Sportosan is spórolós – Honda Civic Sport 1.6 i-DTEC teszt
Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport ADAS teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Érdekes, sajátos modell az ötajtós Honda Civic Sport a zsúfolt kompakt kategóriában. Ütőkártyája a vezetési élmény és a takarékosság.
Civic 9.5. Most futó kilencedik generációjával 2012-ben érkezett a Honda Civic. A forma alapvetően űrhajós, de már nem annyira, mint elődje, a nyolcadik utas generációs volt megjelenésekor, épp tíz évvel ezelőtt. A 2012-es bemutatkozás óta igen komoly fejlődésen ment keresztül a Civic, 2013-ban például megérkezett orrába a Honda második saját dízelmotorja az 1.6 i-DTEC, tavaly debütált az óriási csomagterű Tourer, időközben pedig az európai kínálatból kikopott a négyajtós. Idén aztán a hároméves ötajtós és a mindössze egyéves kombi is új arcot öltött, illetve nem mellesleg megérkezett a Type R.
Ez a leggyengébb? Most viszont nem a paletta a csúcsát, hanem a más szempontból rekorder dízelt teszteltük. Olyan külsővel, hogy mindenki komolyabb gépnek hitte az 1.6-os 120 lóerős i-DTEC-et, a paletta teljesítményben leggyengébb, egyben legtakarékosabb tagját, mint amilyen. Persze nem gyenge ez sem. A 120 paci mellé 300 Nm, már 2000 1/perctől meglévő nyomaték is jut. Ráadásul már alacsonyabb fordulaton is nyugodtan terhelhetjük. Turbólyuk nem érződik, 1500 1/perc körültől használható a motor, ami nem hátrány, mert a váltó áttételezése nem rövid. Viszont szerencsére nem is túlzottan hosszú. Városban 50 km/órás tempónál is nyugodtan kapcsolható a negyedik, ami közepes emelkedőkig nyugodtan használható lakott területen is. Országúton visszafogott előzésekhez úgy is elegendő a hatodik, hogy azzal még 1800 1/perc körül, a nyomatékcsúcs-zóna alatt megyünk 90 km/órával is. Az autópályás 130 km/óránál 2200 1/perc körüli a főtengelyfordulat, egészen csendes a futás.
Testre szabott. Vezethetőség szempontjából kifejezetten, japánosan erős a Civic - bizonyos testmagasságig. Ez pedig nem több 180 centinél, a magasabbak számára terhesen alacsonyan húzódik a tető. Kissé magasra szerelt a sofőr ülése, de mivel az üzemanyagtank az utastér közepén van, maga a padló is magas. A székekre nem lehet panasz, a kormány is jó fogású, egyedül vaskos vízszintes küllői miatt támadható, de legalább ki-be, le-fel tágas tartományban állítható. Elöl-hátul viszonylag alacsony az ablak, hátul ráadásul vízszintes gerendával osztott, ami messze nem olyan nagy hátrány, mint amilyennek elsőre tűnik. Alig több mint 2,5 fordulatos, élénk, közvetlen kormányával a Civic meglepően élményautósan vezethető, passzol ehhez a remekül kapcsolható, rövid utakon járó váltókar és a dízel szinte azonnali ereje. Nem annyira a hangja, ami mai szinten már egy hajszálnyit haszonjárműves. Legalábbis városban, illetve húzatáskor, amúgy egész csendes, az alapjárat pedig egyenletes. Van hozzá gyors stop-start is, igazából gond nélkül meg lehet vele lenni, de el kell ismerni: ma már vannak finomabb hangú egységek.
