Tanítómester – Nálunk járt a Kia Niro Plug-in Hybrid

Kia Niro Plug-in hybrid teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mégis mire taníthat a Kia Niro? Többek között, amire más hálózatról tölthető hibridek is: okos, türelmes vezetésre. Ráadásul a leckéket példás minőséggel párosítva mutatja be.


Egyetlen képpel is jellemezhetném a Niro PHEV hatását a vezetőjére, és természetesen kicsit lentebb meg is mutatom ezt, ám előtte egy picit engedjétek meg, hogy elmélkedjek a mindennapi közlekedésről. Pont a Formula 1 szezonnyitányát nézve jutott eszembe, hogy lényegében ugyanazt művelik, amit mi is próbálunk a hétköznapok során. Legalábbis a többség biztosan, hiszen a hatékony vezetésre gondolok (a tempót most ne keverjük ide). Az F1-et nézve, a zárt pályákon ez kimondottan unalmasnak tűnik, ám, ha nem a képernyő előtt ülünk, hanem mi is tevékenyen részt veszünk benne, akkor már felettébb izgalmas tud lenni a spórolás. Ehhez az izgalomhoz nyújt egy kis adalékot a Kia Niro Plug-in Hybrid, amely tisztán elektromos üzemmódban 58 kilométert képes megtenni, amennyiben teljesen feltöltöttük.

Habár óriási autósport rajongónak tartom magam, mindig is azon véleményemet hangoztattam, hogy a közút nem versenypálya. Biztosan mindenki találkozott már a városokban őrülten cikázó „street racerekkel", akik piros lámpától piros lámpáig gyorsulgatnak, közben sokszor balesetveszélyes szituációkat teremtve. Persze, értem én a sebességgel és a gyorsulással járó élvezetet, ám hasonlóan izgalmas lehet, amikor a hatékony vezetést szem előtt tartva „fogyasztási versenyként” tekintünk a mindennapi közlekedésre. A Niro esetében például nap, mint nap igyekeztem úgy falni a kilométereket, hogy ne kapcsoljon be az 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses benzinmotorja. És komolyan mondom, ez tényleg izgalmas kihívás! Ráadásul az előrelátó és megfontolt vezetési stílussal csökken a baleseti kockázat, valamint stresszmentesebbé is válik a kormánykerék mögött töltött idő!
Hirdetés

A hibrid hajtásláncot divatos crossover karosszériába csomagolták, ám összkerékhajtás nélkül, ami nem is rendelhető hozzá. Terepre egyébként sem alkalmas az alacsony (16 cm) hasmagassága miatt. Az elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű futómű azonban, akár egy kis élményautózásra is alkalmas, ugyanakkor mégis kellőképpen lágy, ezért a bukkanókkal gazdagon ellátott hazai utakon is kényelmes marad.

A kényelemhez a csend is hozzájárul. Érdekes, hogy a villanymotoros üzemmód némaságába néha „belerondító” benzinmotort hangosabbnak érezni, mint amennyire valójában az. Igazából észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba, egyedül a hang árulkodik arról, hogy jár a 105 lóerős benzinmotor. A villanymotorral kiegészülve a rendszerteljesítmény 141 lóerő, 265 Nm a forgatónyomaték. Ebből a villanymotor már önmagában 170 newtonmétert szállít, így tisztán elektromos üzemben is élvezetesnek tűnik a Niro gyorsulása, pedig papíron a 10,8 másodperc azért nem olyan lehengerlő.

Az autó tengelytávolsága egyébként 2,7 méter, míg maga a karosszéria 4,36 méter hosszú. Ezek a méretek tágas utasteret ígérnek, és nem is kell csalódnunk. Elöl és hátul egyaránt kényelmes utazni az autóban. A vezető komfortérzetét javítja még az ülés-, és kormányfűtés, sőt, az EX felszereltséggel a hátsó utasok is örülhetnek a fűtött üléseknek. A csomagtér még úgy is aránylag jól használható, hogy a plug-in hibrid változatban 324 literre csökkent a térfogata és csak 1322 literesre bővíthető a sima Niro 427-1425 literes értékével szemben.

