Szép nagy bendő spórolósan. SEAT Leon ST teszt
SEAT Leon ST 1.6 TDI CR teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Először van SEAT Leon kombi, s jó, hogy megcsinálták, mert igen remekre sikeredett. És 1.6-os dízelmotorral szinte semmit sem fogyaszt.
Ahogy azt a hazai bemutató kapcsán szintén írtuk, már kombi karosszériával is kapható a kompakt SEAT Leon. Az a SEAT Leon, ami házon belül – ki ne tudná, hogy – mostohatestvére az ugyanarra a moduláris platformra épített Volkswagen Golfnak, a Skoda Octaviának, s hát valamelyest az Audi A3-asnak is. A Leon ST (ST, mint Sport Tourer) a VW-konszern spanyoljaként, latinjaként elvileg a szívre is hatni kíván, most viszont szürke színben (pontosabban „technikai szürke” metálszínben), majdnem alapdízelével, közepesen felszerelten és holmi 5 fokozatú manuális váltóval, mondhatni szürke eminenciásként kellett bizonyítania létjogosultságát.
Mert igenis megkérdőjelezhető a létjogosultsága, legalábbis nálunk, ahol a SEAT márkanév messze nem cseng olyan jól, mint a Volkswagen. Vagy az Audi. Vagy a Skoda. Vagy Ford, Opel, Toyota, s még napestig sorolhatnánk. Hogy miért e statisztaszerep, igazából mindegy, koncentráljunk a termékre: SEAT Leon ST 1.6 TDI CR Style.
Méretei kívül-belül kb. egyeznek a Golf Variant méreteivel (az Octavia Combi termetesebb, hosszabb). Ő, a Leon ST a leglaposabb és a legszélesebb, ettől is „sportos”. Meg a nyújtott lámpáktól, a lemez-üveg meccs országos egyesétől, a hangyányit ívelt tetőtől és a rafinált fény-árnyék vonalaktól. Hogy csomagtartója nem 600 feletti, hanem „csak” 587 literes, elhanyagolható különbség. Osztott üléshajtással bővítve már számottevő a hátránya – a képzeletbeli aranyérem az Octavia Combié 1740, az ezüst a Golf Varianté 1620, a bronz a Leon ST-é 1470 literrel. Miért, mivel „kap ki” a SEAT? Valószínűleg azzal, hogy minimálisan laposabb és rövidebb, csapottabb hátú, „sportosabb” a fivéreinél.
Különben a konszernen kívüli riválisok közül csak a Honda Civic Tourer nyújt alapból méretesebb puttonyt, meg majd még a rövidesen érkező Peugeot 308 SW adatain lovagolhatnak egy jót az adathuszárok. Mindenki más elég, ha azt tudja, hogy a SEAT Leon ST kompakt kombinak hatalmas a raktere. Hátsó ülései osztottan oldalról vagy egy-egy kallantyúval hátulról is dönthetőek, és majdnem teljesen sík a felület, ha a (meg is fordítható) padlót a magasabbik polcra állítjuk. A rakodónyílás kellően nagy, a perem alacsony, a (használaton kívül dedikált helyre dugható) kalaptartó érintésre hátrahúzódik, van kétoldali rekesz, rögzítőgyűrű, rögzítőszalag, síalagút, 12 V-os aljzat, elválasztó háló, ahogy kell. Ezt fejelheti meg a vízszintbe hajtható utasülés, alatta tárolórekesz, s a középkonzoli fiók is lehet fedeles – Style felszereltséggel és Style tároló csomaggal.
A Leon kombi 27 centivel toldott az ötajtóshoz képest, s látva, milyen remek a formája, a közel 200 literes többlet megéri a durván 200 ezres felárat. Ráadásul akinek összkerékhajtásra is szüksége van, háromajtós SC-t vagy ötajtós Leont nem, bezzeg ST-t kap ám 4Drive-ként. Pont ehhez a próbált 1.6-os, 105 lóerős dízelhez társítva. Tesztautónk mondjuk szimpla fronthajtású volt, na nem mintha igényeltük volna a bő félmilliós 4x4-et.
