rá ha nem történik semmi évekig, és már azért is hálásak ha az oligarchák némi könyöradományt hagynak.
A világ legnagyobb természeti erőforrásian ülnek, élhetnének úgy mint a Kanada, a norvégok vagy a Szaúdi Arábia.
Hagyjuk már ezt a debil „kizsákmányolós” kreténséget, akinek egy csöpp esze volt az már a 80-as években láttam hogy milyen mértékben kúrtak át minket, elég volt csak átlépni a határt a sógorok felé, vagy csak lenézni a Balatonra és látni hogy a csóróbb német, holland belga olasz milyen autóval érkezett és hogy mennyire felveti a pénz.
Az UAZ és társai nem „jól bevált” technika, hanem egyszerűen igénytelenek a ruszkik. Kinyírták rendszer-ellenségként aki fejleszthetne és minden értelmes ember kedvét elvették attól hogy előre vigye a társadalmat.
A Niva változásait leginkább a nyugati befektetőknek köszönhette (pl GM motor, Bosch injektor).
Viszonyítás-képpen, a 80-as évek közepén kiadott Lancernél már volt motoroson állítható tükör mindkét oldalra. Ez akkoriban egy olcsó feltörekvő japán családi autó volt, olyan megbízhatósággal amiről egyetlen ruszki vacak sem álmodhatott. És aki egyszer próbálkozott azzal hogy egy jobb tükröt manuálisan beállításon az már érti, hogy mennyivel könnyebb ha ott van a fejed beállításnál ahol vezetésnél is tartod.
Persze nem ez váltja meg a világot csak a fenti példa tökéletes fordítottja az aberrált komcsi rendszer. Ahol pont az ellenkezője megy, nem azért mert az „bevált”, hanem a rendszer önvédelmi üzemmódja fontosabb mint a benne élők jóléte.
zold
Hát azért nem mind arany ami fénylik! Például a 80-as években Balatonra sem az „egyszerű” emberek jöttek Mercedesekkel németországból… Tehát nem a: varrónó,bolti eladó,kőműves,esztergályos stb… Hanem valamilyen értelmiségi… (tehát valamilyen burzsuly)
Pontosan a mostani nyugati rendszer az mint régebben a feudális rendszer hogy jó pár millió ember dolgozzon,adózzon éljen szegénységben hogy a maradék pár tizezer embernek kánaán legyen ? elég csak körbenézni itt Magyarországon:országon belüli migráció,nagy fizetési különbségek stb…
Aki abban az időben nem volt lusta (ahogy mink sem) nem jobban SOKKAL jobban megélt mint most ?
Csak egy példa amit már vagy 1000X elmondam : Győri audi gyár igazgatója (mindeféle juttatásokkal stb…) 16milliót/hó keres egy szintén audiban dolgozó nagyjából (minden felé juttatással) 280ezret/hó…
Annak idején ha két napot bementünk túlórázni a tsz-be (pl:öntözni) jóval többet kerestünk mint az akkori tsz elnök?
Meg olyan is volt (és nem csak mese ez így volt) hogy még 80-as években (amúgy Pista bácsinak hívtuk) kiküldték öntözni (általában két embert szoktak odatenni mert 24órát vett igénybe) na lényeg a lényeg hogy elromlott a szivattyú motor javítani kellett 2órat ezért beírt magának egy napra 26órát…? Tsz elnök legyintett egyet monda az irodásoknak hogy számoljátok el neki? Na például most kíváncsi lennék hogy mai világban melyik burzsuj számolná el neki? (kapásból rohammentő kene a burzsujnak ?)mert még azt sem akarják odaadi amiért megdolgozol nem hogy 24órából 26-ot kifizetni ? Na mindegy aki abban az időben nem élt/dolgozott az úgy sem érti (de nem is voltak olyan stresszes munkahelyek mint ma a burzsujizmusban…?)
Na meg hát azért a „sógoroknál…” sem volt/van annyira jó helyzet mint ahogy mutatják(persze a külvilag felé azt kell mutatniuk hogy kánaán van de valójában nincs) tudom mert sokan jártam ki dolgzni én is úgy az csak mese ?
Abszolút nem akkor hanem hanem tudod mikor vertek át bennünket?? 89-90-ben amikor azt ígérték hogy kánaán lesz mint nyugaton hogy nem kell majd dolgozni akkor is milliomosok lesztek meg kolbászból lesz a kerítés meg stb… Jaaa hát dolgozni nem kellett mert egy csomó munkahely megszűnt háztályi állattartást meszüntették mi nagyon jó megélhetési lehetőség volt (jó hát nyilván nem a lustáknak) amit már szintén 1000X leírtam?
