Taxik 1,5 millióért – nem csak taxisoknak
Piaci körkép: az új taxiszabályoknak megfelelő kocsik 1,5 millióig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szeptembertől új rendeletnek kell megfelelniük a taxiknak. Megnéztük, hogy átlagárért, 1,5 millió forintért milyen, fuvarozásra legalább 2 évig alkalmas kocsikat kaphatunk.
A nem titkoltan indirekt piactisztításnak, létszámleépítésnek szánt intézkedés által temérdek fővárosi személyfuvarozó kényszerül azonban már idén autót cserélni, hiszen szeptembertől 10 éves kor feletti autóval nyugdíjba kell vonulni vagy újat kell vásárolni. A keresési feltételeket nyilván meghatározza a rendelet, azaz mindenképp 10 év alatti, jellemzően legalább kétéves szolgálatra alkalmas, azaz legfeljebb 8 éves, minimum 430 literes csomagtérrel és 2550 milliméteres tengelytávval rendelkező, 55 kW-nál nagyobb teljesítményű, legalább Euro4-es motorral szerelt autót keresnek majd a személyszállítók. Nyilván minél kevesebbért, hiszen az elmúlt években a padló alá szorított tarifák és a mostanság ugyan épp csökkentett, ám korábban alaposan elszállt üzemanyagárak által eddig is a megélhetésért küzdöttek. Autóik jellemzően magas futásúak, így szerény piaci értéket képviselnek, vásárolni pedig sokuk legfeljebb csak hitelből tudna, ám ez utóbbi meglehetősen kétséges a magánvállalkozó, értsd bejelentett jövedelemmel legfeljebb minimumszinten rendelkező fuvarosok esetében. Milyen autóba ülhet az, aki mégis tud esetleg a vásárlásra szánni 1,5 millió forintot, a használtautó-piac átlagárát? Erre voltunk kíváncsiak mostani körképünk során.
A keresési paraméterek ugyebár adottak: 1,5 millióig legfeljebb 8 éves és a rendeletben előírtaknak megfelelő modellekre lenne szükség. Futás? Nem számít, hiszen az amúgy is lesz bőven. Sokkal fontosabb az aktuális állapot és a használhatóság. Utóbbit a modelleket ismerve, előbbit csakis személyes megnézés, leginkább állapotfelmérés alapján lehet megítélni. A találati listán szerényebb futású benzines és jellemzően többet látott dízel modellek szerepelnek a szokásos kompromisszummal: a benzinesek többet fogyasztanak, a dízelek pedig több és drágábban javítható meghibásodást tartogathatnak. Ne feledjük, hogy a benzineseknél ott van az autógázüzemre átalakítás lehetősége is, mellyel a többletfogyasztás terhe el ugyan nem tüntethető, de mérsékelhető.
Modell | Évjárat | Futott km | Teljesítmény | Csomagtér | Vételár |
Citroën Berlingo 1.4 | 2007 | 91 600 | 75 | 624 | 1 299 000 |
Citroën Berlingo 1.6 Hdi | 2006-2007 | 156 000- 165 700 |
90 | 624 | 1 199 000- 1 490 000 |
Dacia Logan MCV 1.4 | 2007 | 90 000 | 75 | 700 | 1 294 000 |
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi | 2005-2006 | 116 800- 135 000 |
116-131 | 540 | 1 149 000- 1 498 000 |
Ford Focus Sedan 1.6 TDCi | 2007-2008 | 126 042- 1220 600 |
109 | 526 | 1 485 000- 1 490 000 |
Ford Focus Turnier 1.8 TDCi | 2008 | 214 497- 1229 358 |
116 | 482 | 1 350 000- 1 370 000 |
Ford Focus C-MAX 1.6 | 2006 | nincs adat | 101 | 460 | 1 449 000 |
Ford Focus C-MAX 1.6 VCT | 2006 | 114 000 | 107 | 460 | 1 420 000 |
Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi | 2008 | 122 000 | 109 | 460 | 1 400 000 |
Ford Tourneo Connect 1.8 TDCi LWB | 2007 | 304 196 | 110 | 1830 | 1 450 000 |