S milyen az 1.6-os CR TDI vagy TDI CR dízelmotor, miként a SEAT írja? A Golf Variantban is szerettük, ezúttal sem volt vele semmi gondunk. Azt leszámítva, hogy tetemes a felára a benzinmotoros verziókkal összevetésben. A lépcsősor úgy néz ki, hogy lent a 86 lovas 1.2 TSI, fölötte bő 200 ezerrel a 105 lóerős, hogy aztán még 600 ezerrel odébb kínálkozzon a dízel, de még a 90 lóerős. És még 170 ezerbe kerül, hogy 105 lovas legyen. Ez a helyzet Reference felszereltséggel. A Style-nál már az is kitűnik, hogy az 1.6 TDI CR a 122/140 lovas 1.4 TSI-knél 300-500 ezerrel drágább. És ezt a differenciát csak szerényebb étvágyával egyenlítheti ki, na persze sokat autózva.
És tényleg keveset fogyaszt az 1.6-os dízel? Tényleg, nagyon. Stop-start nélkül és úgy is, hogy nem is 6, csak 5 fokozatú a váltó. Cserébe tökéletes a fokozatkiosztás. Alacsony fordulaton tűnhet úgy, hogy lomha a percenkénti 3000-estől 4000-es fordulatig 105 lóerős és 1500-tól 2750-ig 250 Nm nyomatékú autó, de a testvériségen belüli (vezetőstül) 1,3 tonnás legkisebb súly és a legjobb 10,7 mp-es 0-100-as gyorsulási érték már papíron is jól hangzik, nem? S az életben is szívesen veszi a gázt, derekasan meg tud lódulni, ha arról van szó. Patent, precíz váltóval, az átlagnál közvetlenebb, nem agyonszervózott kormánnyal, könnyű vezethetőséggel, stabil útfogással. A megengedett pályatempónál is egész halkan, 2400-at forogva. Ideális utazóautó.
Jó-jó, de most már tessék elárulni: mennyit fogyaszt? Még egyszer: stop-start nélkül, 5 fokozatú manuális váltóval. Nos, gyárilag 4,1 liter gázolajat 100 kilométerenként. És nem gyárilag? Öö, vegyes tesztátlagunk is 4,1 l/100 km lett! Ennyire takarékos csak a Honda-féle 1.6-os dízel volt, szenzációs. És még téli gumikon, nem különösebben odafigyelve a spórolásra. Közrejátszik ebben, hogy a kombi légellenállása nem romlott a ferdehátúakéhoz képest, szuper.
Futómű? Tetszett. A 17-es kerekek picit rontanak a rugózási komforton, de kellemes volt így is, nem rázott nagyon. (Százötven lóerőn innen hátul csatolt lengőkaros, fölötte független.) Tetszett a Style-szinten nem alap-, hanem növelt oldaltartású komfortülés is úgy kényelmével, mint tág tartományban állíthatóságával. Az ergonómiai tökélybe csak az rondíthat, hogy a biztonsági öv magassága fix. Egy 1,5 literes palack is csak ímmel-ámmal fér az ajtóba, de ennyi, objektíven csupán ennyibe lehet belekötni. Az általános minőségérzet megfelelő, az anyagok - ahol kell - puhák. A középkonzol puritánsága viszonylagos – megvan, hogy milyen az előző generációé? Ég és föld.
Felszereltségben is sokat fejlődött ám a Leon. Ami eladja, az a full LED-es és automata reflektoros fényszóró: sötétben nem vakítja a szembejövőket, fénye kiváló, hatékonysága is. Naná, hogy szintén LED-es a nappali menetfény, a tükörházba integrált irányjelző, a hátsó lámpa és a rendszámtábla-megvilágítás is. Jó pénzért. Van okostelefon-kompatibilitás, kihangosító, érintőképernyő, automata klíma, ülésfűtés, állítható könyöktámasz, 7 légzsák, visszagurulás-gátlós menetstabilizáló, XDS elektronikus differenciálzár, tempomat, le-fel automata ablakemelők, bent is LED-es világítás, magyar nyelvű audiorendszer, tolatóradar, miegymás.
