Ezt a formát és autótípust főleg uralkodók és magas rangú állami vezetők részesítették előnyben, mivel a katonai parádékon, nemzeti ünnepeken, esküvőkön és kampányfelvonulásokon ezekből volt a legkönnyebb menet közben üdvözölni a tömeget
Te tudod, mi az a landaulet? Egyáltalán nem furcsa, ha fogalmad sincs, hiszen alig jár az utakon belőle: a landaulet karosszériatípus ma már szinte teljesen kihalt. Eredetileg - még a belső égésű motorok kora előtt - az olyan hintókat hívták így, amelyeken a vászontető csak az utasteret védte, később pedig - az autók elterjedésével - egyre inkább azokra a limuzinokra és taxikra használták a kifejezést, amelyek alapvetően zárt karosszériával rendelkeztek, de hiányoztak a hátsó tetőoszlopaik, a hátsó utasok feletti tetőrész pedig vászonból készült és lenyitható volt.
Az éppen tíz éve bemutatott LS 600h L Landaulet a kihalófélben lévő limuzin-kabriók egyik utolsó, de nagyon különleges képviselője volt. Készítői a hagyományokat technikai innovációval ötvözték a nagyobb biztonság és a célfeladat minél jobb ellátása érdekében, így lenyitható vászontető helyett egy különleges megoldással érték el, hogy mindenki láthassa az esküvőjére tartó monacói herceget és választottját, ők mégis védve legyenek az időjárás viszontagságaitól és egyéb külső hatásoktól.
A Lexus a Carat Duchatelet karosszériaépítő céggel közösen készítette el az LS 600h nyújtott változatának landaulet kivitelét II. Albert számára, hogy a monacói herceg a 2011. július 2-án, Monte Carlóban megtartott esküvőjére ezzel vihesse menyasszonyát, Charlene Wittstock dél-afrikai úszónőt: a nem mindennapi jármű lett a világ első nyitható tetejű hibrid autója, egyben a Lexus első nyitható tetejű limuzinja
A belga Carat Duchatelet ötven éve foglalkozik különleges, reprezentációs célokra átalakított nyújtott, nyitott és páncélozott limuzinok gyártásával, járműveiket jellemzően uralkodó családok, magas rangú állami vezetők és hírességek számára vásárolják. A Lexus-átalakítás volt azonban az első eset a kis manufaktúra történetében, amikor a nagyközönség is megtudhatta, hogy ők állnak egy fontos projekt mögött.
Ha csak elölről vagy hátulról nézzük meg, szinte fel sem tűnik, hogy itt valami nem stimmel
Az egyetlen példányban létező, egyedi tervezésű, kézzel készített LS 600h L Landaulet-t a hagyományoktól eltérően nem lenyitható vászontetővel látták el a hátsó traktusnál, hanem egy levehető, átlátszó polikarbonát tetővel, amely úgy tette láthatóvá az ifjú párt, hogy egyben védte is őket.
Több mint 2000 munkaórába telt a Carat Duchatelet szakembereinek, hogy a cég brüsszeli központjában átalakítsák a luxusautót, amelyet a munka során szinte teljesen szét kellett szedni, majd újra össze kellett rakni. Aki javított már új autót, az bizonyára tudja: mindez nem kis feladat. Főleg, hogy itt már a kezdeteknél elhatározták: az esküvői autó nem lehet gyengébb minőségű, műszakilag kevésbé kifinomult, és kisebb teljesítményű, mint ahogy az alapként használt zárt tetős LS600h L limuzin kigördült a Lexus-gyárból Japánban. Számítógépes tervezéssel, szimulációkkal és 3D modellezéssel kezdték meg az átalakítást. A karosszéria megerősítésénél méhsejt szerkezetű, kevlár és szénszálas kompozit anyagokat használtak, hogy a váz szilárdsága és torziós merevsége megmaradhasson a hátsó acéltető és a D-oszlopok eltávolítása után is. Ezeket a kompozit anyagokat egy speciálisan elkészített kemencében gyakorlatilag rásütötték a lecsupaszított vázra. Hogy ne essen baja semminek, ami ezt a hőterhelést nem viseli el, összesen mintegy 20 ezer mechanikai és elektromos alkatrészt, belső dekor elemet és kárpitozást távolítottak el az autóból.
A legnagyobb mérnöki kihívást az egy darabból álló, merevítések nélküli átlátszó tető jelentette: tervezési és gyártási szempontból is egy rémálom az ilyesmi
Az átlátszó tető elkészítését a Lexus egy helikopter-szélvédők és vadászrepülő pilótafülke-tetők gyártására szakosodott francia cégre bízta. Egyetlen, könnyű polikarbonát héjból áll az egész elem, melynek vastagsága 8 milliméter, a tömege mégis mindössze 26 kilogramm. Mindemellett tökéletes átlátszóságot biztosít mindkét irányba. Gyártásakor először egy négyrétegű, szénszálból és méhsejt szerkezetből álló, 11 kilós sablon készült az új tetőelem alakjának és szerkezetének vizsgálatára. Miután befejeződött a tervezés, a végleges polikarbonát kupolatető legyártásához és a Landaulet-re való illesztéséhez a pontosság érdekében robotszerszámokat használtak. Még az újraszerelés előtt kapta meg a kocsi a Midnight Blue fantázianevű fényezését, az elegáns kék szín több réteg egyedi, vízbázisú festék felhasználásával készült, emberi kéz munkája által felhordva. Az átalakítás utolsó fázisa több mint két hétig tartott. A Lexus mérnökeiből és tíz belga karosszériaépítő szakemberből álló csapat szerelte újra össze a kocsit, csak így tudták a legmagasabb, gyári minőségben elvégezni az átalakítást.
Vajon mennyire lehet kényelmes ezekben az ülésekben integetni a népnek?
Az autót egyetlen alkalomra építették, és gyakorlatilag csak egyszer használták, de legalább akkor sem "rendesen". Az esküvő napján a Lexus LS 600h L Landaulet-vel a hercegi pár egész Monte Carlót bejárta:
a sofőr a hercegi palotától először a kikötőig vezetett, majd az I. Albert sugárút mentén felgurultak a Sainte-Devote templomig, ahol a hagyományoknak megfelelően a hercegnő eldobta a menyasszonyi csokrát.
Az út nagy részében az átlátszó tetejű luxusautó teljesen elektromos üzemmódban működött, nulla károsanyag-kibocsátással. A mindössze egyetlen alkalommal használt hercegi Lexus az esküvő óta a monacói Oceanográfiai Múzeumban van kiállítva. Szinte logikátlannak tűnhet, de az autó ötliteres V8-as benzinmotorja a villanymotorral együtt összesen 445 lóerőt képes leadni. Az összkerekes luxusautó 6,3 másodperces gyorsulását és a 250 km/h-s végsebességét tehát még soha, senki sem használta ki, mint ahogy a több mint 900 kilométeres hatótávolságát sem. Így hiába a hihetetlen erő és a 9,3 literes átlagfogyasztás, ez az autó valószínűleg már mindörökké csak egy kihasználatlan státusszimbólum marad.
Felmerül a kérdés: ha megtehetnéd, te építtetnél magadnak hasonlót?