Stílusból jeles – Fiat 500X Cross teszt

Fiat 500X Cross 1.0 FireFly 120 LE teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Talán az egyik legvidámabb szabadidő-autó a piacon a Fiat 500X, ezért a hibáit is könnyű megbocsátani. Egyszerűen feldobja a hangulatot még a szürke őszi napokon is.


Úgy tűnik, a Fiat formatervezői nem bírnak szabadulni a Multipla[/url] szellemiségétől.A négy kikerekedett szemecske minden 500-as modellen ott virít, és furcsamód bennem nemrég ötlött csak fel, hogy valójában a Multipla óta mindig van a Fiat palettáján négyszemű modell. Miközben a Fiat 500X előtt ücsörögtem és farkasszemet néztem vele, felrémlett előttem a legendás egyterű képe. Persze csak néhány pillanat erejéig, amíg konstatáltam, hogy az 500X-en is milyen szép lépcsőzetesen építkezik a formaterv.
Hirdetés

A felfrissült típus orrán nem sok változást lehet felfedezni. A legfeltűnőbb, hogy az emblémát is magában foglaló díszcsík alatt légbeömlőket vágtak, ami nem csak látványos, de hasznos megoldás is, hiszen javítja a motor hűtését. Kicsit átdolgozták a lökhárítót is, ami a tesztben szereplő Cross példányon kicsit más, mint például a Urban kivitelen.

Egyúttal a lökhárítóban látható ködfényszórót is kerekre cserélték, így már három lépcsőben kapjuk a kerekded formákat.

Pontosabban az oválisakat, hiszen a főfényszóró és alatta a nappali menetfény burája is tojásdad alakú, és csak a legalsó fényszórópáros áll igazán közel a teljesen kerek formához. Hoppá, akkor nem is négy, sokkal inkább hatszemű az 500X. Ezek ugyan apró változások, de valahogy mégis nagyobb összhangot eredményeznek a dizájnban, mint az elődön. Hátul szinte csak annyi a változás, hogy a kicsi Fiat 500-hoz hasonlóan a hátsó lámpaburák közepén a karosszéria színére fényezett betét kapott helyet.

Az utastérben is nagyítóval kell keresni a változásokat, de hát, ami bevált azon ne változtass ugyebár. Szerencsére nagyobb lett a központi kijelző, bár a uConnect még mindig lassan tölt be és első pillantásra talán bonyolultnak tűnhet a menü, hiszen a képernyőn rengeteg ikon bukkan fel egyszerre, ám egy percet rászánva a felfedezésére kiderül, hogy nagyon gyorsan ki lehet igazodni rajta. Továbbra is meghagyták a karosszéria színére fényezett műanyag elemeket, ami hozzájárul a kellemes hangulathoz, mert egy kis színt visz az amúgy fekete uralta műszerfalba. A vezető előtt szintén megnőtt a kijelző. A középső körben sokkal könnyebben leolvashatók az információk, mint a kifutó modellben.

A tesztautó tejcsokira emlékeztető, világosbarna bőr üléskárpitjai kiválóan harmonizálnak a vajsárga külső fényezéssel. Deréktájon jól tartanak, a combtámasz azonban lehetne egy kicsit vaskosabb. Viszont fűthetőek, ami így a télhez közeledve nagyon jól jön.

Mivel az autó mérete nem változott, hátul maradt minden a régiben. Átlagos termetű felnőttek is kényelmesen elférnek, és annak ellenére, hogy nem olyan jól formázottak a hátsó ülések, mint az elsők, valószínűleg hosszabb távon sem fognak panaszkodni a hátulra szorulók.

Persze az egyliteres motor inkább városi szaladgálásra való, de erről majd később. A csomagtér is marad alaphelyzetben 350 literes, ami 1000 literre bővíthető a hátsó ülések lehajtásával. Még egy bringa is simán befér, ha kipattintják az első kerekét, szóval az 500X tényleg használható szabadidő-autóként, mert a könnyebb terepre is kimerészkedhetnek vele a természetbe vágyók a maguk kis cókmókjával.
Ugyanakkor az új fejlesztésű, háromhengeres motorral inkább a városi cirkálás az erőssége. Az egyliteres Firefly motor 120 lóerős, tehát igazából van benne erő bőven. A 190 Nm forgatónyomaték is megjön már 1750-es fordulaton, de mégis egy kicsit kevésnek érződik az 1320 kilogrammos (plusz utasok) autó rugalmas mozgatásához. Persze, lehet, hogy a hatfokozatú manuális sebességváltó a ludas, amelynek a karja kimondottan kellemes darab, szinte magától kattan a fokozatokba, viszont váltáskor nagyot ejt a fordulatszámon, ezért a valóságosnál lomhábbnak tűnik.

