Szívtipró – automata Renault Captur teszt

Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós benzinessel és EDC automatával próbáltuk.


Házon belül már egyszer bejött, így a Nissan Juke sikerein felbuzdulva, a Renault is hamar meg akarta lovagolni a divat-crossoverek mindent elsöprő modernkori sikerét. 2013-ban be is mutatkozott a Captur, a francia gyár legkisebb városi crossovere, ami 2016-ra a legnagyobb számban eladott B-SUV lett. Legalábbis Európában, itthon a Suzuki beérhetetlen. A Captur sikerének titka, hogy vonzza a tekintet, végtelenül dögös, vidám karakter, ugyanakkor ad egyfajta sztenderd minőségi szintet, amit elvárhatunk a szegmensben, és árazása is logikusnak mondható. Az, hogy milyen a menetdinamika, vagy, hogy mennyire van egyben a futómű, kis túlzással senkit sem érdekel, csak a megjelenés. Különleges szegmens ez, ahol a gyártók szerint még a márkahűség sem szempont. Így történt hát, hogy vonzó sminket kapott a Clio, no meg emelt hasmagasságot, a végeredmény pedig egy őszintén aranyos, csupa szív kompakt crossover, amit tudat alatt annyira szeretnénk, hogy jó is legyen.
Tehát szegmenséllovasként idén büszkén mutatták be a frissített Renault Capturt, Koppenhágában már vallattuk is. Itthon hasonlóan vonzó Atacama narancs fényezéssel, erősebbik, már négyhengeres turbós benzinesével és jó belvárosi autóhoz méltóan duplakuplungos automata váltóval járt nálunk. Szó szerint felvarrták a ráncait. Még barátságosabb kisugárzása lett a másképp dombornyomott lökhárítóktól és az új vonalvezetésű, akár full LED fényszóróktól, de persze változott a hűtőrács is. Megjegyezhetőbb a két új C-alakú nappali menetfénynek köszönhetően, amik ráadásul minden Capturhöz szériaként járnak. Így éjszaka is magabiztos a megjelenése, az Intens felszereltségtől elérhető első-hátsó szürke lökhárítóbetétektől pedig terepjárósabb az összkép. Már-már szegmens-elvárás a kéttónusú fényezés, azt is felármentesen adja az Intens szint, így a mi tesztautónk is fekete gyémánttetővel kontrasztozik. Mindenki megnézni, féltekintettel a férfiak is, a hölgyek viszont majd kiesnek az ablakon, hogy utánaforduljanak.
Furcsa ennyit beszélni a megjelenésről, az autó által keltett érzésekről, de ez a Captur – és persze az egész szegmens – sava-borsa jelenleg. Így próbálnak érzékeinkre hatni a műszerfal finom tapintású anyagai, vagy épp a franciásan puha ülések is. Sajnos tesztautónk elég komor, színtelen utasteret kapott, és a Clióból ismert olcsó részletek sem segítenek feldobni minket. A fokozott menetzaj azért érezteti velünk, hogy egy kisautó műszaki alapokat használó crossoverben ülünk, némi búgás szűrődik be a futómű és a motortér felől is. A legrosszabb mégis, hogy az infotainment képernyőt körülölelő zongoralakk zörgött. Simán lehet, hogy ez csak a tesztautó hibája, de mindössze 3000 futott km után mindenképp furcsa. Mindezeket el is néznénk, ha nem egy 5,9 milliós autóról lenne szó. Itt már erős kompromisszumnak érzem a zajos kabint.
Megijedni azért nem kell, szerethető részlet is akad szép számmal. Ilyen például a székes üléspozíció, ami a hátul ülőknek is szellős lábteret ad, ennek ellenére fejtérből is akad. Az is tök jó, hogy a franciák még az apró crossoverek között is kitartanak a mozgatható hátsó üléssor mellett, így igény szerint nagyobb lábteret vagy épp öblösebb csomagteret szerkeszthetünk, méghozzá játszi könnyedséggel. Élből 377 literes, üléstologatással és a padló alsó állásában már 455 literes lehet a csomagtér. Én bírom a Clio, bocsánat, a Captur műszercsoportját is, ami félig digitális, és egész mutatós, no meg a Dacia modellekből ismert egyszerű felbontású és egyszerű kezelésű, 7 colos Media Nav Evolution navigációs és infotainment rendszert is. Utóbbi ráadásul szintén alap az Instens szinten.
Hirdetés

