Szemtanú, ami nem csak menet közben lát
Termékteszt: Mio MiVue 733 WIFI fedélzeti kamera
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A fedélzeti kamera nem új műfaj, most azonban olyan érkezett tesztre, ami a parkoló autóból is készít felvételt, ha lökést, koccanást érzékel, s még sofőrsegéd funkciókkal is rendelkezik.
A piac tele van különböző fedélzeti kamerákkal és a kérdés, hogy mire érdemes figyelni a kiválasztásnál. A tesztelésre kapott Mio Mivue 733 egy középkategóriás eszköz, ami már fullHD (1920x1080) felbontásban rögzít 30 képkockát másodpercként. A beépített GPS-ből olvasott koordinátákat és az így számolt sebességet is tárolja a képi anyag mellett, és
egy további kiegészítő modullal a parkolás közbeni atrocitások rögzítésére is használható.
Ez a készülék nem érintőképernyős, az első néhány napban jelentős hátránynak éreztem ezt, de a gombok logikus elhelyezése miatt valójában néhány nap használat után megszokható. A gombokat a beállításnál intenzíven kell használni, azt követően pedig már senki nem nagyon nyúl hozzá. Ehhez a modellhez hátsó kamera nem köthető, amiről azt gondoltam, hogy nagy hátrány, de valójában használat közben az derült ki, hogy a kábelezés miatt erősen macerás lenne a hátsó kamera.A rögzítés HD felbontásban történik, a fájlok tördelési ideje változtatható, én a 3 percenkéntit választottam, így egy-egy állomány 390 MB, tehát egy óra autózás 7,5 GB anyagot jelent. A készüléknek saját memóriája nincs, így a tárolókapacitást mi határozhatjuk meg. Egy 32 GB-os Class10-es MicroSD kártya ma már 5000 Ft körül kezdődik, ennél kisebbet semmiképpen nem ajánlok, leginkább egy 64 GB-os kártyát tennék bele. Inicializáláskor a kártyát particionálni kell, tehát fel kell osztani a területet, hogy mennyi áll rendelkezésre a folyamatos rögzítéshez, az események megőrzéséhez és tárolásához, illetve a parkolás rögzítéshez. Ez utóbbi lehet nulla, hiszen ez csak akkor lehetséges, ha rendelkezünk a Mio Smartbox egységgel és azt be is kötöttük. Ez utóbbi szerelést igényel.
Az alapcsomagban találunk egy autós adapterrel szerelt mini USB kábelt, ami kellően hosszú, tehát megpróbálhatjuk körbevezetni a kamerától a szivargyújtó-csatlakozóig. Egy modern, jó minőségű autón ez nem annyira egyszerű, mert nehezen találunk réseket az illesztéseknél, tehát két lehetőség marad: lóg a kábel, vagy bontjuk az autót. A készülék egy ablakra rögzíthető tappanccsal érkezik, ami a nyári kánikulában is stabilan tartott, pedig nem egyszer mozgattam autók között. Felszerelés előtt érdemes az üveget belülről zsírtalanítani és jól letisztítani. Álló helyzetben érdemes megtalálni azt a pozíciót, ahol a kamera külső képet rögzít és nem a műszerfali tükröződést. Amit a szemünk idővel megszokott, azt a kamera mindig rögzíteni fogja, és ez sokszor azt eredményezi, hogy külső képet nem, vagy nagyon rossz minőségben rögzítettünk.
Elhelyezés szempontjából jó támpontokat ad a letölthető, magyarul is elérhető használati utasítás, hiszen a pozíció jelentősen befolyásolja a sávelhagyásra, a követési távolság csökkenésére és az előttünk elinduló sorra figyelő funkciókat – itt ugyanis ilyenek is vannak. Egyébként ezekkel a többé-kevésbé jól működő funkciókkal a kamera több mint egy adatrögzítő, nekem mégis hiányérzetem maradt, ami nem az eszköz hibája. A sávelhagyás-figyelő nem tudja, hogy használtam-e irányjelzőt, így minden sávváltásnál szól, legtöbbször indokolatlanul. A követési távolság jelzése nagyon hamar parázott, állítási lehetőséget nem találtam. Az egyetlen, amit végig bekapcsolva hagytam, az az elindulásjelző volt, ami nem egyszer jelzett indokolatlan helyzetben, mégis hasznosnak tűnt.
A felvétel minősége napközben kiváló. Az érzékelő jól igazodik a fényviszonyokhoz, képes magas dinamika tartományú képeket készíteni, így még ellenfény mellett is látható, kockázható, olvasható a rögzített felvétel. Meglepődtem, hogy esőben ablaktörlővel és még autópályázást követően, a szélvédőn felvonultatott bogárgyűjteménnyel is elfogadható a videó. Viszont sötétben a rendszámok már nem minden esetben olvashatóak megfelelően. A LED-es lámpák annyira erős fényűek, hogy a visszaverődő fény mennyisége nagyon megzavarja a fénymérést. Ettől függetlenül az éjszakai kép is meglepően jó, és az esemény egyértelműen rekonstruálható.
Esemény az a felvétel, amit a kamera levéd és „törölhetetlenné” tesz.
