Társ, ha csapatni kell – Michelin Pilot Sport 4 S

Rendhagyó gumiteszt: a Michelin új sport abroncsát nyúztuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az utcai sportgumik legújabb versenyzőjét próbáltuk, elég rendhagyó módon. A Michelin Pilot Sport 4 S abroncsa különleges megoldásaival biztosítja a mindvégig irányítható veretést.


Január óta Magyarországon is kapható a Michelin legújabb sport abroncsa, a Pilot Sport 4 S. Független mérések szerint elég sok számban volt képes elgyepálni a konkurens márkák hasonló abroncsait, de mire képes valójában? Erre egy olyan teszt alatt kaptunk választ, amire nem is számítottunk. Egy hétvégénk volt feszegetni a Pilot Sport 4S határait, amihez elég jó társ volt a Mini Countryman JCW 231 lóerős turbós motorjával és összkerékhajtásával. Persze meg se közelíthettem azt, amit az új abroncs képes kibírni, mivel olyan sportkocsikhoz fejlesztették, mint az Audi R8, a BMW M4, az AMG Mercedesek és Ferrarik, a Mini csak könnyed bemelegítés lehet számára.

A Pilot Sport 4S a Pilot Super Sport abroncs-család legújabb tagjaként érkezett, ötvözi a Pilot Super Sport és a Pilot Sport Cup 2 legjobb erényeit és nem csak utcán, versenypályán is használható. 80% közút és 20% pályahasználatra ajánlja a Michelin, tehát ha kedvünk támad egy kis pályanapozásra, nem szükséges még egy szett kereket magunkkal vinnünk. Persze alapvetően közúti abroncsról van szó, ami a lehető legtöbb felületen kellő tapadást ígér. Futófelületét kétféle keverékből állították össze, ennek megfelelően mintázata is aszimmetrikus, tehát fontos figyelni, melyik a külső és belső oldala. A futófelület külső fele a száraz úton való tapadásért felelős, míg a belső a vizes úton ad jobb tapadást. Utóbbit nem próbáltuk, szárazon elég meggyőző.

A versenypályát most kénytelen voltam kihagyni, közútból viszont a lehető legtöbbet akartam kihozni, így megtámadtam a legközelebb eső komolyabb hegységet, és a Magas-Tátra felé fordítottam a prüszkölő és durrogó Countryman vicsorgó pofáját. A mesés Csorba-tóig tartó közel 300 kilométeres szakasz jó része laza, néhol durvább szerpentin, általában vállalható minőségű aszfalttal borítva. A Mini amúgy is igazi kanyarvadász, a Countrymanből ráadásul közel azt az élményt hozták ki, mint a Cooperből, de erről bővebben majd a tesztben. A lényeg, hogy ennél ideálisabb helyet nem tudok elképzelni számára, mesterien falta a kanyarokat, a folyamatos vadveszély miatt nem mertem annyira nyomni, amennyit a kocsi és az abroncsok tűrtek volna, de a legtöbb kanyart 90-100-as tempóval bátran lehetett vállalni.
Hirdetés
A Pilot Sport 4 S különleges eljárással készül, az övbetétet nylon és aramid ötvözetével erősítették. Ha az utóbbiról még nem hallottak, ha azt írom, kevlár, már ismerős lehet, csak a Michelin nem hívhatja így az anyagot, de lényegében ugyanaz az összetétele. Erre mondjuk a Mini esetében nincs sok szükség, de egy Audi R8, vagy Nissan GT-R-nél már fennáll a lehetősége annak, hogy nagyobb gáznál, vagy fékezésnél deformálódik a futófelület, a Pilot Sport 4 S megoldása ezt akadályozza meg, így hosszabb életet és biztosabb tartást biztosítva az abroncsnak. Persze az oldalfal sem egyszerű, amilyen autókra tervezték, ott az átlagos oldalirányú erők többszörösét kell elviselniük, ezért sokkal több a merevítés. Emellett a 19 colos kerékmérettől fölfelé elérhető abroncs a felnik védelméről is gondoskodik plusz peremvédőjével.
A gumik oldalán találjuk az egyik legfontosabb fícsört is, ez pedig maga a felirat. Ezen a szinten már a gumik esztétikája is fontos, úgy alakították ki a Michelin logót, hogy messziről olvasható legyen. Ehhez különleges eljárással, a vulkanizálás során bársonyos hatású és tapintású felületet alakítanak ki a feliratoknál. Arra jó, hogy aki átpillant, egyből tudja, mivel van dolga, az ismerősök meg percekig simogathatják a puha felületet. Közúton nyilván korlátozott a próbálgatási lehetőség, de őrült, aki ennél forszírozottabb menetben próbálgatja. Hidegen, fényes aszfalton viccelt meg egyszer, bemelegítve viszont egyszer sem csúszott meg, ami pedig kimondottan tetszett, hogy elképesztően csöndes. Gördülési zaja szinte egyáltalán nincs, pedig a Mini 19-es kerekei képesek nagy zajt csapni. A Pilot Sport 4 S 34 méretben kapható 19 és 20 colos felnimérethez, később 22-ig bővítik majd a kínálatot. Egyelőre három modellt rendelhetünk gyárilag Pilot Sport 4 S-sel szerelve, a Mercedes-AMG E 43 és E 63 verziókat, valamint a Ferrari GTC4 Lussót. Ez a lista nagy valószínűséggel csak bővülni fog, én pedig remélem, hogy egyszer versenypályán is megkereshetem a határait, közúton már meggyőzött. Aki pedig normál, hétköznapi autóra keres gumit, az lapozza fel legutóbbi gumitesztünket.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?