Próbakörre vittük Csonti egyik legszebb kabrióját, egy 118d-t
Éppen beindult volna a tavaszi kabriózós szezon, amikor a kijárási korlátozás enyhén szólva is elsöpörte azok terveit, akik most ugrottak volna fejest ebbe a mérhetetlenül hatalmas élménnyel járó életstílusba. A kezdeti kilátástalanságból most kezd lábra állni a használautó-piac is, és ahogy látszik, a terveket csak odázni tudta a legtöbb vásárlónál. A
Csonti Carnál is tovább folyik az élet, a parkból hirtelen fogyni kezdtek a kabriók, de mindig van új szerzemény, ahogy ez az 1-es is. Ma is frissnek tudja mutatni magát, pedig a modell 16 éves, a konkrét példány pedig 11.
A BMW formavilága valahogy ebben az időszakban is elég időtállóra sikerült, az 1-es dizájnja ma is tökéletesen megállja a helyét.
Pláne, ha nem szürkül bele a népszerű tripla fekete autók közé, ahogyan sokan rendelték. Egy ilyen kívül-belül világos összeállításban még inkább vonzó tud lenni, nem csoda, hogy Csonti telephelyén is lényegében ragyog. Olyan, mint egy elegáns ékszer, és BMW-ből van, szóval ígér még ezt-azt.
Csinos és ma is friss formái vannak, lámpái bemattultak, de ez könnyen orvosolható, a népszerű négykarikás helyzetjelzője van
Elég jó stílussal büszkélkedhet, nagyon passzol hozzá a világos fényezés és utastér
A metál bézs fényezésen még a szürke, felhős időben is nagyon szépen játszanak az árnyékok, így is szinte pezseg. Vászonteteje sem az alap fekete, hanem a BMW speciális, ezüstös csillogású, sötétszürke anyagából készült. Szakadás nincs rajta, csak a 11 évnyi ki-be csomagolás hajtási nyomai, a szerkezet viszont tökéletes és hibátlan, menet közben is nyit-zár, szinte hang nélkül.
Az 1-es nyitott és zárt tetővel is nagyon jól néz ki, utóbbi állapotban is megvan a tökéletes kupé forma, amit a lehúzódó B-oszlopok is kiemelnek.
Csomagtere úgy is 260 liter, ha a tető nyitva van, zárva 305, de ez még mindig nagyobb, mint például egy Minié alapból, szóval lehet bele pakolni. Láthatóak rajta az évek és a futott kilométerek nyomai, de nézhetjük arról az oldalról is, hogy nem egy eladásra kiglancolt autóról van szó. Vannak sérülései, karcolásai és bemattult fényszórói (BMW betegség), ez viszont az árán is visszaköszön, és még mindig sokkal szebb autó faragható belőle, mint a legtöbb sötét belsős, sötét fényezésű példányból.
Az első 1-es még az E90-es 3-as alapjaira épült, hosszmotoros és hátsókerékhajtású
Esztétikai hibái könnyen orvosolhatóak, 18-as kerekein is kényelmesen fut
Utastere is olyan, amin egyrészt nehezen látszik az idő, a világos belsős BMW-k valahogy kevésbé öregszenek, másrészt tényleg nagyon ízléses. Üléseit csak félig borítja bőr, nagyrészt durva szövet, ami tartós, és a világos szín miatt akkor sem forrósodik fel, ha kint hagyjuk a napon nyitott tetővel, amíg megiszunk egy jó kávét valahol a Balaton partján. Klasszikus BMW-s kezelőszerveket találunk, a gombjaiban az a jó, hogy nem jellemző rájuk a kopás, így például az indítógomb, a klíma- és rádiópanel, vagy a tetőnyitó és ülésfűtés gombok olyanok, mint a gyáriak. Az iDrive kezelőszervéről ez nem mondható el, volt használva, mivel a navigáció is működik, talán a sokszor beírt címekkel lehetett így elkoptatni. A beltér egyetlen foglalkozós pontja a kormány, amit bármelyik kárpitosműhely csukott szemmel is újrabőröz akár eredeti anyaggal, nem túl magas áron. Ülései nagyon jó állapotban vannak, tiszták, még mindig kemény tömésűek, a sofőré pedig minden irányban állítható, dőlésben és laphosszúságban is, ezektől érezzük igazán először, hogy BMW-ben ülünk.
