Súlyosan diszkriminatív az új taxisrendelet

Elkészült a taxisrendelet tervezete

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kész a nagy port kavaró új taxisrendelet tervezete, a jelenlegi engedélyek 2014 márciusáig maradhatnak érvényben. Az Országos Taxis Szövetség háborog.

Legfeljebb 10 esztendős autóval lehet majd csak taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre a funkcióra - egyebek mellett ezt tartalmazza "a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról" címet viselő rendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg. Miként azt az MTI írja, a rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást. Ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri - minibuszos - szolgáltatás is. A taxiban - a vezetőn kívül - legfeljebb 4-6 fő utazhat, és kötelező a taxaméter beépítése. A személygépkocsis személyszállító szolgáltatást végző jármű 4-8 utast szállíthat, és nem kell viteldíjkijelzőt beleépíteni.
Hirdetés
Mindkét szolgáltatás csak tevékenységi engedély birtokában végezhető. A taxisengedély meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A személygépkocsis engedély viszont az egész országra szól. A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Az első feltétel azt jelenti, hogy a vállalkozás szakmai irányítóját nem tiltották el korábban a taxizástól. A szakmai alkalmasság a szükséges vizsga letételét, míg a pénzügyi teljesítőképesség köztartozás-mentességet jelent. Ebbe a körbe tartozik a kocsinként - és szállítandó utasonként - 100-100 ezer forint vagyoni biztosíték letétele, amelyet elkülönített számlán kell tartania a fuvarozónak.

"Jó elemei is vannak a rendeletnek"
Súlyosan diszkriminatívnak tartja a tervezetet az Országos Taxis Szövetség. A rendelet ebben a formában a taxisok megélhetését veszélyezteti, ezért a szervezet személyes találkozót kezdeményez a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot vezető Németh Lászlónéval - írja az origo.hu. "A rendelet nem ismeretlen számunkra, három éve egyeztetünk róla a minisztériummal" - nyilatkozta a lapnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. "A kezdetektől fogva kikérték róla a véleményünket, mi folyamatosan elmondtuk, mi jó és mivel nem értünk egyet. Mégis minden bekerült a rendeletbe."
Metál szerint a 100 ezer forintosra emelt biztosítás fölösleges, amiért bekerülhetett, az a biztosítási lobbi hatása. Hogy egy taxisnak hatszoros árat kéne fizetnie a műszaki vizsgáért, illetve ötévente újra számot adni tudásáról, szintén nonszensz. Tízezer taxis megélhetését veszélyezteti a tervezet, ugyanakkor jó elemei is vannak: "Az utasnak jogosan vannak olyan elvárásai, hogy az autóban biztonságban érezze magát. A rendeletben olyan elvárható kritériumokat határoztak meg, amelyekkel nem kívánunk vitatkozni, a tízéves korhatár és a blokkolásgátló előírása teljesen elfogadható. Mi csupán a súlyos adminisztratív és anyagi terheket jelentő rendelkezéseket számolnánk fel."

A bérautókat B-kategóriás jogosítvánnyal és PÁV II. kategóriás pályaalkalmassági engedéllyel lehet vezetni. Ekkor a hatóság külön vezetői engedélyt állít ki, amely 5 évig érvényes. A taxi jobb első ajtajára, legalább 10 centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet. A taxi - az első üzembe helyezéstől számítva - nem lehet 10 évnél régebbi. A motorja legalább Euro 3-as kell hogy legyen, és kötelező felszerelés a blokkolásgátló. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben a tervezet szerint.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?