Nem helyettesíthet egy GTI-t, de azért jó, hogy van ilyen is
Sokat gondolkodtam, hogy kiknek is szól a Volkswagen Golf GTE, de igazából még most sem jöttem rá. Egy biztos: vezetni jó! Ezt már mindjárt az elején le kell szögezzem, de egy igazi GTI-hez képest azért eléggé más ez az élmény. Pedig erőben ugyanott van, sőt nyomatékban még le is pipálja a sima benzines változatot. De először járjuk kicsit körbe az autót!
GTE felirat hirdeti hátul a különlegességet
Habár a szakavatott szemek egyből észreveszik, hogy nem akármilyen autóról van szó, azért a Golf GTI a szolidabb hot hatch modellek táborát erősíti, kivéve persze az olyan változatokat, mint például a
Clubsport. Nem akar nagyon kitűnni a tömegből, de azért jelzi, hogy nem érdemes packázni vele. Zöld rendszám ide, zöld rendszám oda, ezt a GTE is tudja. Pedig a fehér szín nem a legizgalmasabb, ellenben szépen „rímel” a tisztaság üzenetére, márpedig a GTE egy konnektoros hibrid, tehát megfelelő használat esetén nincs helyi károsanyag-kibocsátása. De akkor sportautós élmény se. Na, de megint előre szaladtam. Szóval a lökhárítón látható méhsejtmintás hűtőrács, a GTE felirat elöl és hátul, a 18 colos felnik, mögöttük vörös féknyergekkel, illetve a nem túl nagy, de azért hangsúlyos légterelőben végződő tető árulkodik az autó különlegességéről. Még a kamu kipufogóvégeket is megbocsátom neki, mert egészen ízlésesen oldották meg, de azért az a sok autó után forduló tekintet valószínűleg inkább a korábbi VW rendezvényen ráragasztott rajtszámnak is köszönhető.
A rajtszám egy rendezvény miatt került rá, a 18 colos felnik mögött virító piros féknyergek szokatlanok egy plug-in hybridtől, de a GTE ezzel is mutatja: ő sportosabb fajta
Bent nem felejtették el a klasszikus GTI üléshuzatot, de összességében elég komor a hangulat. A sportkormány a GTE felirattal persze látványos, na meg a kéken megvilágított Golf felirat is a középkonzolon, a vezeték nélküli telefontöltő felett. Ám némi kék cérnán kívül a fekete és a szürke dominál. A fémdíszes pedálok még jelzik, hogy sportautós géneket örökölt a GTE, de nem mondanám, hogy azonnal libabőrösek lesznek a benzinvérűek. Pedig még a sportülések is járnak, amelyek nagyon kényelmesek, maximálisan ellátják a feladatukat, szépen tartanak a kanyarokban is.
Még látványosabbá teszi a kék betét az üléseket
Megszokható a digitalizáció is, ám továbbra sem értem, hogy miért nem világít az érintőképernyő alján a hőfokszabályzó, és a kormánykerék haptikus gombjai sem váltják meg a világot. Jó lett volna ide delegálni az üzemmódválasztót is, de legalább nem a menüben kell matatni érte. Vagyis nem teljesen. Mert bár van külön gombja a középkonzolon, de a tisztán villanyhajtás és a hibridség közötti váltáshoz így is a képernyőhöz kell nyúlni, akármelyik módot is választottuk a sportos, a komfortos vagy az[urlap] Eco közül.
Az ergonómia jó, néhány logikátlan megoldás ellenére
A zöldrendszámos kompromisszumok sorát gyarapítja a csomagtér mérete, ugyanis a PHEV akkumulátora miatt 272 literesre csökkent az alaptérfogat. Ez bővíthető 1162 literesre, ami persze egyáltalán nem katasztrófa. Csak nem ezt szoktuk meg az alsó-középkategóriában. De ettől függetlenül ez egy használható méret, bár sajnos a töltőkábeleknek sincs külön rekesz, így azok is a hasznos térből rabolnak.
