Szerethető kakukktojás: Hyundai Elantra teszt
Hyundai Elantra 1.6i Style aut. teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Erősen ellentmondásos, fura szerzet ez a visszatérő Elantra, mert bár automata váltójával, eleganciájával és gazdag felszereltségével akár le is nyűgözhetné az embert, hibái és hiányosságai miatt mégsem teszi. Nem az ő hibája.
Hosszú, széles, és mai szemmel viszonylag alacsony az Elantra. Hatalmas, divatosan nyúlánk lámpatestekkel, masszív, krómos, hatszögletű hűtőmaszkkal és nappali menetfénnyel, integrált irányjelzős visszapillantó tükörrel, vaskos kerékjárati ívekkel és határozott törésvonallal - a legmagasabb felszereltségi szintet képviselő tesztautónak mindene megvan a látszatsikerhez. Vaskos C-oszlopa mondjuk már első ránézésre is galibát sejtet, a formatervezők diadalát a praktikum felett, már kívülről nézegetve is feltűnik, hogy nem fogunk kilátni, de erről később. Előbb még állapítsuk meg, hogy a terebélyes, mégsem testidegen far öblös, 485 literes csomagtartót kölcsönöz két jó, s két kevésbé szerencsés megoldással. Jó, hogy a hátsó, osztott üléstámlákat egy-egy pöcökkel a raktérből is ledönthetjük, valamint az is, hogy hálóval rögzíthetjük a cuccokat. Kevésbé szerencsés, hogy a csomagtartó a kerékdobok között elkeskenyedik, s hogy nyílása szűk, ezzel együtt tényleg rengeteg táskát elnyel - próbáltuk, és tényleg.
Az utastér ebben a kéttónusú változatban hívogató és otthonos, kedvünket csak az rontotta el, hogy a 8 ezer km-t futott tesztautó üléseinek bőrkárpitos oldaltámasza fáradt, használt benyomást keltett. Cserébe kényelmes, (a vezető oldalán) deréktámaszos és elég nagy az elektromos mozgatású fotel, jó és pihentető benne csücsülni. Ízlésesek az ezüst betétek, jutott szövet az ajtókra is, a műanyagok kemények, de nem kellemetlen a tapintásuk. A dizájn korszerű, az ergonómia rendben, hamar berendezkedhetünk az extra napfénytetőnek is köszönhetően szellős, világos "nappaliban". Elég helyet ad az ajtózseb és a kesztyűtartó is, kisebb-nagyobb rekeszek és mélyedések várják a mindennapos holmikat, s a frissítős palackokat.
Tesztautónkat busás, 300 ezres felárért tetőablakkal, 350 ezerért 6 fokozatú automata váltóval szerelték, ám az ablakemelők közül csak a sofőré, és az is csak lefelé szekvenciális, aztán olyan extráért külön kellene fizetni, mint az automata világítás. Fényre sötétedő belső tükör, navigáció vagy Bluetooth-kihangosító pedig nincs is. Ami még szintén hiánycikk, az a kisebb vagy nagyobb benzin-, netalán egy dízelmotor - az Elantra csak egy 132 lóerős maximális teljesítményű, 1,6 literes benzinessel kapható, ebből is kitűnik, hogy ezt a résmodellt nem Európának szánták a kedves koreaiak. Különben a motor jó: ereje az alsóbb régiókban is elegendő, pörgetve meg kifejezetten fürgének is mondható a maga 11,6 másodperces 100-as sprintidejével. Nincs elhízva - 1,2 tonnás önsúllyal manapság kisautókat is gyártanak -, ez is örömhír.
A tempomat is produkált fura dolgokat: az egy dolog, hogy ugye tartott sebességnél, enyhe emelkedőre érve sokszor fölöslegesen visszaváltott, ám volt, hogy 90-re állítva megunhatta a tötymörgést, és közel 100-ig gyorsított... Még néhány gikszer: a napfénytető felől huzatot éreztünk, a tartóoszlopok vaskosak, rengeteget takarnak a kilátásból, a kékes világítású műszerek sötétben csúnyán tükröződnek a szélvédőben, ideális üléspozíciót napok múltán sem találni. De, hogy pozitívumokat is kiemeljünk: mint említettük, automata világítás nincs, ellenben a tompítottat lekapcsolja, ha levettük a gyújtást. Autópályán sem hangos, 100-110-ig pedig kifejezetten halk, még tetőablakostul is. Vegyes fogyasztása a gyári 7 l/100 km-es értéknél ugyan több, azonban a mért 8,4 literes étvágy is kedvező a téli időjárást, az automata váltót és a jobbára városi teszthasználatot figyelembe véve.
Árak
Tesztmodell alapára
5 940 000 Ft (2011.12.18.)
Tesztautó ára
6 360 000 Ft (2011.12.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
161 Nm 4850 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,6 s
Végsebesség:
195 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4530 mm
Szélesség:
1775 mm
Magasság:
1445 mm
Saját tömeg:
1192 kg
Össztömeg:
1800 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
485 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
840-920 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1440 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
570 mm
Csomagtér hossza:
1030 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
430 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
161 Nm 4850 1/min-nél
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
195 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,6 s
CO2-kibocsátás:
162 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,4 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Nekem tetszik! Vennék ilyet…