Itt kap értelmet a fizikai gomb jelenléte, mert eseményt tudunk indítani az erre dedikált gombbal, vagy a kamera is indíthatja önállóan a G (gyorsulásmérő) szenzorának segítségével. A 3 dimenziós G szenzor minden irányú mozgást érzékel, menüből állítható az az érzékenység, amikortól eseménynek vesz egy gyorsulást. Középállásban vagy eggyel érzékenyebben találtam meg az egyensúlyt, amikor nem minden bukkanónál kezdett eseményt rögzíteni, de hirtelen fékezésnél már bekapcsolt. Nyilván ez autótól és vezetési stílustól függő, mert az MX-5 roadsterrel egészen más beállításra volt szükség, mint a családi limuzinnal. A G szenzor a lelke a parkolási megfigyelő rendszernek is, ami az akkumulátor lemerítés elleni védelme miatt csak a SmartBox kiegészítővel működik. A videófelvételre három sorban feliratokat tehetünk, felül egy saját szöveg (speciális karakterek nélkül), középen az időbélyeg, illetve mellette kapcsolható módon a sebesség érhető el. A legalsó sorban vagy a GPS koordináta vagy a gyorsulási vektorok jeleníthetőek meg, de ezeket egy NMEA kiterjesztésű fájlban is tárolja. A gyártó weboldaláról letölthető egy alkalmazás, amiben az adatok kicsomagolhatóak, a felvételek rendszerezhetőek. Ez igen hasznos, mert e nélkül csak digitális szemetet tárolunk. Mivel ez a kamera WIFI képes, a mobiltelefonnal is hozzá tudunk csatlakozni, és a gyártó által szállított két különböző alkalmazással letölthetjük a felvételeket, illetve megoszthatjuk azokat. Halkan jegyzem meg, hogy a másolás wifi-n nagyon lassú, és ha bármelyik eszköz „elalszik”, akkor meg is szakad.Az esemény funkció nagyon hasznos lenne. Ugyanis úgy találták ki, hogy az esemény észlelése előtti mozzanatokat is rögzítse, ám csak 3 másodpercnyire visszatekintve lát. Tehát a gomb megnyomásakor, vagy az automata indításnál a kezdet előtti 3 másodperc is exportálásra kerül. Ez az idő viszont nagyon rövid! Egy eseményt nem lehet rekonstruálni 3 másodperc alapján, márpedig nyilván akkor nyomjuk meg az Esemény gombot, amikor már látjuk, hogy itt bizony baj van/lesz. Jó lenne, ha állítható paraméter lenne, vagy legalább 15 másodperc ott lenne előtte. A kamera csak előre rögzít, ráadásul ehhez a modellhez hátsó kamerát nem is lehet csatlakoztatni. Sok eseménynél nagyon jó lenne látni, hogy mi történt közben az autó mögött. De ez igaz a parkolási felvételekre is. Találhatunk olyan kamerákat, amelyek előre-hátra néznek a szélvédőről, ami ma már semmilyen autóban nem ad hátralátási lehetőséget, tehát inkább önálló kamera kell a hátsó ablakra. Itt ismét eljutunk a kábelezés és a tükröződés problémájához, főleg ha mondjuk kombi vagy sportkupé formákra gondolunk.
A MiVue 733 meglepett, mert sokkal jobb a minősége, mint azt vártam. Jó az összeszerelés, egyszerű, de jó a konzol, könnyen levehető az eszköz a tartóról, egész jól paraméterezhető, és viszonylag jó szoftveres támogatást kapott. A Smartboxot nem szereltem be, mert bontani kellett volna hozzá az autót, és így teszteszközt nem akartam betenni. A kamera az autó indításával együtt kapcsol, mire elindulunk, addigra már rögzít is. A teszt első két napjában valamiért nem rögzített, de képet adott. Egy kártyacsere és újraformázás után működött.
A különböző közösségi videómegosztók tele vannak főleg tőlünk keleten rögzített vicces vagy horrorisztikus videókkal, ahol az élet a rendező. Az elmúlt négy hét alatt számos videót sikerült rögzítenem, amit „érdemes” volt megtartani, ez viszont újabb időigényes feladat, mert naponta le kell menteni az eszközről, különben szép lassan felülíródik. Magyarországról csak kitakart rendszámmal lehet publikálni ilyen videókat, így szinte egyszerűbb csak arra használni, hogy magunknak megőrizzük. De a fedélzeti kamera haszna igazából nem is a renitens közlekedők „megjegyzése”, kifigurázása, hanem az, hogy egy vitás helyzetben legyen a kezünkben bizonyíték. Sőt, visszatartó ereje is van: saját tapasztalat, hogy az autójából kiszálló, például a párhuzamos közlekedés elvét nem ismerő és önbíráskodni készülő autós a kamera láttán visszább veszi az agarait. Sajnos eljutott oda a hazai közlekedési morál, hogy a fedélzeti kamera az erősen ajánlott tartozékok körébe tartozik. A Mio eszköze képminőségével, sofőrsegédeivel és szoftveres támogatásával is az átlagos kínálat fölé nő, ennek megfelelően persze árával is, ami cikkünk megjelenésekor a legolcsóbb helyen 39.890 Ft.
Szöveg, kép és videó: Lázár Péter
alakulgat. mondjuk sztem a parkolásra elég egy 360 fokos kamera (műszerfal tetején) mert jellemzően oldalt vágják rá az ajtót vagy hátul tolatnak bele és annak nem ártana mindig mennie, amíg parkol az autó.
sajnos, ha nem valami szakadt sz.rral vagy, akkor pár irigy f@szkalap mindig van, illetve pár f@szkalapnak a fđszkalap gyereke, aki kb annyi nevelésben részesül, mint egy istállóban tartott bírka.