Taxirendelet: elfogadva! A futó kocsik 2 év türelmi időt kapnak
Elfogadásra került a két éve indítványozott taxirendelet, fokozatosan kell megfelelni a szabályoknak
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vége az olcsó budapesti taxizásnak, elfogadásra került a fix tarifát és az autókkal szemben is komoly elvárásokat tartalmazó taxirendelet.
Van ugyanis fix tarifa, mely az eddig alkalmazottaknál jóval magasabb. A főváros eddig csak maximumdíjat határozott meg, azt is utoljára 2000-ben, s azóta a cégek gyakorlatilag egymás alá ajánlottak a kuncsaftokért. Mi lett az eredmény? Sokak számára csőd, a még küzdőknek 16-20 órás műszakok, éjszakai menetek - akkor ugyanis eddig lehetett extra díjat felszámolni. Mostantól, pontosabban szeptember 1-től azonban egyetlen, mindenki számára fix tarifa lesz, mindegyik társaság és fuvarozó, minden időben azt kell majd alkalmazza: 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerpénzt, várakozás esetén pedig 70 forintos „percdíjat”. Ez az utasok számára lesz hátrányos, ugyanis taxizni jóval drágább lesz, mint eddig.
Ennek ellenére aligha dörzsölhetik elégedetten tenyerüket a személyfuvarozók. Ők ugyanis autójukkal minden eddiginél szigorúbb előírásoknak kell majd megfeleljenek. Szeptembertől a taxik legfeljebb 10 évesek lehetnek, tengelytávjuk legalább 2550 milliméter, csomagterük legkevesebb 430 literes, motorjuk pedig alsó hangon 75 lóerős kell majd legyen, és teljesíteniük kell az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normát. További előírás, hogy minden taxin azonos utastájékoztató matricáknak, illetve szabadjelzőnek kell lennie, március 15. és október 15. között működőképes légkondicionáló berendezéssel kell rendelkeznie, október 15. és március 15. között pedig kötelező lesz a téli gumi használata.
Szeptembertől csakis ilyen autó kaphat taxivizsgát, ám a már üzemelő példányok – az évenkénti kötelező vizsga mellett – a műszaki elvárások (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) alól 2015. július 1-jéig felmentést kapnak. Azonban a többi előírás (életkor és tarifa, valamint egységes arculat) rájuk is vonatkozik. Igen, egységes arculat is lesz egységes sárga alapszínnel, azon meghatározott helyen – az első ajtókon – engedélyezett „fuvarszervezői” logóval. Mindegyik autót kötelező lesz bankkártyás fizetési lehetőséggel felszerelni, s nem csak a tarifa, a tarifatájékoztatás is egységes lesz az autókban – melyekben a dohányzás kivétel nélkül tilos lesz.
Nem titok, hogy az életkor maximalizálása, valamint a műszaki paraméterek rögzítése sok személyszállító-iparost autóváltásra fog kényszeríteni. Az általunk megkérdezett fuvarosok szerint indokolatlanul, ugyanis a hazai (tavaly átlagban már 12,5 éves) autóknál fiatalabbakat várnak el tőlük. Ráadásul úgy, hogy bár sokak szerint a taxik a leginkább leharcolt autók, a személyszállítók ezt határozottan cáfolják, hiszen ők nem tehetik meg, hogy ne ápolják aranytojást tojó tyúkjukat, ezért hiába járnak sok esetben az átlagosnál magasabb futású autókkal, azok állapota nem rosszabb, sőt – érvelésük szerint – inkább jobb a szokásosnál. Utóbbit ne boncolgassuk, a lényeg az új szabályzás, tágas, klímás, dohányzásmentes és a jelenlegieknél drágább taxikat ígér a jövő Budapesten.
Ennél lehúzosabb üzletről, mint a fóliázás nem nagyon hallottam. Mi kerül abban 2-3-400ezer HUF-ba?
Annyiért már átfényezhető! Anyagár néhány tizes lehet csak és pár óra munka, de profi szerintem hipp-hopp megcsinálja. De hát nem csak a taxis szakma a lehúzós…!
/ De, mi lehet a sárga kódja?! 😉 /
Köszi a segítséget! Nem emlékeztem pontosan az áremelés mértékére.Gondoltam, hogy pár forintnál több volt,tényleg nem volt szerencsés a megfogalmazás!
