Hazánkban is esett egy kis hó a hegyekben, a magasabb helyeken, például a Tátrában, amihez alig kell 200 kilométernél többet autózni, még bőséggel találhatunk belőle
Bár erősen ajánlott a téli gumi, hazánkban nem kötelező. Igaz is, a jelenlegi - klímaváltozásos - időjárásban az idei tél egyelőre erősen azt mutatja, hogy nálunk még a négyévszakos abroncs is megfelelő, főként a városlakóknak. Igen ám, de azoknak, akik például szeretnek időnként síelni utazni, netán csak a hegyekbe kirándulni, még hazai viszonylatban is ajánlottabb a télies, havas-jeges körülmények között biztosabb tapadást, nagyobb biztonságot tartogató valódi téli gumi.
Aki jár síelni, nem kérdés, hogy szükségesnek tartja a téli gumit, de aki gyakorlott, biztosítást is köt
Fontos persze tudni azt is, hogy az abroncsok jellemzőit nem csak azok fajtája, hanem életkora és kopottsága is erősen meghatározza. Ausztriában például november 1. és április 15. között, télies útviszonyok esetén kötelező a legalább 4 mm-es profilmélységű téli abroncs használata. Télinek számít természetesen a megfelelő (három hegycsúcs, hópehely) jelöléssel ellátott négyévszakos gumiabroncs is, ám esetükben is fontos, hogy meglegyen az előírt (és a téli jellemzőkhöz valóban szükséges) profilmélység is. Számos abroncs ezért külön téli kopásjelzővel is rendelkezik. A téli gumi használata nem csupán azért fontos, hogy ne akadjunk el, egy baleset esetén a nem megfelelő abroncs használata kiemelt bírság alapja lehet, sőt, bár általános szabály nincs rá, a biztosítás térítése is múlhat rajta.
A síterepek felé autózva több országban is kötelező lehet a hólánc. Nálunk is van olyan útszakasz, ahol előírhatják a használatát. Nem csak beszerezni ajánlott, felrakását begyakorolni is
Nem elég persze csak az abroncsra figyelni. Számos olyan ország van (és a síterepeket tartogatók jellemzően ilyenek), ahol kötelező hólánccal rendelkezni, s a hólánc használatát jelző, hóval borított utakon azt használni is. Ehhez a hólánc le- és felszerelését ajánlott még otthon begyakorolni, valamint persze a szereléshez eszközökkel, például a földre lerakható "térdeplővel", takaróval és persze megfelelő szerelőkesztyűvel és fejlámpával is készülni.
A téli utazások kulcsszava is a felkészülés.
Fejben, eszközökkel és persze nem árt a megfelelő biztosításokkal sem rendelkezni. Ezek közül talán az eszközök a legkönnyebben összerakhatók. A már említett takaró, kesztyű és fejlámpa mellé nem árt a réteges öltözet, akár tartalékokkal, a megfelelő mennyiségű, ráhagyással számolt üzemanyag, meg persze elakadás esetére enni- és innivaló, leginkább víz. Fontos, hogy telefonunkhoz is legyen energia, akár autós töltő, akár powerbank által.
Az üzemanyagszintre, a fagyálló szélvédőmosóra és persze saját magunk számára némi enni- és innivalóra is figyeljünk, ha télen hosszabb útra indulunk. Legyen nálunk!
Telefonunkhoz autós töltő vagy powerbank bekészítése is ajánlott
A fejben felkészülés már nehezebb tétel. A jó pap is holtig tanul elv alapján sosem lehet eléggé, de meg lehet próbálni. Nagyon sokat segíthet egy-egy vezetéstechnikai kurzus, ami után persze ugyanúgy elengedhetetlen, hogy folyamatosan figyeljük az aktuális útkörülményeket, az aktuális tapadási jellemzőket, de talán jobban fogunk tudni alkalmazkodni azokhoz. Biztosítással rendelkezni egyrészt kötelező, másrészt erősen ajánlott.
Kötelező a felelősségbiztosítás, ami azonban nem nekünk fog téríteni, csupán megment attól, hogy károkozás esetén ne kelljen akár vagyonokat fizessünk a károsult félnek. Nekünk a
casco biztosítás téríthet, amennyiben balesetet okoznánk, netán egyéb módon kár érné autónkat. Biztosítást kötni nem csak az autó megvásárlása után érdemes, évente, a biztosítási évforduló előtt ajánlott
végezni egy kalkulációt, hogy nem kapunk-e valahol olcsóbb kgfb-t vagy cascót.
Csúszós úton könnyedén adódhat baleset, de az elakadásra is nagyobb az esély. Ilyenkor a casco, az asszisztencia és az utasbiztosítás is jól jöhet (Fotó: Shutterstock)
A casco persze az autóbiztosítások legdrágábbik válfaja, létezik belőle teljes körű (nyilván meghatározott önrésszel, de azon felül akár az autó teljes kárkori értékét térítő) és részleges is. Utóbbi például a
MiniCasco, ami a teljes körűhöz mérten (vagy mellé) ad részleges térítést. Egyszerre jó arra, hogy egy nagyobb értékű autónál önrész nélkül térítse a kisebb károkat vagy egy olcsóbb autóhoz adjon az értékéhez mérten számottevő biztosítást, mindezt a teljes körű cascóhoz mérten jelképes áron. Az említett autóbiztosításokat természetesen ugyanúgy megköthetjük az
Insura biztosítási alkuszon keresztül, ahogyan a műszaki hiba vagy akár defekt esetén segítő és külföldi utazáskor bizony igen hasznos
asszisztencia biztosítást vagy a szintén sokszor hasznos
utasbiztosítást is. Utóbbiak kapcsán például fontos tudni, hogy bár ma számos dombornyomott bankkártyához tartozik alapból nemzetközi személybiztosítás, a sípályás baleseteknél jellemzően szükséges helikopteres mentést azok nem feltétlenül térítik, ahhoz már külön biztosítás kötése szükséges. Ez naponta akár csupán néhány száz forintért menthet meg attól, hogy milliós tartozásokba verjük magunkat. Persze a szerencsésebb még mindig az, ha a biztosítás térítését nem kell igénybe vegyük, a szerződés valóban csak biztosításként szolgál, ami persze ugyanolyan jól jöhet, mint falmászáskor a kötél (természetesen beülővel vagy testhevederrel).
Megfelelő felkészüléssel már csupán a téli autózás is élmény, pláne az lehet az utazás, ha épp síelni megyünk
Idézet a cikkből:
„Bár erősen ajánlott a téli gumi, hazánkban nem kötelező. Igaz is, a jelenlegi – klímaváltozásos – időjárásban az idei tél egyelőre erősen azt mutatja, hogy nálunk még a négyévszakos abroncs is megfelelő, főként a városlakóknak. ”
Örömmel látom, hogy olvassák a hozzászólásokat, és az ott elhangzott érvelések formálják a szerző véleményét is. Négy napja még egész másról szólt a fáma.
Talán a következő téligumitesztnél is már árnyaltabban fogalmaznak majd.
Kedves Katona Mátyás,
Tudom, csak kötözködésnek tűnhet, de tényleg érdekel a kérdés, hogy miért jelentetnek meg március 9-én téli vezetési tanácsadós cikkeket? Négy nap alatt ez a második. Ennyire uborkaszezon lenne az elmaradt genfi autószalon miatt, hogy nincs jobb téma? Az ADAC épp most jelentette meg a nyári (!) gumi tesztjük eredményét. Eközben az Autónavigátor meg a hóláncról értekezik. Nincsenek elcsúszva úgy három hónappal a naptárban?