125 lóerővel is kellemes a Puma
Egészen pontosan a Titanium X felszereltségről van szó, ami bár nem oly hangsúlyosan, mint az
ST-Line, de azért megőrizte sportos karakterét. Mit is jelent ez? Csupán annyit, hogy a körítésnél kicsit visszafogták magukat a dizájnerek. Nincs például méhsejtmintás hűtőrács, habár messziről a Titanium magasfényű hűtőmaszkja is hasonlít az említett megoldásra. Azonban csillogó krómkeret veszi körbe, ahogy a ködfényszórók házában is megcsillan a krómos hatású díszbetét. Ugyanakkor a légbeömlő itt is valódi, és az egész autó sziluettje dinamikus. Erőteljesen domborodnak a kerékjárati ívek, meredeken lejt a tetővonal, hátul pedig szolid légterelőben ér véget. Viszont a diffúzor hatású betét helyett a terepjárókra emlékeztető, védőburkolatot mintázó díszt kapott, amelyhez hasonló jutott az első lökhárító aljára is. Mindenképp egyedi a dizájn a kategóriában, főleg így, hogy két különböző stílust is magára ölthet, ráadásul az első fényszórók LED csíkjai már távolról segítenek felismerni a Pumát.
Feltűnő jelenség a Puma, sokan kapkodták utána a tekintetüket
Sportos helyett elegáns irányba mozdult a Titanium X
Az utastérben hasonló a helyzet. Az alul lapított sportkormány helyett, hagyományos verziót rejt a Titanium, de ez is háromküllős, multifunkciós. Karbon mintázatú díszbetétek helyett fautánzatú elemeket kapunk, amik szinte kérik, hogy kapargasd meg őket, mert tényleg annyira jól imitálják a valódi fa erezettségét. Bőr helyett igényes szövetkárpit jutott az ajtóburkolatokra (de csak elöl), valamint a fűthető és masszázsfunkcióval is ellátott ülések kárpitja is szövetből készült. Ráadásul könnyen cserélhető.
Fautánzatú betétek és igényes szövetkárpitok jellemzik a Titanium X változatot
A műszerfal a díszítéseket kivéve tehát ugyanaz, az érintőképernyős kijelzőn a SYNC 3 rendszer fut, a zene B&O Play hangrendszeren keresztül érkezik, a vezető pedig szép grafikájú, 12,3 colos digitális kijelzőről olvashatja le a fontosabb adatokat, miután a szimatoló hegyi oroszlán átadja nekik a helyét. A hathangos manuális váltó karjától délre található még néhány gomb, amelyek jelzik a gazdag felszereltséget. Köztük található a parkolósegéd, a parkolóradar és az üzemmódválasztó. Utóbbi ötféle lehetőséget kínál.
Az alaphelyzet a normál mód, de a takarékosságot szem előtt tartó Eco, a „vérpezsdítőbb” Sport, a csúszós utakra kihegyezett Slippery és a „terepezős” Trail mód is választható.
Ezekről mindjárt mesélek bővebben is, de nem mehetek el szó nélkül a Megabox mellett, hiszen ez a Puma egyik nagy újdonsága. A csomagtérbe mélyesztett doboz 80 literes, maximum 50 kilogrammal terhelhető, az alján pedig egy kihúzható dugót helyeztek el, amin távozhat a mélyedésben összegyűlt folyadék. Hogy mire használható, annak csak a leendő tulajdonosok képzelete szab határt, úgyhogy kíváncsian várom miféle ötletek bukkannak majd fel a világhálón. A hátsó helykínálatról érdemes még gyorsan megemlíteni, hogy átlagos termetű felnőtteknek is megfelelő, de lévén egy kisautó platformjára épülő szabadidő-autóról beszélünk, nem szabad csodákat várni.
