Korábbi cikkeinkben már foglalkoztunk az E85 üzemanyaggal,
elméletben és
gyakorlatban egyaránt. Mostanában viszont felbukkant az E10, és aki információgyűjtés gyanánt nyomozni kezd a világhálón, ijesztő dolgokat találhat, konkrétan a németországi bevezetőkampánnyal kapcsolatban. De mi is valójában az E10, és milyen veszélyeket rejt magában?
Németországban nagy vihart kavart az E5-ről az E10-re való átállás, amely elsősorban a rossz kommunikációnak volt köszönhető
Super E10 - a korábbi 5 helyett 10 százalék bioetanolt tartalmaz
Kezdjük a hivatalos formával. Az EU a jövőre nézve magasabb megújuló-energia részarányt ír elő a közlekedés területén. Ennek Németország részben úgy kíván eleget tenni, hogy 2011-től kötelező módon 6,25 százalékra emelte az üzemanyagba belekevert bioösszetevők arányát, és ezzel párhuzamosan bevezetésre került a 10 százalékban bioetanolt tartalmazó E10, amely az eddig használt, 5 százalék bioetanol tartalmú E5 üzemanyagot (kvázi a Super jelzésű normál 95-öst) váltotta ki. Volt azonban egy bökkenő. Ahogy az E85
cikkünkben is elmondtuk, az etanolos üzemre nem gyárilag felkészített autóknál, meghibásodás esetén ugorhat a garancia, és ugyan itt nem 85, hanem csak 10 százalék az etanol részesedése, az emberek mégsem mutattak bizalmat az E10 iránt - a termék bevezetéséből országos méretű ügy kerekedett. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az E5 kivonásával az E10-nél 8-10 centtel drágább Super Plus üzemanyagok forgalma drasztikus mértékben, mintegy 70 százalékkal emelkedett, miközben a rettegett E10-ből óriási készletek halmozódtak fel.
Fontos az ár, de a német autóklub, az ADAC szerint nem csak ezen múlhat a siker. Az E10 legyen olcsóbb, mint a korábbi E5, és az autógyárak olyan jogilag értelmezhető nyilatkozattal álljanak elő, ami biztonságot jelenthet az ügyfélnek: nem neki kell majd bizonyítani, hogy az üzemanyagtól ment tönkre a motor
A német kormány abban látta a hiba alapvető okát, hogy az autógyárak azonnal elhárították magukról a felelősséget. Hiányos, téves információk kerültek a köztudatba - hiszen az eddig tankolt Super benzinben is volt 5 százalék etanol -, az autótulajdonosok féltek a motorkárosodásoktól (amelyek hosszú távú kialakulásának ténye nem bizonyított), miközben a Német Autóipari Szövetség kimondta, a teljes járműparkra vetítve 3 millió jármű nem alkalmas az E10 problémamentes használatára. Más aspektusból megvilágítva azonban jóval kedvezőbb a kép, a német gyártmányok 99 százalékába tankolható az új üzemanyag.
Külföldi utunk során ne jelentsen problémát, hogy E10-es üzemanyagot vásárolunk, de aki aggódik, tankoljon inkább a drágább Super Plus-ból
Minket, magyarokat ez a téma egyelőre csak akkor érinthet, ha például nyaraláskor Németország területén kell tankolnunk, és benzinüzemű autónkhoz nem kívánunk az E10-hez mérten literenként kb. 25-27 forinttal drágább Super Plus üzemanyagot vételezni. Mit tegyünk ilyenkor? A legbiztosabb megoldás az utazás előtti pontos tájékozódás, amiben próbálunk segíteni: a cikk végén PDF formátumban letölthető a VDA által összeállított - német nyelvű - lista, amelyből mindenki kikeresheti a saját autóját. Itt márkák szerinti bontásban megtalálhatók az E10 használatára alkalmas járművek, és külön kiemelésre kerültek azon típusok (lehetőség szerint motor- és évjárat megjelöléssel a beazonosításhoz), amelyeknél úgymond nem javasolt a korábbinál magasabb etanol tartalmú üzemanyag – ezeknél a Super Plus benzin jelenthet megoldást - 50 literes mennyiségnél cirka 1300 forintnak megfelelő felárral. Mi azonban hozzátennénk, hogy Németországban is a hosszú távú használatból eredő esetleges károkra hivatkozva robbant ki a botrány, így véleményünk szerint bármilyen ólommentes, 95-ös oktánszámú benzinnel üzemelő járműbe tankolhatunk alkalmi jelleggel E10-est, nem lesz belőle végzetes műszaki probléma.
