Született poszterautó – 30 éves a Lamborghini Diablo
30 évesen is nagyot üt a Diablo, ma is kitennénk a falra a veterán Lamborghinit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ki kell érdemelni a poszterautóvá válást, de van, aminek a kezdetektől fogva helye van a falon. Ilyen a Diablo, ami éppen veterán lett 2020-ban, és épp olyan lenyűgöző, mint 1990-ben.
Ütős forma, ütős név, ez a 30 évvel ezelőtt bemutatott Lamborghini Diablo
A szupersportautók egyik nagyágyúja idén elérte a veterán kort és a forma, a részletek, a színek ma még ütősebben hatnak, mint 1990-ben.
Búkólámpák a '80-as évek hagyatékaként, Marcello Gandini aláírása az oldalán, pedig a végleges forma nem is lehetett az övé
204 centiméter széles és csak 110 magas, a szárny opció volt eleinte
5,7 literes motorja 492 lóerőről kezdte, a GT-ben 583 lóerőt teljesített, az SE30 Jotában viszont 609-et
Csak a V12-es Lambók kapnak felfelé nyíló ajtót
Egy komoly feladata volt a Diablónak, elérni a 315 km/h-s csúcssebességet, amit még sikerült is túlszárnyalni.
325 km/h-ra lett képes az 1985-től fejlesztett új modell, de Sandro Murani elérte vele a 340-et is a Nardo tesztpályán. Motorját a Countachtól örökölte, de amit csak lehetett, újraterveztek a blokk körül. 5,7 literes hengerűrtartalmat értek el, dupla vezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes és több pontos befecskendezésű V12-es került a Diablo hátsó tengelye elé. Az üzemanyag-befecskendezés elektronikus rendszerét a Weberrel és a Marellivel együtt fejlesztették ki, a Diablo teljesítménye pedig 492 lóerő és 580 Nm nyomaték lett tisztán a hátsó kerekeken, kézi váltóval, ABS, szervokormány és kipörgésgátló nélkül.A hátsó lökhárító légterelőként szolgált és a motor hőjét is aktívan szippantotta ki a motortérből
4,5 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/h-ra, ha a pilóta elég ügyesen bánt a kuplunggal és kordában tudta tartani a hátsókerékhajtású szörnyeteget.
A tulajdonosok egyébként rengeteg új dolgot kaptak a Diablóval, amit korábban a Counatch nem tudott megadni. Az egyik ilyen és talán a legfontosabb, hogy ebből már ki lehetett látni. Van hátsó ablaka, és az oldalablakokat is úgy rajzolták meg, hogy a tükrök alacsonyra kerülhessenek, így még a viszonylag magas műszeregységgel együtt is szinte mindenki elégedett volt a kilátással és a helykínálattal. Ezzel együtt a Diablo mai szemmel nem tűnik túl igényesnek, de leszámítva az olcsó kapcsolókat és a teljesen hagyományos kezelőpaneleket, a vevők minőségi bőrhuzatot kaptak az ülésekre és a belső kárpitelemekre. Elektromosan állítható ülésekkel, állítható kormányoszloppal (ez a beszállás lehetőségéhez fontos volt), elektromos ablakokkal és Alpine hifi rendszerrel készült, de 1993-tól elérhetővé vált opcióként a kormányrásegítés is. Hátsó légterelőt kaphatott felárért, CD lejátszós hifi rendszert, bőrönd szettet és kézzel készült Breguet órát, utóbbit akkori árán 10 500 dollárért, de kipörgésgátló még a szervo érkezésekor sem állt rendelkezésre.Háromszor frissült jelentősen az utastér, a végére egészen prémium színvonalú lett
Az utastér kidolgozása eleinte nem volt túl jó, de a technika számított, kézi váltót kapott és semmiféle menetstabilizálót
A Diablo VT a márka első összkerékhajtású sportautójaként lépett színre.
Azt a viszkokuplungos rendszert kapta meg némileg átdogozva, amit a Lamborghini a hadseregnek szánt LM002 terepjáróban fejlesztett ki. Ez a hajtás 25%-át volt képes az első tengelyre irányítani abban az esetben, ha a hátsók már kipörögnek, ez pedig alapjaiban változtatta meg a Diablo vezethetőségét. Átalakították a légbeömlőket a fékek jobb hűtése érdekében, négydugattyús fékrendszert, elektronikusan állítható keménységű lengéscsillapítókat kapott és átépítették a műszerfalat is, ezek az újítások pedig rövid időn belül megjelentek a Diablo alapkivitelén is.1993-ban érkezett az összkerékhajtású Diablo, a VT
150 darab készült az SE30-ból, melyek közül 15 kapta meg a Jota átalakítást, amivel az amúgy is versenyautószerű Diablo ténylegesen alkalmas lett a pályaversenyzésre.
A motor plusz légbeömlőket kapott, amik az utasfülke fölött vették a levegőt, így a belső tükröt ki is vették ezekből az autókból. Az SE30 Jota elérte a 609 lóerőt és a 639 Nm nyomatékot.A VT összkerékhajtásával nagyot változott a vezethetőség, a Jota könnyített, versenypályára alkalmas kivitel volt, 15 darab készült belőle
A Diablo 4,5 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra és már az első verziója is elérte a 325 km/h-s csúcssebességet
A VT 6.0 már az Audi formatervezője, Luc Donckerwolke műve, a Nissan 300ZX lámpáira az új szabályozások miatt volt szükség
A Chrysler 1994-ben adta el a Lamborghinit egy indonéz befektetőnek, aki pedig 1998-ban az Audinak, mely megalapozta a márka jövőjét.
Az Audinál azonnal nekiláttak a Diablo sokadik, egyben átfogóbb és jelentősebb frissítésének, melyhez a formatervet már Luc Donckerwolke készítette. Óvatosan nyúlt a Diablóhoz és elegáns vonalakkal tette modernebbé az első lökhárítót, a küszöböket és az utasteret, valamint új felniket is terveztek hozzá az eredetikhez nagyon hasonló dizájnnal. Az új modell a korábbi csúcs, a 6,0 literes hengerűrtartalomra fúrt motorú GT V12-esét kapta meg. A VT 6.0 557 lóerős és 630 Nm nyomatékú, és nem készült belőle sem SV, sem pedig nyitható tetős roadster kivitel. A 6.0 SE kivitele két különleges árnyalatú fényezéssel, Lamborghini feliratos féknyergekkel, rövidebb fokozatú váltóval és új belső anyagokkal volt a Diablo kifutó verziója. Közel 3000 darabot adtak el belőle 1990-2001 közötti forgalmazása alatt. A Diablo ikonnak született és 30 év elteltével is ugyanolyan vágyakozással nézünk rá a falon lógó posztert figyelve.A Countach után minden területen komolyabb, jobban használható, de mai szemmel is egészen modern autó volt a Diablo, képességei még mindig lenyűgözőek, akárcsak a megjelenése
Azt hiszem ez az a forma, ami a szupersportautó szó hallatán először beugrik az autók szerelmeseinek, Porsche ide, Ferrari oda, a Lamborghini Diablo az abszolút vágyálom, főleg annak, aki maximum egy kordon túloldalán látott ilyet. Szerzek is egy ilyen poszert a dolgozó szobámba a Kiszel Tünde aktfotók mellé:))
Ez egy ikon, az biztos, de nekem a csúcs – aminél szebb, gyorsabb, jobb nem kéne – akkor is a Lotus Esprit Mk2, vagy a Corvette C4. Esetleg Maserati Shamal, Ghibli.