Szervizkönyv utólag? Pénzért megoldható!
Hogyan pótolható a szervizfüzet?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Többféle oka lehet, ha egy autónak nincs szervizkönyve, de vajon pótolható-e, és ha igen, akkor mennyiért? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.
Az autó előélete szempontjából fontos dokumentum hiányának több oka is lehet. Sokan nem a kocsiban tartják az ilyen papírokat, és megeshet, hogy például költözésnél elkallódik. Ugyancsak pótlásra adhat okot a rongálódás - láttunk már kutya rágta könyvet -, és előfordulhat, hogy a külföldről behozott autóval nem utazott a szervizkönyv. Lehet újat beszerezni? A helyzet szerencsére nem reménytelen. A körkérdéseinkre kapott importőri válaszok alapján nincs különösebb akadálya, ha új szervizkönyvet szeretnénk a kocsinkhoz, de a csalások, a hamisítások lehetőségének kivédése miatt a márkák nem osztogatják „kilóra” a füzeteket, és több, néhol igen szigorú feltételnek is meg kell felelni.
Ha minden kétséget kizárhatóan igazolható a szervizmúlt, akkor az adatok utólag bevezetésre kerülhetnek. Ennek két módja van, vagy a szerviz adatbázisában való szereplés, vagy a javítások számlával (esetleg a szervizektől kért számlamásolatokkal) történő igazolása. A szervizkönyvek beszerzését az importőrök végzik, de figyelem, a pótlást minden esetben a márkakereskedéseknél, illetve szervizeknél kell kezdeményezni a kért igazolások bemutatásával, lehetőleg annál a cégnél, ahol az autó vásárlása, illetve karbantartása zajlott - ez nem kötelező, de praktikus.
Az adatok bejegyzése is a szervizek dolga, az importőrök (például Peugeot, Mitsubishi) legfeljebb a könyv hitelesítését, az értékesítési adatok bejegyzését végzik el, és legtöbbször feltüntetik, hogy csupán másolatról van szó, nem eredeti kiadványról. Ezt azért jó tudni, mert garanciára vonatkozó esetekben a füzet több márkánál sem egyenértékű az eredeti, a gépkocsi szakszerű, gyári előírások szerint megtörtént üzembe helyezését dokumentáló szervizkönyvvel, így viták esetén nem bizonyító erejű dokumentum, tekintve, hogy annak minden részletében történő egyezése az eredeti füzettel a legszigorúbb eljárások alkalmazása mellett sem garantálható. Ilyen szigorú gyakorlat van érvényben az Audi, a SEAT, a Skoda és a Volkswagen modellek esetén.
Márka | Pótolható-e a szervizkönyv, és ha igen, akkor mennyibe kerül?* | Kitölthetők utólag az adatok? |
Alfa Romeo | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Audi | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
BMW | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 25 000 Ft | Igen, ezt a BMW Magyarország végzi |
Citroën | Igen, garanciaidőn belül, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Chevrolet | Igen, csak tulajdonjogi igazolással, 25 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Dacia | Nem | Nem |
Fiat | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Hyundai | Igen, alvázszám alapján egyedileg elbírálva, 4 000 Ft. Ha elfogyott a garanciafüzet, akkor nem pótolható a szervizkönyv | Igen, a márkaszerviz a tárolt adatokat bevezetheti |
Kia | Igen, km-óra állása alapján, számlákkal, munkalapokkal történő igazolással, 16 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt adatokat bevezetheti. Ha nincs számla vagy munkalap, az a rész áthúzásra kerül a füzetben |
Lancia | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Mercedes-Benz | Igen, a gyártásban lévő típusokhoz, 800-5000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Mitsubishi | Igen, 10 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Nissan | Igen, garanciaidőn belül, 2 500 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Opel | Igen, csak tulajdonjogi igazolással, 25 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Peugeot | Igen, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Renault | Nem | Nem |
SEAT | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
Skoda | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
Suzuki | Igen, akár külföldi eredetű autónál is, 5 000 Ft | Igen, a márkaszerviz a tárolt vagy igazolt adatokat bevezetheti |
Volkswagen | Igen, a tulajdonostól bekért adatok szigorú elbírálása után, 20 000 Ft | Igen, szigorú igazolási feltételekkel |
(*: nettó, ÁFA nélküli árak)
Külföldről behozott használt autónál is megoldható, de nem egyszerű a füzet pótlása, mert segítséget nem kap a tulajdonos – egyetlen kivétel a Suzuki, ahol nem számít a külföldi előélet. Más esetekben csak az adott ország kereskedőjétől, netán importőrétől lehetséges az egyedi úton történő igénylés, és értelemszerűen ott dől el, hogy milyen adatokat vezetnek, vezethetnek be a könyvbe. Egyébként a magyar importőrök elzárkózása érthető, hiszen országonként általában eltérnek a garanciális feltételek, és a külföldi használt autóknál zűrzavar keletkezhetne a hazai másolatok kiállításakor.
A hazai autókról viszont jó tudni, hogy nem tragédia a szervizkönyv elvesztése, hiszen az a legtöbb esetben pótolható, s az „elveszett” szervizkönyves autók a ma még papíralapú karbantartási naplót alkalmazó márkáknál is könnyedén leinformálhatók, ugyanez pedig a már digitális, elektronikus rendszereket alkalmazóknál (például Mazda, Toyota, Mercedes-Benz) szintén magától értetődő.
Amikről írsz, azt alátámasztja a használt autók értékesítési ára, mivel egy 3 éves személyautó az új árának 50%-áért megszerezhető. Ebből a szempontból nem sok jelentőséggel bír, van szervizkönyv, vagy sincs.
Manapság egy szervizkönyvnek sem lehet hinni, ha hivatalos, ha hamisitvány, mert a szervizekben nem feltétlenül a ténylegesen feltüntetett munkát jegyzik fel, vagy nemtörödömségből vagy a szándékos csalást sem zárom ki, akár a tulaj, akár a szerviz oldaláról – ezt most nem részletezném, csak a képzelet szab határt… 😉
Egyetlen üdvözítő megoldás (annak aki megteheti), ha 0 km-es autót vásárolva, majd használva, a szervizperiódusok elteltével a tulaj személyesen kiséri be azt a szervizbe, a feladatok tudatában ellenőrzi, hogy ténylegesen megcsinálnak-e minden szükséges lépést. Én ezt teszem, külön beszereztem a karbantartási dokumentációt, követem a visszahívási és egyéb ‘bulettin’ információkat, stb. Így számomra mindig tiszta lesz az autó igazi előélete!
A másodkézből vásárolt autó tényleges műszaki előéletére mindkét fél legnagyobb jóhiszeműsége ellenére sincs semmilyen garancia (a harmadik fél lenne, a szerviz, melyben csak erős fenntartásokkal szabad megbízni, ha egyáltalán!)
A szervizkönyv ezek miatt csak önámításra való, pont olyan mint a km óra visszatekerve! Mondjuk azt elég sokan ‘szeretik’! 😉
A szervizkönyvek fenti problémáira megoldás lehet egy bármely szervizben bármikor elérhető web-es szervizkönyv vezetése. Ez nem korlátozza a tulajdonost a szakszervizek szolgáltatásainak igénybevételére, de ki sem zárja azt. ..és bármikor publikussá tehető értékesítés esetén, hogy a vevőjelöltek átnézhessék. A km óráról készült fényképek pedig garantálják a bejegyzések valódiságát.