Stabilan csillapít. Meglepetés a futómű: az elöl MacPherson, hátul kommersz csatolt hosszlengőkaros rendszer még az ötajtós, azaz Sport Civic esetén alapáras 17 colos felnikkel, ráadásul peres, 225/45-ös abroncsokkal is egészen jól csillapít - nem volt ez mindig így. Mellette persze stabil is, országúton, autópályán hajtva a Civic nagyobb kategóriát idézően jól viselkedik. Ha valamivel, akkor egyértelműen vezethetőségével fogja megnyerni vevőit, meg persze nevével és fogyasztásával. A gyári vegyes érték 3,7 l/100 km, ami nem rossz, de főként az nem rossz, hogy a teljes, több mint 600 kilométeres teszt átlaga egyhetes használattal, sok-sok városi üzemmel, némi autópályázással és egy hosszabb országúti körrel 4,1 l/100 km lett. A részátlag városban sem tudott 4,8 liter fölé menni, országúton pedig épp egy literrel kevesebb adódott. Mindezt úgy, hogy a Civic nem egy leszedált, hanem egy vezetési élményt is adó autó.
Van mit elnézni. Családi élményautónak beválik ugyan a Civic, hiszen második sora is egészen tágas, csomagtere a valóban kompakt kompaktok között 477 literes értékével és valós méretével is rekorder, hátsó (Magic Seats) üléssora egyszerű síkba fektethetőségével és ülőlapjainak felállíthatóságával csodás. Utóbbi trükkel a második sorban 1,3 méteres belmagasságot kapunk. Remek. Nem úgy az, hogy a négy automata elektromos ablakból a Sport felszereltségnél csak kettő automata, hogy az infotainment hiába cserélődött ki, az új sem túlzottan naprakész. Tud ugyan szinte mindent a 7 colos érintőképernyő, van például DAB (digitális rádió) tuner, MirrorLink funkció, egészen korrekt beépített navigáció (felárért), tolatókamera és még HDMI csatlakozás is, viszont a kijelző megjelenése és gombsora nem a műszerfalhoz, illetve a márkához illő. Már említett, hogy nem a legjobb a motor hangja, ám a méretes kerekekkel is nagyon jó fogyasztás, illetve a vezethetőség miatt mindez megbocsátható. A szerény belmagasság is az lehet: a Civic a 180 centinél nem (sokkal) magasabbak autójának tekinthető. A 2015-re frissített kiadás a tesztautó Rallye Red csomagjával például egészen dögös lett.
Nem olcsó. A belépő dízelmotoros Civic 6 424 000 forintba kerül - kielégítő, kihangosítós, MP3-as hifis, ülésfűtéses, városi koccanságátlós, tempomatos, automata klímás ellátmánnyal, 16 colos alufelnivel. A csaknem félmillió forinttal drágább Sport verzió 17 colos kerekeket, kétzónás automata klímát, tolatókamerás érintőképernyős fedélzeti rendszert és már kétzónás automata klímát is kap. Tesztautónkban további 200 ezer forint volt a navigáció, 190 ezer forint a holttérfigyelős és táblafelismerős, elektrokróm tükröket és automata fényszóró- és ablaktörlőkapcsolást, valamint automata reflektort is adó ADAS csomag. Minden eleme korrektül működik, így nem mondható, hogy nem érné meg. A 275 253 forintos Rally Red csomag pedig a piros hűtőmaszk-kerettel, a tetőszpojlerrel, a hátsó lökhárító díszcsíkjával és a szintén piros tükörházakkal kellően dögös megjelenést adott, ám a metálfényezés 125 ezer forintos árával a tesztautó már bő 7,7 millió forintba kerül. Ennyiért joggal lehetnek komoly elvárásaink, amelyek közül nem mindnek felel meg a Civic. Aki viszont sokat autózik, és szeret is autózni, az mégis megkedvelheti a japán márka Angliában gyártott kompaktját, mert a valóságban is ilyen takarékos konkurense tapasztalataink szerint nincs, s a vezetési élményre is nyugodtan adhatunk maximális pontszámot, amennyiben legfeljebb átlagos, inkább annál picit kisebb növésűek vagyunk.
Árak
Tesztmodell alapára
6 919 000 Ft (2015.08.22.)
Tesztautó ára
7 709 253 Ft (2015.08.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
Végsebesség:
207 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4370 mm
Szélesség:
1770 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1378 kg
Össztömeg:
1870 kg
Terhelhetőség:
492 kg
Tengelytáv:
2595 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
477 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
910-970 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1040 mm
Csomagtér magassága:
540-970 mm
Csomagtér hossza:
820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1650 mm
Raktérnyílás szélessége:
800 mm
Raktérnyílás magassága:
1000 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
207 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
CO2-kibocsátás:
98 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Ne menőzz Kempelen, nem vagy te Manó!
