Talán utolsó esélyét veszítheti el a magyar buszgyártás
Akár a hazai buszipart is feltámaszthatná a metrófelújítás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nagyon sok a kérdőjel a felújítás előtt álló 3-as metró pótlása kapcsán. Lenne magyar busz is a helyettesítésére, de keményen versenyben vannak külföldiek is.
Bár sokan már elfeledettnek vélik, most még van buszgyártás hazánkban, az evopro csoportba tartozó MABI-BUS Kft. az egykori Ikarus Egyedi buszgyár területén készítette és fejlesztette azokat az elektromos autóbuszokat, amelyek ma már szolgálnak a 16-os járat vonalán a várban. Az elektromos hajtású szóló autóbuszok ugyanúgy a Modulo buszcsaládba tartoznak, ahogyan azok a csuklósok is, amelyekből egy 75+75 darabos, a 3-as metró pótlására szolgáló flotta vásárlására nyert tendert a MABI-BUS. A szerződés azonban 180 napig megtámadható, és pont erre készül holnapi ülésén a főváros vezetése.
A hazai gyártású busz ugyanis hajszálnyit (darabonként 4 millió forinttal) drágább, mint lengyel vetélytársa. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni azt sem, hogy magyar emberek munkájával, tisztességes bérek (és adók) kifizetésével készül, így aztán a nemzetgazdasági haszna sokkalta nagyobb, mint a felára. Az sem mellékes, hogy alkatrész-utánpótlása egyrészt olcsóbb, másrészt ugyancsak temérdek hazai céget látna el munkával. Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa ugyanakkor - nyilván cége megrendelését, de jól láthatóan munkavállalóit és a hazai buszgyártást is féltve - tett egy igen gáláns felajánlást Budapest felé: a már régóta leadott tender szerinti árat természetesen nem tudják már csökkenteni, de ha a főváros a vételárával drágább magyar buszból vásárol, akkor (ezúttal) a felár értékében éves budapesti bérleteket ajánl fel rászoruló ipari dolgozók számára az evopro nevében.
Holnap (elvileg) kiderül, hogy lengyel vagy magyar buszokat vásárol-e a BKV, egyelőre sajnos nem a hazaiak vannak nyeregben, annak ellenére nincs meg a bizalom a magyar termék iránt, hogy a Modulo buszcsalád az önhordó, moduláris felépítésű, teljes kompozit váza miatt innovációs díjat kapott. Már a hazai megrendelés is sokat lendíthetne a hazai buszgyártáson, de Mészáros Csaba egyéb, külföldi érdeklődőkben is reménykedik.
A kerékbaleset körülményei
Ha MABI, akkor elkerülhetetlen a március közepén történt kerék-elröpüléses baleset említése. Menet közben levált a Modulo kereke, személyi sérülést okozott, melyet a gyártó őszintén sajnál, vizsgálja a baleset okát.
A rendőrségi vizsgálat még nincs lezárva, bármi lesz is a vége, a MABI-BUS Kft. azt elfogadja - tudtuk meg a cég közleményéből. A belső vizsgálatokba számos szakembert és független szaktekintélyt vontak be. A több hétig zajló számításos és reprodukciós kísérletek során egyértelműen nem volt megállapítható, hogy pontosan mi idézte elő, hogy a 6 darab kerékanya és a bal hátsó tengely mindkét kereke egyszerre esett le. A cég szigorúbb ellenőrzési lépéseket vezetett be, és a baleset megelőzésére tett lépéseket. Ilyen például a kerékcsavarra helyezett elmozdulás-jelzők használata is.
A balesettel kapcsolatos hírek kapcsán is tiszta képet kíván adni a cég, ugyanis azt tapasztalta, hogy a hírek helyenként eltértek a valóságtól. Március 16-án egy kínai delegáció együttműködési, vásárlási céllal érkezett Budapestre. A médiában említett BYD helyett más kínai buszgyártó vezetőiről volt szó. Ők az egy héttel azelőtti párizsi kiállításról érkeztek, ahol egyébként a magyar busz nem kisebb vállalatok, mint a Lamborghini, a BMW vagy a KTM mellett kategória győztes lett a kompozit váz miatt. Párizsba a BKV egyik elektromos Modulo járműve saját „lábán” ment ki, 1570 km-en 0,487kWh/km (azaz 48 kWh/100 km, egy átlagos villanyautó fogyasztásának mindössze háromszorosát jelentő) átlagfogyasztással. A balesetnél a MABI-BUS Kft. által tulajdonolt, bemutatókra használt prototípus busz volt a szereplő, mely a hírekkel ellentétben nem tartozik a BKV flottájába.
Ha MABI, akkor elkerülhetetlen a március közepén történt kerék-elröpüléses baleset említése. Menet közben levált a Modulo kereke, személyi sérülést okozott, melyet a gyártó őszintén sajnál, vizsgálja a baleset okát.
