Nem utód, új kategóriájú modell a Scala, a klasszikus kompakt szegmensben indul
Az elmúlt pár héten megérkeztek az első példányok Magyarországra abból a modellből, ami a Skoda útját egy kissé más irányba tereli. A Scala név bizonyos értelemben lépcsőfokot is jelent, ezzel szerette volna jelezni a Skoda, hogy az új modell nem csak egy új generáció, vagy egy modellváltozat, új kategóriába léptek. Sokak szerint illett volna visszahozni valamelyik régi nevet az új, kompakt kategóriás modellen, de a Scala több lett annál, mint anno a Favorit, vagy a Felicia volt. Ez egy új jövő kezdete, ahol lendületből olyan versenytársak akadnak, mint a Ford Focus, a Kia Ceed, az Opel Astra, vagy ha csak konszernen belül maradunk, akkor a SEAT Leon és a Volkswagen Golf.
Ebben a mezőnyben nagyot kell gurítani ahhoz, hogy az új belépőt egyáltalán észrevegyék.
A Scalát észre fogják, ez már most garantálható, az új modellel tett első próbakör után nem maradt kérdés.
Teljesen ledes fényszóró is kérhető, vagy elektromos csomagtérnyitás
467 literes csomagtartójával igazi utazóautó, a hátsó lámpák mindenképp ledesek
A kategória etalonjának számító Golf méreteihez képest a Scala közel 11 centivel hosszabb, pár milliméterrel szélesebb és tengelytávolsága 2,9 centivel hosszabb. Ezt persze csak azért említem, hogy könnyebben tudjuk elképzelni, mennyire nagy lett a Skoda új kompaktja.
Csomagtartója már első ránézésre is hatalmas, szám szerint 467 literes.
Szemben a Golf 380 literével elképesztően tágas az új Scala fara. Térben nagyon jól teljesít, ahogy az egy Skodától lényegében már elvárható. 730 milliméteres térd tér is kialakítható a második sorban (teljesen előretolt utasüléssel), de a saját magamra belőtt sofőrülés mögött is maradt kétökölnyi hely a térdeim előtt. Széltében is elég tágas az utastér, az átlagnál magasabbak sem fognak szűkölködni, valójában csoda az, hogy a Volkswagen új kisautó padlólemezére, az MQB A0-ra egy ekkora autót is fel lehet húzni.
Csinos megoldással díszítették a műszerfalat, az új dizájn elegáns és kellemes a szemnek, az anyagok minőségére nem lehet panasz
Kétzónás digitális klíma és több árnyalatú huzat is elérhető, parkolni is tud magától a Scala
A Scala utasterének hangulata egészen más, mint az eddigi Skodák bármelyikében, most ebben is nagyot változik a márka arculata. A műszerfal díszbetétje többféle textúrával is elérhető, a
Skoda Schiller parkjába tartozó tesztautóban a szálcsiszolt, bronzos árnyalatú betét nagyon jó hangulatot kölcsönzött az autónak. A részletkidolgozások minden eddiginél izgalmasabbak, a fémes hatású krómozott kilincsek és azok fészkeitől kezdve a kétféle textúrával ellátott műszerfalon át a bronz varrással és Alcantara hatású szövet betéttel megspékelt ülésekig elég sokat időzhetünk az új megoldásokon. Kompakthoz képest magas az üléspozíció, a legalacsonyabb állásban is tökéletes a kilátás minden irányban, a vezetés közbeni biztonságérzet remek.
Kiváló a hangszigetelés, el sem várnánk egy Skodától, hogy prémium szintet üssön meg zajcsillapításban, de bármiféle túlzás nélkül a Scalának sikerült.
