Épp akkor lenne a legkevesebb taxi, amikor a legnagyobb szükség volna rájuk? A szmogrendelet minden 2014 előtti autót kitiltana a fővárosból riadó esetén
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kezdeményezte a fővárosi rendelet taxisokat érintő tervezett módosításának felülvizsgálatát. A városvezetés szmogriadó esetén ugyanis már az Euro 5 környezetvédelmi besorolású, tehát 2011 és 2015 közt gyártott dízel autókat is belevette a korlátozás alá eső járművek közé. A kamara szerint a tervezet ebben a formájában környezeti terhelésükhöz képest aránytalan mértékben sújtaná a taxisokat, ezzel kapcsolatos aggályaikat Kiss Ambrus főpolgármester-helyettesnek és a fővárosi önkormányzatnak is eljuttatták. Indoklásuk szerint a BKIK szakembereinek becslése szerint szmogriadó esetén mintegy 2000-2500 taxit, azaz a teljes engedéllyel rendelkező fővárosi taxiállomány nagyjából felét zárnák ki a közlekedésből, éppen akkor, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk.
Hangsúlyozták továbbá, hogy a korlátozásokkal érintett 2000-2500 jármű emissziója még az ilyenkor várhatóan megnövekedő forgalmukkal számolva sem befolyásolná jelentős mértékben a fővárosi szmoghelyzetet. Fontos megjegyezni viszont azt is, hogy a taxikra vonatkozó, amúgy is szigorú szabályzásnak köszönhetően ezek bőven nem a legkörnyezetszennyezőbb budapesti járművek, mivel fővárosi droszthasználati hozzájárulást csak Euro 5 és Euro 6 besorolású autók kaphatnak.
BKIK:
– Szmogriadó esetén a környezetszennyező autójából üljön át egy környezetszennyező taxiba.