Játszani és vezetni is jó, de melyik a drágább?
Szimulátorozni jó! Még a profi versenyzők is szívesen űzik ezt a kikapcsolódási formát, pedig valójában a munkájuk része. A versenyistállóknak saját, nagyon komoly berendezéseik is vannak, amivel pontosan felkészülhetnek egy-egy versenyre a pilóták, de mégis kikacsintanak olykor a fősodorbeli játékok világába. Persze már ezekkel is léteznek komoly e-sport események, de most maradjunk csak annál a gondolatmenetnél, hogy szimplán játszani is jó, és még a versenyzők is szeretik. Nem csoda hát, ha mi "földi halandók" is bele-belekóstolunk, milyen lehet versenyzőnek lenni. Tehetjük ezt a virtuális térben, de akár pályanapokon is ízig-vérig valódi autókkal. Utóbbiról nemrég bizonyították be, hogy van annyira hasznos mint
konditerembe járni. A képernyő előtt ülni már más tészta, de azért kíváncsiságból nézzük meg, hogy milyen élményautóra futná egy szimulátor-szettből. Vagy, hogy futja-e egyáltalán
A PlayStation az ötödik generációnál tart, nem olcsó mulatság a konzol sem (kép: playstation.com)
Először is tisztázni kell, hogy én mit értek szimulátor-szett alatt. A legjobb egy izmos számítógép lenne, amihez ott az iRacing nevű játék. Arról lehet vitatkozni persze, hogy melyik a legjobb szimulátor, de az iRacing azért ott van a szeren, de egy csomó pénzt el lehet még benne szórni. Viszont sokan ennél egyszerűbb és olcsóbb utat szeretnének választani, ezért gondolkodjunk konzolban. (Pedig ó, mennyire szerettem anno a GTR2-t modokkal telepakolni). Szóval legyen mondjuk egy PlayStation 5 a konzol (itt természetesen megint ízlés kérdése, hogy ki, melyiket szereti, ugyanezzel a lendülettel lehet akár Xbox is).
Kell egy jó kormány is a játékhoz (kép: logitech.com
Ha PlayStation akkor persze egyből a Gran Turismo ugrik be, de elég jó a fizikája szerintem egy Project Carsnak is, és még fel lehetne sorolni néhány játékot, de ez most nem erről szól. Csak egy átlagos szett összeállításáról. Rengeteg az ajánlat a konzolokra is, szórnak rendesen az árak, de igyekeztem egy átlagos árral számolni. A PS5 esetében ez körülbelül 250 ezer forint.
Kell egy jó kormány, ebből is széles a kínálat, körülbelül 100 ezer forint egy olyan, ami megteszi a "kocajátékosnak", vagy "középhaladónak" is.
Kell egy playseat, magyarán egy játékülés, amelyekből szintén akadnak nagyon komoly kagylóülések, amik mintha egy versenyautóból származnának, akár rendes Alcantara burkolattal. Körülbelül 130 ezer forintért már kapni olyat, amellyel boldog lehet a "középhaladó" játékos.
Egy játékülés sem árt a felhőtlen szórakozáshoz
Majdnem elfelejtettem, hogy a szoftvert is meg kell venni: Gran Turismo 7. Itt a legolcsóbbat kerestem, ami a cikk írásakor 15 480 forint volt. Végül egy jó képernyő - mondjuk egy 55 col képátlójúval már teljesen élvezhető - körülbelül 250 ezer forintért. Szóval 730 ezer forintból már játszhatunk egy jót, lehetünk képzeletbeli versenyzők. Kerekítsük fel mondjuk 750 ezer forintra az autóvásárlás előtt. De mi jön ki ennyiből a használtautó-piacon?
BMW 3-as sorozat
Az E36-os szériából akad már 700 ezer forint környékén, kis szerencsével 1,8-as Compact, de leginkább az 1,6 literes motorral felszerelt szedán 102 lóerővel. Hátul hajt, de nem ezzel fogsz a pályanapok sztárjává válni
Honda Prelude
Kétliteres benzinmotor, 133 lóerő, kupé kialakítás, igaz csak elöl hajt, de ez egy eléggé menő és kedvelhető gép, akár negyed évszázadosan is
Mazda6 Sport
Ritka mint a fehér holló egy Mazda6 a 2,3 literes benzinmotorral. Nem egy MPS, de azért tud élvezetes lenni. A négyhengeres masinából 166 lóerőt csalogattak elő, ami az első kerekeket hajtja
Opel Tigra
Fogadjuk el a kabriózást is élménynek, így az Opel Tigra is szerepelhet a listán. Keménytetős kis csodabogár, négyhengeres 1,4-es motorral, már húsz éves korhoz közeledve
Peugeot 206 GTI
Na, ez már azért valami! Kétliteres benzinmotor 135 lóerővel egy ilyen pici vasgyúróban. Persze ez is elöl hajt és egy huszonéves 206-os nem biztos, hogy a megbízhatóság mintaképe. De, aki mer kockáztatni, nagyszerű élményekkel gazdagodhat
Hát ennyi! Természetesen, ha mindenből egy kicsit jobbat, egy kicsit drágábbat számítanánk bele, akkor más lenne a helyzet. Több játék, profibb kormány, nagyobb képernyő és simán millió felett, vagy több millió forintos kiadásnál járunk, amiből már komolyabb, sportosabb verdákra is futná. De azért talán egy kicsit megnyugtató, hogy spórolósan összeválogatva egy játék-szettet, azért még nem gondolkodhatunk komoly élményautóban helyette. Végül persze meg kell említeni azt is, hogy a címben feltett kérdés csalóka. Ha találunk is ugyanannyiért egy autót, amennyit a játékra költöttünk, azért egy jármű a fenntartási költségeivel biztosan több pénzt visz el, mint a játék, szóval senki ne szégyelljen költeni a PC-s vagy konzolos szórakozásra.