Amúgy meg a ruszki vacakról csak annyit hogy az én Nivámban is 300ezer km van(amit bizonyítottam is…) és köszöni szépen jól van…
Ellenben ami viszonylag rövid ideig volt (mert eladtuk a pics@ba) a soha el nem romló,marha f@sz japán… (Nissan Navarra…) Egy had ne soroljam ócska fos volt…??
„80-as években Balatonra sem az “egyszerű” emberek jöttek Mercedesekkel németországból…”
óóóde, biztosíthatlak hogy akkoriban háromféle ember jött ide nyaralni: aki keleti rokonával akart találkozni, aki csajozni jött és akinek nem volt pénze rendesebb helyre (mediterrán tengerpartra) menni nyaralni.
Egy pár éves W123-as merci senkinek sem volt megerőltető, mivel ők nem hiánygazdaságban éltek így nem kellett többet fizetni a használtért mint az újért. De ha mást nem ott volt az Opel Rekord vagy a Ford Taunus/Sierra. Meg az összes nyugati és japán gyártó kínálata a Közös Piacon, ami akkor már nem csak a mi színvonalunk felett volt fényévekre, de globálisan egy sikeres projekt lett (nem véletlenül indították be az EU-t).
„Tehát nem a: varrónó,bolti eladó,kőműves,esztergályos stb… Hanem valamilyen értelmiségi… (tehát valamilyen burzsuly)” Na itt lesz a baj, neked valami idióta átmosta az agyadat egy olyan kreténséggel amiről már a komcsi rendszerben is tudtuk hogy egy ostoba hazugság. Igen, normális helyeken már akkor is tudtuk hogy aki tovább tanul az boldogul, legfeljebb dobbantania kell faluról…
A németek több mint fele tovább tanul (de van ahol ez sokkal magasabb, pl írek). Nálunk valami 30%, ami jól jelzi a magyar társadalom szellemi állapotát.
Szóval az „átlag” német nem varrónő meg kőműves, ezekre érkeznek a bevándorlók, akiknek ez az aljamunka is komoly előre lépés főleg ezért a fizetésért. A képlet egyszerű: mivel nem abban a proli rendszerben élnek mindenki tudja hogy a tanulás és az előre tervezés (pl megtakarítás, ingatlanhitel) előre visz. Mivel egyéni szinten is gyarapodnak a társadalom is gyarapodik és a gazdaság is bővül. Így a többség egyre jobb állásban egyre többet keres.
A maradék aljamunkára pedig érkeznek bevándorlók, akik ha beilleszkednek, megadhatják a gyerekeiknek a feltörekvés lehetőségét.
Amit itt felvázolsz az totál az amit a Brüsszeli bürökrata,burzsoa,kizsákmányoló,pénzéhes,spekuláns,lusta, rabló, másokat lenéző(értem ez alatt az exKGST országokat,exNDK-t…) banda erőltet rá európára! Behozzák a sok bevándorlót akikkel valójában nem sokat érnek mert dolgozni nem akarnak és valójában nem is tudnak! Teljesen más kultúra más felfogás életszemlélet(ahogy mondani szokták kutyából nem lesz szalonna ?) Tehát amit itt felvázolsz az íróasztalnál jól mutat, jól hangzik de a valóságban szinte kivitelezhetetlen… (És igen itt jön be a régi mondás hogy a tanult… embernél butább nem kell…) Nézd meg mi lett Franciaországból is… Amit itt állitasz hogy aki tovább tanul az boldogul… És esetleg akinek nincs rá képessége, lehetősége hogy tovább tanuljon?? Ez ugyan az amit a Nácik kitaláltak hogy aki nem magas,szőke,kékszemű azt agyon kell lőni…
Meg amúgy sem a tovább tanultakból kell sok hanem aki hasznos munkát csinál! És erre kezd rájönni a mai Magyarország is?