Opel Combo 1.7 CDTI | 2005 | 158 000 | 101 | 2320 | 1 099 000 |
Opel Astra G (Classic II) 1.4 16V | 2005-2006 | 112 000- 1121 300 |
90 | 460 | 1 149 000- 1 249 000 |
Opel Astra G (Classic II) 1.6 16V | 2004-2008 | 94 000- 1122 000 |
101-109 | 460 | 1 199 000- 1 400 000 |
Opel Astra Caravan 1.4 16V | 2005 | 130 000 | 90 | 480 | 998 000- 1 445 000 |
Opel Astra Caravan 1.6 16V | 2005-2007 | 76 900- 1269 000 |
103 | 480 | 699 900- 1 490 000 |
Opel Astra H 1.3 CDTI | 2006 | 125 900- 1172 340 |
90 | 505 | 1 349 000- 1 439 000 |
Peugeot 307 SW 1.6 | 2008 | nincs adat | 109 | 503 | 1 399 000 |
Peugeot 307 SW 2.0 Automata | 2006 | 99 125 | 140 | 503 | 1 498 000 |
Peugeot 307 Break 1.4 | 2005-2007 | 96 500-1 126 500 |
88 | 503 | 1 300 000- 1 499 000 |
Peugeot 307 Break 1.6 Hdi | 2006-2007 | 144 00- 1339 000 |
109 | 503 | 1 299 000- 1 399 000 |
Peugeot Partner 1.4 | 2006-2007 | 136 000/ nincs adat |
75 | 624 | 997 000- 1 350 000 |
Peugeot Partner 1.6 | 2007 | 67 900 | 109 | 624 | 1 490 000 |
Peugeot Partner 1.6 Hdi | 2007 | 147 100 | 90 | 624 | 1 490 000 |
Renault Clio Grandtour 1.2 TCE | 2008 | 114 000 | 102 | 439 | 1 349 000 |
Renault Scénic 1.9 dCi | 2005 | 170 000 | 120 | 430 | 1 349 000 |
Renault Scénic 1.5 dCi | 2006 | 146 000 | 86 | 430 | 1 449 000 |
Renault Scénic 1.5 dCi | 2007 | 102 000 | 106 | 430 | 1 500 000 |
Renault Mégane Limousine 1.4 | 2007-2008 | 56 000- 1136 000 |
98 | 520 | 1 345 000- 1 399 000 |
Renault Mégane Limousine 1.5 dCi | 2006-2007 | 119 000/ nincs adat |
86 | 520 | 1 199 000- 1 499 000 |
Renault Mégane Limousine 1.5 dCi | 2006 | 150 682 | 106 | 520 | 1 395 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.4 | 2008 | nincs adat | 98 | 520 | 1 349 000- 1 499 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.6 | 2006 | 163 973- 1228 000 |
112 | 520 | 999 000-1 290 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi | 2006-2008 | 143 000/ nincs adat |
86 | 520 | 1 069 000- 1 399 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi | 2007-2008 | 155 000-165 400 | 106 | 520 | 1 390 000- 1 450 000 |
Renault Laguna 2.0 Automata | 2006 | 225 000 | 135 | 475 | 1 345 000 |
Renault Laguna 3.0 V6 Automata | 2005 | 110 000 | 207 | 430 | 1 345 000 |
Saab 9-5 2.0 BioPower | 2006 | 100 000 | 150 | 500 | 1 000 000 |
Skoda Octavia 1.4 | 2008 | nincs adat | 80 | 560 | 1 390 000 |
Volkswagen Caddy 1.4 | 2006 | 120 000 | 75 | 3200 | 1 399 000 |
A Ford négy modellel, az előző generációs Focus és Mondeo sorozatokkal, az első kiadású C-MAX egyterűvel és a Tourneo Connect haszonjármű alapú személyszállítóval pályázik. Két C-MAX kivételével mind dízelmotoros, Focusból azonban van például 6 éves, 126 ezer kilométert futott, fotón szép, első tulajdonostól, ám sajnos szervizkönyv nélkül hirdetett négyajtós is, ami akár még egy egészen formás és takarékos taxit is jelenthet majd, s hasonló mondható el a 135 ezer kilométert futott, szervizkönyves, 2,0 literes, első tulajdonosától kínált, a modelltől megszokottan óriási hátsó lábterű Mondeo kombiról is. Tourneo Connect 304 ezer kilométerrel? Nem feltétlenül rossz ajánlat, ugyanis szakszervizben állítólag végig megkapta az előírt karbantartást, csomagtere pedig 1830 literes. Utóbbiból „csak” 460 liternyit ad a C-MAX, ellenben felépítésével, magas üléspozíciójával, könnyített ki-beszállásával ideális taxi.