Valószínű, hogy a technikai részletek csak másodhegedűs szerepet kapnak, mégis fontos beszélni a hajtásláncról, ami azért korántsem lett a kedvencem. 118 turbóval megfújt lóerőt teljesít a Captur erősebbik, már Euro 6 normákat teljesítő TCe motorja, ami bőségesen elégnek bizonyult mindenféle használathoz. Mégis egy kihegyezett, ezáltal valamelyest nehézkes motornak érződik, és nem csak a folytonos turbósziszegéstől – nyélgázra egyébként olyat fújtat a kipufogón keresztül, hogy a környék leveleit is széthordja, és halkan még durrog is. Ezt tudja a downsizing. Ehhez az amúgy is fordulatszám-érzékeny méregzsákhoz próbálták hangolni a hatfokozatú EDC duplakuplungos váltóművet, de ez a házasság nem lett az igazi. Az automata váltó valamiért ragaszkodik hozzá, hogy 2000 fordulat/perc felett kapcsoljon, ettől néha feleslegesen pörgeti a motort, és ideges lesz a karaktere. Ahogy minden Renault-nál, a Capturre is nyugtatóként hat az Eco mód.
Mégis ajánlható az EDC automata, ami egyébként 90 lovas dCi-hez is opció, hiszen egész gyorsan, döccenésmentesen vált, és persze pihentető eszköz a sűrű városi forgalomban. Azonban 450 000 Ft felárral is számolni kell, no meg egy automatához elvárható fogyasztással is. Még a motorerőt komolyan visszafogó és a gázreakciónkra könyörtelenül odafigyelő Eco módban és start-stoppal sem sikerült a teszthét átlagfogyasztását 7,5 liter/100 km alá vinni. Mindez fele belvárosi, fele országúti érték, városon kívül valamivel 6 liter felett mozgott, míg sűrű városi forgalomban képtelenség volt 8 liter alá vinni. Érzékeny a gázpedál, meglepően közvetlen a kormányzás, jó rámarkolni a bőr volánra, viszont túl vastag az A-oszlop. A futómű persze kisautósan egyszerű, a komolyabb úthibákat jobb elkerülni.
Számomra tehát vegyesek voltak az érzelmek, jobban szerettem kívülről nézni, mint vezetni a Capturt, márpedig a figyelem lekötésben nagyon ügyes. Talán a piacon éppen elég a vonzó álarc, akinek pedig nem, annak számtalan egyéb hajtáslánc-kombináció áll rendelkezésére. Összkerekes Captur ugyan nincs, de az emelt hasmagassággal így is megküzdhetünk a legtöbb terepen. Tesztautónk alapára 5 619 000 Ft, hiszen a TCe 118 EDC rögtön Intens felszereltségi szinttel indít, de 200 000 forint használtautó beszámítási kedvezménnyel is számolni lehet. Ezzel egyébként 570 000 forinttal drágább a hasonló hajtáslánccal szerelt, hasonló felszereltségű Clióhoz képest. Megint csak mellékes infó, hogy a frissítéssel csatlakozott az Initiale Paris felszereltség is, ami még prémiumosabb körítést adhat az apró crossovernek, persze ott kevésbé mérik méltányos áron a kiegészítőket.
Értékelés
Pozitív
Gazdag alapfelszereltség, magas üléspozíció, mozgatható hátsó üléssor, duplapadlós csomagtér, és legfőképp dögös külső, amire jó visszapillantani
Negatív
Takarékosnak nem mondható benzinmotor, rosszul hangolt automata váltó, túl vastag A-oszlop, néhol zörgő műanyagok
Árak
Tesztmodell alapára
5 619 000 Ft (2017.10.14.)
Tesztautó ára
5 929 000 Ft (2017.10.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
87 kW (118 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
205 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,6 s
Végsebesség:
192 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4122 mm
Szélesség:
1778 mm
Magasság:
1566 mm
Saját tömeg:
1202 kg
Össztömeg:
1744 kg
Terhelhetőség:
542 kg
Tengelytáv:
2606 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
377–1235 l
Belső szélesség elöl:
1330 mm
Belső szélesség hátul:
1300 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
400-900 mm
Csomagtér hossza:
750 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
770 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzines
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
duplakuplungos automata / 6
Nyomaték:
205 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
87 kW (118 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
192 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,6 s
CO2-kibocsátás:
125 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:16
    Permalink

    Némi szakmai továbbképzés nem ártana a szerzőnek váltó témában. Akkor azt is tudná, hogy ezekkel a dupla kuplungos váltókkal az autók nem hogy többet, hanem pont, hogy kevesebbet fogyasztanak.

    Ennek megfelelően, kézi váltóval ez a motor ebben az autóban természetesen többet fogyaszt.

  • 2017.10.27. at 14:16
    Permalink

    Nagyon jó kis kocsi, rendben van kívül belül. Amit nem kell erőltetni az az automata váltó, jó lesz kézivel és máris nincs semmi probléma. Egy ismerősömnek automatával van, ők azzal is szeretik.

Vélemény, hozzászólás?