Szmogriadó Budapesten: érdemes felkészülni a korlátozásra!
Szmogriadó: minden idők legszigorúbb hazai emissziós korlátozása jön a riasztási fokozattal
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyugalom, még csak tájékoztatási fokozatában van a szmogriadó Budapesten, mivel azonban tavaly szigorodott a rendelet korlátozása, ha lesz riasztási fokozat, az szokatlanul sok autónak parancsol megálljt. Mutatjuk, melyeknek!
Tavaly írtunk már arról, hogy a szmogriadó riasztási fokozata az Euro 5-ös dízel üzemű autókat is kitiltja Budapestről, ám ez az infó most különösen érdekes, amikor valóban életbe is léphet ez a korlátozás. A mai nappal ugyanis Budapesten is elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát, mivel a budapesti mérőállomásokon a szálló por (PM10) légszennyezettségi szintje (az egy napra számított átlageredménye) 2020. január 8-án és 9-én is három mérőponton meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket (75 µg/m3).
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint a mai napon a PM10 koncentrációjának napi átlaga a tájékoztatási határérték körül alakulhat – javulás nem várható. Szombaton a frontátvonulás és megerősödő szél hatására kitisztul a levegő. Vasárnaptól napközben javulhat a levegőminőség, majd az éjszakai órákban a levegőminőség erőteljes romlása kezdődik. Ez a folyamat hétfőn is megismétlődhet: éjszaka hirtelen, erőteljes romlás után napközben javuló tendenciákkal. Ez pedig nagyon jelentősen arra utal, hogy
a fővárosi szmogrendelet tavalyi szigorítása után először riasztási fokozatába léphet a szmogriadó, ami immár az Euro 5-ös dízel autók Budapest közigazgatási határán belüli közlekedését is tiltja.
Dízelből tehát a szmogriadó riasztási fokozatában már csupán a legfrissebb, Euro 6-os normát teljesítő modellek közlekedhetnek Budapesten, míg benzinesből a legalább Euro 3-as normát teljesítők. A tisztán elektromos és tisztán gázüzemű autók egyaránt közlekedhetnek, ahogyan a hibridek is, amennyiben forgalmi engedélyükben a V.9 mezőnél 5-ös (akár betűjellel kiegészített jelölés) szerepel. A forgalmi engedély természetesen a hagyományos üzemű autóknál is elárulja, hogy az közlekedhet-e a budapesti szmogriadó riasztási fokozatában: benzinesből a 6-os (Euro 3-as) és 9-es (Euro 4-es), valamint a 14-es (Euro 5-ös) és 15-ös, 16-os (Euro 6-os), míg dízelből csakis a 15-ös és 16-os (Euro 6) jelölés jelenti azt, hogy lehet vele közlekedni Budapesten a szmogriadó riasztási fokozatában is. Mivel dízel autóból csakis az új autóknál 2015 szeptemberétől kötelező Euro6-osokat engedélyezi a szmogriadó, akár 4-5 éves autók is tiltást kaphatnak. Kivételt képeznek természetesen a közfeladatot ellátó autók, amelyekből bármilyen emissziójú közlekedhet.
El kell mondani természetesen, hogy a nem megfelelő fűtés, a szilárd (és főként nem fűtésre való) anyagok tüzelése a közlekedésnél jelentősebben rontja a levegőt, ezért aztán a nyílt téri égetés tilos is, s a fővárosi önkormányzat közleményében kérte a lakosságot "lehetőség szerint mérsékeljék a szilárd- és olajtüzelésű berendezések (ha egy háztartásban létezik földgáztüzelési mód, akkor a szilárdtüzelésű kandallók, cserépkályhák) használatát, továbbá, lehetőség szerint szüneteltessék az egyéni gépjárműhasználatot, részesítsék előnyben a közösségi közlekedést."
Ha jellemezően Budapesten autózunk, autóválasztáskor, autóvásárláskor is érdemes figyelemmel lenni annak emissziós besorolására, tekintettel arra, hogy ma már az Euro 5-ös dízelek is használati tilalmat kaphatnak.
Jó az a nagyképű bunkó pestieknek. Szívjátok csak a szart köcsögök!
Azt a kommented alapján nem nehéz megmondani hogy máshol is akadnak nagyképű és bunkó népek 😛
Azt már meg sem merem említeni hogy a Magyarország legrosszabb levegő-minőségű vidéke nem Budapesten található…