Szabályos a szabálytalan szárny
Hogyan kerülte meg a szabályt a Red Bull és a Ferrari?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Red Bull és a Ferrari is flexibilis első szárnyakat használ, de miután az FIA szabályosnak találta őket, a McLaren is ilyet akar.
A fényképek tanúsága szerint a Red Bullok első szárnyai 24 mm-rel voltak alacsonyabban, mint álló helyzetben. Ha pedig az oldalelemük közelebb kerül a talajhoz, akkor sokkal hatékonyabban működnek.
A flexibilis szárnyak – amelyek alakjukat vagy elhelyezkedésüket változtatják a leszorítóerő függvényében – használata tilos a Formula–1-ben. Az első szárnyak például 50 kg-os (500 N) terhelés mellett sem deformálódhatnak 10 mm-nél többet.
Csakhogy a tempós kanyarokban akár 200 kg-nyi (2000 N) terhelés is hathat rájuk.
A Red Bull mellett a Ferrari is hasonló szárnyakat használ, amely jelentősége azért nagy, mert mind a két csapat a hátsó diffúzorba vezetett kipufogócsővel operál (a Ferrari csak három verseny óta), és így gázadásnál nagyobb leszorítóerő jelentkezik az autó hátulján, amelyet a lejjebb ereszkedő első szárnyakkal kompenzálni tudnak.
Ez főleg az időmérőn jelent hagy előnyt, ezért voltak gyorsabbak a Red Bullok és a Ferrarik a McLareneknél.
A McLaren csapatvezetője, Martin Whitmarsh a képek láttán azonnal átsétált a Ferrari boxba és megkérdezte a Ferrari vezetőjét, Stefano Domenicalit, hogy legális-e a rendszert, mert ha igen, akkor ők is építenek ilyet.
„A Ferrari a szomszédunkban van, így egyszerűbb volt mindjárt hozzájuk fordulni” – mondta Whitmarsh. „Nem akartam senki háta mögött áskálódni és óvni, mindössze arra voltam kíváncsi, hogy legális-e a rendszer. Mert ha igen, akkor mi is ilyet akarunk.”
Az FIA mind a két csapat első szárnyát megvizsgálta és szabályosnak minősítette.