A bejegyzett szabadalmak számának növekedése gyártónként 2010 óta (Forrás: Bristolstreet, Google Patents)
Ha a Toyotának lenne egy évtizedzáró innovációs partija, ott bizonyára jó lenne a hangulat, hiszen a világ vezető szabadalmi hivatalaihoz benyújtott kérelmeket tíz évre visszamenőleg megvizsgálva kiderül: a cég elsöprő győzelmet aratott ezen a területen. Több szabadalmat jegyeztek, mint a második és harmadik helyezett vállalatok - a Hyundai és a Ford - együttvéve.
Az adott évben bejegyzett szabadalmak számának csökkenése gyártónként 2018 óta (Forrás: Bristolstreet, Google Patents)
A 2011 és 2020 közötti időszak statisztikáinak értelmezésekor érdekessé válik az utolsó két év. Az egy évre jutó szabadalmi bejegyzések száma ekkor drasztikusan csökkent, 2020-ra pedig szinte a nullára esett vissza. A legvalószínűbb indok erre a koronavírusnak köszönhető költségcsökkentő intézkedések hatása a vállalatok kutató-fejlesztő tevékenységeire, ami akár még ezt a minden vállalatnál jelentkező, 90 százalék feletti visszaesést is indokolhatja.
Itt viszont ideje feltenni magunknak a kérdést: biztosan a levédetett szabadalmak száma a fejlődés számszerűsíthető mércéje? A válasz bonyolultabb, mint amilyennek tűnik. Egy ilyen számadatból ugyanis az egyes szabadalmak autóipari fejlődésre gyakorolt hatása nem mutatható ki, illetve az sem egyértelmű, hogy az adott újítás - legyen az akár a világ legforradalmibb fejlesztése - hány eladott autóban elérhető, ezáltal hány emberhez jutott el. Utolsó érdekesség, hogy minden állam jogszabályai más és más feltételeket vagy kötelezettségeket írnak elő a szabadalmakkal kapcsolatban, így ez is befolyásolhatja a számokat.
Az elektromos autók területéhez sorolható bejegyzett szabadalmak számának növekedése gyártónként 2010 óta (Forrás: Bristolstreet, Google Patents)
Főként valószínűnek tűnik mindez, ha megfigyeljük az elektromos autók piacához köthető szabadalmak számát, melyben szintén a Toyota az első, annak ellenére, hogy jelenleg egyetlen teljesen elektromos autót sem forgalmaznak. Tény viszont, hogy a Toyota hibrid hajtásláncai már 25 éve a piacon vannak, melyeknek a folyamatos fejlesztése rengeteg ide számító szabadalommal járt, valamint a hidrogén üzemanyagcellás kutatások és fejlesztések terén is elsők, de az elektromos autók piacát megvizsgálva egyértelműnek tűnik, hogy a valós fejlődés több tényezőből áll, mint a levédetett újítások száma. A Toyota álláspontja szerint mindez csak azért tűnhet így, mert ezen szabadalmak jelentős hányadát felszabadították, hogy más autógyártók hatékonyabban fejleszthessenek, így egyes autóipari vállalatok a Toyotánál is nagyobb ütemben fejlesztették elektromos technológiáikat.
A több tízezer szabadalom tartalmát és autóiparra gyakorolt hatását megvizsgálni szinte lehetetlen, így erről pontos adatokkal sem rendelkezik senki. Ennek köszönhetően viszont a kérdés is nyitva marad, és majd csak a jövő deríthet fényt arra, hogy tényleg a Toyota, a Hyundai és a Ford volt-e az elmúlt évtized három leginnovatívabb autógyártója. Amit viszont nem szabad elvitatni, hogy a rengeteg szabadalom mögött rejlő újítások kutatása és fejlesztése kemény munka, és ezért az összes többi tényezőtől függetlenül becsülendő eredmény.
…és egyesek még mindig azt merészelik fröcsögni, hogy a japán csak másolni tud, önálló ötlete sose volt. Ühüm… 😀