A háromhengerességet egyébként csak indításnál lehet észrevenni a hangról, utána elcsendesedik, viszont az étvágya eléggé nagy a városban.

Persze figyelembe kell venni, hogy már hideg van, a tesztidőszak alatt jellemzően 10 fok alatti hőmérsékletek voltak a jellemzők, az autó 18 colos könnyűfém keréktárcsáin már téli gumiabroncsok feszültek és 90 százalékban csak városban használtam az autót. Így 8,5 litert ivott meg száz kilométeren. Amit még nem tudtam eldönteni, hogy „hová” tegyek. Ugye egy háromhengeres egyliteres motortól kevesebbet várnánk. Ugyanakkor mégiscsak 120 lóerőnk van. Szóval igazából ez egy átlagos érték, amit mondjuk – most a hasamra ütök - egy szívó 1,4-es is produkálna 80 lóerővel.

A futómű viszont kényelmes, nem túl feszes, a kormányzás könnyű, természetesen magas építésű autóként a tempós kanyarok nem a kedvencei, viszont a könnyen forgó kormánnyal gyerekjáték a parkolás, főleg a tolatókamera segítségével. Apropó a kormánykerék szokatlanul vaskos és nagy átmérőjű, amit eleinte szokni kell, de ezzel is hamar meg lehet békélni.

Az új 500X Cross ára viszont elég jó a kategóriában, ha megnézzük, hogy milyen gazdag az egyliteres motorral az alapfelszereltsége. Az 5,4 millió forintos indulóár többek között olyan hasznos tételeket is tartalmaz, mint a már említett tolatóradar és tolatókamera, amelynek képe a hét colos kijelzőn jelenik meg, ráadásul ez telefontükrözésre is képes.

De van itt még a teljesség igénye nélkül kétzónás automata klíma, intelligens tempomat, táblafelismerő rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, kanyarkövető ködfényszóró, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, sötétedésérzékelő, sötétített hátsó üvegek, 6 légzsák és még hosszan sorolhatnám.

Ehhez társult még rengeteg extra a tesztautóban, köztük a már említett bőrkárpitozás, beats hifi, napfénytető, szélvédőfűtés, és még több dizájnelem, így végül 7 956 000 forintnál állt meg a számláló. Néhány extráról, mint például a napfénytető, simán lemondanék például az összkerékhajtás kedvéért, ugyanis az 500X akár úgy is kapható, választható menetmódokkal, ami már komolyabb telekjáráshoz is alkalmas.
Értékelés
Pozitív
Egyedi, vidám stílus, hangulatos utastér, jól hangolt futómű
Negatív
Magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
5 400 000 Ft (2018.11.25.)
Tesztautó ára
7 956 000 Ft (2018.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
89 kW (121 LE) 5750 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
Végsebesség:
188 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4273 mm
Szélesség:
1796 mm
Magasság:
1608 mm
Saját tömeg:
1320 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
Szabadidő-autó
Csomagtér:
350-1000 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
950 mm
Csomagtér magassága:
740 mm
Csomagtér hossza:
740 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1140 mm
Raktérnyílás magassága:
1120 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
190 Nm
Teljesítmény:
89 kW (121 LE) 5750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
188 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
CO2-kibocsátás:
133-139 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.11.25. at 11:58
    Permalink

    Én ezekkel az egyliteres, turbóval az egekig felhúzott motorokkal még mindig nem tudtam megbarátkozni (valszeg, nem is fogok) de hogy ráadásul még 3 hengeres is……. Hová süllyed a világ? Értem én hogy downsize, most vagy én vagyok régimódi (igen, ez nem vitás), de anno a turbós motorok nálam azt jelentették hogy minimum 4 henger és legalább 1400 ccm. Most meg? Bíztam benne hogy a Fiat nem fog megőrülni a többiekhez hasonlóan de tévedtem.

  • 2018.11.26. at 12:06
    Permalink

    Olaszországban alig van belőle. Helyette mindenki Jeep Renegade-t vesz (Limited felszereltségben, rengeteg szaladgál az utakon), mert árban olcsóbb és ha más SUV, akkor legyen igazi(bb) SUV.

    Akinek meg nem akar Jeep-t venni, az vesz fullos Dustert.

Vélemény, hozzászólás?