Amúgy a 90-es években kezdték erőltetni hogy tanulj tovább… csak mostanra érte utol a végzet ezt a gondolkodásmódot ha ez így folytatódik akkor nem lesz aki megjavítja az autót, felépítése a házat stb… Tovább tanultakkal az a baj (ami 1000X bebizonyosodott) megtanultak ilyen-olyan képleteket meg egyéb hülyeséget de a való élethez totál képtelenek? egy szeget nem tudnak elütni egy 6-csavart nem tud megkülömböztetni egy villás kulcstól… (Tovább tanultal kb:90%-a egy lusta, dolgozni nem akaró és nem is tudó,nap 24órájaban azon agyaló hogy a másikat hogyan tudja átb@szni,meglopni…) És igen 1990-ig simán meg lehetett élni falun mint például mink is amit már említettem hogy mennyi mindenünk volt. Jó amit szintén említettem aki lusta volt az akkor is szegény volt…
A másik hogy nyugaton sem vett mindenki w123 Mercedest… Ez csak illúzió nagy többségben Opel Corsa,Kadett, VW Golf, Ford Fiesta, Fiat Ritmo stb…
Nyugaton is volt szegény ember rendesen csak arról nem beszélhettek… Nem kellene csőlátásban élni csak körül kell nézni ?
„a Brüsszeli bürökrata,burzsoa,kizsákmányoló” Ennyire kretén hülyeséget még a kommunizmusban sem gondolt senki komolyan, csak a pár nagyon elkötelezett munkásőr (de még a tájékozottabb pártvezetők se nagyon).
„Behozzák a sok bevándorlót” ez főleg szánalmas egy olyan országból amely a legnagyobb migránsgyár. Ilyenkor látszik hogy a legostobábbak fogékonyak erre a hülyítésre. Baxki, te vagy a migráns. És nem tudom mihez kezdenél ha az összes kint munkát vállalt magyart visszazsuppolnák. És még a te aljamunkádra is jutna két extra magyar, aki ráadásul már nyelveket is beszél, és pl nem fagy le ha összeakad egy angol nyelvű használati utasítással.
Már pedig a hazazsuppolás egy esélyes lehetőség, mert a Britek sem az általad migránsnak titulált pakisztániakat és indiaiakat küldte haza, hanem a kelet-európaiak előtt zárta be az ajtót. Nézd meg a brit kormányt, tele van afrikai és ázsiai származású vezető politikusokkal (és nem azért mert a „fehér” ember kisebbségben lenne). Hány kelet-európai minisztert ismersz? A Brit rendszerben ugyanis nem lehetsz kormánytag ha nem nyersz választást egyéni körzetben.
Mért, mi lett Franciaországból? A világ egyik vezető hatalma és gazdasága. Olyan városokkal, amiről egy átlag magyar falusi nem is álmodhatna (mi évente járunk náluk valahol, plusz az autós rendezvények). Párizs turizmusa pedig világhírű (és tényleg hangulatos), bár a francia szervezetlenség szerintem nem boldogul egy akkora várossal ami nagyobb mint EGÉSZ Magyarország. Speciel a 2020-as Retromobile-ra egy olyan helyen parkoltunk le ami „nem jóhírű”, az agymosóid ezt neveznék „no go zone”-nak. Szerintem Debrecennek nincs annyira igényes része, mint ahol leparkoltunk (nem csak az épületek, de a parkok is).
„És esetleg akinek nincs rá képessége, lehetősége hogy tovább tanuljon?” : miről beszélsz? Ingyenes oktatás van, a jobbak még ösztöndíjat is kapnak. Aki nem képezi magát az elveszi magától a lehetőséget. Az én köreimben a tudás a lényeg, és simán lehetsz úgy egyetemi tanár hogy a szüleid szakunkások voltak vagy épp cégvezető kezdő munkatársból (persze a beugró egy jogi diploma volt kezdőként is).
„Meg amúgy sem a tovább tanultakból kell sok hanem aki hasznos munkát csinál!” Tudod az ipari forradalom előtt biztos sok napszámos meg alja fiziakai munkás kellett, de szerencsére már nem, és a legtöbb normális társadalomban nem kell alja munkát végezni, mert arra ott vannak a gépek.
„90-es években kezdték erőltetni hogy tanulj tovább” normális helyeken ezt előtte is tudták, legfeljebb az öregedet behülyítették hogy te ne versenyezz a fiaikkal.
„egy szeget nem tudnak elütni” tudod hányszor röhögtem rajta amikor az ecceri szakmunkás nem volt képes egy Ikea bútort összerakni mert nem képes egy sima ábrát értelmezni?