Szemtelenül nagy a lábtér hátul, az üléspozíció elöl skodásan magas, a kilátás remek, a helykínálat bőséges széltében is
A klímapanel kiegészítéseként a 9,2 colos monitoron is kezelhető a szellőzés, bizonyos funkciók csak ezen érhetőek el, a kép tűéles a menürendszer pedig villámgyors
Már az ajtók csapódásán is hallani, hogy ez más, mint például az Octavia vagy a Superb. Egészen merevre sikerült a karosszéria, nem érezni csavarodást, ebből adódóan egyetlen kárpitelem sem mocorog, a minőségérzet már az első métereken egészen magasra kúszik. Remek a váltó kapcsolási érzete, Skodásan kellemes az ergonómia, a felhasznált anyagok tekintetében pedig nem rosszabb, mint bármelyik SEAT. A kormányzás kellőképpen közvetlen, könnyedén terelgethető a Scala, rugózása szintén kényelmes, a 16 colos felnikre húzott ballonos gumikkal tényleg csak a legdurvább úthibákon szólal meg a futómű. Remekül támaszt, a csatolt lengőkaros hátsó megoldás ellenére keresztbordákon is stabil, nagyon egyben van, bátran hasonlítható a kategória élmenőihez.
Grafikus nézetben állíthatjuk be a vezetéstámogató rendszereket, a műszeregység hagyományos a tesztautóban, kis kijelző ide mindenképp jár
Elegáns és részletgazdag megoldásokat használtak, a praktikus utastérben akár négy USB-C csatlakozót is találhatunk
Háromhengeres ezres turbómotorral indult a gyártás és az értékesítés.
Az 1,0 literes TSI erősebb, 115 lóerős verziójához volt most szerencsénk és ezt próbálhatja ki most bárki. Csak abban a tartományban hallható a jellegzetes orgánum, ahová javarészt egyetlen vevő sem fogja majd forgatni, olyan 4500-5000 környékén tör elő belőle, az alatt ember legyen a talpán, aki egyáltalán észreveszi, hogy jár a motor. A hatos kézi váltó fokozatai egészen rövidek, az egyes hamar leforog, a kettest is válthatjuk egész korán, a 100 km/h-t úgyis csak harmadikban futja meg. Van benne erő, nem lehet rá azt mondani, hogy gyenge, általános felhasználásra tökéletesnek tűnik egy ilyen autóban.
A 115 lóerős 1.0 TSI-hez hatfokozatú kézi váltó jár, a kézifék még hagyományos
Rendkívül csöndes az utastér, a kerekek zaját is alig hallani, a futómű nagyon kényelmes utazást biztosít, a 16 colos felnikkel komfortos, de nem bizonytalan az úttartás
Felszereltségével is alaposan beletenyereltek az elvártba, vezetéstámogatókból
aktív koccanásgátlót és gyalogosfelismerőt, kormánymozdulattal terelgető sávtartót és vészfékasszisztenst alapáron ad.
Feláras az adaptív tempomat, mely 210 km/h-ig működőképes, valamint a parkolóautomatika. Az utasok biztonságáról akár kilenc légzsák is gondoskodhat, a szegmensben elsőként hátra is kérhető oldallégzsák. Az utastér és főként a műszerfal talán legjobb pontja a multimédia kijelzője, mely 6,5-9,2 colos méretben érhető el. Beépítés szempontjából olyan, mint egy különálló tablet, mégsem a pult tetején csücsül, hanem kellemesen középen, de még a látómezőben. A rendszer a már ismert, Volkswagenekben is alkalmazott, nagyon gyors, pengeéles képpel dolgozik, logikus menürendszerrel és egyszerű, elegáns és letisztult grafikával. A vezetéstámogató rendszereket most először egy látványos grafikájú felületen deaktiválhatjuk, valamint az egészre tükrözhető mobiltelefon, Mirror Link, Apple CarPlay, vagy Android Auto segítségével, csak szerezzünk USB-C kábelt, mert már a Skoda is a jövő sztenderdjét alkalmazta a Scalában, ráadásul akár négy csatlakozót is kaphatunk.
Háromhengeres motorja remek karakter, alig hallani belőle valamit és még erősnek is érződik, fogyasztása az alig 600 kilométert futott tesztautóban 7,0 liter
A praktikumról a már ismert Simply Clever kiegészítők gondoskodhatnak, teljesen ledes első fényszórók is kérhetőek, de akár elektromos csomagtérnyitás és kihajtható vonóhorog is elérhető. A Skoda Scala hivatalos hazai bemutatója a jövő héten esedékes, a hazai márkakereskedések ennek keretén belül egy teljes héten át tesztvezetési lehetőséget biztosítanak bárki számára.
