Mit tehet a rémhírek láttán az, aki ehhez a hatalmas Citroënhez hasonló, PureTech motoros autót hajt?
Érdekes olvasói levelet kaptunk a napokban egy Citroën C4 Spacetourer tulajdonosától. Elmondása szerint még azelőtt vásárolta az autóját, hogy nyilvánosságra kerültek volna a rémhírek a franciák 1,2 literes benzinmotorjával kapcsolatban. Nem említett jelenleg élő hibát és kifejtette azt is, hogy minden téren elégedett a Spacetourerrel, ám a lehetséges meghibásodástól tartva mégis mielőbb szabadulni szeretne tőle.
Jogos azonban a felvetése, miszerint nem tudja, milyen autóra lehetne észszerűen lecserélni a Citroënt.
Természetesen ez is egy reális probléma lehet, hiszen valóban alig akad olyan választás, ami tényleg helyettesíteni tud a mai piacon egy igazi egyterűt ebben az árkategóriában. Ráadásul más modellek sem mentesek a típushibáktól és műszaki problémáktól. Akad viszont egy teljesen más megközelítési módja is ennek a kérdéskörnek, ami mellett kevesen érvelnek, pedig nem feltétlenül ördögtől való.
Tudom, hogy nem ez a népszerű álláspont, de én nem feltétlenül cserélném le azonnal az autót a típusbetegség miatt
Azon az állásponton vagyok, hogy amennyiben adott egy jól működő, tehát hibákat még nem produkáló 1.2 PureTech motorral egy olyan autó, ami tökéletesen, kompromisszummentesen megfelel a családnak, akkor egyáltalán nem biztos, hogy meg kell tőle válni az interneten olvasottak miatt. Félreértés ne essék, az említett motor leginkább jellemző meghibásodását valóban egy komoly típusprobléma okozza, ám ez egy kopó-forgó alkatrész rossz megoldásából és tévesen megadott csereperiódusából ered, nem pedig a nehezen javítható és költségesen cserélhető összetevők hibája.
A probléma forrása, hogy az olajban futó vezérműszíj tönkremegy, elkezd morzsolódni, az így elszabaduló szíjdarabok pedig elzárják az olaj útját a motoron belül.
Emiatt fordul elő, hogy kenés nélkül fut a motor és idő előtt szétkopik. Ám amennyiben ez még nem következett be, úgy a motornak igazából még semmi problémája sincs, és egészen addig amíg a szíj nem megy tönkre, ez így is marad. Éppen ezért megérheti megfontolni az autó megtartását, jóval rövidebb vezérműszíj-csereperiódus és valamivel rövidebb olajcsere-periódus mellett. Ha ugyanis nem várod meg sem azt, amíg a szíj tönkremegy, sem pedig azt, amíg a túl régóta használt olaj kenési képessége leromlik, akkor lényegében kiküszöbölöd a motor legkomolyabb típushibáját, ezen kívül pedig nagyjából annyi probléma lehet az 1.2 PureTech erőforrással, mint bármilyen más, hasonlóan modern motorral.
A rettegés (f)oka: íme az olajban futó vezérműszíjas benzinmotor
További, az autó megtartása mellett szóló érv, hogy nem csak te olvastad az interneten a meghibásodással kapcsolatos híreket, hanem lényegében mindenki. Ezáltal nagyon kevesen szeretnének most ilyen autót vásárolni, jelentősen visszaesett az áruk a használtpiacon. Emiatt még nagyobb eséllyel lenne
"visszalépés" a már említett C4 lecserélése is. Jó eséllyel ugyanezért a pénzért, hasonló attribútumokkal csak idősebb, többet futott, rosszabbul extrázott autókat találni. Arról nem is beszélve, hogy a C4 Spacetourer a valódi, kényelmes és minőségi egyterűk egyik utolsó képviselője, nem igazán akad már ebben az árkategóriában valódi alternatíva, ami tényleg ugyanezt a célt szolgálja. Valamivel jobb a helyzet olyan modellek esetében, amelyeknek akad alternatívájuk a piacon, ám a hirtelen bezuhant használtpiaci érték ezen autóknál is megfigyelhető a rémhírek övezte hajtáslánc miatt. És akkor még ott van az a tény is, hogy rengeteg olyan motor létezik, amelynek a gyerekbetegségeit, komoly típushibáit már orvosolták utólagos módosításokkal, és lehet hozzá javított, átalakított cseredarabokat kapni az eredeti, hibás megoldás helyett. Nem kizárt, hogy ez a szíj is hamarosan ugyanarra a sorsra jut, mint mondjuk a Volkswagen 2,0 literes dízelmotorjaiban az olajpumpa hatszögtengelye: egyszerűen az autóipar kitalálja rá a megoldást.
