Spórolós járat? Ford Tourneo Custom EcoBlue
Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén új, 2,0 literes dízelmotort kapott a Ford középméretű csapatszállítója, a Tourneo Custom. Nem csak családi, üzleti transzporternek is remek.
Nem kell félni tőle! Hatalmasnak tűnik a Tourneo Custom, pedig ez még csak nem is a nagy Transit, eggyel alatta van. Ez az a méret, amivel városban még komolyabb gond nélkül el lehet férni. Kétféle hosszúsággal és tetőmagassággal kapható, a személyszállító csúcskivitel az alaptetős, de nyújtott verzió. Valóban nem szerény, 5,34 méteres hosszúsággal, elvileg 2 méter feletti szélességgel és magassággal. Naná, hogy egy kicsit magam is tartottam tőle, pláne úgy, hogy rendszeresen parkolok egy olyan mélygarázsban, ahol 1,95 méter a megengedett magasság. Centiztem, a Tourneo nem tűnt magasabbnak, behajtottam, elfértem. A karácsony előtti városi nyüzsgésben persze a forgalomtól, az utcai parkolástól is tartottam, de kiderült, alaptalanul. A hatalmas busz nem egész fél méterrel hosszabb csupán egy Mondeónál. Ez pedig nem a világ vége. Ballonos, 215/65 R16C teherautó-abroncsaival ráadásul a Tourneo könnyebben áll járdára, mint a legtöbb mai szabadidő-autó.
Hat litert fogyaszt? Idén új, 2,0 literes dízelmotort kapott a Tourneo Custom (és persze a Transit is), a Kugába is megérkezett 1,5 literessel közös motorcsaládba tartozó EcoBlue TDCi AdBlue adalékkal hozza az Euro 6 emissziós normát, és még ebben az autóban is 6,2 literes átlagfogyasztást ígér, CO2 emisszióját pedig 159 g/km értékre vitték le. Ez néhány százalékos spórolás a korábbi, még Euro 5-ös 2,2 litereshez képest. Mégsem a fogyasztása miatt fogjuk szeretni. Ott ugyanis katalógusérték szerint is minimális a különbség. Viszont az új motor csendesebb, mint a korábbi. Fülre és zajmérésünk szerint is.
Még kulturáltabb lett. A Tourneo Custom legfőbb ütőkártyája eddig is az volt, hogy ahogyan a Fordok általában, adott árért elég jó felszereltséget adott. Ha a konkurens modelleket vele hasonló ellátmányra szeretnénk hozni, megkapjuk, hogy a Ford még a nála minden esetben komoly flottakedvezmény nélkül is jó ajánlatot ad. A Tourneo Custom ráadásul nem csak csendesebb lett, ESP-je már oldalszél-kompenzálós, szerepelhet benne sávelhagyásra figyelmeztetés és távolságtartós tempomat is, a Titanium szint pedig már alapáron ad kanyarfényt és automata reflektorkapcsolást. Magas üléspozíciója egy kicsit megszokást igénylő, ahogyan a 3,3 méteres tengelytávjából adódó sajátos fordulóköre is, de ha ráéreztünk az ízére, hatalmas és osztott látóterű külső tükreivel, első-hátsó parkolóradarjával elég jól manőverezhető. Oké, ez még nem tud magától parkolni, mint mondjuk egy Volkswagen Multivan, de nem is az az árkategória.
12,5 millió lesz, maradhat? Az alapáron is több mint 11 millió forintos Titanium felszereltségű Tourneo Custom kapcsán nyilván egy kicsit visszás a remek ár/érték arány hangsúlyozása, pláne a 12,5 millió forintos tesztautónál, de ennyi pénzért egy olyan hatalmas autót kapunk, amivel 8 felnőtt is valóban kényelmesen tud utazni, nem is is kevés csomaggal. Raktere a harmadik üléssorral együtt is csaknem 1,5 köbméteres, ha pedig kivesszük az összes ülést, közel 7 köbméteres teret kapunk. Könnyebben értelmezhető, ha azt mondjuk, a csomagtér hossza alapból is 1, a leghátsó sor előredöntésével 1,4 méter, de a csomagtér 1,2 méteres szélességével és 1,3 méteres magasságával felnőtt kerékpárok is beférnek, ha kivesszük első kereküket. Tér tehát van, nemcsak a csomag-, hanem az utastérben is. Ha előre független üléseket kérünk, akkor köztük olyan széles hely van, hogy az álló autóban gond nélkül hátra lehet sétálni a gyerekekhez. Vagy épp beszállhatunk magunk is a kétoldali tolóajtók egyikén, a gyerekülésekkel szemben állva könnyedén becsatolhatjuk a gyerkőcöket, majd előremehetünk. A bőrkárpit ára nem vészes, mivel azonban csak előre kérhető hozzá fűtés, nem biztos, hogy választanám. Apropó, fűtés, alig több mint 400 ezer forintért távirányítós, időre is programozható állófűtés is rendelhető. A tesztautóban is szerepelt, nagyon hatékony és hasznos extra, persze szokni kell, hogy a sofőrülés alatt egy repülőgép-hajtómű hangját idéző kályha duruzsol. A tesztautó vételárába továbbá olyan tételek is belefértek, mint a navigáció, a tolatókamera, vagy a létező legjobb: a tetőlemezről felhajtható három keresztrudas tetőcsomagtartó. Nem kell szerelgetni, mindig velünk van, mégsem növeli a fogyasztást, valamivel több mint 200 ezer forintot kérnek érte, az is nagyon megéri az árát.