Ez nem a te privilégiumod, elveszed más kenyerét! „szarTurbós-széthullik” ez is, inkább dőlj hátra, s élvezd a menőnk produktumát.
Turbós széthullik!!! Lol 🙂
Bizonyíték akár amagyar népítélet oldal, akár a nemzetközi vevőelégedettségi indexek, de márkahűség tekintetében is az első 3-ban szokott a Honda lenni.Ezek elég nagy adatbázisból építkeznek.
Vevőszolgálati ügyfélkezelés tekintetében pedig (legalábbis a Honda, Toyota) messze a PHán felül teljesít, ez saját tapasztalat.
Nem tudom mennyi volt pl. egy leon 2010ben, de egy civic most 5 év múltán a vételár 58-65%án eladható, itt feltételezem, hogy ebben is jobb vétel egy honda.
Nem értem a cikk íróját. Ami fontos egy autóban, az mind meg van benne: Megbízható, tartós, minőségi anyagokból készült, vezetési élményt nyújt úgy, hogy közben keveset eszik(!!!), kategóriájában párját ritkítja a tény, hogy hatalmas rakteret lehet kialakítani a hátsó ülések ügyes állítgatásával (magic seat), hogy szinte minden belefér. Na most az, hogy nem automatikus a 4-ből 2 elektromos ablak, meg hogy 2 szintes a műszerfal, szerintem csak szőrszálhasogatás, egyáltalán nem fontos szerintem. Én teszt vezettem az 5 ajtóst, és a Tourert is, és azonnal mindent le tudtam olvasni a 11 km alatt. Úgy megszoktam az eco-módját is használni e rövid idő alatt, annyira egyszerű kezelni is és megszokni is.
[i]„….nagy valószínűséggel meg sem közelíti egy Honda tartósságát.”[/i]
Bizonyíték a kijelentésre? Nem mendemonda, hanem tények. Természetesen az összes legyártott példány összes felhasználói tapasztalata alapján.
Lássuk.
Jó munkát! :-DDD
Egyben igazad van. Valóban nem lehet egy lapon említeni a két autót, ahogy nagyban a Honda-konszernt a német multi másodvonalbeli spanyol márkájával sem. Nem egy ligában játszik a kettő.
Valamiért a világon valamivel kevesebb ember remeg egy Leonért, mint egy Civicért, de hát ki érti ezt… 🙂
A Seat nem épp a legjobb példa.
Az is egy túlárazott autó és nagy valószínűséggel meg sem közelíti egy Honda tartósságát.
Az a „fos” dízel meg az „üzembiztos” DSG szép kis párost alkot. 🙂
Gyorsan megnéztem a Mazda és Toyota árlistákat. Egyáltalán nincs rossz ára a kocsinak és az értékét is jobban fogja tartani pl. a seatnal. A rendszeres szervizköltségről ne is beszéljünk, sajnos tudom, hogy fog a VW csop. szervizhálózatnál a ceruza.
Ennyiért már autót kapok 🙂 SEAT Leon 2.0CRTDI FR DSG 184LE 7.68m nem lehet egy lapon említeni a kettőt ..
Ennyi pénzért ez az autó kész röhej.
Valóban legalább a 160 lovas verziónak kéne benne lennie, hogy értelmet nyerjen ez az abszurd ár.
Én ezt a két részre osztott műszerfalat nem bírom agyilag feldolgozni, azóta se hogy megjelent először..
Ettől már csak az rosszabb ami a yarisban van. De kizárt dolog hogy ez csak engem zavar. 😀
Csak annak nem 4,1 a fogyasztása…
Megdöbbentően takarékos motor, a 120Le/300Nm az átlagos közlekedéshez bőven elég, csak tényleg nem passzol össze ezzel a Type R kinézetű autóval, ez a motor egy alapverziós kombiban lenne jó, de abban nagyon. 🙂