Számok, amiket ismerned kell a motorolajok kapcsán

Fizetett hirdetés

Mit jelentenek a számok a motorolaj dobozán?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tudtad, hogy az autó motorjának legfontosabb "alkatrésze" a motorolaj? És azt tudod, hogy a dobozán mit jelentenek a számok? Mutatjuk!

Hazánkban évente átlagosan 14-16 ezer kilométert megy egy autó. Akár hosszabb, akár rövidebb távokat autózik valaki, a karbantartásra mindig figyelni kell. Ennek egyik alappillére a motorolaj rendszeres cseréje. A motorolaj kiválasztásánál a fő szempont maga az autó, a gyártók által előírt olajok széles kínálatából pedig érdemes olyat vásárolni, ami az egyéni igényeknek megfelel.
Hirdetés
A motorolajoknál az egyik fő mutató a viszkozitás, ami a folyadék áramlással szembeni ellenállását jelenti. Magas viszkozitású például a méz vagy a melasz, a víznek pedig igen alacsony a viszkozitása. Azonban nem minden hőmérsékleten viselkedik ugyanúgy az olaj, mint ahogy a méz sem. Melegben hígabb, hidegben pedig sűrűbb, ennek pedig mérőszáma is van. A motorolajos dobozokon feltüntetett számok a téli és a nyári viszkozitást jelölik, a W (mint winter, azaz tél) előtti szám a téli, hideg időben való viszkozitás, az utána lévő pedig a felhevített állapotot jelzi. Ez fontos a választásban is, hisz aki egy-két kilométereket autózik a városban, annak érdemes olyan motorolajat választania, aminek alacsony a hideg viszkozitása, hisz a motornak és az olajnak nem igazán lesz lehetősége felmelegedni.
Hirdetés
A motorolaj ken és hűt is
Az autóalkatrészek és kenőanyagok világa elsőre talán bonyolultnak tűnhet, hisz a motorolaj nem csak kenőanyag, hanem az alkatrészek hűtésében is szerepet játszik. A motorolaj alapja a bázisolaj, ami lehet ásványi, szintetikus, félszintetikus, vagy növényi alapú. Ez utóbbi jelentősége a szakemberek szerint a jövőben egyre nagyobb lesz, hisz biológiailag lebomló, környezetbarát kenőanyag. A bázisolajhoz különböző adalékanyagok adódnak, ezek aránya a negyvenes években még mindössze két százalék volt, napjainkban pedig már a húsz százalékot is eléri. A motorolajokhoz egyébként pluszban mi magunk is adhatunk adalékanyagokat, de a szakemberek véleménye megoszlik arról, hogy érdemes-e. Hisz egy gyengébb minőségű olajat sokan viszkozitásnövelővel turbóznak fel, de egy rosszul megválasztott adalékkal akár tönkre is tehetjük az olajat. Érdemes ezért inkább jó minőségű motorolajat választani. A Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei segítenek a választásban.
Hirdetés
És hogy meddig jó a motorolaj? Mikor kell lecserélni? Alapvetően a motorolaj addig jó, amíg a benne lévő adalékok nem romlanak meg, és nem lesz szennyezett. Azt azonban, hogy ez pontosan mikor történik meg, nem lehet tudni, hisz nagyon sok minden befolyásolja. És igen, egy évekig álló autó olaját is le kell cserélni, hisz a motor nem egy zárt olajos flakon, amiben nem romlik meg a motorolaj. A motorolaj elhasználódik, a hengerek falát károsító mikroszemcséket elvezeti, ezek leülepednek az olajteknő aljára, a sok fémportól azonban időről időre meg kell szabadulni. Vannak olyan autók, melyek nem a megtett kilométer alapján jelzik, hogy szükséges a motorolaj cseréje, hanem az indítási ciklusokat és a használat módját figyelve állapítják meg. Tehát nem csak a kilométer számít. Az biztos, hogy ha elhanyagoljuk a motorolaj cseréjét, akkor bizony alkatrészek cseréje is szükségessé válhat.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.11.28. at 11:50
    Permalink

    HÁÁÁÁÁÁTTTTTT Vázze ezér koptatni a billentyűzetet, nyugodtan ki lehetett volna irni, hogy fizettet hirdetést, itt és itt segítenek, nem kellet volna ennyi felesleges körítés.
    azt hittem legalább a betük számok jelentését, vagy az acea besorolást leirják, vagy Gajdán Miklós urra hivatkoznak…….
    Uff, én beszéltem….

  • 2021.11.29. at 12:32
    Permalink

    A viszkozitás nem a sűrűséget jelenti, akkor nem lenne szükség a fogalomra, ha ugyanaz lenne. A hőmérséklet változásával nem változik az olaj sűrűsége, csak a viszkozitása – hatalmas tévedés tehát az a megállapítás a cikkben, hogy az olaj melegben hígabb, hidegben pedig sűrűbb.

    • 2021.11.29. at 18:06
      Permalink

      Annyira nem tévedés, a penetráló képesség változik a hőmérséklet függvényében.
      1 Pascal-sec. a dinamikai viszkozitása annak a laminárisan áramló folyadéknak, amelyben egymástól 1 m távolságra 1 N csúsztató erő ébred. (emlékezetből írva, kis hiba lehet benne)

Vélemény, hozzászólás?