Minden méretosztályban elérhető a hírhedt motor, a nagyok mellett a legkisebbek is rendelkezhetnek ezzel az erőforrással
Az utolsó érvem egy ilyen autó esetleges megtartása mellett, hogy a meglévő autódat már ismered, használod, vélhetően megfelelően karban is tartod. Ha ennek a járműnek a helyettesítésére nem egy új autót vásárolsz a szalonból, akkor az adott, használt példány előéletéről máris csak sejtéseid lehetnek, ami kockázattal jár. Így lényegében a biztosat cserélnéd le a bizonytalanra, járt utat hagynál el a járatlanért. Valóban megeshet, hogy sikerül egy olyan autót találni, ami papíron jobb vétel, hiszen nincs jelenleg ismert, ennyire komoly típusbetegsége, mint az 1.2 PureTech motoroknak, ám ha azt az elméletileg jobb autót nem megfelelően tartották karban, netán rendszeresen terhelték bemelegedés előtt magas fordulatszámon, padlógázzal, vagy hasonlók, akkor közel sem biztos, hogy nem lesznek váratlan meglepetések.
Akadnak azért ennek a motornak előnyei is, ez például egy hétüléses egyterű főként városi fogyasztás-adata
Röviden összefoglalva tehát, ha az 1.2 PureTech motoros autódnak jelenleg még nincs baja, akkor szerintem megfontolandó az eladás helyett megelőzni a típushiba okozta károsodás kialakulását, mert ebben a konkrét esetben ez megelőzhető, vagy legalábbis jelentősen csökkenthető az esélye. Szinte minden modellnek és hajtásláncnak akadnak problémái, nagyon ritka az elpusztíthatatlan konstrukció, ráadásul ez nem csak ma van így, hanem a hőskorban is ugyanez volt a jellemző. Bizony, nem volt minden jobb régen, és jó eséllyel a mai autók sem csak 10 évig lesznek köztünk, mert
"bezzeg azok még anyagból voltak". A valóság az, hogy a régebbi modellek esetében már megtanultunk a típushibákkal együtt élni és megelőzni a kialakulásukat az évek során. Sok esetben nem is feltétlenül mi, a tulajdonosok, hanem mondjuk az utángyártott alkatrészek készítői és a szerelőink.
Szeretném azonban leszögezni, hogy a fent leírtak ellenére lehetséges jobban járni az ilyen autók azonnali cseréjével is, éppen ezért nem állítom, hogy minden Puretech motoros PSA-Stellantis terméket meg kell tartani.
Nyilván nem láttam az autódat, nem vezettem, nem jártam alatta és nem láttam a vezérműszíj állapotát sem. A legjobb tanács, amit adhatok, ha ilyen cipőben jársz, hogy nézesd át az autódat egy a típushoz értő, független szerelővel. Akkor tisztább képet kaphatsz, ami segíthet a valóban helyes döntésben. Semmiképpen sem szabad viszont kizárólag szélsőségekben gondolkozni, éppen ezért szerettem volna ebben a cikkben a másik oldal érveit is felsorakoztatni, amelyekről viszonylag keveset hallani az internetes rémtörténetek tengerében úszva.