Letölthető VDA lista PDF formátumban
Az E10 üzemanyag itt Németországban bárhol kapható, átlag 4 centtel olcsóbb a normál ( super 98-nél) benzinnél,de az autó többet is eszik belőle és a teljesítményén sem jobb… Viszont teli tanknál kb 60-100 km-t is veszíthetünk… Ezt mérlegeljük!
E10t tankolok regota, neha e5t foleg a labancoknal, ahol nincs e10. Soha semmi kulonbseget nem vettem eszre a 2 kozott. Az hogy mennyit eszik egy auto, inkabb fugg a jobb labtol, mint az uzemanyagtol.
Ez a tobbet eszik, meg gyengebb az auto tole az adac kampanya volt 2011ben az aral es co. nyomasara..
Az e10 – legalabbis bayor orszagban- 2 centtel olcsobb, mint a szuper -95s – es vagy 8 centtel a super+ azaz 98asnal
Az újabb kocsikba szerintem már nincs értelme 100-as benzint tankolni, mert a számítógép leszabályoz, ha érzékeli, hogy megnő a káros anyag kibocsátás.
Ezért jobb az én kocsim, mert abban nincs számítógép, úgy megy ahogy beállítom a karbit, meg ahogy nyomom a gázt és nagy ívben teszek a környezetvédelemre…
Pár évvel ezelőtt, amikor még majdnem új volt a jelenlegi Honda Jazz-em, rám tudták erőltetni egy tankolás erejéig a Shel-nél a W-power100-at. Jó, gondoltam megpróbáljuk, bizonyára megtáltosodik tőle a járgány. Meglepetésemre semmi változás a menettulajdonságokban, sőt 100 km-enként mintegy literrel magasabb fogyasztás. Nem értettem az egészet, miért van ez, most már látom az etanol lehetett a ludas benne.
Ez még kb 10 éve történt velem,Szigetváron tankoltam a a hazai benzinkútnál.Őrület gyenge volt a Zsiga tőle,kisebb emelkedőn csak 2-ben tudtam menni,és ahogyan beértem Kaposvárra,a lámpához közelítve már motorféken leállt,és háromszor váltott már a lámpa,mire megint beindult,addig ott álltam,mint egy hülye.Pedig jó volt a motor.Indulás után 2-3-ban hajtottam nagy fordulaton,hogy minél hamarabb fogyjon el a szemét a tankból,aztán tankoltam normális benzint,hiba megszűnt.Ezért gyanakodtam,hogy nagy arányban lehetett benne víz is.Szemét dolog az ilyen.Biztosan nem etanol volt,akkor még nem is hallottam róla,és azt észre sem vette volna szerintem sem.Ahogyan ön is írta,a Lada nem olyan kényes jószág(én ezért szerettem nagyon).Hiszen volt olyan is,amikor egy kopott Lada motort acetonnal indítottam be télen,karbiba öntöttem,kicsit pukkant,de elindult:-)).Egyébként nekem nagyon tetszett,amikor az etanolos témánál írta,hogy a kipufogó gáz szaga olyan,mint egy szeszfőzde közelében:-)Frappáns!
Az már durva volt, hogy még a Lada sem ment tőle!
Tutira nem volt éghető anyag, mert Én minimum 80-90% etanolt és max. 10-20 % benzint tankolok. Hibátlanul megy tőle.
