Szelídebb természet – Ford Puma Titanium X

Ford Puma 1.0 125 LE Titanium X teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teljesítményben alig, stílusban annál nagyobb a különbség a Titanium és az ST-Line Puma között. Miután a sportosabb már járt nálunk, most az elegánsabb változatot próbáltuk.

Egészen pontosan a Titanium X felszereltségről van szó, ami bár nem oly hangsúlyosan, mint az ST-Line, de azért megőrizte sportos karakterét. Mit is jelent ez? Csupán annyit, hogy a körítésnél kicsit visszafogták magukat a dizájnerek. Nincs például méhsejtmintás hűtőrács, habár messziről a Titanium magasfényű hűtőmaszkja is hasonlít az említett megoldásra. Azonban csillogó krómkeret veszi körbe, ahogy a ködfényszórók házában is megcsillan a krómos hatású díszbetét. Ugyanakkor a légbeömlő itt is valódi, és az egész autó sziluettje dinamikus. Erőteljesen domborodnak a kerékjárati ívek, meredeken lejt a tetővonal, hátul pedig szolid légterelőben ér véget. Viszont a diffúzor hatású betét helyett a terepjárókra emlékeztető, védőburkolatot mintázó díszt kapott, amelyhez hasonló jutott az első lökhárító aljára is. Mindenképp egyedi a dizájn a kategóriában, főleg így, hogy két különböző stílust is magára ölthet, ráadásul az első fényszórók LED csíkjai már távolról segítenek felismerni a Pumát.
Az utastérben hasonló a helyzet. Az alul lapított sportkormány helyett, hagyományos verziót rejt a Titanium, de ez is háromküllős, multifunkciós. Karbon mintázatú díszbetétek helyett fautánzatú elemeket kapunk, amik szinte kérik, hogy kapargasd meg őket, mert tényleg annyira jól imitálják a valódi fa erezettségét. Bőr helyett igényes szövetkárpit jutott az ajtóburkolatokra (de csak elöl), valamint a fűthető és masszázsfunkcióval is ellátott ülések kárpitja is szövetből készült. Ráadásul könnyen cserélhető.
A műszerfal a díszítéseket kivéve tehát ugyanaz, az érintőképernyős kijelzőn a SYNC 3 rendszer fut, a zene B&O Play hangrendszeren keresztül érkezik, a vezető pedig szép grafikájú, 12,3 colos digitális kijelzőről olvashatja le a fontosabb adatokat, miután a szimatoló hegyi oroszlán átadja nekik a helyét. A hathangos manuális váltó karjától délre található még néhány gomb, amelyek jelzik a gazdag felszereltséget. Köztük található a parkolósegéd, a parkolóradar és az üzemmódválasztó. Utóbbi ötféle lehetőséget kínál.

Az alaphelyzet a normál mód, de a takarékosságot szem előtt tartó Eco, a „vérpezsdítőbb” Sport, a csúszós utakra kihegyezett Slippery és a „terepezős” Trail mód is választható.