Te megtartanád? Ha nem, akkor mit vennél helyette? Várjuk a válaszokat a kommentmezőben!
Ha most eladja, jelentős bukó árán, de végleg megszabadul tőle.
Ha megtartja, mindig ott lesz a kétség, extra törődés mellett mikor szarik be a motor és kell rá költeni az akkori autó értékének jelentős részét, ha javítani szeretné. Annyi motor megy tönkre, hogy gyári cseredarab sincs polcon sehol. Szerintem sokkal rosszabb kétségek között élni, de kinek mi, ez elsősorban financiális kérdés még mindig.
Mellékesen, tavaly több helyről kértem ajánlatot egy új Astrára, külön kértem, hogy szerepeljen benne a kötelező szervizek periódusa és azok árai is. 100e-s szerviz kötelező szíjcserével ~400e forint lett volna, ebből az olajcsere és társai ~80e forintot tettek volna ki. Nem életszerű, hogy felezzem ezt az időszakaszt saját költségen, majd eladásnál bizonygassam, ez rendesen volt szervizelve. Legyen ingyenes az alkatrész+munkadíj, ha már konstrukció hibás, ne csak a vevők szívjanak.
Ha ebben a cipőben járnék valószínűleg átépíttetném igáslónak egy bontott 1.6 vagy 2.0 dieselre azok hegyekben állnak a bontókban, mivel ilyen Picassoban voltak ezek a motorok is, így szerintem nem problémás még lepapírozni se. Az 1.2-es motort meg eladnám, úgyis hiánycikk, ezek a diesel motorok sem rosszabbak városra mint ez a kis pudva benzines. Nyilván keresni kell autószerelőt, aki elvállalja és le kell papírozni, ami utánajárás és pénz, de ha nyugodtan akar aludni valaki és nem akar megválni sem tőle vagy fél, hogy majd visszaviszik mert az új tulaj alatt megy tönkre, akkor nincs más út.
Nekem is ilyen verdám van. Márkaszervízbe kell hordani revízióra és ennyi! Minden alkalommal megnézik a szíjat,már cserélték is egy új típusra! 120 ezer kilométerig pedig díjmentes a cseréje az 5éves garancián túl,plusz 2 év gari van a motorra pedig ha a a szíj hibájából adódik a gond.Tudom olcsóbb elvinni olajcserére a józsibácsihoz a szomszédba de nem biztos,hogy hosszútávon megéri.
Az internetes horror sztorik pedig mind ilyenekből adódnak szerintem.
Az autó maga pedig k. kényelmes,eddig 3* voltunk családdal megpakolva az alpokban,probléma nélkül mentünk mindenhol vele. A 7,6 os átlag fogyasztás nem sok egy ekkora kocsinál szerintem. 6 emberrel,tetőboxxal egy tank benyóval elmentünk vele Szófiáig…..?
Olajban futó szíj, Airbump, fix kormányközép, kis kormánykerék, „felette” a központi műszeregységgel… Csupa-csupa csodás francia fejlesztés, ami fenekestül forgatta fel az autóipart 😀
Nem lehet minden unalmas, és kicsit sem minôségi japàn vacak.
Toyota tulajként, ôszintén nem értem, hogy hogy lehet ezért rajongani.
Valószínűleg van benne egy kis kifogáskeresés is, hogy ciki lett ha egy 8-10 éves Opel vagy Citroen egyterű áll a ház előtt miközben a menő szomszéd esetleg most újított egy friss Hyundai vagy Toyota SUV-ra, úgyhogy sokan a motorhibával próbálják megindokolni maguknak (meg az asszonynak) miért kell a hirdetéseket bújni. Annak ellenére, hogy a mindannyiunkban rejlő kisördög valahol szeretné, hogy óriási botrány kerekedjen a motorhibákból, a probléma valós mértéke valószínűleg nagyságrendekkel kisebb annál, mint amekkora médiafigyelmet kapott – nem állnak tucatszámra motorhibás autók a márkaszervizekben.
