Spórolós járat? Ford Tourneo Custom EcoBlue
Ford Tourneo Custom LWB 2.0 EcoBlue TDCi Titanium teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén új, 2,0 literes dízelmotort kapott a Ford középméretű csapatszállítója, a Tourneo Custom. Nem csak családi, üzleti transzporternek is remek.
A Ford nem vitte túlzásba a downsizingot, 2,2 literes motorját 2,0 literessel váltotta a Tourneo Custom esetén. Alapáras a stop-start, ami egészen gyors is
Nem kell félni tőle! Hatalmasnak tűnik a Tourneo Custom, pedig ez még csak nem is a nagy Transit, eggyel alatta van. Ez az a méret, amivel városban még komolyabb gond nélkül el lehet férni. Kétféle hosszúsággal és tetőmagassággal kapható, a személyszállító csúcskivitel az alaptetős, de nyújtott verzió. Valóban nem szerény, 5,34 méteres hosszúsággal, elvileg 2 méter feletti szélességgel és magassággal. Naná, hogy egy kicsit magam is tartottam tőle, pláne úgy, hogy rendszeresen parkolok egy olyan mélygarázsban, ahol 1,95 méter a megengedett magasság. Centiztem, a Tourneo nem tűnt magasabbnak, behajtottam, elfértem. A karácsony előtti városi nyüzsgésben persze a forgalomtól, az utcai parkolástól is tartottam, de kiderült, alaptalanul. A hatalmas busz nem egész fél méterrel hosszabb csupán egy Mondeónál. Ez pedig nem a világ vége. Ballonos, 215/65 R16C teherautó-abroncsaival ráadásul a Tourneo könnyebben áll járdára, mint a legtöbb mai szabadidő-autó.
Óriásinak hat, hiszen 2 méter magas és 2 méter széles, csaknem 5,5 méter hosszú hasáb, van is benne hely, ráadásul egészen kulturáltan mozog, futóműve még terheletlenül sem túlzottan rázós. Az Opel Vivaro/Renault Trafic páros puritánabb, a Volkswagen Multivan jóval drágább nála
Hat litert fogyaszt? Idén új, 2,0 literes dízelmotort kapott a Tourneo Custom (és persze a Transit is), a Kugába is megérkezett 1,5 literessel közös motorcsaládba tartozó EcoBlue TDCi AdBlue adalékkal hozza az Euro 6 emissziós normát, és még ebben az autóban is 6,2 literes átlagfogyasztást ígér, CO2 emisszióját pedig 159 g/km értékre vitték le. Ez néhány százalékos spórolás a korábbi, még Euro 5-ös 2,2 litereshez képest. Mégsem a fogyasztása miatt fogjuk szeretni. Ott ugyanis katalógusérték szerint is minimális a különbség. Viszont az új motor csendesebb, mint a korábbi. Fülre és zajmérésünk szerint is.
Ismerős Ford műszerfal, kemény, de jó minőségű anyagokból, automata fényszóró- és reflektorkapcsolással, tolatókamerával, sok jó szolgáltatással
Hátul gyakorlatilag mindegyik ülőhely azonos kényelmet ad, a támlák dőlése szabályozható, a középső sornál csak a jobb szélső helyé függetlenül, az a hátrajutáshoz az ülőlappal együtt könnyedén előre is billenthető. Elöl a sofőr ülése szokatlanul magasra került, mondjuk azért, mert az állófűtés is alatta dolgozik
Óriási a hátsó lábtér, a lehető legkényelmesebb a gyerekek ülésbe rögzítése. A középső sorban a hátrajutás könnyítésére előrehajtható jobb szélső helyre nem jutott Isofix ülésrögzítő, leghátra csak középre került
Még kulturáltabb lett. A Tourneo Custom legfőbb ütőkártyája eddig is az volt, hogy ahogyan a Fordok általában, adott árért elég jó felszereltséget adott. Ha a konkurens modelleket vele hasonló ellátmányra szeretnénk hozni, megkapjuk, hogy a Ford még a nála minden esetben komoly flottakedvezmény nélkül is jó ajánlatot ad. A Tourneo Custom ráadásul nem csak csendesebb lett, ESP-je már oldalszél-kompenzálós, szerepelhet benne sávelhagyásra figyelmeztetés és távolságtartós tempomat is, a Titanium szint pedig már alapáron ad kanyarfényt és automata reflektorkapcsolást. Magas üléspozíciója egy kicsit megszokást igénylő, ahogyan a 3,3 méteres tengelytávjából adódó sajátos fordulóköre is, de ha ráéreztünk az ízére, hatalmas és osztott látóterű külső tükreivel, első-hátsó parkolóradarjával elég jól manőverezhető. Oké, ez még nem tud magától parkolni, mint mondjuk egy Volkswagen Multivan, de nem is az az árkategória.