Ezekről mindjárt mesélek bővebben is, de nem mehetek el szó nélkül a Megabox mellett, hiszen ez a Puma egyik nagy újdonsága. A csomagtérbe mélyesztett doboz 80 literes, maximum 50 kilogrammal terhelhető, az alján pedig egy kihúzható dugót helyeztek el, amin távozhat a mélyedésben összegyűlt folyadék. Hogy mire használható, annak csak a leendő tulajdonosok képzelete szab határt, úgyhogy kíváncsian várom miféle ötletek bukkannak majd fel a világhálón. A hátsó helykínálatról érdemes még gyorsan megemlíteni, hogy átlagos termetű felnőtteknek is megfelelő, de lévén egy kisautó platformjára épülő szabadidő-autóról beszélünk, nem szabad csodákat várni. De csapjunk most már szét a 125 ló között is, „akik” az autó orrában dolgoznak. A Titanium felszereltségű modell is ugyanazt a háromhengeres, egyliteres, 48 voltos könnyű hibrid hajtásláncot kapja, mint a sportosabb változat. Hogy őszinte legyek, egyáltalán nem éreztem gyengébbnek, mint a 155 lovas változatot. Az 1,3 tonnás autó mozgatásához ennyi is bőven elég, a váltósegéd gyorsan kéri a magasabb fokozatokat Normal és Eco módban, sőt egyenletesen haladva az 1-es hengernél a befecskendezést és a gyújtást is szünetelteti a spórolás végett. Ezekkel a trükkökkel 6,2 litert kért vegyesben százon, ami érdekes módon picit több, mint amit az ST-Line esetében (kerek hat liter) mértünk, de ebből is látszik, hogy sok múlik a vezető jobb lábán. Illetve azon, hogy milyen gyakran próbálgatja a Sport módot, vagy a terepjárást. Akarom mondani a telekjárást, mert ennél többre nem érdemes vállalkozni. Főleg nem olyan sportos abroncsokkal, mint amit a tesztautóra szereltek. A 18 colos könnyűfém felniken ugyanis Goodyear Eagle F1 gumik feszültek, amelyek imádnivalóak, amikor hegyen-völgyön keresztül haladunk, de a meredek, poros földutakon nehezen kapaszkodik meg, hiába a Trail mód.
Hirdetés
Apropó hegyek és völgyek. A Pumánál sem végzett félmunkát a Ford. A futómű, a kormány és a váltó triója zseniális. A Titanium futóműve nem annyira kemény, mint az ST-Line változaté, ám még így is sportosabb az átlagnál. Aki élvezni is akarja a vezetést, nem csak A-ból B-be eljutni, jó helyen kopogtat a Fordnál. A Puma a magas építésmódja ellenére is rendkívül stabil a tempós kanyarokban. Meghazudtolja szabadidő-autó mivoltát. A kormány közvetlen, mindent elmond az útról, persze a nagy felnik és a kemény rugók nem szeretik az egyenetlen útfelületet, ám, ahogy említettem, a Titanium nem annyira kihegyezett ezen a téren, mint az ST-Line, szóval kitűnő kompromisszumnak tűnik. Az egyetlen, ami kicsit zavart, az a háromhengeres motor hangja. Ha nem erőltetjük, akkor is hangos, amikor Sport módban kihúzatjuk akkor persze még jobban felerősödik, de nem azzal az igazán csábító sportos orgánummal. A Titanium azért is kiváló kompromisszum, mert bár a körítése nem annyira sportos, jelentősen kedvezőbb az ára, mint az ST-Line modelleknek. Miközben képes ugyanazt az élményt megadni. A tesztautó egy kakukktojás egyébként, ahogy a német rendszámán is látszik. A felszereltsége Titanium X, de a motorja csak 125 lóerős. Ez a páros a hazai árlistán nem szerepel.

Itthon a Titanium X a 155 lovas motorral kapható 7 935 000 forinttól, ám a szintén gazdag felszereltségű sima Titanium már 6 935 000 forinttól elvihető a 125 lóerős hajtáslánccal. Viszont az erősebb motorral már 7 235 000 forintba kerül.

A tesztautó árát olyan tételek növelték még az extralistáról, mint például a vezetői asszisztens csomag 390 ezer forintért, benne az ütközésmegelőző rendszerrel, holttérfigyelő rendszerrel keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel, elektromosan állítható és behajtható külső visszapillantó tükrökkel, adaptív sebességtartó automatikával és tolatókamerával. Továbbá a 335 000 forintos nyitható panorámatető, a 390 ezer forintos Technológia csomag, többek között LED fényszórókkal (automata fényszórómagasság állítással) táblafelismerő rendszerrel és éberségfigyelővel, illetve a téli csomag, ami a már említett ülésfűtés mellett a kormánykerék-fűtést és a fűthető szélvédőt is tartalmazza, 160 ezer forintért. Így viszont az árcéduláján szereplő szám elérte a korábban tesztelt ST-Line 9,5 millió forintos szintjét. Szóval óvatosan kell jelölgetni az extralistán, főleg, hogy valószínűleg az alapváltozatok is megadják azt az élményt, amit egy sportos szabadidő-autótól elvárhatunk.
Értékelés
Pozitív
Stílus, sportos karakter, 48 voltos rendszer, Megabox
Negatív
Hangos motor, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
7 935 000 Ft (2020.04.18.)
Tesztautó ára
9 450 000 Ft (2020.04.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
170 Nm 1400-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Végsebesség:
191 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4186 mm
Szélesség:
1805 mm
Magasság:
1537 mm
Saját tömeg:
1280 kg
Össztömeg:
1760 kg
Tengelytáv:
2588 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
456 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
890-990 mm
Belmagasság hátul:
910-1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1210 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
370-630-770 mm
Csomagtér hossza:
710 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1010 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
170 Nm 1400-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
191 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
124 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?