Térjünk át az egyik legérdekesebb témakörre: a fogyasztásra. Mire elég a bő 50 kilométeres tisztán elektromos hatótáv és a 43 literes üzemanyagtartály? Nos, egy hét öt napján keresztül szinte végig elektromos üzemmódban tudtam használni a Nirót. A tél leghidegebb időszakában próbáltam szimulálni az átlagos időjárási körülményeket. Magyarul, nem kapcsoltam be a fűtést, mert azzal a benzinmotor is életre kel. A röpködő mínuszok azonban rákényszerítettek, hogy néha beröffentsem a belsőégésű gépezetet, ami persze automatikusan elindul, ahogy a fűtést feltekerem. Az elektromos üzemmód azonban a váltókar melletti gomb megnyomásával visszaállítható, amennyiben az akku-csomag töltöttségét és más körülményeket is megfelelőnek értékeli az autó. Szóval, ha emberi gyarlóságom nem szól közbe, tényleg csak villanyos módban közlekedtem volna a városban. Esténként szépen feltöltöttem maximumra az akkumulátorokat, amelyhez négy óráig kell a vezetéken csüngenie az autónak. Így többnyire valóban csak hétvégén, a hosszabb utakon dolgozott a benzinmotor. Az átlagfogyasztás ezzel a módszerrel kerek öt literre jött ki száz kilométeren. Ugyanakkor a benzinkutaknál ritka vendég lesz a Niro tulajdonos, hiszen, ahogy említettem, a hét nagy részében villanymotorral közlekedhet.

A hálózatról tölthető Niro ára elsőre soknak tűnik, hiszen több mint 2,5 millió forinttal drágább, mint a „sima” hibrid Niro, ám az alapfelszereltsége jóval gazdagabb. Viszont a zöld rendszámos crossover 9,7 millió forintos árcédulája más fényben tűnik fel, ha a piac többi plug-in hibridjével vetjük össze. Sőt, igazából nehéz is összevetni, mert a legtöbb modell a prémium kategóriában keresi a vásárlóit, a crossoverek között pedig egyeduralkodó a Niro. Árban a Hyundai Ioniq áll hozzá a legközelebb 9,99 millió forinttal, a hibrid technológiában élen járó Toyota pedig 12,6 millió forintért kínálja egyetlen mai plug-in hibridjét, a Priust. A kettő között található a Mini Countryman plug-in hibridje 11,7 millió forintos árral. Viszont a Mini hiába hasonló méretű, mint a Niro, a karaktere teljesen más vásárlóréteget céloz. Egy autóról mindennél többet mond azoknak a tulajdonosoknak a véleménye, akik aktívan használják. A Niro esetében már rajongói csoportot is alakítottak a legismertebb közösségi média felületen, ami jól mutatja a népszerűségét. Az autó iránt érdeklődők rengeteg érdekes információval gazdagodhatnak ott, szóval érdemes ott is körülnézni.

Értékelés
Pozitív
Hatékonyság, kényelem, hatótáv
Negatív
Kisebb csomagtér, a rögzítőfék pedál kényelmetlen helyre került
Árak
Tesztmodell alapára
9 699 000 Ft (2018.03.28.)
Tesztautó ára
10 851 800 Ft (2018.03.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5700 1/min-nél
Nyomaték:
265 Nm 1000-2400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
Végsebesség:
172 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4355 mm
Szélesség:
1805 mm
Magasság:
1535 mm
Saját tömeg:
1576 kg
Össztömeg:
2000 kg
Terhelhetőség:
424 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
324-1322 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
930-1020 mm
Belmagasság hátul:
1490 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1055 mm
Csomagtér magassága:
385-765 mm
Csomagtér hossza:
760 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6b
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Duplakuplungos automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
265 Nm 1000-2400 1/min-nél
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5700 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
172 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,8 s
CO2-kibocsátás:
29 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.03.28. at 08:19
    Permalink

    Nem szép dolog plug-in hibridet elektromos fűtés nélkül piacra dobni. Annál is inkább, mert a konszern elektromos autóiban hőszivattyús fűtés van, amit ide is betehettek volna. Így az év egy jelentős részében nem lehet arra használni az autót, amire egy plug-in hibrid való: azaz nem lehet tisztán elektromos módban városban használni, mert a fűtés miatt a benzinmotor mindenképp beindul.

    • 2018.03.28. at 09:24
      Permalink

      Nem csak a téli fűtés miatt indul be a benzinmotor hanem a nyári hűtés miatt is elvégre a klímakompresszort is a belsőégésű benzines hajtja .. tehát az autót elektromos módban hőmérsékleti kompromisszumok nélkül akkor lehet a használni , ha a külső hőmérséklet 18 és 26 fok között van … minden egyéb esetben felesleges a tölthető verziót megvenni hiszen a sima hibrid olcsóbb és ugyan azt tudja . Persze a néhány nagyvárosban ingyen parkolás szóba jöhet már aki ott lakik és kihasználja de kérdés hogy több milliót megér e ez a kis felár … Tényleg nem értem , hogy lehettek ekkora kretének , hogy nincs benne kiegészítő fűtés és még csak rendelni sem lehet bele 😀 😀 😀

Vélemény, hozzászólás?