A rendőrségi vizsgálat még nincs lezárva, bármi lesz is a vége, a MABI-BUS Kft. azt elfogadja - tudtuk meg a cég közleményéből. A belső vizsgálatokba számos szakembert és független szaktekintélyt vontak be. A több hétig zajló számításos és reprodukciós kísérletek során egyértelműen nem volt megállapítható, hogy pontosan mi idézte elő, hogy a 6 darab kerékanya és a bal hátsó tengely mindkét kereke egyszerre esett le. A cég szigorúbb ellenőrzési lépéseket vezetett be, és a baleset megelőzésére tett lépéseket. Ilyen például a kerékcsavarra helyezett elmozdulás-jelzők használata is.
A balesettel kapcsolatos hírek kapcsán is tiszta képet kíván adni a cég, ugyanis azt tapasztalta, hogy a hírek helyenként eltértek a valóságtól. Március 16-án egy kínai delegáció együttműködési, vásárlási céllal érkezett Budapestre. A médiában említett BYD helyett más kínai buszgyártó vezetőiről volt szó. Ők az egy héttel azelőtti párizsi kiállításról érkeztek, ahol egyébként a magyar busz nem kisebb vállalatok, mint a Lamborghini, a BMW vagy a KTM mellett kategória győztes lett a kompozit váz miatt. Párizsba a BKV egyik elektromos Modulo járműve saját „lábán” ment ki, 1570 km-en 0,487kWh/km (azaz 48 kWh/100 km, egy átlagos villanyautó fogyasztásának mindössze háromszorosát jelentő) átlagfogyasztással. A balesetnél a MABI-BUS Kft. által tulajdonolt, bemutatókra használt prototípus busz volt a szereplő, mely a hírekkel ellentétben nem tartozik a BKV flottájába.
Aham. Én ennyire pontosan nem követem a buszos életet, de jó tudni. Köszi!
Volt az elmúlt másfél évtizedben jó néhány Volán-tender, amit direkt úgy írtak ki, hogy a Credón kívül más ne nyerhessen, úgyhogy az ő részükről bölcsebb ezt nem firtatni.
Egyébként meg ha a VB tényleg szándékosan akarta volna kigolyózni őket, nem 1 cm-el hosszabb kocsikra írja ki a tendert, hanem ad a látszatra, hogy ne sírhassák tele a médiát, hogy csak 1 centin múlt.
Persze gondolom, hogy nem ilyen egyszerű, de ez nagyon úgy néz ki, hogy direkt ki akarták őket zárni. Megléphették volna már csak azért is.
Kár, hogy ez nem így működik. A típusbizonyítványba nem írhatod bele utólag az 1 cm-es gumibakot, márpedig az a lényeg.
Valahol meg kell húzni a határt és a Volánbusznak szíve joga olyan paraméterek alapján kiírni amilyet szükségesnek tart. Egyelőre még nem tartunk ott. hogy a gyártó diktál, hogy a megrendelő mit vegyen.
Még ha a BKV esetében egyre inkább ez is történik…
Amúgy ha a Credóra írja ki a VB a tendert, akkor meg a mutyi miatt hőbörögne mindenki.
Na az a Volánbuszos tender megint csak elég gáz volt. Én a Credo helyében ragasztottam volna a lökhárítóra egy akkora gumibakot az tuti.
Te tulajdonképpen miről beszélsz?
Az „1 cm-es gubanc” nem a BKV, hanem a Volánbusz távolsági buszaira kiírt tenderében volt.
Mi az a „lengyel kínai”? Ezt kifejthetnéd bővebben. Ugyanis a lengyel Solaris olyan minőségű buszokat gyárt, amit a magyar buszgyártás az elmúlt jó 10 évben megközelíteni sem volt képes. Ezt jól mutatja, hogy a legyártott buszok 2/3-a nyugati exportra megy, így függetlenek a lengyel állami tenderektől is.
Amúgy a BKV-nál most is futnak Solaris buszok és trolik.
Egyébként egészen a közelmúltig indokolatlanul felülreprezentáltak voltak beszerzéseknél a hazai buszok hányada, főleg a Volán-vállalatoknál. Ugye, akkor nem ment a sírás-rívás, amikor évekig a Volán-tenderek 90%-át úgy írták ki, hogy azon csak a Credo buszokat gyártó Kravtex rúghasson labdába…
Nem akarok karorvendonek tunni de szerintem Ikarus…
Elosszor ott volt az 1cm es gubanc majd leveszik a napirendrol…
Meg harmadjara MOn minek magyar buszt venni ha van lengyel kinai…
A donteshozoknak ugysem szamit hogyha a magyar buszt veszik akkor a magyar tarsadalmat segitik vele…
[url]http://www.hirado.hu/2016/05/12/levettek-a-napirendrol-a-3-as-metro-potlobuszainak-kerdeset/[/url]
Nem a megmondóembereknél megszokott ez, hanem a szekrény féle hülyéknél.
Értem. Ezért írtam, hogy tényeket nem ismerünk és a cikk sem említ konkrétumokat. Ez esetben ez egy elég félrevezető szalagcím és írás.