Gratulálok a döntéshozokhoz ehhez a szép rendelethez…. Ez segíti ,hogy a kicsi magán taxis elmenjen külföldre mosogatni és nagyobb taxitársaság meg le tudja cserélni az autóflottáját…. Mert ugyebár vesz egy kereskedőtől a taxitársaság 100 új azonos típusú autót ,akkor óirási kedvezményt kap majd a kereskedötől… De ha kicsi taxi megveszi az új autót ,akkor a szervízben ugyan annyit kell fizetnie ,mint ha magánemberként használja…. A csomagtér méretének a megszabása is ezen a szinten hülyeség….. Valaki kommentelte ,hogy miért nem országos szintű…. Neki gratulálok ,mert itt Zalaegerszegen sem gazdálkodnák ki a taxisok…. A kormeghatározás is hülyeség lenne országos szinten, mert 20 éves szívó diesel merci jobb állapotban is lehet mint egy 5 éves külföldről behozzott mondernebb autó…. Ezzel azt érik el ,hogy a kicsi szívjon a nagynak meg legyen mégnagyobb profitja…
Szerintem olyan összefogás mégegyszer nem lesz, nem volt azóta egyszer sem. Az áremelés akkor azért nem pár forint volt. A benzin 38,80-ról emelkedett volna 64 forintra, ami 65%-os áremelést jelent. A sztráj eredményeként az ár 48 Ft lett. Amit aztán pár hónap múlva 2 lépcsőben 60 forintre emeltek. Az a helyzet, hogy azzal a kormánnyal – és az eddigi valamennyivel – lehetett tárgyalni, egyezkedni, még ha nehezen is. A mai kormánnyal egyértelműen nem lehet, eddig még semmiben sem engedtek. Néha úgy látszott, hogy engednek, de aztán meg berakták az alkotmányba, lásd egyetemisták röghözkötése. Szóval kompromisszum nulla.
Kiváncsi vagyok, hogy össze tudnak-e fogni egy jó kis blokádra, mint 1990-ben. Akkor pár forint benzinár emelés miatt történt, melyet a fuvardíjba beépíthettek, most százezreket vesznek ki a zsebükből és több száznak a megélhetését veszik el. Nagy durranás lenne a turisztikai szezon kezdetén!
Gyerekkoromban, a taxik oldalán, végigfutott, egy kockás sáv és ez, meg a lámpa, az autó tetején, elegendő volt ahhoz, hogy mindenki felismerje, hogy taxi. Ez, most is elég lenne, szerintem.
Üzenem minden Taxisnak és annak társaságának, hogy a jövőben váltson működési profilt!! Ezzel elkerülve ezt az idióta szabályozást!
Autó bérlés sofőr szolgálattal és ezt értékesítsék, akár sms-es rendszeren keresztül.
Perc díjas(legalább 2 perc), minden “taxinak” van száma és vissza jelzést kap a központól App-on keresztül, hogy megindult a tranzakció, stoppal megállítható. Ugyan az a rendszer mint a közteres, parkolós. Nem kell se kp, se kártya.
Ezzel minden csalás visszaélés kizárva. Ezen kívül a “taxis” dönthet úgy ,hogy ha valakinél nincs mobil azt hiéna áron viszi kp-ra.
Autó korlátozástól hányok, mert az összes megérős hibrid, gáz kombót kizárja csomagtérrel, korral teljesítménnyel.
CNG-s szegényített Priusok kellenek.. !!
Mért gondolhatná bárki is, hogy nem a PÉNZ a lényege ennek az intézkedésnek is. Kishazánkban nincs új a nap alatt… Meg kell menteni az autókereskedelmet, mert a tönk szélén áll. – Üssünk még kin lehet! Itt vannak a taxisok..,uccu neki vetessünk velük nagy és ha lehet új kocsikat,s még a statisztika is javul,hiszen van itt pénz,máris ennyivel többet költött a magyar..ez lesz ám az igazi megoldás minden bajra!!! Mármost, ha néhány keményen “melózó” taxis belepusztul…-na bumm, van ilyen. A szin megmutatja milyen is a SÁRGA irigység. Tipikusan magyar igy lesz ez az ügy is, ha az én tehenem veszik,vesszen a szomszédé is. – Jó emberek,mikor jutunk előbbre..?! Ebben a lepukkantan városban valóban ez lenne a legfontosabb tennivaló? Sárgitsunk,hogy legalább igy valami “állnapfény” látszódjék eredményként… De miért a TAXISOK, talán mert ők ma is a legegységesebb,legmobilabb,összetartó erő,amely valószinűleg sért bizonyos érdekeket… Hát sárgára fel magyarok. Jó utat,balesetmenteset,
Ma beszéltem taxisokkal, azt mondják, hogy meg van határozva a színkód. Valószínű, hogy szinte mindenki fóliáztatni fog, hiszen azt el lehet távolítani eladás előtt. Gondolom a sárga színű – egykori taxit – szinte lehetetlen lesz majd eladni. De azt is mondták, hogy a fóliázás is 250-300 ezer Ft.