Szép grafikát kapott a digitális műszerfal
A szövetkárpit sokkal kényelmesebb, mint a bőr
A Megabox ebből a modellből sem hiányozhat (a kép Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
De csapjunk most már szét a 125 ló között is, „akik” az autó orrában dolgoznak. A Titanium felszereltségű modell is ugyanazt a háromhengeres, egyliteres, 48 voltos könnyű hibrid hajtásláncot kapja, mint a sportosabb változat. Hogy őszinte legyek, egyáltalán nem éreztem gyengébbnek, mint a 155 lovas változatot. Az 1,3 tonnás autó mozgatásához ennyi is bőven elég, a váltósegéd gyorsan kéri a magasabb fokozatokat Normal és Eco módban, sőt egyenletesen haladva az 1-es hengernél a befecskendezést és a gyújtást is szünetelteti a spórolás végett. Ezekkel a trükkökkel 6,2 litert kért vegyesben százon, ami érdekes módon picit több, mint amit az ST-Line esetében (kerek hat liter) mértünk, de ebből is látszik, hogy sok múlik a vezető jobb lábán. Illetve azon, hogy milyen gyakran próbálgatja a Sport módot, vagy a terepjárást. Akarom mondani a telekjárást, mert ennél többre nem érdemes vállalkozni. Főleg nem olyan sportos abroncsokkal, mint amit a tesztautóra szereltek. A 18 colos könnyűfém felniken ugyanis Goodyear Eagle F1 gumik feszültek, amelyek imádnivalóak, amikor hegyen-völgyön keresztül haladunk, de a meredek, poros földutakon nehezen kapaszkodik meg, hiába a Trail mód.
Gumiabroncsfüggő, hogy mennyire bírja a földutat a Puma
Apropó hegyek és völgyek. A Pumánál sem végzett félmunkát a Ford. A futómű, a kormány és a váltó triója zseniális. A Titanium futóműve nem annyira kemény, mint az ST-Line változaté, ám még így is sportosabb az átlagnál. Aki élvezni is akarja a vezetést, nem csak A-ból B-be eljutni, jó helyen kopogtat a Fordnál. A Puma a magas építésmódja ellenére is rendkívül stabil a tempós kanyarokban. Meghazudtolja szabadidő-autó mivoltát. A kormány közvetlen, mindent elmond az útról, persze a nagy felnik és a kemény rugók nem szeretik az egyenetlen útfelületet, ám, ahogy említettem, a Titanium nem annyira kihegyezett ezen a téren, mint az ST-Line, szóval kitűnő kompromisszumnak tűnik. Az egyetlen, ami kicsit zavart, az a háromhengeres motor hangja. Ha nem erőltetjük, akkor is hangos, amikor Sport módban kihúzatjuk akkor persze még jobban felerősödik, de nem azzal az igazán csábító sportos orgánummal.
Egyenletes haladásnál képes lényegében kéthengeresként üzemelni
A Titanium azért is kiváló kompromisszum, mert bár a körítése nem annyira sportos, jelentősen kedvezőbb az ára, mint az ST-Line modelleknek. Miközben képes ugyanazt az élményt megadni. A tesztautó egy kakukktojás egyébként, ahogy a német rendszámán is látszik. A felszereltsége Titanium X, de a motorja csak 125 lóerős. Ez a páros a hazai árlistán nem szerepel.
Itthon a Titanium X a 155 lovas motorral kapható 7 935 000 forinttól, ám a szintén gazdag felszereltségű sima Titanium már 6 935 000 forinttól elvihető a 125 lóerős hajtáslánccal. Viszont az erősebb motorral már 7 235 000 forintba kerül.
A tesztautó árát olyan tételek növelték még az extralistáról, mint például a vezetői asszisztens csomag 390 ezer forintért, benne az ütközésmegelőző rendszerrel, holttérfigyelő rendszerrel keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel, elektromosan állítható és behajtható külső visszapillantó tükrökkel, adaptív sebességtartó automatikával és tolatókamerával. Továbbá a 335 000 forintos nyitható panorámatető, a 390 ezer forintos Technológia csomag, többek között LED fényszórókkal (automata fényszórómagasság állítással) táblafelismerő rendszerrel és éberségfigyelővel, illetve a téli csomag, ami a már említett ülésfűtés mellett a kormánykerék-fűtést és a fűthető szélvédőt is tartalmazza, 160 ezer forintért. Így viszont az árcéduláján szereplő szám elérte a korábban tesztelt ST-Line 9,5 millió forintos szintjét. Szóval óvatosan kell jelölgetni az extralistán, főleg, hogy valószínűleg az alapváltozatok is megadják azt az élményt, amit egy sportos szabadidő-autótól elvárhatunk.
Üde színfolt a szabadidő-autók között
A sziluett egyértelműen sportos
Értékelés
Pozitív
Stílus, sportos karakter, 48 voltos rendszer, Megabox
Negatív
Hangos motor, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
7 935 000 Ft (2020.04.18.)
Tesztautó ára
9 450 000 Ft (2020.04.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
170 Nm 1400-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
890-990 mm
Belmagasság hátul:
910-1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1210 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
370-630-770 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1010 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
170 Nm 1400-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km