Szabvány Ford műszerblokk, a feláras állófűtés menüből vezérelhető, időzíthető, de akár távirányítóról is indítható
Kétzónás, de manuális, hátul külön szabályozható a klíma, a kiegészítő fűtéssel gyorsan temperálható az utastér
12,5 millió lesz, maradhat? Az alapáron is több mint 11 millió forintos Titanium felszereltségű Tourneo Custom kapcsán nyilván egy kicsit visszás a remek ár/érték arány hangsúlyozása, pláne a 12,5 millió forintos tesztautónál, de ennyi pénzért egy olyan hatalmas autót kapunk, amivel 8 felnőtt is valóban kényelmesen tud utazni, nem is is kevés csomaggal. Raktere a harmadik üléssorral együtt is csaknem 1,5 köbméteres, ha pedig kivesszük az összes ülést, közel 7 köbméteres teret kapunk. Könnyebben értelmezhető, ha azt mondjuk, a csomagtér hossza alapból is 1, a leghátsó sor előredöntésével 1,4 méter, de a csomagtér 1,2 méteres szélességével és 1,3 méteres magasságával felnőtt kerékpárok is beférnek, ha kivesszük első kereküket. Tér tehát van, nemcsak a csomag-, hanem az utastérben is. Ha előre független üléseket kérünk, akkor köztük olyan széles hely van, hogy az álló autóban gond nélkül hátra lehet sétálni a gyerekekhez. Vagy épp beszállhatunk magunk is a kétoldali tolóajtók egyikén, a gyerekülésekkel szemben állva könnyedén becsatolhatjuk a gyerkőcöket, majd előremehetünk. A bőrkárpit ára nem vészes, mivel azonban csak előre kérhető hozzá fűtés, nem biztos, hogy választanám. Apropó, fűtés, alig több mint 400 ezer forintért távirányítós, időre is programozható állófűtés is rendelhető. A tesztautóban is szerepelt, nagyon hatékony és hasznos extra, persze szokni kell, hogy a sofőrülés alatt egy repülőgép-hajtómű hangját idéző kályha duruzsol. A tesztautó vételárába továbbá olyan tételek is belefértek, mint a navigáció, a tolatókamera, vagy a létező legjobb: a tetőlemezről felhajtható három keresztrudas tetőcsomagtartó. Nem kell szerelgetni, mindig velünk van, mégsem növeli a fogyasztást, valamivel több mint 200 ezer forintot kérnek érte, az is nagyon megéri az árát.
Mindenképp nagy a csomagtér, a hosszabbik Tourneo Custom 8-9 üléssel is kellő mennyiségű bőröndöt vagy bármi mást nyelhet el
Mindent vihet. A bőrüléses és sötétszürke Tourneo Custom már-már reprezentációs feladatokat is elláthat, pláne annak tudatában, hogy már a Fordnál is rendelhető hátul szembefordítható ülés. Ez az autó még nem olyan volt, két üléssorában összesen három (tehát nem túl sok) Isofix csatlakozót adó. Az ülőhelyek vannak annyira szélesek, hogy még egy vaskosabb gyerekülés mellett is el lehet férni. A láb- és a fejtér bőséges, panaszunk egyedül az ülőlapok kissé szerény hosszára lehet. Viheti tehát a családot vagy az üzletfeleket, illetve bármely szálloda vendégeit is a Tourneo Custom, a hosszított verzióval sok csomaggal. Bevethető síeléshez is, a lécek nem csak a tetőre, akár az ülések alá is rakhatók.