Extraként kulcs nélküli nyitás és tolatókamera nincs, egyéb szinte minden rendelhető sávtartótól, fáradtságérzékelőtől, adaptív tempomattól, vészfékezesésen, navigáción, DSG-n, adaptív futóművön, progresszív kormányon, panorámatetőn át, alcantara és/vagy bőrkárpitozásig. Lényegesebb, többeket érintő, hogy a karosszéria elég jól átlátható, a helykínálat jó (hátul azért inkább csak két nem túl magas felnőttnek), Isofix-csatlakozó a hátsó szélső helyekre jutott, levegőbelépő is van hátul. Komplett csomag a SEAT Leon ST, olyan, hogy átlagos igényekkel fölösleges is többen, nagyobban gondolkodni.
Milyen az ára? Az alap az 1.2 TSI 86 Entry 4,2 millió forintért, ugyanilyen motorizáltsággal a már jó kis Reference felszereltségi szinten 5,2 milliót kér a SEAT a Leon ST-ért. Dízelként meg bő 6 milliót. Tesztautónk persze már több mint 7 milliós volt. Az Octavia valamivel olcsóbb, a Golf drágább. Aki be is akar állni a sorba, meg nem is, a minőségből és a technikából nem enged, de picit másra vágyik akár full LED-es világítástechikával, jól fog járni a Leon ST-vel. S ha sokat autózik, vegye 1.6-os dízelként – ritka vendége lesz a kutaknak.
Árak
Tesztmodell alapára
6 240 690 Ft (2014.04.07.)
Tesztautó ára
7 107 589 Ft (2014.04.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 3000-4000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1750-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
Végsebesség:
191 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4535 mm
Szélesség:
1816 mm
Magasság:
1454 mm
Saját tömeg:
1326 kg
Össztömeg:
1860 kg
Tengelytáv:
2636 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
587-1470 l
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
920-1010 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1260 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
550-760 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1750 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
250 Nm 1750-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 3000-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
191 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
CO2-kibocsátás:
108 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Az új autók 70-80%-a valóban céges kocsi, úgyhogy valószínű, hogy venni is fogják a cégek. Igaz ez is kicsit csalóka statisztika, hiszen azért ezeknek a cégeknek jelentős része magánvállalkozás vagy néhány fős bt. vagy kft.
Az, hogy kinek mennyi pénze van autó, és ki mennyit szán rá, azt az egyéni helyzet határozza meg. Azért általánosan az a jellemző, hogy ha az ember többet keres, akkor szebb, újabb, jobb, drágább autót vesz. Ez így rendben is van, így a normális. A probléma éppen abból szokott adódni, ha az ember tovább nyújtózkodik, mint ameddig a takarója ér, mert pl. versenyeznek a szomszéddal.
Full extrás 12 millkáért! Ez vicc?
ahhh minosegi auto? 6-7millaert?
vegyek csak a cegek…. a hetkoznapi embernek netto 150bol?
jo lesz masok levetett es megkimelt fostaligaja max 1M -ig.
meg ha telne ra… sem erdemesebb tobbet adni egy autoert
parszaz kilo vas ami elvisz Abol Bbe….
No meg 184Le? hova?
vki maga akarja a sodert felhordani az epitkezesere?
de nem baj valami alapjan kell fizetni a biztositast meg az adot :):)
Tényleg friss autó, a buszunk új rendszáma is MON-nal kezdődik, és a héten vizsgáztatták le.
Az új Leon külseje még-még, de a belseje nagyon sivár. Az lcd kijelző sem javít ezen a helyzeten.
Mintha nagyon vigyáztak volna arra, hogy nem legyen egyedibb a Golfnál. Az ára alapján többet várna az ember.
Mi a minőségi autó?
Mitől különb ezeknél az általad említett bármelyik?
Mitől arányos egy autó ára?
Szomorú. Ha komolyan gondoltad, amit írsz. Nem mintha nem lehetne igaz, csak annyira általános és indokolhatatlan.
Ha az áruk a minőségükkel arányos lenne,megérteném ezt a horribilis árképzést.De annak ellenére hogy nem vennék francia autót, gyanítom hogy egy-kettő azok közül különb mostanában(Peugeot,Citroen) mint amit ezek minőségi autónak neveznek.Szomorú.
Pofás a legszebb kombi 2.0CRTDI 184LE-s mocival jöhet 🙂