Viszont már volt benne kerozin, gázolaj, sőt még hígító is és mindtől beindult és lehetett vele közlekedni! Persze különböző arányban keverve a benzinnel. De akkor is működött és ma is működik a motorja(bocsi, most nem működik, mert nincs benne akku).
Tehát a Ladának csak annyi kell, hogy éghető(gyúlékony) legyen és persze folyékony, mint a víz!
Nekem nagyon bejön és a kocsinak is az etanol és egyáltalán nincs büdös szaga(káros anyag kibocsájtása sincs) a kipufogónak csak nagy gázadáskor égett szesz szag.
Még vízzel is elmegy ha megfelelően van használva és létezik is kütyü hozzá, hogy a vizet használja üzemanyag gyanánt a motor! A régi amcsi kocsik ilyenek még, hogy mindegy mit teszel bele csak gyúlékony és folyékony legyen.
Én maradok továbbra is az E85-nél amíg csak kapható.
Nézd meg egyszer tankolás után a bizonylatot. Arra is (a legtöbb esetben) ráírják, hogy min. 4,4% biotartalom. Ez már jópár éve így működik.
amúgy sem értem,hogy lesz drágább az üzemanyag,ha az alapban is drágához,olcsóbbat kevernek…akkor nem olcsóbbnak kellene lennie?
bár a 130-a IQ nem a világ..de ehhez sztem 13-as is elég,hogy furának találjuk…
jaj…majdnem elfelejtettem,hogy hol élek…
Egyik benzinkutas ismerősöm elmondta,hogy illegálisan most is kevernek a kutakon bioetanolt a benzinbe,mert olcsóbb…így komoly haszonra lehet szert…ugye majd egy 100-as a különbség…amikor megkérdeztem,hogy milyen arányban van a benzinben etanol,csak vigyorgott,és mondta,hogy ha jót akarok,akkor nem tankolok náluk,inkább keresek vmi”nevesebb” kutat,de az sem garancia semmire…
Én is úgy tudom,hogy már most is kevernek a benzinbe bizonyos mennyiségű etanolt.Ez nem feltétlenül észrevehető.De nézzük a pozitív oldalát,még mindig jobb,mintha vizet kevernének bele:-).Én már tankoltam olyat is sajnos,még a Lada is megállt tőle.
Ha etanol van benne akkor nem E6 kellene hívni??
És ezek szerint minden kocsi alkalmas a bioethanolra ha ÜZEMANYAGFORGALMAZÓ keveri bele,
ha én akkor meg KÁROS ?
Szerintem az.
A “tuning” benzinekbe már régóta tesznek etanolt(pl:Shel W-power100) erről tudtam.
De az nekem is új ,hogy már a 95ösbe is kevernek…
Az lenne a kérdésem , hogy a 95-ös és más benzinekben
MI A BIO KOMPONENS ami már most is min 4-6 %?
bioethanol???
Ezt bírom csak, hogy az emberek megkérdezése nélkül hoznak döntéseket…
Én pl megmondom őszintén a 24 éves kocsimba nem szívesen tankolok ilyen alkoholos benzint…
Ha annyira oda vannak a környezetszennyezésért, korlátozzák Amerikát, hogy ne gyártsanak nagy böhöm dög terepjárókat, véleményem szerint sokkal eredményesebben lehetne kímélni a környezetet, mint ezzel az alkoholos vacakkal…
Dehát kuss van, az Amcsiktól félni kell…
Azért óvatosan a listával, mert van ahol a kivételt sorolták fel.
Így is megtalálható már a 95-s benzinben is az etanol ha megfigyelitek jó esetbe minden blokkon rajta van, h minimum 4,4 % E85 akkor meg ugyan ott vagyunk.
Ha uniós előírás, akkor előbb vagy utóbb nálunk is meg fog jelenni. Persze, jó kérdés, hogy “fű alatt” már itt van-e, csak még másképpen hívják: 95-ös. Ismerve a magyar mohóságot, olcsóbb tutira nem lesz.
persze, higitsuk a benzint etanollal, majd adjuk ugyanennyiért.Ez lesz Magyarországon…