Kulccsal nyitható a motorházfedél, a 2,0 literes, mélyre épített blokk szinte elvész az orrban. Csendesen dolgozik, katalógus szerinti fogyasztási értéke a valóságtól távoli
Hű a márkához. Nem csupán a jó ár/érték aránnyal, vezethetőségével is hű a Fordhoz a Tourneo Custom. Nyilván nem egy élményautó, nem egy Mustang vagy egy Focus RS, de a furgonok körében jól vezethető. Jó a kormányzása, nem kemény a kuplungja, kellemesen kapcsolható a váltója, ami egy kissé persze hosszúra áttételezett. Hiába adja már 1500/perc fordulaton 385 Nm nyomatékát a 2,0 literes EcoBlue TDCi, városban is kicsit sokat kell kapcsolgatni, de országúton is éppen csak 90 km/óra környékén jó a hatodik. Naná, hiszen autópályán viszont még a 130 km/órás tempó is alig több mint 2000/perc fordulattal futható. A Custom még ott sem zajos, de olyan légoszlopot tolunk magunk előtt, hogy kissé soknak tűnik az a tempó, ott már a fogyasztás is masszívan 9 liter feletti. Országúti tempónál simán autózhatunk 6 liter alatt is, ami valóban szép teljesítmény egy ekkora autótól. Városban pedig ezúttal 11 literes értéket mértünk, fagypont alatti hőmérsékleten, sok fűtéssel és zömében rövid utakkal. A teszthétbe sok egyéb nem fért bele, mint a városi rohangászás, így az új motor reálisabb üzemben biztosan takarékosabb, de a korábbi 2,2 literesnél nem sokkal.
Elöl bőséggel van pakolóhely, egy-egy palacktartó és kisebb rekesz a hátsó tolóajtókra is jutott, ahogyan azokra textilsziget is
Jó bolt? Aki Tourneót vesz, vélhetően ideálisabb körülmények között, hosszabb távokon, alacsonyabb fogyasztással fogja hajtani, mint én. Aki ki tudja használni, meg tudja tölteni a Tourneo ülőhelyeit, az biztosan nem fogja sokallani az alulról vagy felülről, de mindenképp 10 litert közelítő városi fogyasztását sem. Tekintve, hogy a személyszállítóból az alapverzió is 9,5 millió forint (bruttó áron), nem tűnik elhibázottnak a jól felszerelt Titaniumot választani, sok olyan extrát kínált a tesztautó is, ami igazán értékessé tette. Ha azt vesszük, hogy a 8 üléses kisbusz ki tud váltani két hagyományos személyautót, ráadásul társasággal utazva nagy mértékben növeli a csapatszellemet és ezzel nagyon értékes hangulatfokozó, ára abszolút nem eltúlzott, üzeme és térhasznosítása pedig szintén gazdaságos. Ennyi utast és ennyi csomagot ilyen kényelemben, ilyen területen és ennyi pénzért nem tud más autó szállítani. A korábbinál hajszálnyit takarékosabb, még sokkal csendesebb motorral a Tourneo Custom ajánlata még egy kevéssel jobb lett, továbbra sem nagyon lehet jobbat kívánni, ha nagy társasággal és sok csomaggal szeretnénk utazni - 10-12 millió forintnál nem drágább autóval.
Nagyon „komoly”, hogy a második sorhoz csak kibillenthető, a harmadikhoz meg csak fix ablak jutott. Mindegy milyen klíma, megküzdhet azzal a nagy légtömeggel ott hátul, hogy lehűtse – mert kiszellőztetni nem lehet.