Ez regisztrációhoz kötött, a Skoda Schillernél is kérhet bárki időpontot erre a konkrét autóra, hogy maga tapasztalhassa meg a Skoda új szintjét - mind kategóriában, mind minőségben. A Scala bevezetése az 1.0 literes TSI motor 95 és 115 lóerős verziójával, valamint az 1,6 literes TDI gázolajossal indult, listaáron 5 427 260 forintos indulóárral. 399 999 forint azonnali kedvezmény viszont mindenkinek jár,
a Skoda Schillernél pedig még kicsit többet is levonnak, az induló ajánlat most 4 990 000 forint.
A Scala már rendelhető, a szállítási idő pedig kevesebb mint négy hónap. Aki pedig a május 20-25 között megrendezett Scala teszthéten rendeli meg Scaláját, a
Skoda Schiller ajánlatával most 200 000 forintos ajándék kupont kap, melyet az első kötelező szervizre és eredeti Skoda kiegészítőkre válthat be.
Regisztráció után most bárki kipróbálhatja ezt az autót a Skoda Schillernél, ha vásárol is, több mint 400 ezer forint kedvezményt és 200 000 forint ajándékutalványt is kap
Árak
Tesztmodell alapára
4 990 000 Ft (2019.05.18.)
Tesztautó ára
5 427 260 Ft (2019.05.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 5 000–5 500 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 2 000–3 500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Belső szélesség elöl:
1439 mm
Belső szélesség hátul:
1516 mm
Belmagasság elöl:
1031 mm
Belmagasság hátul:
982 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1001 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Nyomaték:
200 Nm 2 000–3 500 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 5 000–5 500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km
Na, ezt is megértük. Sok-sok alibizés és vargabetű után végre van a Skodának is egy teljes jogú Golf-kategóriás autója, ami most először minden tekintetben összemérhető a szegmens versenyzőivel. Kíváncsi leszek a piaci szereplésére és persze az európai eladásokra…
A Skoda jó érzékkel mindig a kategóriák közé lövi be az autóit. A compact kategóriában korábban elvileg az Octavia szerepelt a Skodától, de nagyobb volt, vagy legalábbis annak látszott társainál. Ez szépen meglátszott az eladásokban is, mondhatjuk, hogy a kategóriában mindent vitt az Octavia. Nem véletlen, hogy a céges eladásoknál is tartolt (Magyarországon 5 Octaviaból 4 céges vásárlás). Az Octavia szép lassan feljebb lépett, jött a Rapid, most pedig váltja a Scala. Most ez a Golf katergóriás típus. De 11 centivel hosszabb, és ami még ennél is lényegesebb közel 500 literes a csomagtartója! Kategóriatársaknak általában 400 sincs. Focus 375, Astra 370, Ceed 395, i30 395, Megane 434, Golfról volt szó a cikkben. Az ára is teljesen rendben van. Ez az ezres motor sokak számára elég lehet. Az 1.5 TSI-vel persze biztosan jobb, de ott már meg kell nézni, hogy az ára mennyire közelít az Octaviahoz.
Azt hiszem ezek nagyon helyénvaló meglátások – s pont ezért nem jutna eszembe soha magánszemélyként Skodát venni. Mert a Superbig bezárólag mindegyik úgy néz ki belülről, mint egy cégautó. Lehet, hogy a tender kiírásoknak széleskörűen megfelel, de annyira élettelen és funkciónak alárendelt, hogy az autóbuziknak már fájdalmas. A kategórián belül még mindig ott van a Peugeot 308 ha valami polgáribbat szeretne az ember, az Alfa Giulietta ha kell egy kis bugi vagy a Seat León ha valaki feltétlenül a konszernen belülről akar autót választani.