Nyilván nem verték nagy dobra, de meglepődnél itthon is hány szíjat cseréltek már garanciába….
Egy időbe olyan szinten hiánycikk volt-olyan várakozási idővel,
hogy gyártó engedéllyel utángyártott szíjakat raktak be, aztán mikor
-hónapokkal később- megjött a gyári-cserélték arra.
30ezer km alatt is szétmállhat a vezérműszíj ha az autóval sokat rövidtávoznak és a motor mindig hidegen indul. Mivel így a bemelegedési fázisban több benzint fecskendez be ami nem ég el eléggé, az bejut a motorolajhoz mint minden autónal csak itt pont ott fut az a fránya vezérműszj amit a benzines olaj megesz és szétmállva eltömíti az oljfuratokat a motorban.
Ez az összesnél így van ha változtattak is a szíj anyagán azok is mállanak csak kevésbé.
legkésőbb 25000- huszonötezer km-enként vezérműszíjcsere, le kell venni a kartert hogy kipucolja az olajszívókosarat, az olajjuratokat meg átfújni úgy hogy a szelepfedél is lent van legalább.
Csak-hogy olajfurat van a főtengelybe blokkba- vezérműtengelybe hengerfejnél- dugattyúhűtésnél stb… Meg lehet hosszabbítani a motor élettartamát akár millió km ig is ha 25000ként legkésőbb kisebb montorbontásos tisztítást végzel. mindig olaj olaszűsző vezérműszíj és hozzá tartozók cseréjével.
Na ezért nem vennék 3 hengeres ezres meg 1.2 motorú autókat,főleg ekkora karosszeriában.Ha újként nem lenne más ,maradna a bevált motorú használt.Rendesen rendbetenni,aztán az is elvisz A-ból B-be,kényelmesen para nèlkül.20 éves Dacia Loganunkal meg a 30 éves Audi 80-asommal bármikor bárhova para nélkül (volt Szombathelyről többször Zadar,Umag,Debrecen,Eger stb.)
Lehet ezt szépítgetni, toldozni-foltozgatni, de a tények makacs dolgok,
egy vödör csavar az a motor.
A fő probléma, hogy ez nem egy olyan hiba amit konstans-gyakori olajcserével meglehet oldani, maximum elodázni lehet, de folyamatosan „mállik” a szíj,
a motorba meg nem látsz bele, mennyi hordalék van benne, a szakadás már a legutolsó fázis, az előtt is tud problémát okozni.
Ismerős körben volt 40egynéhányezernél letiltó autó, itthon vásárolt-egy tulajos, végig márkaszervizben szervizelt, a szíj ugyan nem szakadt -még- el, de már elég anyag lejött hogy betegyen a motornak, még pont megcsinálták gariba….
Ahogy a másik cikknél is írva lett, ezeket a motorokat addig érdemes megtartani még él a garancia, és egy perccel se tovább, aki látott már szétszedve ilyen motort, azt mondja minden 2.olajcserénél szíjat is kéne cserélni, ami totál életszerűtlen, pláne hogy nem egy 20+éves technikáról van szó amin 1,5óra alatt vezérlést cserélsz, és a slusszpoén, hogy új szíjjal sincs kipipálva a dolog, mert nem tudni mennyi levedlett maradék kerül(t) bele folyamatosan, ami a szimpla olajcserékkel sose fog lejönni, tehát további motorbontás+tisztítás kell, amit nagyjából soha senki nem fog egy random utcai-átlagautónál 2-3évente megcsináltatni….
Addig kell eladni még nem futsz bele a fentiekbe, utána se fog elgurulni jobb áron;
„mert nálad már meglett csinálva” viszont mindig marad a kétely hogy lefekszik.