A csomagtér mérete sajnos lecsökkent az akkumulátorok miatt, a töltőkábeleknek sincs külön rekesze
Érdekes az autó hajtáslánca, vagyis inkább az, amit már említettem, hogy ugyanolyan erős, mint egy GTI, ám hozzá nagyobb a tömege is. A 245 lóerőnyi rendszerteljesítményt az 1,4 literes négyhengeres, turbós benzinmotor (150 LE) és egy villanymotor (110 LE) adja össze és küldi az első kerekek felé, a 400 Nm forgatónyomaték pedig 30 newtonméterrel még több is, mint a GTI-ben. Akkor mégis, hogy lehet, hogy sportosság tekintetében kicsit elmarad tőle? Biztosan sokan sejtitek már: bizony, a nagyobb tömeg ismét a sportosság ellensége. Ám itt tényleg hangsúlyoznom kell, nem arról van szó, hogy nem elég élménydús a GTE. Csak nem olyan éles, nem olyan nyers, mint a GTI. De valójában nem is kéne összehasonlítanom őket, hiába a GT jelzés mindkettőben. Talán a GTE azoknak való, akik már korábban kiélvezték a GTI nyújtotta örömöket, de azért még néha-néha szeretnének odalépni neki, kanyarogni egy jót, miközben a hétköznapok során inkább a villanyhajtásra támaszkodnának. Mert a 60 kilométeres villanyhatótáv simán lehetővé teszi, hogy az átlagos felhasználás mellett javarészt a villanymotor dolgozzon.
6,7 másodperc a gyorsulása 100-ra, ami csak 3 tizeddel lassabb a GTI-nél
Simán tartható az autópályatempó is villanyhajtással, és a másfél literes átlagfogyasztás is 100 kilométeren, mármint a töltés utáni első 100 kilométeren. Ám a tesztidőszak alatt akadt olyan élethelyzet, amikor nem tudtam ilyen gyakran tölteni, de akkor sem ment 6 liter fölé a fogyasztás. A teljes tesztátlag 5,4 liter lett, de ez főleg városi használatban, ráadásul néha-néha megkergetve a hegyen. Igazából szépen viselkedik a kanyarokban, bár le sem tagadhatná a plusz kilókat. De kellőképpen stabil és még épp nem annyira „ívről leesős”, hogy ez túlzottan zavaró legyen. A hatfokozatú duplakuplungos automatikus sebességváltó is a DSG-k szép korszakát idézi, amikor még nem viselkedtek furcsán ezek a szerkezetek. Szóval a GTE tökéletesen elég arra, hogy az amúgy a hatékonyságról szóló hétköznapokba néha bele lehessen tuszkolni néhány „ereszd el a hajamat”.
Persze ennek megkérik az árát és nem a 13 kilowattórás akksi áramigényéről van szó. Közel 19 millió forintról (18 996 660 Ft) indul a GTE, ami olyan extrákkal, mint például az IQ. Light Matrix LED fényszórók, a HUD, a parkolósegéd és az adaptív lengéscsillapítók, simán feltornázható 20 millió forint fölé. Ám most 1,2 millió forint kedvezmény is elérhető, amellyel újra 19 millió forint környékére mérséklődik egy gazdagon felszerelt GTE ára.
Most 1,2 millió forint kedvezményt adnak rá
Értékelés
Pozitív
Tisztán villanyhajtás ötvözve egy csipetnyi sportossággal
Negatív
Infotinment rendszer logikátlanságai, kisebb csomagtér
Árak
Tesztmodell alapára
18 996 660 Ft (2022.04.28.)
Tesztautó ára
19 026 020 Ft (2022.04.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
182 kW (248 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1550-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1410 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
510-56 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1230 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
410 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1430 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú DSG
Nyomaték:
400 Nm 1550-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
182 kW (248 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,4 l/100km
Kár, hogy ebből a tesztből is kimaradtak a villanyautós specifikumok – ahogy a legtöbb zöldrendszámos tesztje esetén is.
Például: lehet-e távolról indítani a fűtést, hűtést? Fűt-e elektromos üzemmódban, avagy a benzinmotort indítja-e ilyenkor? A töltés időpontja, időtartama beállítható-e? Korlátozható-e a töltési szint pl. 80%-ra? A töltési teljesítmény korlátozható-e? Van-e fűtés töltés közben?
Nincs a szerkesztőségnek egy szempontrendszere autótesztre? Ha igen, miért nincsenek benne a zöldrendszámos autók szempontjai?
Kedves PDA_Fan!
Teljesen igazad van, hogy ezek hiányoznak ebből a tesztből, de itt most a hangsúly azon az élményen volt, hogy egy GTE, milyen egy GTI-hez képest. Sajnos ezt a tesztautót nagyon rövid időre kaptuk. Ha lesz alkalmunk egy rendes, egyhetes tesztre vele, részletesebben is bemutatjuk.
meg persze ezt a gyorsulást is csak amikor fel van töltve az akku, akkor tudja produkálni, az meg nem sokáig tart ha ki is haszáljuk a teljesitményt