A taxik akkor végre-valahára gatyába lesznek rázva valamennyire, úgyhogy már csak a taxisokkal kellene ugyanezt megtenni.
Van amivel egyet lehet érteni, van amivel nem. Leginkább az a lényege a dolognak, hogy a taxisnak pénzbe kerüljön, ha meg akar felelni. A 10 éves életkor érdekes dolog. Ha jobban belegondolok nem értek egyet vele. Nem megyek sokszor taxival, de nemrég, amikor utaztam, akkor egy kb. 12 éves fekete Merci jött értem. Sokkal szívesebben beültem, mintha egy új Suzukiba, vagy Daciaba kellett volna. És jobban is éreztem magam.
A sárga szint is feleslegesnek tartom miért kell mindenben másokat utánoznunk. A taxikat eddig is messziről észre lehetett venni, nem volt ezzel gond. Éppen tegnap ment el mellettem egy gyönyörű (talán 1-2 éves) fekete E Merci taxi, rágondoltam, hogy mit érezhet szegény tulaj, hogy el kell “csúfítania” a kocsit.
Vöpi!
Nagyon egyszerű, hogy miért nem lett országos a szabályozás. A taxikkal kapcsolatos rendeleteket az önkormányzatok alkotják. A fővárosi önkormányzat pedig csk Budapestre alkothat rendeletet. Ennyi.
Vidék amúgy is teljesen más. Mivel sokkal kisebbek a városok, ezért sok helyen fix tarifával dolgoznak. Pl. Szombathelyen a várost körülvevő körgyűrűn belüli fuvar egységesen 1.050 Ft. Egy szűkebb zónán belül 950 Ft. A még szűkebb belvárosi zónában pedig 850 Ft. Azt hiszem ezt a módszert egy szekszárdi társaság találta ki és sok más városban is átvették.
Mik a sárga szin paraméterei? Azt nem részletezték úgy, mint a többit!
Mert NY-ban és Bécsben is egészen eltérő az, ami ott a sárga!
Lehet hogy a taxisok nem orulnek, de az egysegesites a felhasznalokert van. Muszaki elvaras teren eleg sokat engedett a fovaros, most mar also-kozepkategorias autok is lazan belefernek, de nehany valsagauto is. A fix dij a hienak ellen van, ma ugyanis epeszu ember nem int le itthon taxit. Nem hiszem hogy a fix dij alol nem lehet elteres, torzskartyas utasoknak szerintem ezentul is adhatnak kedvezmenyeket. Egyetertek a szabalyozas nagy reszevel, a penzemert elvarom, hogy ne tizen-sok eves also-kozepes autoba kelljen ulnom.
Én azt nem értem ez a szabályozás, miért nem lett országos? Miért csak a főváros? Bp-től 10 km-re már lehet fekete-vagy fehér taxi és más tarifákkal? Vagy más nagy városokban ahol repülőtér is van vagy fürdőhelyek stb és sok a túrista és nagy a taxi forgalom? Nem olyan nagy ez az ország, hogy ne lehetne egy egységes szabályozás.
Elég sok a szigorítás. Van, amivel egyet lehet érteni, van, amivel nem. A magyar taxik, idősebb koruk ellenére is kifogástalan műszaki -és esztétikai állapotban vannak. Nem járok taxival, de az utcán, látom a taxikat és nem szoktam ütött-kopott, bontószökevényeket látni, még az idősebb példányok között sem. Valamilyen szinten érthető, hogy próbálják, minél környezetbarátabb autókba kényszeríteni a taxisokat, csak az a kérdés, hogy ki tudják-e gazdálkodni, az autó cseréjét? A teljesítmény -és méret minimumát sem értem, miért kell rendeletileg szabályozni. Akinek nagyobb autó kell, az olyat rendel, vagy olyanba száll be, aki egyedül utazna, csomagok nélkül, annak elég a Suzuki Swift is. A kisebb autók, bőven elmennek, 75 lóerőnél gyengébb motorral is.