Szerethető kakukktojás: Hyundai Elantra teszt
Hyundai Elantra 1.6i Style aut. teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Erősen ellentmondásos, fura szerzet ez a visszatérő Elantra, mert bár automata váltójával, eleganciájával és gazdag felszereltségével akár le is nyűgözhetné az embert, hibái és hiányosságai miatt mégsem teszi. Nem az ő hibája.
Ez az Elantra már nem a régi, ez egy friss formatervű, bár nem feltétlen Európának szánt, így a Genesisszel és a Velosterrel együtt legfeljebb résmodellnek számító Hyundai a dél-koreaiak egyre szélesebb és színesebb palettáján
Noha tengelytávolságuk azonos, az Elantra nem egy lépcsős hátú i30
A ködfényszóró és a nappali menetfény is széria, a 17 colos alufelni a Style felszereltségi szinten dukál. Hatalmas, de csinos a divatos hátsó lámpa is
Hosszú, széles, és mai szemmel viszonylag alacsony az Elantra. Hatalmas, divatosan nyúlánk lámpatestekkel, masszív, krómos, hatszögletű hűtőmaszkkal és nappali menetfénnyel, integrált irányjelzős visszapillantó tükörrel, vaskos kerékjárati ívekkel és határozott törésvonallal - a legmagasabb felszereltségi szintet képviselő tesztautónak mindene megvan a látszatsikerhez. Vaskos C-oszlopa mondjuk már első ránézésre is galibát sejtet, a formatervezők diadalát a praktikum felett, már kívülről nézegetve is feltűnik, hogy nem fogunk kilátni, de erről később. Előbb még állapítsuk meg, hogy a terebélyes, mégsem testidegen far öblös, 485 literes csomagtartót kölcsönöz két jó, s két kevésbé szerencsés megoldással. Jó, hogy a hátsó, osztott üléstámlákat egy-egy pöcökkel a raktérből is ledönthetjük, valamint az is, hogy hálóval rögzíthetjük a cuccokat. Kevésbé szerencsés, hogy a csomagtartó a kerékdobok között elkeskenyedik, s hogy nyílása szűk, ezzel együtt tényleg rengeteg táskát elnyel - próbáltuk, és tényleg.
485 literes a csomagtartó, rögzítőháló a Style ellátmánnyal jár. A támlák a raktérből is ledönthetőek, a zsanérok viszont beleakadhatnak a poggyászba
Az utastér ebben a kéttónusú változatban hívogató és otthonos, kedvünket csak az rontotta el, hogy a 8 ezer km-t futott tesztautó üléseinek bőrkárpitos oldaltámasza fáradt, használt benyomást keltett. Cserébe kényelmes, (a vezető oldalán) deréktámaszos és elég nagy az elektromos mozgatású fotel, jó és pihentető benne csücsülni. Ízlésesek az ezüst betétek, jutott szövet az ajtókra is, a műanyagok kemények, de nem kellemetlen a tapintásuk. A dizájn korszerű, az ergonómia rendben, hamar berendezkedhetünk az extra napfénytetőnek is köszönhetően szellős, világos "nappaliban". Elég helyet ad az ajtózseb és a kesztyűtartó is, kisebb-nagyobb rekeszek és mélyedések várják a mindennapos holmikat, s a frissítős palackokat.
Gusztusos és minőségi összképet nyújt a beltér, talán csak a fémpedálok stílusidegenek
Elektromos ülésállítás, deréktámasz, félbőrös kárpitozás - a luxusérzetet fáradtnak látszó perem árnyékolja
Stílusos, elegáns szedán az Elantra, melynek a fara sem az az utólagos, "ragasszunk egy böhöm nagy kuffert a C oszlop mögé" fajta. A kék szín is jól áll neki
Tesztautónkat busás, 300 ezres felárért tetőablakkal, 350 ezerért 6 fokozatú automata váltóval szerelték, ám az ablakemelők közül csak a sofőré, és az is csak lefelé szekvenciális, aztán olyan extráért külön kellene fizetni, mint az automata világítás. Fényre sötétedő belső tükör, navigáció vagy Bluetooth-kihangosító pedig nincs is. Ami még szintén hiánycikk, az a kisebb vagy nagyobb benzin-, netalán egy dízelmotor - az Elantra csak egy 132 lóerős maximális teljesítményű, 1,6 literes benzinessel kapható, ebből is kitűnik, hogy ezt a résmodellt nem Európának szánták a kedves koreaiak. Különben a motor jó: ereje az alsóbb régiókban is elegendő, pörgetve meg kifejezetten fürgének is mondható a maga 11,6 másodperces 100-as sprintidejével. Nincs elhízva - 1,2 tonnás önsúllyal manapság kisautókat is gyártanak -, ez is örömhír.
Kizárólag ezzel az 1,6 literes benzinessel rendelhető az Elantra, de finom ez a motor, nem is kell bele más
Bőven van hely elöl és hátul is, de a vezetői üléspozíció valamiért nem ideális, az oszlopok sokat takarnak, a második sorban pedig az elkeskenyedő oldalüvegek zavarják a kilátást
A tempomat is produkált fura dolgokat: az egy dolog, hogy ugye tartott sebességnél, enyhe emelkedőre érve sokszor fölöslegesen visszaváltott, ám volt, hogy 90-re állítva megunhatta a tötymörgést, és közel 100-ig gyorsított... Még néhány gikszer: a napfénytető felől huzatot éreztünk, a tartóoszlopok vaskosak, rengeteget takarnak a kilátásból, a kékes világítású műszerek sötétben csúnyán tükröződnek a szélvédőben, ideális üléspozíciót napok múltán sem találni. De, hogy pozitívumokat is kiemeljünk: mint említettük, automata világítás nincs, ellenben a tompítottat lekapcsolja, ha levettük a gyújtást. Autópályán sem hangos, 100-110-ig pedig kifejezetten halk, még tetőablakostul is. Vegyes fogyasztása a gyári 7 l/100 km-es értéknél ugyan több, azonban a mért 8,4 literes étvágy is kedvező a téli időjárást, az automata váltót és a jobbára városi teszthasználatot figyelembe véve.
Egyenesfutása, úttartása jó, miként aktív-passzív biztonságára sem lehet panasz. A gyorsan kanyarodás nem a kedvence, úthibákon pedig fel-felüt az i30 igényesebb megoldásával ellentétben csak olcsóbb, csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés
Aki a kényelemért vesz automatát, szeretni fogja az Elantra váltóját
Nekem tetszik! Vennék ilyet…