Opelből Astra G szedánok sorakoznak benzinmotorral, Astra H Caravan 1.3 CDTI-ként, az egyterűs és egyben haszonjárműves Combo Tour 1.7 CDTI dízelként kapható meg. Furcsán hangozhat, de a kisdízeles kombi Astrát hosszútávfutónak ajánljuk! Hosszú áttételezésű hatfokozatú váltójával kellemes autópályázó, városban viszont kelletlen az alul feltűnően nyomatékszegény motor. Pörgetést igényel, míg a benzinesekkel sokkal harmonikusabb az élet, s azok megfelelő karbantartással sokat futnak, az 1.7 CDTI pedig szintén jóval strapabíróbb, mint az 1.3-as.
Peugeot esetén – nem meglepő módon – megkapható a Citroën Berlingo megfelelőjének számító Partner, s nem csak az alap 1.4-es benzinessel és 1.6 HDi-vel, hanem 1.6-os benzinessel, ami 109 lóerejével már sokkal jobban viszi a viszonylag nagy dobozt, mint a 75 lóerős – taxinak éppen elegendő – 1.4-es. Ráadásul a konkrét ajánlat 67 900 kilométeres, szervizkönyves példányról szól, rakterében pedig bőven fog jutni hely a gázszettnek, de annak tartálya a csomagtér alá, a pótkerék helyére is tehető. Formásabb az előbbi motorokkal, de még akár torkos 2,0 literes benzinessel és automata váltóval is megkapható 307 SW, ám taxinak a Partner biztosan jobb partner lesz.
A Renault kínálata kapcsán sokaknak fennakadhat a szeme. Clio, ami megfelel az előírásoknak? Van ilyen, a Clio III ugyanis 2575 mm-es tengelytávra épül, Grandtour nevű kombija egészen tágas, 440 literes csomagteret ad. Hovatovább 2008-as évjáratával ez a kínálat egyik legfiatalabb példánya, 1.2 TCE motorjával nem rossz ajánlat, karcmentes, megkímélt darab. Taxinak persze inkább a Scénicet ajánlanánk 1.5 dCi motorral – azzal, amivel a legtöbb, szeptembertől taxivizsgát nem kapó Thalia is fut. A bevált gázolajos a nagyobb kasztniban sem fog sokkal többet kérni, mint a kicsi, tengelytávja miatt kieső szedánban. Lehet továbbá választani temérdek Mégane-t – négyajtóst vagy kombit, hiszen azok adnak kellő csomagteret. Benzinesek és dízelek is szép számmal vannak, Lagunából pedig kapható 2,0 literes vagy 3.0 V6 benzines egyaránt automata váltóval – utóbbiak nem épp taxinak valók, bár a 2,0 literes gázszettel még akár megteheti. Etanollal is itatható Saab 9-5 2.0 BioPower? Csak fanatikusoknak!