(Meg egyébként is, mi az, hogy „cégautó”? Az USA-ban gyakorlatilag nem is ismerik a fogalmat. Amit company carnak hívnak az lehet bármi haszongépjárműtől kezdve luxusautóig, de nagyon ritka, hogy a magánszemély nem a saját autójával jár be dolgozni. Ez ilyen komcsi európai dolog.)
Amerikában valóban nem divat a cégautó. Egy volt osztálytársam is ezt mondta, mikor meglepődtem, hogy saját kocsija van, pedig egy világszerte ismert cégnél van viszonylag magas pozícióban. De mi Európában vagyunk, és nyilván sok minden más, mint az USA-ban.
De pont, hogy nem komcsi dolog, hiszen a rendszerváltás után kezdett terjedni, hogy valaki autót kap a munkahelyétől és pont a nyugati cégek (köztük az amerikaiak) hozták be ezt a rendszert. (A rendszerváltás előtt a sofőrös autó csak az első számú vezetőknek járt a munkahelyeken, de nem azzal mentek nyaralni a családdal.) Egyébként leginkább az adózási szabályok miatt van a cégautó, hiszen a munkabérnek magasabbak a terhei, mint az autónak. Ez sok esetben inkább fizetéskiegészítés. Én nem bánom ha így van 🙂
Civic 478 liter +64 a padló alatt, igaz, hogy a civic hoszabb 15 cm-rel, de ezzel a kópéval kategóriatársak (és nem tucat VW csoport kinézete van).
Nekem az új Civic nagyon nem tetszik, mintha minden elemét más tervezte volna. De nyilván van, akinek tetszik. A csomagtartója valóban nagy, de a 478 liter a padló alatti résszel együtt van, mert mindig így adják meg az adatot. Cégek esetében ritkán kerül szóba a Honda, de nemrég egyik ismerősöm pl. egy Honda HRV-t kapott a cégénél (30-40 fős magyar cég).
nekem úgy tűnik a padló alatti hozzájön, de lehet úgy is érteni, ahogyan te írtad:
https://www.honda.hu/cars/new/civic-5-door/specifications.html
Egyébként a VW csoport a csomagtartó méretével is szokott trükközni, mint sok egyéb katalógus adattal, valamelyik cikk alá írtam egy kommentet régebben …
Egy barátom Rapid-ja papíron 5 literrel nagyobb, mint a Mazda5-öm volt (415 vs. 410), amikor egymás mellé parkoltunk, jót röhögtünk, a roló alatt olyan 30%-kal tűnik minimum nagyobbnak a Mazda, ráadásul több, mint 1 m2 alapterületű, ezért sokkal praktikusabb is.
Nem a VW hibája mindenki trükközik, mer a szabványos adat ad erre lehetőséget.
Ami a VW-t erősíti, az a széles körű konfigurálhatóság, ami igaz is ha nem raktárról vesz autót az ember. Vagyis ha autó nettó önsúlyt vagy csomagtartót kell mérni, akkor ott a kerékjavító. Ha viszont fotózni kell akkor ott magasabra (szintbe) tett csomagtartópadló, alatta rekesszel.
És alapjában véve bármit is szeretnél meg tudják oldani. Csak nem egyszerre.
Speciel a GLC vagy az NX esetén ugyanezt a trükközést éreztem, ott még durvább a különbség (a csomagtartó kb fele a katalógusadatnak).
Ha ezzel a Skodával rosszalkodsz az utakon, te leszel a ScalaKópé. (Bocs)
„Feláras az adaptív tempomat, mely 210 km/h-ig működőképes”
Mármint egy vonórúddal?
Igaz, hogy az ezres “csak” 201-et megy, de az 1,5-ös megfutja a 220-at is a hivatalos adatok szerint. Valójában azért fontos ezt a részletet kiemelni, mert van márka, ahol 140-fölött már nem müködik a távolságtartás.
Gyanítottam, hogy nagyobb motorra vonatkozott az elképzelés 🙂
Mondjuk jártam már úgy, hogy a kocsi tudta a dolgot, csak a teljesítmény volt kevés a követéshez…
5 millió forint? Ne viccelj 🙂 Talán a Skodák kicsit túlárazottak mostanában.