Mindent vihet. A bőrüléses és sötétszürke Tourneo Custom már-már reprezentációs feladatokat is elláthat, pláne annak tudatában, hogy már a Fordnál is rendelhető hátul szembefordítható ülés. Ez az autó még nem olyan volt, két üléssorában összesen három (tehát nem túl sok) Isofix csatlakozót adó. Az ülőhelyek vannak annyira szélesek, hogy még egy vaskosabb gyerekülés mellett is el lehet férni. A láb- és a fejtér bőséges, panaszunk egyedül az ülőlapok kissé szerény hosszára lehet. Viheti tehát a családot vagy az üzletfeleket, illetve bármely szálloda vendégeit is a Tourneo Custom, a hosszított verzióval sok csomaggal. Bevethető síeléshez is, a lécek nem csak a tetőre, akár az ülések alá is rakhatók.
Hű a márkához. Nem csupán a jó ár/érték aránnyal, vezethetőségével is hű a Fordhoz a Tourneo Custom. Nyilván nem egy élményautó, nem egy Mustang vagy egy Focus RS, de a furgonok körében jól vezethető. Jó a kormányzása, nem kemény a kuplungja, kellemesen kapcsolható a váltója, ami egy kissé persze hosszúra áttételezett. Hiába adja már 1500/perc fordulaton 385 Nm nyomatékát a 2,0 literes EcoBlue TDCi, városban is kicsit sokat kell kapcsolgatni, de országúton is éppen csak 90 km/óra környékén jó a hatodik. Naná, hiszen autópályán viszont még a 130 km/órás tempó is alig több mint 2000/perc fordulattal futható. A Custom még ott sem zajos, de olyan légoszlopot tolunk magunk előtt, hogy kissé soknak tűnik az a tempó, ott már a fogyasztás is masszívan 9 liter feletti. Országúti tempónál simán autózhatunk 6 liter alatt is, ami valóban szép teljesítmény egy ekkora autótól. Városban pedig ezúttal 11 literes értéket mértünk, fagypont alatti hőmérsékleten, sok fűtéssel és zömében rövid utakkal. A teszthétbe sok egyéb nem fért bele, mint a városi rohangászás, így az új motor reálisabb üzemben biztosan takarékosabb, de a korábbi 2,2 literesnél nem sokkal.
Jó bolt? Aki Tourneót vesz, vélhetően ideálisabb körülmények között, hosszabb távokon, alacsonyabb fogyasztással fogja hajtani, mint én. Aki ki tudja használni, meg tudja tölteni a Tourneo ülőhelyeit, az biztosan nem fogja sokallani az alulról vagy felülről, de mindenképp 10 litert közelítő városi fogyasztását sem. Tekintve, hogy a személyszállítóból az alapverzió is 9,5 millió forint (bruttó áron), nem tűnik elhibázottnak a jól felszerelt Titaniumot választani, sok olyan extrát kínált a tesztautó is, ami igazán értékessé tette. Ha azt vesszük, hogy a 8 üléses kisbusz ki tud váltani két hagyományos személyautót, ráadásul társasággal utazva nagy mértékben növeli a csapatszellemet és ezzel nagyon értékes hangulatfokozó, ára abszolút nem eltúlzott, üzeme és térhasznosítása pedig szintén gazdaságos. Ennyi utast és ennyi csomagot ilyen kényelemben, ilyen területen és ennyi pénzért nem tud más autó szállítani. A korábbinál hajszálnyit takarékosabb, még sokkal csendesebb motorral a Tourneo Custom ajánlata még egy kevéssel jobb lett, továbbra sem nagyon lehet jobbat kívánni, ha nagy társasággal és sok csomaggal szeretnénk utazni - 10-12 millió forintnál nem drágább autóval.
Árak
Tesztmodell alapára
11 158 600 Ft (2016.12.25.)
Tesztautó ára
12 530 200 Ft (2016.12.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
405 Nm 1500-2000 1/min-nél
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
5339 mm
Szélesség:
2080 mm
Magasság:
2022 mm
Saját tömeg:
2201 kg
Össztömeg:
3100 kg
Tengelytáv:
3300 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
1447-6830 l
Belső szélesség elöl:
1690 mm
Belső szélesség hátul:
1740 mm
Belmagasság elöl:
950-1030 mm
Belmagasság hátul:
1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
450 mm
Ülőlap hossza elöl:
460 mm
Ülőlap hossza hátul:
445 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1220 mm
Csomagtér magassága:
120 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
1220 mm
Raktérnyílás magassága:
1300 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
405 Nm 1500-2000 1/min-nél
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
CO2-kibocsátás:
159 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Nagyon „komoly”, hogy a második sorhoz csak kibillenthető, a harmadikhoz meg csak fix ablak jutott. Mindegy milyen klíma, megküzdhet azzal a nagy légtömeggel ott hátul, hogy lehűtse – mert kiszellőztetni nem lehet.