A lista végén van viszont két tuti befutó, Skoda Octavia II 80 lóerős, 1.4-es alapmotorral, ami a taxisok kedvence, ugyanis városban is elketyeg 7 literrel, megfelel az előírásoknak, a tapasztalatok szerint csaknem örökéletű, és lehet is belőle találni 1,5 millióért. Sok persze a sokat futott, volt céges, akár volt taxi is. Egyik sem baj feltétlenül, a baj azzal van, ha más tálalással adják el őket. És a keresésünkkor talált egyedüli hétüléses, ami taxiként zsíros borravalóval járó egyedi fuvarokra adhat lehetőséget: a Volkswagen Caddy szintén 1.4-es, de csak 75 lóerős benzinessel, 2006-ból. Telített utastérrel csak vánszorogni fog, de azért városban biztosan nem fog torlódást okozni.
Melyiket választanánk mi? Az új taxirendelet eleve ad annyi kritériumot, hogy csak személyszállításra alkalmas autókat enged majd az iparba. Mi pedig még hozzátesszük, hogy minél tágasabb, minél magasabb üléspozíciót adó modelleket érdemes vásárolni. Nem csak hivatásos használatra, családi autónak is, a listán szereplőket választva újraeladásnál nem fognak kiesni a taxisok a potenciális vevők sorából, tehát akár csupán előrelátásból is ajánlott lehet olyan modellt venni mondjuk 5-6 évesen, ami majd 7-8-9 évesen még taxinak is eladható lesz.
Mikor, mi esik ki?
Noha már elfogadásra került a fővárosi taxirendelet, egyelőre az összes, korábban engedélyt kapott kocsi futhat. Idén szeptembertől nem kapnak vizsgát a 10 év feletti, 75 lóerőnél szerényebb teljesítményű, Euro4-esnél gyengébb emissziójú, légkondicionáló nélküli, nem az egységes sárga alapszínű, 2550 millimétert el nem érő tengelytávú és/vagy 430 literesnél kisebb csomagterű autók. A már forgalomban lévő taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak egyes műszaki feltételek (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) kapcsán, akkor viszont tömegesen fognak kiesni az életkorilag még megfelelő, de azokat nem teljesítő modellek. Skoda Octavia I, Renault Thalia, Chevrolet Lacetti SW - egységesen nem fognak megfelelni az előírásoknak - helyettük kell majd új autókat vásároljanak a taxisok
Magas tervezett futásnál, ami a taxik esetében rendszerint adott, nem feltétlenül kell megijedni a dízelmotoroktól, azok ugyanis még egy-egy komoly javítás árát is kitermelhetik. Vásárlásnál csupán arra kell figyelni, hogy korrekt előéletű legyen a kiszemelt példány, úgy remélhetőleg csak egy-egy, nem pedig temérdek komoly javításra lesz szükség. Továbbá természetesen azt is szem előtt kell tartani, hogy szervizelésre és persze a taxivá alakításra is maradjon pénz. Egy 1,5 millió forintos autóból ugyanis szeptembertől jó eséllyel további félmillió forint beruházásával, azaz összességében 2 millió forintért lesz csak taxi, hiszen a rendelet olyan citromsárga alapszínt ír elő, amit még a gyári taxicsomagos példányok sem teljesítenek.
Noha már elfogadásra került a fővárosi taxirendelet, egyelőre az összes, korábban engedélyt kapott kocsi futhat. Idén szeptembertől nem kapnak vizsgát a 10 év feletti, 75 lóerőnél szerényebb teljesítményű, Euro4-esnél gyengébb emissziójú, légkondicionáló nélküli, nem az egységes sárga alapszínű, 2550 millimétert el nem érő tengelytávú és/vagy 430 literesnél kisebb csomagterű autók. A már forgalomban lévő taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak egyes műszaki feltételek (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) kapcsán, akkor viszont tömegesen fognak kiesni az életkorilag még megfelelő, de azokat nem teljesítő modellek. Skoda Octavia I, Renault Thalia, Chevrolet Lacetti SW - egységesen nem fognak megfelelni az előírásoknak - helyettük kell majd új autókat vásároljanak a taxisok
Ne keverjük Nyugat európát németországgal.
A tojássárgát nem olyan sok országban használják…