Tapasztalat: ilyen volt az idei Ford Driving Skills for Life

Határozottan megéri a jogsi után is vezetni tanulni!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Ford Amerikából indult kezdeményezése 2017 óta már hazánkban is jelen van, és a tavalyi, vírushelyzet miatt elmaradt esemény után különösen nagy érdeklődés övezte az idei rendezvényt.

A 2020-as évben rekord kevés baleset történt a magyar utakon, bár ez inkább az járványügyi korlátozásoknak, mintsem a közlekedési kultúra javulásának tudható be. A 2021-es évben továbbra is a gyorshajtás jelenti a legfőbb baleseti okot a közutakon, de előkelő helyet foglal el a listán a követési távolság figyelmen kívül hagyása, vagy az elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása. Ezen balesetek nagy része elkerülhető lenne, ezért a Ford Drving Skills for Life névvel indított vezetéstechnikai tréning különösen fontos kezdeményezés mind hazai, mind globális szinten, hiszen az amerikai gyártó a 18-26 év közötti korosztályt célzó képzése felkészíti a fiatalokat az esetleges veszélyhelyzetekre, és azok elhárítására. Hazánkban 2017 óta van jelen a kezdeményezés, és a 2020-as kényszerpihenő után szeptember utolsó hétvégéjén újra megrendezésre került a Pólus Center parkolójában az esemény, ahol 200 szerencsés fejleszthette tudását. Viszonylag friss jogsisként és életkorilag is megfelelve magam is élhettem a lehetőséggel.
Hirdetés
A helyszínen 4 különböző állomás került kialakításra, melyeken nagyjából 1 órás intervallumban cserélődtek a karszalagok alapján beosztott 10-15 fős csoportok. A Ford nem fukarkodott a járműpark összeállításakor; mindjárt a bejárathoz legközelebb eső állomáson két Mustang Mach-E és egy Ford Puma várta a lelkes résztvevőket. Jelen állomáson a vezetés közben fellépő zavaró hatások veszélyeire igyekeztek a szakemberek felhívni a figyelmet; a tanulók egy akadálypályán mentek végig kétszer, ám második alkalommal az oktatók valamilyen mindennapi zavaró tényező beiktatásával igyekeztek összezavarni a fiatal sofőröket. Számomra például a feladat a Mustang Mach-E rendszerében való eligazodás lett volna, de fontosabb célnak tekintettem a bóják kikerülését, mint a klíma bekapcsolását (melyet eredeti feladatnak kaptam).

Bár csak rápillantottam a kijelzőre az eredmény így is megdöbbentő; több, mint egy perccel (!) voltam lassabb az első körömhöz képest.

A második állomáson a sokak által megbízhatatlannak talált vezetéstámogató rendszerekről alkotott tévhiteket igyekeztek eloszlatni a Ford szakemberei. A tanulók ezúttal egy Ford Fiesta ST volánja mögött kellett, hogy bízzanak az autóban; 20-25 km/h sebbégnél az összes pedál és kormány elengedése után az autó egyenesen a babzsák felé haladt, majd az utolsó métereken, mikor a vezetőülésből már biztosnak tűnt a becsapódás, a jármű hirtelen megállt. Az oktatók szerint ezzel az élménnyel a hátuk mögött a kezdő vezetők nagyobb százalékban bíznak meg az autójukban, de ha tehetik, inkább elkerülik azokat a szituációkat, melyekben már a járműnek kell beavatkoznia.
Hirdetés

A harmadik állomás volt a legszórakoztatóbb, de a legijesztőbb is egyben.

A Ford Puma hátsó tengelyén lévő abroncsokat egy speciális műanyag bevonattal látták el, így azok már 20 km/órás sebességnél is elvesztették tapadásukat, és csak a tanulón múlt, hogy megforgás, vagy látványos gumiégetés következik a megúszás után. A körözés után pedig a résztvevőknek lehetősége nyílt egy rövid beszélgetésre Hoffer Zsolttal, a Hungarian Police Rallye Team pilótájával, aki szemlátomást szívesen mesélt idei, új versenygépéről, a Ford Fiesta Rally3-asról. Utolsó állomásként a szakemberek a résztvevők bátorságát szerették volna fejleszteni, a vészfékezést illetően. A kialakított pályán egyidőben három Ford Kuga körözött, és a tanulók feladata a padlógázas gyorsítás után egy erőteljes padlófék volt az első szakaszban, míg a második szakaszban a fékezés egy kikerülési manőverrel is bonyolódott.
Hirdetés
A nap végén minden résztvevő átvehetett egy névre szóló oklevelet és mellé egy ajándékcsomagot is. A Ford kitett magáért, és bármekkora terhet jelentett több tízmilliós autókkal csupán centikre elhaladni a bóják mellett, azt gondolom, minden szerencsés résztvevő csak a szép emlékeket, és a hasznos megszerzett tudást vitte haza, a volán mögötti bizonytalanság és félelem örökre a Pólus Center parkolójában maradt. A vezetéstechnikai képzés mindenkinek ajánlott, ha fizetni kell érte, akkor is szerényebb költség, mint egyetlen karosszériaelem törése.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?