„És igen 1990-ig simán meg lehetett élni falun”, hát ja nem haltak éhen csak elég xar volt az élet. Figyelj, én is bírok vidéki rokonokkal és azért elég durva a különbség volt a rendszerváltás előtt egy kis kelet-magyarországi falu és Budapest között. Ez mostanra lényegesen lecsökkent.
„említettem aki lusta volt az akkor is szegény volt…” pont fordítva. A lumpenproliknak egy csomó dolog járt alanyi jogon elég volt egy párttagkönyv.
„egy lusta, dolgozni nem akaró … a másikat hogyan tudja meglopn” talán a te kis proli univerzumodban ez így van a képzetlen senkikkel, de aki 10 évet tett bele a karrierjébe számtalan kihívással és megmérettetéssel, az odafigyel a megítélésére mert van vesztenivalója.
Lehet hogy a diploma önmagában nem tesz értelmiségivé de nagyon sokat segít, és általánosságban igaz, hogy egy adott képességgel diplomával mindig többre fogod vinni.
„sem vett mindenki w123 Mercedest…”: nem „mindenki” de azért igen sokan vettek. A 80-as években 300.000 Mercedes fogyott évente (most hirtelen Rayzee blogján találtam egy 85-89-es táblázatot). A Mercedes 3-4 volt a Forddal váltakozva, és a stabil 5. és 6. helyen az Audi és a BMW. Persze akkor nem volt olyan kaliberű hitelezés mint most.
Nem nekem hanem neked van agymosásod. Amiket itt le írsz az mind csak a „papírforma”
Azt sem tudod hogy mik voltak a munkásőrök… (Röviden: félkatonai szervezet amit valójában mint fegyveres erő sosem vetettek be… Ellenben segédkeztek árvizeknél és egyéb helyeken ahol kellett)
Hát persze Franciaországban is olyan jársz/jártál ami túrista látványosság de menj el olyan helyre ami nem az( pl:kamionos ismerősöddel aztán majd megtudod…?) Hát nekem pont fordított tapaszalatom van a bútorösszerakással kapcsolatban,2 diplomával sem tudta összerakni a szekrényt egy ismerősöm…? Szintén amit itt emlegetsz hogy ipari forradalom óta mindent géppel csinálnak…? Na ebből is látszik hogy nulla tapasztalatod van… Rengeteg olyan munka van amit nem tudsz géppel csinálni! De nem is értem hogy hol élsz amikor mindenki arra panaszkodik hogy kevés az ember nincs munkaerő… Na igen ausztriába is nem a nyelveket tökéletesen beszélők mennek ki legalábbis nagy többségben… Csak azok akik a vendéglátásban helyezkedtek el?
És igen a lényeg: aki nem volt lusta az megél falun! De akkor felvázolom még egyszer (bár úgysem fogod felfogni)
Volt éves szinten 300db disznónk (hízónk… Tudod hogy mi az?? Válaszolok: nem) amiért darabjáért kaptunk a 80-as években 600-900(mondom darabjáért)
Volt éves szinten 8-9db hízó bikánk (tudod hogy mi az?? Válaszolok: nem) amiért kaptunk darabjáért(!) 25000-35000ft-ot (azért volt az ár ingadozó mert súlytól függött)
Volt 80db nyulunk is de ott az átvételi árra már nem emlékszem sajnos. Na mindegy is ezeket ha össze adod egész szép szám jön ki… Csak viszonyítas képpen akkor 1983-ban egy új Lada 1200 112000ft volt ? Nem volt partkönyvünk nem voltunk munkásőrök… Csak tettük a dolgunkat úgy hogy mellette volt munkahelyünk. Itt nálunk (és igen most jön az hogy aki nem volt lusta) az ilyennel foglakozott és szépen megélt belőle… Nem kellett senkit lenyomni meg 30éves korig az iskolába csücsülni…
Jaaa igen… A másik lényeg(ismét kimutatkozik a tudatlanságod…) hányan jöttek,voltak kénytelenek otthagyni az otthonukat kelet-magyarországon??? Mert nincs vagy legalábbis kevés a munkalehetőség… Kénytelenek voltak nyugat Magyarországra költözni és hátra hagyni mindenüket… Jaaaa és nem a 70-80-as években hanem most vagyis már a 90-es években elkezdődött és azóta csak fokozódik…? Aztán lehet tapsolni ennek a marha f@sza világnak…
Most őszintén hol élsz te??? De hogy csukott szemmel jársz az biztos…