„Tesztautó ára 5 427 260 Ft”
Ez az „active” (alap) felszereltség listaára, a tesztautó „style” felszereltségnek tűnik, aminek 6.3-6.4 a listaára. (vagy egy alatta lévő lett style szintre felhúzva, bár annak nincs sok értelme, mert úgy még drágább lenne)
Még az említett 400ezres árengedménnyel is súrolná a 6M-t…. +amik még benne vannak, mármint ami a képekből látszik; park radar elöl-hátul, tempomat, kulcs nélküli indítás, metálfény, fűthető ülések, usb hátul…. már csak ezekkel sztem kb. 6.5M körül az ára.
Konfigoltam egy Scalat, 1,0TSI Style pár extrát még tettem bele amit fontosnak érzek: 6,8M Pedig kihagytam a LED fényszórót, a tolatókamerát, meg még pár extrát, ami nélkül épp lehet élni.. Olcsónak nem mondanám. Mi szól mellette? A nagy csomagtartó.. Más nem nagyon..
LED alapból jár hozzá, amit még lehet kérni+ba annak a távolságija is LED+aszem a kanyarfény is, de +300ezerért azt ember nem fogja -itthon- ikszelni.
Nálam azért esik ki, mert 3hengeres autót nem vennék, az 1.5ös viszont csak középfelszereltségtől és csakis dsg-vel kapható, ami alapból +5-600e. Pár dolog még belemegy és ott vagy egy jól felszerelt, 1.5tsi Golf áránál… vagy virágnyelven szólva így védik le a Golfot.
A DSG nem tudom hátrány-e az 1.5-öshöz. Manuálissal igen harmatos. Gázreakció nulla.
1.5 tsi Octavia-val mentem már, (manuál) azzal nem volt ilyen baj, bár tény hogy az 1.4tsi mintha virgoncabb lett volna, aztán fene tudja, egymás mellé kéne tenni őket.
Az 1.5ös a részecskeszűrő miatt eleve halkabb, lehet az is belejátszik.
Sztem csakis a Golf „védelme” miatt van ez, vagy talán még hogy tereljék a jónépet a literes 3hengeres kávédarálók felé.
Nekem az első hírek után felkeltette az érdeklődésemet. 4.5 milliós akciós indulóval szakíthatna, erre számítottam kis naivként. 🙂
Ez kevés az ellenfelek ellen.
Már a -hónapokkal ezelőtti- beharangozáskor sejtettem, hogy az árral lesz a bibi. Hát lett. 5 milliós akciós ár alapfelszereltséggel itthon édeskevés. 5 millióért már az épp kifutó C-max is vihető, 6 körül meg már Kuga, a családos mindenvivő S-cross-t már nem is említem szinte. Lejjebb kell vinni az árat, nem Golf ez.
Ez új? Pontosan úgy néz ki, mint az összes új Skoda (kivétel talán a Superb). Drága, és kényelmetlen, egy igazi nagyképű kisautó. Fapados, és drága. Kipróbáltam, és sajnos én a cikkíróval ellentétben nem voltam tőle elragadtatva. Ez a Szkála, vagy Skála, vagy hogy kell nevezni, semmivel sem jobb vagy rosszabb, mint egy Astra vagy egy Golf, de jobb se. Nem tudom, kissé túlárazott, és alulmotorizált, mint az összes többi új autó. 5 millióért inkább egy használt GTI Golf, vagy és Focus RS, vagy egy Astra OPC, azok legalább élményt is adnak ennyi pénzért, de ha új, akkor a kényelmes Peugeot 308 inkább. Az szép is, és sokkalta emberközelibb mint ez, vagy egy Focus, de semmiképpen sem „cégautó”-nak titulált Szkála.
Ez nem teszt hanem „fizetett hirdetés”, negatívumot itt nem nagyon fogsz olvasni.
Azt meg el kell dönteni, hogy új v. használt autót akar az ember, teljesen irreleváns hogy ennek-annak az árából milyen használtautót tudsz venni.