Ezért egy rohadék dolog ez, nem az hogy rálocsolsz egy talicskányi pénzt de legalább jó, mert az új szíjat is ugyanúgy zabálni fogja, fos szar konstrukció, persze ellehet bagatellizálni, de idővel -ahogy egyre több lefekszik-egyre jobban beleivódik a köztudatdba hogy szar- nem lehet majd elsütni, hogy jaj ez csak ilyen internetes urban legend, az emberek kb. akkor hisznek csak el valamit ha konkrétan velük történik, addig minden csak fikció….
Azért nem eladni, mert más autóval is lehet baj, v. lehet azt nem tartották karban… végül is innen is neki lehet menni a dolgoknak, de talán érdemesebb elsőnek a fixrossztól megszabadulni.
Gyorsan hozzáteszem, volt ptech motoros autóm, simán élhető, talán az egyik legjobb karakterű 3hengeres motor, újba-és ha tudom h mjuk stabil 2-3 év múlva eladom, vennék is bármikor, de azok az idők már elmúltak hogy egy 2éves autóból újáron kilehet szállni, itthon meg nem túl életszerű hogy magánszemélyek 2-3 évente váltanak autót. Ezzel csak arra akartam reflektálni, hogy ez nem ilyen csípőbőlszarfranciaázás volt.
Kornél, szerencsére a szíj romlása mérhető egy 3000Ft-os szerszámmal, de ingyen megmérik a (márka)szervizekben!
PSA 1643190080 / G-0109-6, Opel EN-52809 cikkszámon, 1 perc ellenőrizni, csak az olajbetöltő kupakot kell levenni hozzá.
https://prohardver.hu/tema/peugeot_klub/hsz_6302-6302.html
Egyébként sok autóra visszahívás is volt, nekem a ’18as autónak is cserélték gariban, vízpumpával együtt (még a német tulajnál).
A másik, amit te sem meg Dani sem említett, és minden modern (<20 éves) rákfenéje: A megfelelő minősítésű olaj! A turbósunkban ez PSA B71.2312, a szívóban minimum 2312 vagy méginkább 2010-es gyártói jóváhagyással kell rendelkeznie. És igen, normál esetben évente; sok rövidtávozással félévente csere – de ez is igaz minden autóra / motorr már nagyon régóta.
Mint autós média, érdemes lenne az okokat (nem belevaló olaj, márkaszervizek is elrontják, családban is volt rá példa), az ellenőrzést, megoldást is leírni (ahogy a preventív szíjcsere sem rossz tipp).
Akik meg te…es kattintás vadász cikkek alapján kárognak fogalmatlanul, folytassák zavartalanul, így igazán magyaros.
Én szeretem feltöltött és szívóban is (C4 Spacetourer és 208), mindkét autónkat direkt ezzel kerestem, pánik helyett megmértük hol tart a szíj, dagad/foszlik-e már.
Ennyi az összes dolog amit pluszba be kell tartani (sok más motornál ettől körülményesebb a gyenge pontot ellenőrizni, orvosolni).
Sajnos az összes itt leírt kritika megfelel a valóságnak! Tényleg ipari hulladékok ezek a motorok…tök mindegy hogy melyik márka melyik típusába került bele! Az L Astrába is tök ugyanez kerül bele! A szíjat az olajba belekerülő üzemanyag teszi tönkre ugyebár, de mi van ha szinte semennyi üzemanyag nem kerülne bele az olajba? Akkor tényleg jó motorok lehetnének. Ugyan ezek az autók még garanciálisak, de ha én vennék egy ilyen autót(sose fogok!!), akkor meglépném az LPG beépítést. Akkor ugyanis a szíjat meggyilkoló benzin befecskendezés csak 1-2 percig megy…utána már a full tiszta gáz hajt. Ezzel elkerülhető lenne az olaj elszennyeződése és a szíj(illetve az egész motor) halála?? Sokkal tisztább égés, megszűnő EGR problémák??
Előnyként említeni a közel 8 litetes fogyasztást? Nekem érthetetlen, hogy ez miért jó érték?