Kevés az idő nyoma odabent, a kormány mindenképp felújítandó, ezen kívül a legtöbb ponton kifogástalan
Kevés a kopás bent, elég jó állapotú, semmi nem törött, vagy elhasznált
Passzolnak hozzá a 18 colos felnik is, rendesen rájuk van pattintva a karosszéria, de egyrészt tudja hordani őket, mert gyári darabok, másrészt a futómű sem bánja. Az 1-es padlólemezét és futóműalkatrészeinek egy részét a korabeli 3-as alatt is megtaláljuk, szóval a technika komolyabb dolgokra is képes lenne. A 18-as felnik itt egészen természetesen hatnak alatta, nem ront sem a rugózáson, sem a zajkomforton, cserébe javít a stabilitáson kanyarban. Négy új nyári gumival úgy fordul egy ilyen 1-es, mintha nem lenne holnap, szóval érdemes beruházni egy szettre. Ehhez pedig ott van pajtásként a hátsókerékhajtás, ami akkor is jó móka, ha nincs sperr.
Ha nem csak a stílus kell, de szeretnél olyat érezni a kormány mögött, ami igazi, autószerű, az megvan egy ilyen dísztárgynak tűnő 1-es kabrióban is.
Egy teljesen átlagos kifordulásban is lehet érezni, ahogy tol, hogy fenékből érkezik a nyomaték, amiből itt van rendesen, egész pontosan 300 Nm már alacsony fordulattól, 1750-től. Penge a kormányzása is, BMW-sen nehéz, ne egyujjas szervót képzeljünk el. Még egy ilyen 1-est is fogni kell rendesen, és ezt jó érezni egy autóban, ettől a súlyos érzettől másként vehető komolyan, mint a kategóriatársak. BMW-sen stabil és mozgékony menet közben, és nagyon jó a szélvédelem felhúzott ablakokkal, a szélfogó-háló persze városinál magasabb tempótól fölfelé már hasznos.
A kevés kabriók egyike, amikbe megpróbálnék magam mögé beülni, az ülések szép állapotban vannak, elöl minden irányban állíthatóak
Magas futású, de érzésre nagyon egyben van, navigációs, és hatfokozatú automata váltója van
A magas nyomaték persze egy dízelmotorból érkezik, a BMW kétliteres, 143 lóerős N47D20-asából. A motor elég jó erőben van, hangja is csak hidegen furcsa, rendesen bemelegedve kisimul, és járása alapjáraton is elég jó. Karbantartást igénylő motorról van szó, de több mint 10 éve szolgál már a BMW különböző modelljeiben világszerte, erre is igaz, ami a legtöbb motorra, időben kell elvégezni rajta a karbantartásokat. Furcsa világ ez a dízel kabriózás, de eddig sokkal többel találkoztam annál, mint azt gondoltam volna. Volt már
420d és
640d is, de hogy ne csak BMW-ről legyen szó, temérdek
dízel Audi A4-et hirdetnek most is, szóval ez az életstílus is létezik. Tény, hogy megvan ugyanaz a pozitívuma, ami a dízelmotoros autóknak általában; az alacsony fogyasztás, 6,0 liter körüli értéket hozott az 1-es is a próbaúton.
Hosszútávfutó utazóautó, ami egyébként stílusos és kényelme is, miután váltója hatfokozatú és automata, klímája pedig kétzónás.
Futása nem éppen alacsony, esztétikai hibáit leszámítva viszont érzetre eléggé egyben van. 2 290 000 forintos árával közel a legolcsóbb 1-es kabrió jelenleg, hasonlóan csinos összeállításban pedig keveset találunk.
Teteje antracit szürke, tökéletesen mozog, és zárva is jól mutat vele az 1-es
Hátsókerékhajtása miatt kanyarodni különleges élmény vele, a dízelmotor nyomatéka is rátesz egy lapáttal
Fenntarthatóságát tekintve mindenképp prémiumautóként kell tekinteni rá kedvező ára mellett is.
Ezzel együtt az 1-es kabriót is érintő visszahívásokat is közzétett a BMW, melyek között zár és indítási probléma is szerepel. Az 1-es kabrió dízelmotoros verzióit érintő tűzesetek lehetősége a visszahívás szerint csak a 2009 augusztusától gyártott autókra vonatkoznak, ez pedig májusi, így elvileg nem érinti. Ugyanakkor mindenképp érdemes márkaszervizben hiteles információt kérni alvázszám alapján, hogy mely visszahívásokban érintett, és melyiket végezték el rajta. A dízelmotor láncos vezérlésére is figyelmet kell fordítani, a látszat ellenére nem fiatal autóról van szó, így a vezérlés cseréje és karbantartása is mindenképpen ajánlott. Ez az 1-es nagyon látványos és még csinosabb lehet, ha az apró hibáit kijavítják, stílusa és vezethetősége miatt rengeteg benne a potenciál.
Prémiumautó, ami használtan is az. Közel a legolcsóbb 1-es kabrió, de talán a legstílusosabb is
” Furcsa világ ez a dízel kabriózás…”
Igen, kb. olyan mint egy gyönyörű topmodell ordenáré szájszaggal.