Valamit keversz. Két egészen különböző típus a kompozit vázas Modulo és a normál méretű szóló és csuklós. Azok klasszikus acélvázas konstrukciók, soha nem is létezett belőlük kompozit és csak dízellel gyártják.
Nincs még legyártva semmi, mivel még csak egyetlen prototípus létezik belőle, értelmes gyártó pedig nem is kezdi előre gyártani a buszait, míg alá nem írták a szerződést a megrendelésről – márpedig ez nem történt meg. Egy közbeszerzési eredményhirdetés pedig soha nem támaszt önmagában vételi kötelezettséget.
Ha valóban csak az árkülönbség a döntés mozgatórúgója és ugyanúgy jó lenne a magyar gyártású busz is, akkor nagyon buta az a gazdasági szakember aki a külföldi gyártású mellett dönt! Ellenben ha nem tudnak szállítani vagy még nem olyan „kiforott” a dízel meghajtású konstrukció akkor bár fájó szívvel, de el tudom fogadni a döntést. Ezen sajnos a váznak semmilyen elismerő díja sem segít. A tenderben használatos feltételek azonban eléggé furcsák. Ha elfogadták a feltételeket akkor mi az, hogy 180 napig felmondhatják? És ami már le van gyártva azzal mit csináljanak? A felmondást is el tudom fogadni, de csak ha belefér egy vis major keretbe, egyébként nem és nem is tartom etikusnak! Arról nem szól a cikk, hogy ilyen esemény fennáll-e így viszont tények hiányában nehéz véleményt alkotni!
Persze, hogy meg kell próbálni, csak erre nem a metrópótlás a legjobb alkalom, ahova tényleg megbízható és nagy igénybevételű kocsikra van szükség, nem nullszériásokra, eddig nem ismert gyermekbetegségekkel.
Egyébként meg nagyjából 60 szóló Modulo továbbra is gyártás alatt van a főváros számára, több tucatot pedig már legyártottak a BKV-val közösen, tehát nem igaz, hogy nincsen adva lehetőség a bizonyításra.
A Credo modellpalettáján nincs csuklós kocsi, sem pedig alacsonypadlós jármű.
Akkor is meg kell próbálni. Ha nem kapnak soha sem megrendelést, és mindenki csak a lengyel buszt rendeli, soha nem is lesz belőlük komoly elismert gyártó. Esélyük nem lesz bizonyítani. Ha van hazai lehetőség, és még ha drágább is valamivel, ahogy a cikkben is szerepelt az ország sokkal jobban járna vele. Ott voltak a Credo buszai is, azokból is számtalan szaladgál, szóval több gyártó is akadna.
Egyrészt nem félmillióval olcsóbb a lengyel, másrészt pedig a Solaris Urbino Európa egyik legmegbízhatóbb, legelismertebb és legkiforrottabb típusa, szemben a Modulóval, amelynek Euro6-os csuklós verziójából még egyetlen prototípus szaladgál próbajáratként, pár hete. Szerinted egy buszmanufaktúrában, sufni körülmények között hogy lesz ebből 5 hónapon belül 150 darab legyártva? Segítek, egy ilyen méretű flotta ilyen rövid idejű legyártása még komoly, nagy gyártónak is emberes feladat egy létező, nem előszériás típussal, mint. a Mabié
A Solaris leszarozása arra enged következtetni, hogy a legminimálisabb szinten sem vagy tisztában az alapvető részletekkel.
De ez eddig is megszokott volt a megmondóembereknél…
Ez nem így megy, mint ahogy a cikkben is le van írva és ahogy a legtöbb ember gondolja. Tehát nem arról szól a dolog, hogy csak úgy eldöntik, hogy melyik is legyen, vagy, hogy adnak-e egy kicsit több pénzt a magyar buszért. Ez egy közbeszerzés, azt nem tudom pontosan, hogy milyen eljárás fajtát alkalmaztak, de ha kiírták a műszaki feltételeket és akik ennek megfelelnek, azok közül a legolcsóbb számít, akkor ha a magyar és a lengyel is jó műszakilag, akkor az olcsóbbat kell megvenni. A cikkben szerepel, hogy az áron már nem lehet változtatni, de ugyanígy meg van kötve a főváros keze is, hiszen jelen szakaszban már sem a műszaki feltételeken, sem a bírálat rendszerén nem lehet változtatni.
Csak egy példa. Ha én azt mondom, hogy akarok venni egy legalább 1200 köbcentis, autót, ami legalább 70 LE-s és legalább 4 utast el tud vinni, akkor ha kapok egy ajánlatot, amiben egy Dacia Sanderot ajánlanak 2,5 millióért és egy másikat amiben egy 750i BMW-t kínálnak 2,6 millióért, akkor nekem a Daciat kell megvennem, hiszen megfelel a műszaki feltételeknek és az az olcsóbb.
Remélem, lesz annyi eszük, hogy a magyar buszt válasszák.